Gigabyte skickar 2 000 watt till processorsockeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Fatta detta som säljargument för t.ex. "speldatorer" på Elgiganten/Mediamarkt. Alla okunniga blir sålda direkt.

err.. finns väll aldrig några premiummoderkort av denna kalibern i datorerna som säljs på nån av stormarknadselefanterna oavsett vad själva datorn kostar eller innehåller för övriga komponenter ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

err.. finns väll aldrig några premiummoderkort av denna kalibern i datorerna som säljs på nån av stormarknadselefanterna oavsett vad själva datorn kostar eller innehåller för övriga komponenter ändå?

Självklart finns det inte det men poängen är bara att säljargumentet för ett såndant moderkort skulle göra det oerhört mer lättsålt, oavsett om funktionen i sig är ganska ovärd. Speciellt för en vanlig användare.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För de som undrar över varför Gigabyte overkillar på det här viset:
För inte länge sen så brann VRM:erna på deras X79 brädor i tid och otid (se länk nedan) och den här PR-stunten lär vara för att visa att de nu tar strömförsörjning på allvar och att felet inte ska kunna uppstå igen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14875-gigabyte-aterkallar-x7...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det positiva är att det inte är ett babyblått kort!

Permalänk
Medlem

Bara byta bottenplatta i proppskåpet då från 10amperesäkring till 16-20?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Hur blir det med verkningsgraden? Rent känslomässigt känns det som att det inte är optimal verkningsgrad vid normal drift (alltså med endast en vanlig processor som inte är överklockad) om spänningsregulatorerna alltid går i nästan tomgång. Dålig verkningsgrad betyder mer värmeutveckling. Men de kanske stänger av de faser som inte behövs? De skryter i och för sig med "ultra effecient" så de kanske har någon smart lösning på problemet?

Man kan ju jämföra med nätaggregat och 80+ klassningen fär kravet är >80% verkningsgrad mellan 20-100% last. Det är väl bra om man jobbar i det området men folk köper ju nätaggregat på 1000 Watt och då behöver de lasta dem med över 200W för att veta säkert att verkningsgraden är >80%. Om man applicerar samma sak på det här moderkortet så om processorn drar 100W så är det alltså bara 5% av 2000 W. Är spänningsregulatorerna effektiva även då de jobbar vid så låg belastning? Men om moderkortet hade haft 8 faser istället för 32 för att leverera ström till processorsockeln så hade de fått jobba vid 20% last vid 100W belastning och möjligen med bättre verkningsgrad?

Fast de som är ute efter att bygga strömsnåla system kan väl välja andra moderkort...

Permalänk
Medlem

Spänningsregulatorerna är nog effektiva i ett bredare spann än vad nätagg brukar vara. Dom fungerar på helt olika sätt.

Förlusterna är antagligen strikt ökande med belastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Bara byta bottenplatta i proppskåpet då från 10amperesäkring till 16-20?

Om det nu var så att den drog 2000W från nätet så skulle en 10A säkring klara det utan problem. 230V x 10A = 2300W. Men nu är det inte så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion är: Behövs detta verkligen?

Permalänk
Medlem

Min vattenkokare har klarat det länge nu !

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

837,6A inte dåligt, är det vcore dom mäter volten då eller?

Om man då har en vcore på 1,4v så blir de ju 1,4*837,6=1 172,64W
Eller har jag tänkt fel nu?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

837,6A inte dåligt, är det vcore dom mäter volten då eller?

Om man då har en vcore på 1,4v så blir de ju 1,4*837,6=1 172,64W
Eller har jag tänkt fel nu?

Det är nog inte Vcore dom mäter, jag tror dom mäter i ett tidigare skede. Tittar man på videon så ser man att det handlar om ~2,5V.

Permalänk
Medlem

Kalla mig fanboy men jag tror faktiskt att jag föredrar ASUS Maximus V Extreme när det kommer till extrema moderkort: http://www.youtube.com/watch?v=oyxjiqOgEPo&list=UU_SN80_V2Gym...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Om det nu var så att den drog 2000W från nätet så skulle en 10A säkring klara det utan problem. 230V x 10A = 2300W. Men nu är det inte så...

Skickades från m.sweclockers.com

en 10A kanske klarar det, måste tänka på att det kostar effekt att omvandla från 230-12V ...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Gick inte processorn sönder då, när dom skickade så många volt till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Gick inte processorn sönder då, när dom skickade så många volt till processorn?

de hade ingen processor det var ett simulerat test.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Spänningsregulatorerna är nog effektiva i ett bredare spann än vad nätagg brukar vara. Dom fungerar på helt olika sätt.

Förlusterna är antagligen strikt ökande med belastningen.

Spänningsregulatorer, i sitt grundutförande och funktion är inte speciellt effektiv.
Precis som namnet antyder, är det spänningsregulering det handlar om. Strömmen är konstant. Överskottsspännign dumpas bort i form av värme, vilket är en mycket ineffektiv metod.

Däremot DC-DC omvandlare, som ger samma resultat som spänningsregulatorn, men utan dumpning av överskottsspänningen, är idag mycket effektivare än vad dem var för några år sedan.

Förklaring för opålästa läsare:
Låt oss jämföra spänningen med en vattenledning med ett bestämt flöde.
Spänningsregulatorn låter vattnet flöda på fullt och tar bara åt sig en liten del av vattnet den behöver. Resten av vattnet som inte går åt, rinner ut i avloppet.
DC-DC-omvandlaren är mer som en kran: Man skruvar på det vattenflöde man själv vill ha, och ytterst lite vatten går till spillo.
Lite spill = mindre värme.

