Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Firechild:

Möjligen en dum fråga, men jag skall montera en hexacore CPU på min Mac Pro , men visst är kärnorna fortfarande centrerade i mitten så Ärt-metoden borde fungera ypperligt även på en hexa-core?

Yes, och hellre fråga en "dum" fråga än att förbli dum och ta sönder något ^^
Men helt relevant fråga

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Tack !

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

finns inga dumma frågor bara dumma svar

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Permalänk

Ingen som provat någon form av kvadrat metod? Tror det skulle funka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Ingen som provat någon form av kvadrat metod? Tror det skulle funka bra

Nej det skulle det verkligen inte då du stänger in luft, kvadraten blir alltså "väggar" och kylare och processor tak och golv, man vill börja i mitten och låta luften och pastan pressas utåt. Luft har förövrigt väldigt dålig värmeledningsförmåga förhållandevis och det är därför man inte vill ha luft emellan kylare och CPU, det bildas alltså varma "fickor" där värmen från CPU:n inte leds tillräckligt bra till kylaren.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Nej det skulle det verkligen inte då du stänger in luft, kvadraten blir alltså "väggar" och kylare och processor tak och golv, man vill börja i mitten och låta luften och pastan pressas utåt. Luft har förövrigt väldigt dålig värmeledningsförmåga förhållandevis och det är därför man inte vill ha luft emellan kylare och CPU, det bildas alltså varma "fickor" där värmen från CPU:n inte leds tillräckligt bra till kylaren.

Aha, smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Aha, smart!

Skulle kunna tro att nästan alla olika metoder är beprövade, det har kommit fram till att någon av metoderna i galleriet är den bästa. Alla får ju olika resultat med samma metod, det ligger liksom på marginalen

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Testade på spackelmetoden idag och sänkte allt load ett par grader. 47-50 mot tidigare 53-56. ide ligger på 32-33 som tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erkapekka:

Ingen som provat någon form av kvadrat metod? Tror det skulle funka bra

det blir nog för mykcet kylpasta om du tänker till.

Permalänk
Medlem

Skall man köpa Artic Silver 5 för 89:- på inet till sitt nya datorbygge eller skall jag köra på kylpastan som kommer med Noctua-kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Skall man köpa Artic Silver 5 för 89:- på inet till sitt nya datorbygge eller skall jag köra på kylpastan som kommer med Noctua-kylaren?

Jag hade lätt kört på Arctic silver 5 för 89:-
Då vet man vad man får.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Gud va kul att folk orkar att engagera sig. Keep up the good work

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du testar med en AMD prolle när du skriver att det är en Intel ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Hur kommer det sig att du testar med en AMD prolle när du skriver att det är en Intel ?

Jag själv testade med en intel processor och när galleriet var klart så kontaktade pAcKiE mig som gjort liknande test fast med en AMD processor. pAcKiE var så schysst så han lät mig att posta hans resultat i mitt galleri

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Använde spackel metoden i början före man ordentligt läst på vilket sätt man ska applicera kylpastan. Resultatet var alltid när jag vid något tillfälle i framtiden skulle ta loss kylaren var det ett mindre eller större luftrum där i mitten eller sidan.
Temperaturen var ju alltid ok och tänkte inte mycket på dittills jag upptäckte ett ca 40% i luftrum där i en grotta. Jag applicerade om med ett riskkorn nästa gång och så sänktes temperaturen ganska rejält. Var minst 5C.
Rekommenderar verkligen inte spackel metoden alls. Jag använde den för att jag hade blivit rekommenderad den metoden ett antal år tidigare av personer i dessa forum har jag för mig. Var ingen vidare rekommendation i slutändan.

Precis vad jag hade skrivit..detta stämmer för mig till 100%
Trodde verkligen inte klick metoden var alls bra, men jag sänkte (efter detta beviset) min temps flera grader! Blev själv överraskad!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag hade lätt kört på Arctic silver 5 för 89:-
Då vet man vad man får.

Hört att noctua kylpastan ska vara rätt bra ändå, och nackdelen med arctic silver 5 är att den är ledande, så om man använder ledande kylpasta så far man se till att inte få något utanför

Permalänk
Skrivet av Johnny71:

Hört att noctua kylpastan ska vara rätt bra ändå, och nackdelen med arctic silver 5 är att den är ledande, så om man använder ledande kylpasta så far man se till att inte få något utanför

En annan nackdel med Arctic Silver 5 är att den måste bränna in för att få full effekt och att den bara håller i ett år.

Jag brukar använda Arctic Cooling MX-4. Även om den kyler någon halv grad sämre än Arctic Silver 5 uppvägs det av fördelarna med lång hållbarhet, lätt applicering och att den inte är elektriskt ledande.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

En annan nackdel med Arctic Silver 5 är att den måste bränna in för att få full effekt och att den bara håller i ett år.

Jag brukar använda Arctic Cooling MX-4. Även om den kyler någon halv grad sämre än Arctic Silver 5 uppvägs det av fördelarna med lång hållbarhet, lätt applicering och att den inte är elektriskt ledande.

Jo helt klart nackdelar med AS5. Men fortfarande en grymt bra pasta. Min favorit är dock Ceramiq även om den är löjligt svår att få jämn (lyckade inte på min 3930 så fick dyka på MX-4 som jag hade liggande, för stor yta)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt