Ånga köp mellan privatpersoner (ej dator/teknik-relaterat)

Permalänk
Medlem

Ånga köp mellan privatpersoner (ej dator/teknik-relaterat)

Sålde i nyss min båt.
Båten är från ca 1970 och motor är något liknande en gammal B18 inombordare.

Då uppgav jag det antal HK(hästkrafter) som jag trodde (kan inget om motorer) 115-120 hk

Köparna provkör inte båten utan drar upp den och kör iväg 20 mil.

Några dagar senare ringer de och säger att det inte är så många HK. Den går för långsamt tycker de.
De säger att man har 14 dagars ångerrätt. Jag kan inte se att man har det vid privatköp.

Har inte köparen någon undersökningsplikt? Drygt 40 år gammal båt/motor.

Testade efter de ringt att googla på motorn och på första träffen se kan jag lätt se att den inte kan ha så många HK som jag uppgett, så lätt att kolla det även för köparen.

Bör jag stå på mig eller ska jag krypa till korset då jag inte hade bättre koll själv?

Permalänk
Medlem

Ångerrättt gäller inte mellan privatpersoner. Dock har du uppgett en fel uppgift inför köpet. Jag skulle ha erbjudit en viss del av köpesumman tillbaka till köparen eller tagit tillbaka båten. Men det är jag det.

Permalänk
Medlem

Du har väl gjort fel kanske, men köparen borde också kollat upp.
Samtidigt finns det ingen ångerrätt privatpersoner mellan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns inget ångerrätt mellan privatpersoner om det inte avtalats och skrivits kontrakt på.

Exakt vad sas om motorn vid köp ? fråga han bara hästkrafter och du sa att du trodde hur mycket HK den hade eller vet exakt hur mycket HK motorn klarade av att leverera samt gav du han information om exakta vilken motor som satt i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Sålde i nyss min båt.
Båten är från ca 1970 och motor är något liknande en gammal B18 inombordare.

Då uppgav jag det antal HK(hästkrafter) som jag trodde (kan inget om motorer) 115-120 hk

Köparna provkör inte båten utan drar upp den och kör iväg 20 mil.

Några dagar senare ringer de och säger att det inte är så många HK. Den går för långsamt tycker de.
De säger att man har 14 dagars ångerrätt. Jag kan inte se att man har det vid privatköp.

Har inte köparen någon undersökningsplikt? Drygt 40 år gammal båt/motor.

Testade efter de ringt att googla på motorn och på första träffen se kan jag lätt se att den inte kan ha så många HK som jag uppgett, så lätt att kolla det även för köparen.

Bör jag stå på mig eller ska jag krypa till korset då jag inte hade bättre koll själv?

Att de har 14 dagars ångerrätt är helt fel vid köp mellan privatpersoner. Tillämplig lagstiftning är i detta fall köplagen (ej konsumentköplagen!), avtalslagen samt allmänna avtalsrättsliga principer.

Om du "garanterar", eller åtminstone "säger med säkerhet" att båten har ett visst antal hästkrafter kan innebära att det är att anse att båten inte överensstämmer med vad ni har avtalat. Men det blir betydligt mer osäkert om du bara säger dig tro något.
Köparen har ingen strikt undersökningsplikt enligt KÖPL men ska undersöka objektet om han bereds möjlighet till detta eller blivit uppmanad att göra det av säljaren. Som jag förstår så har köparen kollat på båten innan köp samtidigt vilket gör att frågan blir huruvida antalet hästkrafter är något man kan/bör upptäcka vilket jag inte kan ge något konkret svar på.

Har du dock sagt att båten har ett visst antal hästkrafter så är den inte avtalsenlig, men detta gäller inte om du sagt att du "tror", att du är osäker eller liknande. Utan att veta mer vad du har sagt till köparen så har jag svårt att ge dig något konkret svar.

