Permalänk

MSI Afterburner problem

Har installerat MSI Afterburner och ändrat i cfg filen så det går att överklocka.
Men när jag startar programmet så står siffrorna på noll och ändrar jag dessa tex överklocka lite och sedan trycker Apply så går dom tillbaka på noll. Det går inte att överklocka mitt 7970.
Finns det ett sätt att lösa detta på ?
Sen en annan fråga. Ska man stänga av CCC och bara köra i MSI Afterburner eller kan man ha CCC på ?

Permalänk

1. Har du startat om datorn? Det kan krävas. Annars kanske du missat något i cfg-filen.
2. CCC behöver du inte avinstallera, faktum är att du inte bör röra den alls.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Har du startat om datorn? Det kan krävas. Annars kanske du missat något i cfg-filen.
2. CCC behöver du inte avinstallera, faktum är att du inte bör röra den alls.

Jo jag har startat om datorn.
Vad mer behöver man ändra i config filen då ?
Tänkte mer på prestanda fliken om man ska stänga av overdrive.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Jo jag har startat om datorn.
Vad mer behöver man ändra i config filen då ?
Tänkte mer på prestanda fliken om man ska stänga av overdrive.

1. Vad har du ändrat i CFG-filen?
2. Stäng inte av overdrive. Låt det vara aktiverat.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Vad har du ändrat i CFG-filen?
2. Stäng inte av overdrive. Låt det vara aktiverat.

Har bara ändrat overclockingmode till en etta.
Varför ska overdrive vara aktiverat när klocken ska bestämmas av afterburner ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har bara ändrat overclockingmode till en etta.
Varför ska overdrive vara aktiverat när klocken ska bestämmas av afterburner ?

1. Om du vill överklocka med MSI-AB så räcker det inte med att ändra det du ändrat, du måste också lägga in EULA-bekräftelse samt om du vill kunna ändra spänning osv så måste detta också aktiveras i cfg-filen och sen i settings i programmet.
2. Är inte helt säker om overdrive måste vara aktiverat, jag vet bara att det fungerar för mig.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Om du vill överklocka med MSI-AB så räcker det inte med att ändra det du ändrat, du måste också lägga in EULA-bekräftelse samt om du vill kunna ändra spänning osv så måste detta också aktiveras i cfg-filen och sen i settings i programmet.
2. Är inte helt säker om overdrive måste vara aktiverat, jag vet bara att det fungerar för mig.

Okej.
Kan du berätta exakt de jag ska ändra i config filen ?
Typ ettor och nollor vart ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Okej.
Kan du berätta exakt de jag ska ändra i config filen ?
Typ ettor och nollor vart ?

Det minns jag inte på rak arm. Du kan säkert hitta det med en google-sökning.

Permalänk

Har Googlat men hittar inget om det.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har Googlat men hittar inget om det.

En googlesökning på 'msi afterburner unofficial overclock' gav:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=338906

EDIT: Värt att tillägga är att du nog bör ändra "force constant voltage" och lite andra saker om du vill få en stabil, hög överklockning.

Permalänk

Tack för länken men det funkar fortfarande inte.
Vad menas med de där powerplay grejset man ska ändra ?

Permalänk
Medlem

Om jag har overdrive aktiverat så krockar den med afterburner. Så till den grad att jag numera aldrig installerar CCC. Aldrig fattat vad CCC är bra för heller... men det är väl bara jag.

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka att sånt här slipper iaf jag med mitt ASUS GTX 570 DCII. För mig va de bara att installera MSI-AB och köra.

Är det alltid en massa sånt här special som krävs för att få saker att funka med AMD's kort?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Måste bara påpeka att sånt här slipper iaf jag med mitt ASUS GTX 570 DCII. För mig va de bara att installera MSI-AB och köra.

Är det alltid en massa sånt här special som krävs för att få saker att funka med AMD's kort?

Ja, jämt. Jag hinner knappt vakna på morgonen innan drivrutinerna strular minst sju gånger. Och om jag vill koka kaffe så ta mig fan om inte AMD värdelösa drivrutiner är där och spiller ut de nymalda bönorna på golvet. Och det är inte bara nu, jag minns även att AMD:s drivisar låg bakom millenniebuggen. Du ska vara glad att du har köpt det bästa som finns att få för pengar.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Om jag har overdrive aktiverat så krockar den med afterburner. Så till den grad att jag numera aldrig installerar CCC. Aldrig fattat vad CCC är bra för heller... men det är väl bara jag.

Det ska inte krocka, gör inte det för mig i alla fall.

Skrivet av Ant3:

Måste bara påpeka att sånt här slipper iaf jag med mitt ASUS GTX 570 DCII. För mig va de bara att installera MSI-AB och köra.

Är det alltid en massa sånt här special som krävs för att få saker att funka med AMD's kort?

Om du vill överklocka "på riktigt" så måste du göra samma saker med Nvidia som AMD för att använda MSI-AB fullt ut. Dock håller jag med om att ATIs drivrutiner har varit rena katastrofen det senaste året.

Permalänk

Börjar bli riktigt trött nu på att MSI Afterburner inte vill funka på min rigg.
Kan inte ändra sliders dessa står på noll hela tiden. Ändrar jag dessa och trycker apply så åker dom tillbaka till noll direkt utan att ändras. Please någon som har svaret ?

Permalänk
Medlem

Ladda hem : http://www.mediafire.com/?phl44hvned2pwab

Lägg den filen i C:/Windows/sysWOW64

Sen ska det funka.

Permalänk
Skrivet av Ex3me:

Ladda hem : http://www.mediafire.com/?phl44hvned2pwab

Lägg den filen i C:/Windows/sysWOW64

Sen ska det funka.

Nu har jag laddat hem den filen och lagt den i mappen. Nu funkar det att dra spakarna men så fort jag trycker på apply så åker dom tillbaka utan att bekräfta. Vad kan det vara för fel tro ?