Kan damm göra det sämre?

Permalänk
Medlem

Kan damm göra det sämre?

Tjenare!
Jag har märkt på senare tid att mitt grafikkort känns liite sämre. Vet inte på vilket sätt men det känns som det inte är like bra bara.
Kan damm i fläkten vara något som kan orsaka detta? Att det blir varmare eller något?

Har 550 Ti

Permalänk

varmare väder också. har själv märkt en smygökning på ca 5-10 grader i spel gämnfört med i vintras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bara att städa då... Fastnar gärna mycket damm i kylaren och efter ett år eller så skadar det inte att byta kylpastan heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinkle:

Tjenare!
Jag har märkt på senare tid att mitt grafikkort känns liite sämre. Vet inte på vilket sätt men det känns som det inte är like bra bara.
Kan damm i fläkten vara något som kan orsaka detta? Att det blir varmare eller något?

Har 550 Ti

Nej ditt grafikkort blir inte sämre för att det blir marginellt varmare... Ska vara att det blir överhettat men då blir det inte "lite" sämre, utan väldigt mkt sämre, om det ens fungerar.

Skrivet av bengt-re:

Bara att städa då... Fastnar gärna mycket damm i kylaren och efter ett år eller så skadar det inte att byta kylpastan heller...

På vilket sätt blir prestandan på grafikkortet bättre för att man byter kylpastan efter ett år? Jag har aldrig haft sådana allvarliga problem med kylpasta, varken medföljande eller egenapplicerad att jag har varit tvungen att byta den efter ett år... Rent påhitt att påstå något sådant! Du borde ha bytt kylpasta på dina gk's minst två ggr hittills då?!???

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tarasus:

På vilket sätt blir prestandan på grafikkortet bättre för att man byter kylpastan efter ett år? Jag har aldrig haft sådana allvarliga problem med kylpasta, varken medföljande eller egenapplicerad att jag har varit tvungen att byta den efter ett år... Rent påhitt att påstå något sådant! Du borde ha bytt kylpasta på dina gk's minst två ggr hittills då?!???

Vad han troligen menar är att när man ändå pillar på grafikkortet kan man lika gärna ta loss kylaren och applicera eftermarknadspasta och därmed sänka temperaturerna en hel del. Den medföljande brukar vara under all kritik.
Om det nu var damm och därmed värme som ställde till det från första början så är det ett ypperligt tips.

Men om du vill bilda en pöbel och springa efter honom med högafflar och facklor så ska inte jag stå i vägen.

Skrivet av Tarasus:

Rent påhitt att påstå något sådant! Du borde ha bytt kylpasta på dina gk's minst två ggr hittills då?!???

Permalänk
Medlem

Att montera av grafikkortsskylaren och byta kylpasta tror jag inte är något för normalanvändaren att hålla på med. Visst, dom flesta här klarar det säkert, men jag tror inte att den genomsnittlige normalanvändaren bör ge sig på det. Det skall heller inte behövas.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ovanligt att man behöver byta kylpasta på någon produkt pga ålder, dock kan man ju och bör byta om man håller på med byte av kylare överlag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)