Slutligen vill jag påpeka att frågan är svår varför jag inte vill ge några raka svar mer än att de i alla fall inte har 14 dagars ångerrätt såvida ni inte har avtalat detta. Vidare så är det viktigt att komma ihåg att köparen har ett betydligt lägre skydd enligt köplagen än vad man har enligt konsumentköplagen som inte är tillämplig i detta fall.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge något förslag förutom att du kanske ska googla om "bilköp och ångerrätt". jag skulle bli glad över hur det här löser sig då det här att köp mellan privatpersoner är så luddigt..

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

När du säger "Köparna provkör inte båten utan drar upp den och kör iväg 20 mil." Så antar jag att du erbjöd köparen en provtur?

Om så är fallet så får ju köparen skylla sig själva för att han/hon inte tog tillfället och provkörde.

Permalänk
Medlem

Minns inte att vi pratade om det, men köparen säger det.
Köparen visste att det var en Volvo Penta B18.
När jag fick reda på att de skulle åka långt så la jag även upp över 40 bilder på alla "skavanker" på båten för att verkligen visa allt och inte dölja något, har aldrig haft någon avsikt att blåsa någon.

Kanske bäst att ta tillbaka båten, men kräva att säljaren får stå för transporten.

Tycker ändå lite att de borde tagit sig tid att prova en drygt 40 år gammal båt innan man betalar och skriver på ett kvitto där det står "i befintligt skick" :/

Permalänk
Medlem

Köplagen (som är tillämplig vid köp mellan privatpersoner) är ganska lätt att läsa och förstå så jag rekommenderar dig att läsa igenom den: https://lagen.nu/1990:931

På den länkade hemsidan finns det länkar till rättsfall i anslutning till paragraferna som ger en uppfattning om hur domstolarna har dömt tidigare.

Permalänk

Själv hade jag gett tillbaka en så stor del att jag har kvar så mycket pengar båten egentligen är värd eller gett till baka alla pengarna. F.Ö tycker jag att det är väldigt väldigt väldigt dålig stil av dig att säga att den har mer hästkrafter än vad den egentligen har och sedan inte vill förhandla med köparen när denne påpekar din lögn, oavsett om köparen kollade upp motorn innan eller ej.

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Minns inte att vi pratade om det, men köparen säger det.
Köparen visste att det var en Volvo Penta B18.
När jag fick reda på att de skulle åka långt så la jag även upp över 40 bilder på alla "skavanker" på båten för att verkligen visa allt och inte dölja något, har aldrig haft någon avsikt att blåsa någon.

Kanske bäst att ta tillbaka båten, men kräva att säljaren får stå för transporten.

Tycker ändå lite att de borde tagit sig tid att prova en drygt 40 år gammal båt innan man betalar och skriver på ett kvitto där det står "i befintligt skick" :/

Finns motorn i flera varianter med olika antal hästkrafter?

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

Står bland annat:

Citat:

Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Själv hade jag gett tillbaka en så stor del att jag har kvar så mycket pengar båten egentligen är värd eller gett till baka alla pengarna. F.Ö tycker jag att det är väldigt väldigt väldigt dålig stil av dig att säga att den har mer hästkrafter än vad den egentligen har och sedan inte vill förhandla med köparen när denne påpekar din lögn, oavsett om köparen kollade upp motorn innan eller ej.

Det är stor skillnad att säga "det är xxx hästkrafter" och att säga "jag tror att det är xxx hästkrafter men är inte säker".

I detta fall så är det lite oklart om vad som har sagts om det så frågan är inte helt lätt.

Permalänk
Medlem

"Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Alltså, säljer man något i "befintligt skick" så är objektet ändå felaktigt om den inte uppfyller det säljaren uppgett till köparen.

