GK kylare ineffektiva för alla andra komponenter!

Permalänk
Medlem

GK kylare ineffektiva för alla andra komponenter!

Kör man med referenskylare idag så slipper man den mesta värmen ett grafikkort utvecklar dock slipper men inte ljudet av en liten vinande fläkt,
tar man tex. ett DCII bestyckat kort som jag har, 580 så värmer den upp restän av min burk så pass att jag måste köra med locket av när det är varmt i rummet, har även monterar extra innluft i chassit, lite onödigt, känns som att montera en kylanläggning i direkt solsken.

Dom flesta har antingen en eller två slöttar lediga ovanför och ett antal under kortet, varför använder ingen dom slottarna för utblås?

En lösning där stora fläktar som normal finns idag på DCII tar luft innifrån chassit och blåste ut allt låt säga på 3 slottar en på var sida om kortet,
skulle sänka tempen dramatiskt, nu är det minimalt med luft som lämnar chassit bakåt.

Vem blir först med detta?

Permalänk
Entusiast

Problemet är att tillverkare inte vill begränsa sig, 2-slots kort är det mest mångsidiga idag, passar i mITX chassin, passar i sli/crossfire konfigurationer. Men jag håller med, det hade varigt trevligt med tystare referenskort så att kaminen kan lugna ner sig lite

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte för fem sex år en PCI-platsfläkt som gör exakt det du skriver om, så nej nytt är det inte. Dock har jag tillräckligt med kylning i mitt chassie så jag behöver inte använda denna idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Problemet är ju att om man sätter 2-3 fläktar på kylaren, typ DCII så kan man inte blåsa ut allt bak för då skulle fläktarna motverka varandra. Man måste blåsa från bakkant längs med kortet för att få ut värmen, typ referens kylning. Finns ju nått kort med en större fläkt i bakkant men då kommer platsproblemen istället precis som Blargmode nämner.

Marknaden är på tok för liten för "specialvarinater" för att nån tillverkare ska va intresserad.

Annars hade en variant med en luftkanal runt kortet och ut på "ovansidan" varit en lösning, en fläkt som blåser bakåt och en som blåser frammåt via en luftkanal ut på baksidan...men som sagt ett sådant kort skulle ta 4-5kortplatser och bara fungera i väldigt stora chassin.

Sen förstår jag personligen inte folk som har problem med värmen i sitt chassi. Jag har en i5 på 4900 och två 570DCII på 900 utan att ha några som helst problem med värmen. Ligger aldrig över 60C på CPU eller 70 på GPUerna under spel.
Då har jag Noctua fläktar på cpu samt Zalaman F3RL på ca 60% i chassit.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Oavsett vad vilken temp ni har i era chassin så tycker jag ändå att man inte använder dom slottar som tas upp för utblås,
den ovanför mot cpu är oftast ledig iaf. så använda den oxo med ett 4 slottar kort och lite luft kanaler skulle sänka tempen rejält i chassit,
just min burk lider av utblås och mina minne är brännheta, oavsett så är det ett klart genomförbart likasom dom tar upp 3 slottar redan, inte alla som kan köra dom heller.. iafs. men men.

konstigare saker finns ju så man undrar varför det inte finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag köpte för fem sex år en PCI-platsfläkt som gör exakt det du skriver om, så nej nytt är det inte. Dock har jag tillräckligt med kylning i mitt chassie så jag behöver inte använda denna idag.

en separat slottfläkt är ju inte riktigt samma som ett kort med integrerad fläkt helt tät för läckage på varmluft..

den som moj som tillverkar mest värme är ju GK så varför dumpa det internt?

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

en separat slottfläkt är ju inte riktigt samma som ett kort med integrerad fläkt helt tät för läckage på varmluft..

den som moj som tillverkar mest värme är ju GK så varför dumpa det internt?

För att det är enklaste lösningen. Svårare än så är det nog inte...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Silverstone FT02 / Raven RV02.

