Två processorer i ett moderkort - 1.5 ghz och 1.2ghz

Permalänk

Två processorer i ett moderkort - 1.5 ghz och 1.2ghz

Hejsan.

Jag har moderkortet MSI K7D Ver 1 från 2002. Det är ett servermoderkort.
Den har två stycken CPU. Båda är på 1.2 ghz men är det ok att stoppa in en 1.5 ghz?

Om jag tar bort en CPU och sätter dit en annan. Måste jag ha ny kylpasta då?

Men vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hejsan.

Jag har moderkortet MSI K7D Ver 1 från 2002. Det är ett servermoderkort.
Den har två stycken CPU. Båda är på 1.2 ghz men är det ok att stoppa in en 1.5 ghz?

Om jag tar bort en CPU och sätter dit en annan. Måste jag ha ny kylpasta då?

Men vad säger ni?

vet inte riktigt hur de är me 2 olika cpus på samma moderkort, men vad jag vet är att när du tar loss kylaren från processorn ska du torka rent med nåt speciellt vet inte namnet på de nu rätt sent är seg, men vet att du iaf ska torka rent både kylaren och processorn o lägga på nytt kylpasta äckligt o använda samma pasta:/ blir kladdigt o kyler dåligt:(

Permalänk
Medlem

Är inte hundra, men den på 1,5ghz borde gå att köra i 1,2ghz utan problem (fsb x multi) så det är moderkortet som borde bestämma det.

Gällande kylpasta så bör du byta den såklart om du plockar loss kylaren. Mest för att det faktiskt finns risk för mer luft mellan kylare/processorn om man tar bort och sen sätter tillbaka den.

Skrivet av Hagge:

vet inte riktigt hur de är me 2 olika cpus på samma moderkort, men vad jag vet är att när du tar loss kylaren från processorn ska du torka rent med nåt speciellt vet inte namnet på de nu rätt sent är seg, men vet att du iaf ska torka rent både kylaren och processorn o lägga på nytt kylpasta äckligt o använda samma pasta:/ blir kladdigt o kyler dåligt:(

Hurvida det är äckligt är totalt orelevant, du ska väl inte Äta skiten, eller ens titta på det. För att göra ren kylaren/processorn kan man använda t-röd, kemiskt ren bensin, oljefri aceton eller isopropanol.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hejsan.

Jag har moderkortet MSI K7D Ver 1 från 2002. Det är ett servermoderkort.
Den har två stycken CPU. Båda är på 1.2 ghz men är det ok att stoppa in en 1.5 ghz?

Om jag tar bort en CPU och sätter dit en annan. Måste jag ha ny kylpasta då?

Men vad säger ni?

Testa manualen kanske?
http://www.msi.com/product/server/K7D-Master-Series.html#?div...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Är inte hundra, men den på 1,5ghz borde gå att köra i 1,2ghz utan problem (fsb x multi) så det är moderkortet som borde bestämma det.

Gällande kylpasta så bör du byta den såklart om du plockar loss kylaren. Mest för att det faktiskt finns risk för mer luft mellan kylare/processorn om man tar bort och sen sätter tillbaka den.

Hurvida det är äckligt är totalt orelevant, du ska väl inte Äta skiten, eller ens titta på det. För att göra ren kylaren/processorn kan man använda t-röd, kemiskt ren bensin, oljefri aceton eller isopropanol.

Ja, men jag mena psykiskt äckligt då jag är en person som vill ha rent och ordning överallt:)

Permalänk
Medlem

Fungerar det med två 1,2 hade jag inte rört det, smp kan vara lite speciellt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.