Permalänk

Byte av nätagg och CPU kylning!

Hej alla Clockers. Det är så att jag fyller år ganska så snart och ska därmed byta nätaggregat och CPU kylare. Jag har kollat på ett nätagg från Corsair som uppfyller mina krav och budget för framtida SLI.

http://www.inet.se/produkt/6909590/corsair-gaming-series-800w...

Och så har jag tittat på Antec kühler H20 920.

http://www.inet.se/produkt/6901312/antec-kuhler-h2o-920

Grejen är att jag vill ha all möjlig information vid byte av nätagg. DVS grejer jag ska tänka på, eftersom jag är ny med detta!

Skulle vara fint om någon visste om Antec kylningen får plats i mitt NZXT Lexa S Chassi!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Gaming series är inget du ska satsa på. Behöver du verkligen 800w? Ska du köra SLI med 560 kommer du inte behöva mer än 500w.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Gaming series är inget du ska satsa på. Behöver du verkligen 800w? Ska du köra SLI med 560 kommer du inte behöva mer än 500w.

Över alla forum jag har kollat på så ska man minst ha 650W med SLI på ett 560!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

Över alla forum jag har kollat på så ska man minst ha 650W med SLI på ett 560!

Verkar vara svårt att hitta reviews där de testar 560 SLI. Men t.o.m 560 Ti i SLI klarar sig fint på ett bra 550w, om än inte supermycket marginal. http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk

Grejen är med att nätagget jag har nu gnisslar med fläkten och är väldigt störigt. Och jag vill ha något som kanske håller för framtida bruk och en till anledning jag vill ha mer Watt är att min processor drar ganska mycket, och i framtiden ska jag uppgradera till Piledriver serien!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Många lägger inte ner så mycket kraft på att välja nätaggregat då många tycker att "Den ska bara ge lite ström" men nätaggregatet ska ju faktiskt hålla igång allt i datorn och i värsta fall kan en dålig modell inte bara gå sönder utan också dra med sig många andra komponenter. Lägg därför en extra tanke på när du ska välja nätaggregat, det kostar inte många 100-lappar för ett stabilt och pålitligt nätaggregat

Nu för tiden behövs inte mer än 400W för att driva ett grafikkort och inte mer än 600W vid SLI (Mer om detta under grafikkort) men det är alltid säkrast att gå några hundra plus.
För en normal speldator med ett vanligt GTX680 behövs inte mer än ett 600W

Här är en del ur min guide hur du bytar/sätter i Nätagg

Börja med att packa upp nätaggregatet. Kontrollera chassit om nätaggregatet ska sitta uppe eller nere, det kan du lätt göra genom att kontrollera baksidan. Är det en öppning upp/eller nere så vet du var du ska sätta nättaggregatet. Börja med att dra igenom alla kablarna igenom hålet som sitter på moderkortsplåten samtidigt som du håller nättaggregatet. När alla kablarna är igenom så ska du sätta nättaggregatet på plats, se till att skruva fast det så att det sitter ordentligt.
Nu ska kabeldragningen börja på riktigt. Om dub blir osäker så kan du när som helst använda moderkortsmanualen då det står var allt ska anslutas där.
Börja med att ansluta SATA kablarna till DVD läsaren och hårddisken, det är för att de ska kunna föra över data över till moderkortet. Ta sedan SATA ström kablarna och anslut även dom

Ta 24 pin ATX kabeln (Den största kabeln) och anslut den till moderkortet. Den kabeln kommer förse moderkortet med ström. Nu ska du hitta två 4-pin kablar. Dra dom till processor socketen, det bör finnas kontakter runt processorn, när du hittar dem så anslut båda kablarna där. Nu ska du leta upp kablarna som ska in i grafikkorten, det är antingen ett par 6+2-pin eller 8 pin kablar som ska anslutas till grafikkortet.

Kolla sedan i manualen hur man ansluter power switch och USB kablarna då dessa kan vara lite krångliga.
Skulle du råka sätta i kontakterna för strömbrytare och resetknapp åt olika håll så tar datorn ingen skada men det kommer kanske inte gå att starta igång den.

I de flesta chassin bör du även hitta dessa kontakter:

* Kabel till USB-portarna i fronten på chassit.
* Resetknappen (Står som RST SW)
* Strömbrytaren (Står som PWR SW)
* Lysdioder för ström och hårddiskaktivitet. (Står som HDD LED & PWR LED)
* Kontakterna för ljud ska anslutas till de interna ljudkontakterna. I de flesta fallen vill du använda kontakten som är märkt med "HD AUDIO"
* Fläktarna kan anslutas till valfri fläktkontakt på moderkortet där det står "Fan" oftast en liten 3 pin. Du kan också ansluta fläktar till nätaggregatet om adapter medföljer.

Dold text