Problemet löst.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Kör man med referenskylare idag så slipper man den mesta värmen ett grafikkort utvecklar dock slipper men inte ljudet av en liten vinande fläkt,
tar man tex. ett DCII bestyckat kort som jag har, 580 så värmer den upp restän av min burk så pass att jag måste köra med locket av när det är varmt i rummet, har även monterar extra innluft i chassit, lite onödigt, känns som att montera en kylanläggning i direkt solsken.

Dom flesta har antingen en eller två slöttar lediga ovanför och ett antal under kortet, varför använder ingen dom slottarna för utblås?

En lösning där stora fläktar som normal finns idag på DCII tar luft innifrån chassit och blåste ut allt låt säga på 3 slottar en på var sida om kortet,
skulle sänka tempen dramatiskt, nu är det minimalt med luft som lämnar chassit bakåt.

Vem blir först med detta?

Problemet är att folk stoppar in en V8:a på 800hk i en Ford Granada och förväntar sig att dom ska hålla sig på vägen trots full gas i kurvorna med slitna däck från 1972...

Lösningen är enkel, anpassa kylningen efter det som behöver kylas, dvs köp inte ett litet dåligt och trångt chassi om du ska använda produkter som utvecklar mycket värme och vill hålla nere ljudnivån.

Kan inte påstå att jag någonsin kommer att få ett problem som detta i mitt HAF-X chassi... 1 x 230mm i fronten, 2 x 200mm i toppen, 1 x 200mm i sidan och 1 x 140mm bak.. Problem solved med högpresterande kylare

Skrivet av Unpoor:

Oavsett vad vilken temp ni har i era chassin så tycker jag ändå att man inte använder dom slottar som tas upp för utblås,
den ovanför mot cpu är oftast ledig iaf. så använda den oxo med ett 4 slottar kort och lite luft kanaler skulle sänka tempen rejält i chassit,
just min burk lider av utblås och mina minne är brännheta, oavsett så är det ett klart genomförbart likasom dom tar upp 3 slottar redan, inte alla som kan köra dom heller.. iafs. men men.

konstigare saker finns ju så man undrar varför det inte finns...

Av ren nyfikenhet, vad har du för chassi, samt kylning i det chassit?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Även med en kylare som blåser ut varmluften som passerat grafikkortet dumpas en hel del värme nne i chassit. Det är bra mycket lättare och mer effektivt att transportera ut varmluft ur lådan med hjälp av större chassifläktar än vad som går att göra med de mer eller mindre absurda lösningar som tillåts i den väldigt begränsande ATX-standarden. Alltså förlitar sig de flesta tillverkare av eftermarknadskylare och/eller egendesignade kort på att slutanvändaren är kapabel att styra upp bra luftflöde snarare än att tillverka kylare som är mindre effektiva.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Man borde kanske ha en ny standard som avdelar lådan på ett bättre sätt så luften inte snurrar runt fritt utan ventileras ut, dvs en avdelning för cpu, en för expansionsplatser och en lagringsavdelning.....
Hmmmm låter i pc världen som antecs tänk med p 18x serien men det går inte att lösa fullt ut med pc, men man skulle ju kunna hitta på ett eget format på hårdvaran och skita i atx.......
Det var någon i Cupertino som tänkte så och så uppstod det här:

Det borde inte vara så svårt att gör det på pc sidan, det går ju att sätta in väggar för flödeskontroll själv om man moddar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör två 680 med referenskylare, jag kommer aldrig byta dem till "blåsa ut i lådan" kylare. Jag tycker att de låter väldigt lite och kyler bra nog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Av ren nyfikenhet, vad har du för chassi, samt kylning i det chassit?

haha skratta inte nu

Antec lanboy!
jaja jag vet gammalt som gatan men fortfarande så skulle det ändå var possistivt för restrerande komponenter om gk blåste ur mer värme i dom slottarna som i nio fall an tio är oanvända.. iaf. för våra hembyggen.

avsett låda..

Jo jag har sett slottfläktar och dom är bra tex .till min antika låda.

oavsett det finns ju en standard med mått osv.

vafan! fattar inte? är ni fläktfanboys eller? får man lufta en tanke utan att bli sågad? kul ändå med lite kommentarer

Edit: Antec KÜHLER H2O 620, xtra 140 intag, xtra utblås