Ca hur många år klarar man sej på 2 x 7970 ?

Permalänk

Ca hur många år klarar man sej på 2 x 7970 ?

Har planer på att skaffa ett till HD7970 när drivrutinerna blir bättre. Men, hur många år tror ni man klarar sej på denna uppsättning om man vill spela med de högsta inställningarna ?
Och alla som kommer seja precis 1 år och 29 dagar och...låt bli. Inte ens kul !

Tack på förhand !!

Permalänk
Medlem

Allt beror på utveckligen av spelen. Har klarat mig 2år på ett gtx460 även om det inte är några högre inställningar i bf3

Permalänk
Medlem

Om du vill köra på högsta inställningarna så skulle jag säga mellan 1½-2 år, givetvis beroende på spel.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på då det kommer nya konsoller antagligen innom det närmast året iaf, det lär ju röra till det lite i grytan, mitt 8800gts klarar till och med BF3 (low) men då kom ju det hand i hand med den förra genarationens konsoller med

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Hedersmedlem

Enklast är att titta bakåt och anta att utvecklingen kommer följa ungefär samma (exponentiella) kurva.

Ta ett modernt spel (exempelvis Battlefield 3), kolla vilka som är de äldsta korten som orkar maxa det idag, och se hur gamla de var när BF3 släpptes. Anta samma livslängd för 2x7970 räknat från dess släpp i somras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på, men 5870 står sig än idag rätt bra så jag kan tänka mig att 7970 i crossfire kommer göra det med. Jag gissar på 2 år om du vill köra på högsta.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

6+ år.
spel görs för konsoll tex Bc2, Bf3, BF4, som inte kräver speciellt bra grafik.
5850 tex funkar än och är 3 år gammalt.
mesta bekymret brukar vara drivrutiner samt OS stöd down the line.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Okej där ser man.
Men sej kanske 2 år då från nu. Det blir ju den "nya" generationen snart när PS4 och allt de där släpps Så spelen kommer ju att höjas ganska rejält, tror jag. Inte för att PS4 har ny teknik men hoppet mellan dagens spel och nästa kommer ju att synas, iaf på grafiken. Tycker iofs 2 år är ganska lite när det kostar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

6+ år.
spel görs för konsoll tex Bc2, Bf3, BF4, som inte kräver speciellt bra grafik.
5850 tex funkar än och är 3 år gammalt.
mesta bekymret brukar vara drivrutiner samt OS stöd down the line.

jag kör just nu med ett enkelt 5850 då ett av dem jag hade i crossfire krånglade. men kan fortfarande köra bf3 på low/medium...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Frågan om microstuttering är väl också att tänka på då det kan ge en bättre upplevelse med ett kort. Själv skulle jag satsa på singelkort och istället uppgradera tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

6+ år.
spel görs för konsoll tex Bc2, Bf3, BF4, som inte kräver speciellt bra grafik.
5850 tex funkar än och är 3 år gammalt.
mesta bekymret brukar vara drivrutiner samt OS stöd down the line.

6 år! Haha! ATI Radeon 4870 släpptes 2008, fyra år sedan. Hur bra står sig 4870 i crossfire idag? Knappt alls.

ATI Radeon 3870 släpptes 2007. Fem år sedan.

Visst, 6 år.

BF3 görs för konsol? Dice har själva sagt att BF3's grafikinställningar på konsol motsvarar Low på PC, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

1 år och 29 dagar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Köp ETT kort nu och ETT nytt kort när du behöver.

ASDKJHGBABSDN ÅAPDÖ^

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

1 år och 29 dagar.

Vad jag har hört så är det 1 år och 29 dagar så helt rätt. Bra att någon kan ge konkreta svar i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Vad jag har hört så är det 1 år och 29 dagar så helt rätt. Bra att någon kan ge konkreta svar i denna tråd

Tyvärr så är det bara 1 år och 28 dagar p.g.a. inflation

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

6 år! Haha! ATI Radeon 4870 släpptes 2008, fyra år sedan. Hur bra står sig 4870 i crossfire idag? Knappt alls.

HD 4870 X2 ~= HD 6970 , så det är inte bara skit...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv

2 år kanske. Jag kör 2 580 och nästa år tror jag jag kommer få lite problem när bla arma 3 släpps. Återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

6 år! Haha! ATI Radeon 4870 släpptes 2008, fyra år sedan. Hur bra står sig 4870 i crossfire idag? Knappt alls.

ATI Radeon 3870 släpptes 2007. Fem år sedan.

Visst, 6 år.