Jag ville med detta inlägg förklara skillnaden mellan DC-DC omvandlare och spänningsregulatorer.
Det sker rätt ofta här hos sweclockers att man använder ordet "spänningsregulator" när man menar DC-DC omvandlare. För det är det som trots allt som används i våra moderkort och grafikkort (och nätaggregat): DC-DC omvandlare. Jag har själv använt fel ord i många av mina inlägg
(Det finns dock ett litet undantag där man valt att använda den mycket billigare, men ineffektivare spänningsregulatorn. Det är I nätaggens Standby-spänning, då det i dem fallen handlar om så pass små strömmar att kostnaden för en riktig DC-DC omvandlare inte är skälig.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Svetstillverkarna borde lära sig av moderkortstillverkarna. Liknande krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Spänningsregulatorer, i sitt grundutförande och funktion är inte speciellt effektiv.
Precis som namnet antyder, är det spänningsregulering det handlar om. Strömmen är konstant. Överskottsspännign dumpas bort i form av värme, vilket är en mycket ineffektiv metod.

Däremot DC-DC omvandlare, som ger samma resultat som spänningsregulatorn, men utan dumpning av överskottsspänningen, är idag mycket effektivare än vad dem var för några år sedan.

Förklaring för opålästa läsare:
Låt oss jämföra spänningen med en vattenledning med ett bestämt flöde.
Spänningsregulatorn låter vattnet flöda på fullt och tar bara åt sig en liten del av vattnet den behöver. Resten av vattnet som inte går åt, rinner ut i avloppet.
DC-DC-omvandlaren är mer som en kran: Man skruvar på det vattenflöde man själv vill ha, och ytterst lite vatten går till spillo.
Lite spill = mindre värme.

Jag ville med detta inlägg förklara skillnaden mellan DC-DC omvandlare och spänningsregulatorer.
Det sker rätt ofta här hos sweclockers att man använder ordet "spänningsregulator" när man menar DC-DC omvandlare. För det är det som trots allt som används i våra moderkort och grafikkort (och nätaggregat): DC-DC omvandlare. Jag har själv använt fel ord i många av mina inlägg
(Det finns dock ett litet undantag där man valt att använda den mycket billigare, men ineffektivare spänningsregulatorn. Det är I nätaggens Standby-spänning, då det i dem fallen handlar om så pass små strömmar att kostnaden för en riktig DC-DC omvandlare inte är skälig.)

Det är väl switchade spänningsomvandlare? Då är det väl mera som en brandslang med antingen fullt sprut eller helt avstängt som man fyller en tank med i olika tidsintervaller (spruta ett ögonblick, stäng av en stund, spruta ett ögonblick, stäng av o.s.v.) och så tömmer man tanken med en liten vattenslang med ett jämnt flöde, om man nu ska jämföra med vattenledningar. Fast de switchade regulatorerna laddar upp och ur kondensatorer istället för fyller och tömmer vattentankar.

Hur som helst om man antar att vattentanken har ett utlopp stort nog att fylla en pool på en timme men normalt sett så fyller man den på ett dygn så känns det inte vettigt dimensionerat. Borde det inte gå åt mer energi att starta och stoppa en kraftig vattenpump sällan jämfört med att driva en svagare pump i längre tidsperioder. Känns som det borde bli onödiga förluster?

Jag vet att man inte kan jämföra så egentligen, men normalt känns det som att överdimensionerade prylar inte är optimalt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Det är väl switchade spänningsomvandlare? Då är det väl mera som en brandslang med antingen fullt sprut eller helt avstängt som man fyller en tank med i olika tidsintervaller (spruta ett ögonblick, stäng av en stund, spruta ett ögonblick, stäng av o.s.v.) och så tömmer man tanken med en liten vattenslang med ett jämnt flöde, om man nu ska jämföra med vattenledningar. Fast de switchade regulatorerna laddar upp och ur kondensatorer istället för fyller och tömmer vattentankar.

Hur som helst om man antar att vattentanken har ett utlopp stort nog att fylla en pool på en timme men normalt sett så fyller man den på ett dygn så känns det inte vettigt dimensionerat. Borde det inte gå åt mer energi att starta och stoppa en kraftig vattenpump sällan jämfört med att driva en svagare pump i längre tidsperioder. Känns som det borde bli onödiga förluster?

Jag vet att man inte kan jämföra så egentligen, men normalt känns det som att överdimensionerade prylar inte är optimalt.

Du har nog delvist rätt. Min tanke med beskrivningen var en grov jämförelse utan att gå in på tekniska detaljer.
Det du beskriver är en så kallad boost converter (Något som switchade nätagg i princip är baserade på, med modifieringar.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

DC-DC omvandlare brukar i regel baseras på boost-konvertering, men det finns DC-DC-omvandlare som bygger mer på den klassiska spänningsregulatorn/zenerdioden, eller en mix av booster/regulatorn.
Exakta detaljer får man kolla upp med respektive datablad. Grundidén är att man matar den med en DC-.spänning, och får ut en annan DC-spänning med minimal förlust.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det är snubblande nära att man ska man behöva koppla datorn till trefas innan man drar igång den... >.<

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av joar:

Det är snubblande nära att man ska man behöva koppla datorn till trefas innan man drar igång den... >.<

Och ringa och anmäla uppstart av datorn till elleverantören god tid i förväg, så att dem hinner förbereda ställverken inför den plötsliga strömrusningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt kort, det är få kort med svart/orange tema, det försvann med DFI.

Nån som sett ett pris på detta? Kommer det ligga i klass med de andra Gigabyte OC korten (4-500$).. Lite mycket att lägga för att det är snyggt

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001