Värt att köpa en dator till skolstarten på industriell ekonomi?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa en dator till skolstarten på industriell ekonomi?

Så, titeln säger det mesta. Kommer det gynna mig att ha en dator att släpa runt på nu till skolstarten? Om så nu är fallet, vad borde jag då söka efter?
Den krafthungriga delen av mig suktar efter en stor 17tummare från Dell med lite tyngre hårdvara i, bara för att. Jag kan ju nästan tycka att 1080p är ett måste? eller? Men är det klokare att gå på någon lite billigare och lättare 14-15 tummare? (typ en ultrabook eller en, vågar jag säga det, macbook air?)

Har en ganska trevlig stationär dator så har inget större behov att kunna spela på den bärbara annat än att det skulle vara kul att kunna lira lite lättare spel som Dota2, tf2 eller liknande.

Tacksam för svar!
//mathias

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

Pluggar själv Elektroteknik. En laptop är trevligt att ha men absolut ingen nödvändighet. Vi har gott om datorsalar på vår skola så det finns alltid en vettig stationär dator att tillgå när man skall skriva rapporter, arbeten etc.

Ska du köpa en bärbar att ha i skolan tycker utan tvekan att storleken är det allra viktigaste. Underskatta inte hur drygt det är att släpa runt en för stor dator, speciellt när väskan redan är överfull av massa böcker. 13,3" är det absolut största jag tycker man kan släpa med till skolan och då ska det vara en tunn modell, dvs ultrabook. Gillar du Mac köp en Air. Gillar du Windows köp någon av Asus Zen-modeller eller Samsungs 9-serie. Vill du spara pengar köp något ännu mindre eller en surfplatta, så länge du inte ska skriva ett arbete gör du allt lika bra med en surfplatta som med en dator imo.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Du har ingen laptop alls nu alltså? I så fall kan det finnas en poäng att skaffa en, att alltid behöva göra projekt och labbar hemma eller i datorsalar är väl inte alltid helt trevligt. Men på lektioner och liknande är det helt bortkastat.

Köper du en gigantisk 17-tummare så kommer du antagligen inte att vilja ha med den så ofta, vilket är lite segt. Dessutom är batteritiden oerhört dålig på jätteskärmar. Fast å andra sidan är det trevligt med en större skärm när man skriver rapporter och liknande. Jag har med mig en 15.4-tumslaptop i ryggsäcken varje dag och det känns utmärkt (även om jag gärna hade gått över till 14.1 tum och en dator med jättelång batteritid).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Du har ingen laptop alls nu alltså? I så fall kan det finnas en poäng att skaffa en, att alltid behöva göra projekt och labbar hemma eller i datorsalar är väl inte alltid helt trevligt. Men på lektioner och liknande är det helt bortkastat.

Köper du en gigantisk 17-tummare så kommer du antagligen inte att vilja ha med den så ofta, vilket är lite segt. Dessutom är batteritiden oerhört dålig på jätteskärmar. Fast å andra sidan är det trevligt med en större skärm när man skriver rapporter och liknande. Jag har med mig en 15.4-tumslaptop i ryggsäcken varje dag och det känns utmärkt (även om jag gärna hade gått över till 14.1 tum och en dator med jättelång batteritid).

Skrivet av wixia:

Pluggar själv Elektroteknik. En laptop är trevligt att ha men absolut ingen nödvändighet. Vi har gott om datorsalar på vår skola så det finns alltid en vettig stationär dator att tillgå när man skall skriva rapporter, arbeten etc.

Ska du köpa en bärbar att ha i skolan tycker utan tvekan att storleken är det allra viktigaste. Underskatta inte hur drygt det är att släpa runt en för stor dator, speciellt när väskan redan är överfull av massa böcker. 13,3" är det absolut största jag tycker man kan släpa med till skolan och då ska det vara en tunn modell, dvs ultrabook. Gillar du Mac köp en Air. Gillar du Windows köp någon av Asus Zen-modeller eller Samsungs 9-serie. Vill du spara pengar köp något ännu mindre eller en surfplatta, så länge du inte ska skriva ett arbete gör du allt lika bra med en surfplatta som med en dator imo.