BF3 görs för konsol? Dice har själva sagt att BF3's grafikinställningar på konsol motsvarar Low på PC, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Det är väl att ta i lite att säga att det knappt alls klarar sig. 4870 CF motsvarar väl ungefär ett 6870 eller GTX 560 eller liknande. Och dom driver väl det mesta idag utan större problem. Sen att man fortfarande inte är top of the line efter ett antal år ter väl sig självklart.

Sitter själv fortfarande på ETT 4850 och har ännu inte hittat något som det inte klarar godtyckligt enligt mig. Men sen beror det ju på hur kräsen man är och hur lågt mätarna i spelmenyns grafikinställningar kan stå innan man får en tår i ögat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

I verkligheten, 4-5år
I "omg jag får en pixel/s mindre än du jag måste ha nått bättre"-folkets värld, 4-5 veckor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Definera "klara sig".

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Gissar på ~2-3 år beroende på hur kräsen man är med inställningarna.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis 2-3 år max om du vill spela med de högsta inställningarna. Kanske mindre, kanske mer.
De som säger 4 år eller mer är nog aningen optimistiska. Ta ett kort från 2008 och se vad den maxar idag - i stort sett inget.

Skrivet av sparriskrigaren:

Definera "klara sig".

Många som inte verkar läsa vad TS skriver i sitt första inlägg och bara stirrar sig blinda på titeln, och du är inte den första.
TS vill veta hur längre han tror att 7970 CF kan maxa spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

2 år kanske. Jag kör 2 580 och nästa år tror jag jag kommer få lite problem när bla arma 3 släpps. Återstår att se.

Hahaha.... ! Kolla på Arma 3 videos m8... Säger inte att grafiken är kass men det är inget man tappar hakan för direkt.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

6 år! Haha! ATI Radeon 4870 släpptes 2008, fyra år sedan. Hur bra står sig 4870 i crossfire idag? Knappt alls.

ATI Radeon 3870 släpptes 2007. Fem år sedan.

Visst, 6 år.

BF3 görs för konsol? Dice har själva sagt att BF3's grafikinställningar på konsol motsvarar Low på PC, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag kör 4870 i CF. Har kunnat spela alla senaste spel utan problem

Tror de skall vara som ett 6870 idag. Men utan DX11 och en massa mer strömförbrukning osv osv..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Korten håller så länge du vill att de ska hålla. Oftast uppgraderar man för att det är kul och man kan aldrig hålla sig så länge som man "borde" enligt den tråkiga nödvändighetsprincipen

Men har man en bra GPU brukar den ju hålla måttet helt ok i minst 2 år kan jag tycka. Förmodligen 3.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte bara med ett nu, sen när du känner att prestandan tryter köper du ett till begagnat?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag kör 4870 i CF. Har kunnat spela alla senaste spel utan problem

Tror de skall vara som ett 6870 idag. Men utan DX11 och en massa mer strömförbrukning osv osv..

Tja jag kan spela alla spel utan problem också med ett 4870, men inte tusan hade jag varit nöjd med lagget.

Och den som skrev 6 år, lol. Då gillar man extremt låg fps ;>

Permalänk
Medlem

Folk borde läsa vad TS faktiskt skrev, och inte bara stirra sig blinda på topic-titeln.
Han undrar hur länge 2s 7970 i CF kan maxa spel, inte bara hur länge de är användbara.

Grafikkort kan användas ganska länge, jag kunde t.ex spela Skyrim på low med en mellanklass GPU från 2005, men om man frågar hur länge man kan spela spel på höga inställningar med ett gammalt grafikkort så blir svaret helt annorlunda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QQmore:

Hahaha.... ! Kolla på Arma 3 videos m8... Säger inte att grafiken är kass men det är inget man tappar hakan för direkt.

Jag snackar om maxat. Tror det kommer vara mer krävande än bf3 maxat, och bf3 går väldigt mjukt nu men har inte på något sätt 200 fps i bf3 maxat. Så vi får väl se. Kommer ihåg att arma ii var väldigt krävande när det kom.
http://www.youtube.com/watch?v=bz9mIgaBmU8
Om du kikar på detta klippet när han flyger ner i fallskärmen påminner lite om crysis imo. Det kommer vara mkt högre upplösning på texturerna än arma ii, och i arma spelen är landskapen väldigt stora. Så då kan du tänka dig att när du blickar ut över ett stort landskap kommer renderingen utav den grafiken kräva sitt.
Men som sagt, inte säker bara tror det kommer bli tungdrivet.

Permalänk

Precis, frågan var hur länge jag kan maxa spel med två 7970s.
Önskar det vore så bra som sex år men till och med jag rynkar på ögonbrynen där.