Permalänk
Medlem

Hur mycket diffade det på effekten (verkligheten vs din beskrivning)? Enligt Wikipedia finns det 4st versioner av motorn:

B18C - 40HP
B18A - 75HP
B18D - 90/95HP
B18B - 100/115HP

Om jag hade varit köparen, och fått reda på att det är en B18 motor med cirka 120HK, så hade jag utgått att det är B18B, då specifikationerna stämmer näst intill perfekt. Visst har köparen ett ansvar på sig, men samtidigt skulle jag vilja hävda att säljaren har ett större ansvar när det gäller att beskriva varan korrekt. Vet du inte effekten så ska du inte uppge någon, då är det bättre att säga att du inte vet och istället lägga beslutet på köparen att i så fall köpa båten
1( utan krav på specifik effekt.
2( på eget bevåg undersöka motorn/provköra båten.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

nä man ska inte ljuga om något man inte vet och det är upp till köparen att finna fel om det inte är nått som hindrar den maskinellt, därav större chanser att pruta. man ska ha kunskap om det man köper eller ta med någon vän som vet vad det handlar om,

har själv köpt och sålt saker med mindre defekter, sånt får man räkna med begagnat.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma ihåg ordagrant vad jag sa, men vet att jag inte sa "Det ÄR 120 hk"
Men mår inte alls bra av att bråka så lika bra att ta tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Finns motorn i flera varianter med olika antal hästkrafter?

There are actually four variations of this engine, B18C (single carburetor version - 40 HP SAE with a lower compression ratio and 2500 RPM mechanical regulator, fitted in the gasoline powered versions of the Volvo BM 320 tractor), B18A (single carburetor version - 75 HP SAE), B18D (dual SU carburetor version - 90 and 95 HP SAE) and B18B (dual carburetor version - 100 and 115 HP SAE with a higher compression ratio, fitted variously with dual SU or Zenith/Stromberg sidedraft carburetors).

Finns 4 st olika modeller.

Ops, såg inte att Saodie redan hade klippt och klistrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubbää:

nä man ska inte ljuga om något man inte vet och det är upp till köparen att finna fel om det inte är nått som hindrar den maskinellt, därav större chanser att pruta. man ska ha kunskap om det man köper eller ta med någon vän som vet vad det handlar om,

har själv köpt och sålt saker med mindre defekter, sånt får man räkna med begagnat.

Defekter är en sak. Köparen kan inte komma 1v senare och säga "kolla repan där", för den är såld i befintligt skick. Pratar vi däremot specifikationer på en motor så är det helt plötsligt mycket svårare. Långt ifrån alla kan identifiera en 30-40år gammal båtmotor, då får man istället lita på säljaren.
I detta fallet är det dock svårt att säga så mycket, då vi inte vet motorns verkliga effekt kontra vad säljaren uppgav.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jag kan inte komma ihåg ordagrant vad jag sa, men vet att jag inte sa "Det ÄR 120 hk"
Men mår inte alls bra av att bråka så lika bra att ta tillbaka den.

Okej, då är det nog bäst att du försöker komma överens med köparen om t.ex. prisavdrag eller ett återköp.
Även om köparen kanske skulle anses borde ha upptäckt hur många hästkrafter motorn har vid en undersökning, så behöver de inte undersöka just detta (antal hästkrafter) om säljaren uppger att "det är xxx hästkrafter". Eftersom det är lite oklart vad som har sagts så är det mycket svårt att avgöra om man ska anse att du uppgett något eller inte om motorns egenskaper.
Att du sålde den i "befintligt skick" fråntar inte eventuellt ansvar från något man har uppgett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Sålde i nyss min båt.
Båten är från ca 1970 och motor är något liknande en gammal B18 inombordare.

Då uppgav jag det antal HK(hästkrafter) som jag trodde (kan inget om motorer) 115-120 hk

Köparna provkör inte båten utan drar upp den och kör iväg 20 mil.

Några dagar senare ringer de och säger att det inte är så många HK. Den går för långsamt tycker de.
De säger att man har 14 dagars ångerrätt. Jag kan inte se att man har det vid privatköp.

Har inte köparen någon undersökningsplikt? Drygt 40 år gammal båt/motor.

Testade efter de ringt att googla på motorn och på första träffen se kan jag lätt se att den inte kan ha så många HK som jag uppgett, så lätt att kolla det även för köparen.

Bör jag stå på mig eller ska jag krypa till korset då jag inte hade bättre koll själv?

Dock borde dom kolla upp exakt vad motorn har för HK. Att den går för långsamt för 120 HK betyder inte att den inte heller har 120 HK. En tyngre båt med 120 HK går långsammare än en lättare båt med 120 HK. Sen så borde dom oavsett ha provkört den innan dom drog med sig den, speciellt om det handlar om 20 mil.