Tack för svar Vad tycker ni om denna: (ENVY Ultrabook™ 6-1090eo) http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=B... ? Får den för 8000 för att jag är student. Men kommer man inte störa sig på den låga upplösningen? Den ser ganska tunn ut, drygt 2 kg..

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur HP-datorn är men spontant verkar den ganska plastig och tråkig. Rekommenderar återigen Asus Zen med 1920x1080 IPS skärm eller Macbook Air.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har ingen aning om hur HP-datorn är men spontant verkar den ganska plastig och tråkig. Rekommenderar återigen Asus Zen med 1920x1080 IPS skärm eller Macbook Air.

Okej jo men den ser gedigen ut http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1242327
Men klarar den sig med intel HD4000 med den upplösningen?

Klart plus att den har en matt IPS skärm.. då jag har en IPS hemma så vill man ju inte gå ner sig

Var i stockholm kan man pilla på denna?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

I Windows blir det så klart inga problem, värre när det gäller spel. HD4000 är dock en ganska trevlig krets så du kommer kunna spela det mesta, om än med låga inställningar. Kan inte Stockholm alls men Webhallen eller Inet borde ha den inne.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en ganska billig en och kollade då endast på prestanda i förhållande till priset som låg på 7000 kr och dom flesta av komponenter var bättre än i dom flesta bärbara som gick för ungefär 10 000 kr. Kollar du på designen så får du oftast en ganska hög pris för komponenter du faktiskt köper. Visst en mac ser ju ganska bra ut, men jag tycker inte att man ska betala så mycket för gammal design, visst kör dom med deras snack om hur dom revolutionerar designen och bla bla bla men faktum är att mac pro såg ut likadant senaste 4-5 åren och air ser ut likadant sen den skapades så det kanske är dags att sluta överbetala för gamla idéer

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

I Windows blir det så klart inga problem, värre när det gäller spel. HD4000 är dock en ganska trevlig krets så du kommer kunna spela det mesta, om än med låga inställningar. Kan inte Stockholm alls men Webhallen eller Inet borde ha den inne.

Asså, har nu pillar på den inna på Inet. Den känns ju något liten? (thats what she said)
Älskade skärmen dock :/
Finns det något annat alternativ i 15,6 tum klassen? (som inte går på 15k)

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Entusiast

Som många andra redan sagt så är en liten laptop guld värt om man ska släpa med sig den varje dag. Jag hade väntat med att köpa ny laptop tills efter skolstarten. Då vet du lite mer vad för behov du faktiskt har vilket gör det lättare att välja.

Edit: Generella saker som brukar vara guld värda är dock liten storlek och lång batteritid. Du anar inte hur drygt det är att alltid måste leta efter en kontakt för att ladda. Jag köpte en Asus UL för ett par år sedan. En Core 2 ULV-CPU ger inte mycket till prestanda men det räcker för mig och jag kan få ut ca 10 timmar arbete från en laddning. Det är väldigt skönt att inte behöva ha med sladd till laptopen. Det är annars något som du borde titta på. För en del har en liten laptop och sedan en gigantisk laddare vilket är irriterande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murrmel5:

Asså, har nu pillar på den inna på Inet. Den känns ju något liten? (thats what she said)
Älskade skärmen dock :/
Finns det något annat alternativ i 15,6 tum klassen? (som inte går på 15k)

http://www.sweclockers.com/nyhet/15728-asus-lanserar-ultraboo...

Var ju aningen luddigt om när den kommer och priset nämns inte men det kan du ju forska lite i.

Kan återigen bara trycka på hur viktigt det är med en liten dator om man ska släpa på den hela dagarna. Även en enkel sak som att få plats med datorn på bordet bland alla böcker och block kan bli ett problem med 15.6". Jag vidhåller min åsikt om att 13.3" är absolut max om man ska ha datorn i skolan.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB