Vad är "hackers" egentligen?

Permalänk
Avstängd

Vad är "hackers" egentligen?

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit anklagad för att hacka eller cheata, och jag gör verkligen inte det. Men speciellt om jag äger en match totalt, får en M.O.A.B eller en massa helikoptrar, så kan man ge sig fan på att det står "hacker" eller "cheater" i chatten efteråt. Är det inte lite patetiskt att tro alla som är bättre än en själv fuskar?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av RostadFralla:

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit anklagad för att hacka eller cheata, och jag gör verkligen inte det. Men speciellt om jag äger en match totalt, får en M.O.A.B eller en massa helikoptrar, så kan man ge sig fan på att det står "hacker" eller "cheater" i chatten efteråt. Är det inte lite patetiskt att tro alla som är bättre än en själv fuskar?

Säg åt dem att lära sig ordets betydelse ,,,,,...-.-

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att du slutar spela COD. Är ganska uppenbart varför folk anklagar dig för fusk!

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är en Hacker inte vad många säger att det är utan en som kan väldigt mycket om datorer och vill lära sig om det och en cracker är vad vi brukar kalla hacker

Permalänk

De första "hackers" var väll dem som hade modelltåg och hackade dem så de åkte snabbare.

Permalänk
Skrivet av RostadFralla:

Är det inte lite patetiskt att tro alla som är bättre än en själv fuskar?

Välkommen till spelvärlden. Folk tror att det är omöjligt att andra är bättre än dem själva, speciellt i FPS.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4.5 Ghz | MB: MSI P67A-GD55 | GPU: R9 280X | RAM: 20GB (2x8GB + 2x2GB) Corsair XMS3 DDR3 | Lagring: SSD Crucial m4 64GB | 6TB HDD | PSU: Fractal Design Tesla 650W

Permalänk
Medlem

En såndär noob är någon som är bättre än alla andra också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

De första "hackers" var väll dem som hade modelltåg och hackade dem så de åkte snabbare.

Det har jag också hört och läst, men har hört andra källor som ordet har kommit ifrån också så vilket som är rätt vete fan.
Men just inom datorer så kan du söka på google efter white hat hacker, black hat hacker och grey hat hacker. Finns såklart flera men white, black och grey är väll nog de vanligaste.

Ordet hacker har fått en dubbelmening och kan idag betyda något av de ovanstående eller en person som gillar att mixtra med saker för att förbättra dem, det gäller inte bara för datorer utan allting. I det här sammanhanget kan man koppla ordet hacka med modda (modifiera).

Finns mycket mer om just ordet, källor och meningar etc, google is your friend.

Edit:
I spel så menas hacker med någon som modifierar spelets kod för att få övertaget tex aimbot, wallhack, esp och no-recoil.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vad jag har hört så är en Hacker inte vad många säger att det är utan en som kan väldigt mycket om datorer och vill lära sig om det och en cracker är vad vi brukar kalla hacker

Har för mig att du har rätt, ursprungligen var en som vi kallar datorentusiast en "hacker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Har för mig att du har rätt, ursprungligen var en som vi kallar datorentusiast en "hacker".

Nu är han mer känd som en Sweclockare

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av BYATCH:

Nu är han mer känd som en Sweclockare

Haha, indeed :>

Permalänk

Kan dra en liten anekdot.

På CS tiden (runt 1.4-1.5) så spelade jag otroligt aktivt. Jag hade en "hemserver" som jag spelade på i flera månader. Givetvis blir man bättre med tiden, men jag blev perm-bannad från servern av admins som jag spelat med i flera månader då jag uppenbarligen hade "börjat fuska".

Det är bara ett spel så klart... men då kände jag mig faktiskt sviken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Untriggered:

Välkommen till spelvärlden. Folk tror att det är omöjligt att andra är bättre än dem själva, speciellt i FPS.

Hehe, verkar så. Måste var asvårt att utvecklas om man tror att man är bäst...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överkill:

Kan dra en liten anekdot.

På CS tiden (runt 1.4-1.5) så spelade jag otroligt aktivt. Jag hade en "hemserver" som jag spelade på i flera månader. Givetvis blir man bättre med tiden, men jag blev perm-bannad från servern av admins som jag spelat med i flera månader då jag uppenbarligen hade "börjat fuska".

Det är bara ett spel så klart... men då kände jag mig faktiskt sviken.

Förstår det, har blivit bannad på några servrar på Black Ops när jag spelade med AK47 med silencer, de verkade inte veta att man kan skjuta full auto från vilket avstånd som helst med den.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BYATCH:

En såndär noob är någon som är bättre än alla andra också.

En "noob" är en person som inte spelat tillräkligt länge för att bli lika dåliga som dom som anklagar dom?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfi:

Mitt råd är att du slutar spela COD. Är ganska uppenbart varför folk anklagar dig för fusk!

Det är inte uppenbart för mig dock, tell me? Kan säga att då jag sänkt min sens lite extra har jag blivit anklagad fler gånger. Det är då enklare att sikta och folk missuppfattar nog det som att man har något slags fusk på...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostadFralla:

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit anklagad för att hacka eller cheata, och jag gör verkligen inte det. Men speciellt om jag äger en match totalt, får en M.O.A.B eller en massa helikoptrar, så kan man ge sig fan på att det står "hacker" eller "cheater" i chatten efteråt. Är det inte lite patetiskt att tro alla som är bättre än en själv fuskar?

Vad tror du?

Permalänk
Inaktiv

Vafan? Behöver vi fler sådana här trådar?

"jag är bäst alla kallar mig hacker varför är ni så dåliga?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Nu är han mer känd som en Sweclockare

Day - made!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

som baslinje för vad orden från början iaf användes för så
Hacker = någon som gillade att plocka isär saker, se hur de funka, sätta ihop dem på nya sätt eller använda dem till saker de kanske inte från början var tänkta för.
Cracker = någon som tar sig in i/bryter upp något ofta med syfte att stjäla, förstöra eller liknande

Sedan började orden förvridas, sedan blev det filosofiska splittringar white hats, black hats, grey hats osv, många som kanske egentligen var mer crackers använde hellre ordet hacker, sedan blir det populär subkultur som nådde sin pik med filmen Hackers (f.ö. en ung Angelina Jolie *mums*) och sedan fick ett nytt "uppswing" med hela Kevin Mitnick historien och boken baserat på det samt filmen som i Sverige t.o.m. kallades Hackers 2 utan någon som helst koppling till det.

Och nu används det av media för att beskriva något så fort något databrott begåtts så länge de inte är nerladdning då de hellre använder ordet pirater

Idag har ordet Hackers en väldigt luddig betydelse (inte för att den någonsin varit jätte klar) och ordet hack som ofta användes (och än idag används) för att beskriva t.ex. en patch som löste ett problem men inte direkt var snygg kod eller gjorde något på någon omväg eller utanför programmet m.m. för att få det att fungera, dvs inte en snygg integrering i programkoden används idag för t.ex. saker som exploitar svagheter i spel och tekniskt sett fungerar de kanske på liknande sett t.ex. speed hack eller så men sedan kan man diskutera filosofin bakom och skillnaden mellan problemlösning och exploatering av svagheter.

Men vad som är en hacker idag beror helt på vilken filosofi du applicerar på dem, finns grupper som försöker få tbax ordet från det fula till att vara någon som kommer på nya lösningar mer men det är svårt när det är så etablerat i media som "the bad guy".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

En hacker är en person som tycker om att hitta svagheter i datorer eller datornätverk. Sedan beror det på vilken typ av hacker man är, det finns generellt black- white och bluehats.

Blackhat hackar för att förstöra system eller utnyttja de.
Whitehat hackar för att hitta fel och åtgärda de.
Bluhat jobbar för företag för att hitta problem innan ett system går live.

Det som många menar när de säger hacker är en cracker, eller blackhat.
Men eftersom att många säger det till folk som cheatar så är det mer scriptkiddies de menar troligtvis. Någon ignorant unge som använder ett program någon annan programmerat för att uttnytja ett system. I ditt fel är "systemet" spelet Call of Duty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostadFralla:

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit anklagad för att hacka eller cheata, och jag gör verkligen inte det. Men speciellt om jag äger en match totalt, får en M.O.A.B eller en massa helikoptrar, så kan man ge sig fan på att det står "hacker" eller "cheater" i chatten efteråt. Är det inte lite patetiskt att tro alla som är bättre än en själv fuskar?

En hacker är någon som modifierar något för att förbättra det, till exempel göra så att en brödrost kör Ubuntu via en Arduino dev. board. Ej att förväxla med något destruktivt.

En s.k cracker, "förstör något", till exempel ett anti-cheat i ett spel för att kunna fuska. En sådan handling räknas som att crack:a, från engelskan crack som betyder "knäcka" / "bryta isär".

Detta är kanske inte extremt exakt men det är exakt nog.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Välkommen till spelvärlden

Visa signatur

c0wabunga!

Permalänk
Medlem

Denna lilla film summerar ganska gott om vad en hacker egentligen är och hur det började.
Tyvärr så har namnet blivit förstört med tiden, och i stort sett alla som någonsin suttit i en terminal kallas idag nästan för hackers. Vilket är väldigt tragiskt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon146897:

Vafan? Behöver vi fler sådana här trådar?

"jag är bäst alla kallar mig hacker varför är ni så dåliga?"

Jag tycker dom behövs så folk lär sig använda ordentliga skällsord, inte sånna "dåliga förlorare" skällsord!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kira9204:

http://www.youtube.com/watch?v=5cecky3pvxc

Denna lilla film summerar ganska gott om vad en hacker egentligen är och hur det började.
Tyvärr så har namnet blivit förstört med tiden, och i stort sett alla som någonsin suttit i en terminal kallas idag nästan för hackers. Vilket är väldigt tragiskt.

Men haha, jag talar inte om "hackers" på det viset, visst det betyder egentligen en data-hacker, men jag menar när dom skriver så i spel. Det är uppenbart att dom inte menar den "ursprungliga" betydelsen eller vad du nu är ute efter!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pleRr:

Men vafan, varför måste spelvärlden vara så nördig? De har till och med nördiga skällord, kom igen liksom, svär som en karl!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostadFralla:

Det är inte uppenbart för mig dock, tell me? Kan säga att då jag sänkt min sens lite extra har jag blivit anklagad fler gånger. Det är då enklare att sikta och folk missuppfattar nog det som att man har något slags fusk på...

Du spelar COD, precis som alla andra 12åriga ungdomar. Vad tror du?

Förstår inte varför folk spelar COD längre, och dessutom att så många
tycker att det är okej att köpa ett nytt spel för 400kr där det ända som är nytt är banorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostadFralla:

Men vafan, varför måste spelvärlden vara så nördig? De har till och med nördiga skällord, kom igen liksom, svär som en karl!

.... tycker du att det är konstigt att nya termer och uttryck uppstår?