Permalänk
Medlem

Dem säger allts att dem "tycker" att det är för lite hästar? Har dem bromsat motorn? Att tro att en 40år gammal motor fortfarande har samma prestanda som i nyskick så borde man ta sig en funderare (om motorn inte har blivit redigt renoverad vill säga, men det framgick inte).

Känns ju lustigt att dem "Känner och tycker" saker. Dem har ju inga siffror på det.

Annars borde ju specifika motorn och spec för den finnas i nån form av registreringsbevis? Eller finns inte sånt för båtar?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

På ett sätt så förstår jag köparen.
Men om du sagt att jag tror det är 120hk men jag vet inte exakt för den är 40 år gammal.
En motor kan tappa ENORMT mycket prestanda på 20år. Och även om det skulle vara fel antal grund hästar så har du bara informerat om vad du trodde var rätt.
Så har du sagt vad du tror stämmer och inget annat.
Dom hade möjlighet att prova båten men valde bort det som jag förstått ellerhur?
Om så är fallet så är det deras eget fel tycker jag personligen och du har inte gått in för att lura någon.
Att säga till några dagar senare att dom inte tycker det är tillräckligt med drag i båten är lite fel.
Det ligger ju på deras ansvar att testa att allt är som man vill ha det innan man betalar en produkt.

Summa sumarum är att om du har sagt att du tror att det är 120hk men inte är säker så har dom ingen grund enligt mig.
Du har gett all info du kan om båten och sagt det du tror är rätt och inget annat. Och dom har ingen ångerrätt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Om det sitter en 40 år gammal båt motor kan han ju inte räkna med att alla hästarna finns kvar. Original hade min Volvo 744 16valve 159HK

Men efter bytat avgassystem och ett pod filter samt bytade spridare (50k mil) hade den bara 120hk

Saker slits. speciellt motorer!

Tycker faktiskt köparen får skylle sig själv om han inte testat båten och Och sedan tycker att den går lite långsamt för att vara en 120HK motor när den är 40år gammal!

Edit: Hittade bänk papperna på bilen: 137.6HK hade den!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Hur kan dem veta hur många HK den har genom att provköra den? Den "borde" gå snabbare?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Köparen har undersökningsplikt.

Det du kan göra för att vara juste är att erbjuda nå pengar tillbaka OM han kollar upp hur motorn är märkt.
Dvs om det är en A - B - C - D motor.
Är det en B så noll pengar...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Om det sitter en 40 år gammal båt motor kan han ju inte räkna med att alla hästarna finns kvar. Original hade min Volvo 744 16valve 159HK

Men efter bytat avgassystem och ett pod filter samt bytade spridare (50k mil) hade den bara 120hk

Saker slits. speciellt motorer!

Tycker faktiskt köparen får skylle sig själv om han inte testat båten och Och sedan tycker att den går lite långsamt för att vara en 120HK motor när den är 40år gammal!

Edit: Hittade bänk papperna på bilen: 137.6HK hade den!

Bänk testet på 137HK är helt ok. För att du bänkade bakhjulen. Hade du tagit upp motorn och kört den utanför och mätt utan vxl-låda direkt på axeln hade du fått i princip exakt som volvo har speccat den, dvs 159

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Bänk testet på 137HK är helt ok. För att du bänkade bakhjulen. Hade du tagit upp motorn och kört den utanför och mätt utan vxl-låda direkt på axeln hade du fått i princip exakt som volvo har speccat den, dvs 159

159 är på drivhjulen

Sen hade jag extraktor rör, bytade spridare och ny luft intag!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Några dagar senare ringer de och säger att det inte är så många HK. Den går för långsamt tycker de.
De säger att man har 14 dagars ångerrätt. Jag kan inte se att man har det vid privatköp.

Har de tittat på motorn som det står X hk på, eller är deras subjektiva uppfattning med tanke på acceleration och topphastighet att motorn inte kan vara Y hk?