Permalänk
Medlem

Surfplatta sökes

Hallå Sweclockers!

Jag är inte helt high på detta med surfplattor än. Har kollat runt i lite trådar här på forumet men inte funnit de svar som jag velat ha.

Det jag söker är.

  • Styra datorn via någon app. Det jag vill styra är film, tv, bilder.

  • Wi-Fi, no need med 3G

  • Hyfsat stort minne/hårddisk så man får in lite roliga grejer på den utan att den blir avsevärd långsam

  • Även möjlighet med att leka lite själv. Så gissar att det är Android man ska satsa på?

Jag tror att jag har fått med allt nu. Om det är något mer så uppdaterar jag tråden

Någon som har några tips? Dela gärna med dig då!

Tack på förhand!

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Avstängd

Du missade en relativ stor punkt [BUDGET]?

Permalänk
Medlem

Vad är "Hysat stort minne"?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du missade en relativ stor punkt [BUDGET]?

Min tanke var runt 2500 - 3000 kr. Är det en bra budget eller borde man lägga mera?

Skrivet av Valiumballong:

Vad är "Hysat stort minne"?

Vad kan behövas för en surfplatta? 8 gb? 16 gb? Jag har ingen full koll på surfplatta men 16 gb kanske är mycket?

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Vad är det för program du ska fjärrstyra på datorn? Att bara säga film, tv, bilder ger inte så mycket.

16GB är inte så mycket minne enligt mig, men så har jag en 64GB iPad också. Ska du börja tanka över stora filmer o.dyl. så går uttrymmet åt fort! Som exempel läser min sambo mycket grafiktidningar och de bokstavligen äter plats, sist jag kollade var tidningsmappen på över 8GB.

Vill du kunna spela på den när du säger att du vill kunna leka med den?

EDIT: Fixade en särskrivning

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vad är det för program du ska fjärrstyra på datorn? Att bara säga film, tv, bilder ger inte så mycket.

16GB är inte så mycket minne enligt mig, men så har jag en 64GB iPad också. Ska du börja tanka över stora filmer o.dyl. så går uttrymmet åt fort! Som exempel läser min sambo mycket grafiktidningar och de bokstavligen äter plats, sist jag kollade var tidningsmappen på över 8GB.

Vill du kunna spela på den när du säger att du vill kunna leka med den?

EDIT: Fixade en särskrivning

Eftersom jag inte vet riktigt vad det finns för appar så är "leka runt" att utforska och se vad man kan styra via en surfplatta. Datorn kommer vara inkopplad till en TV så därigenom vill jag då kunna kolla på film, bilder, välja musik m.m

Spela är inte nödvändigtvis men jag gissar på att man kan göra det på nästintill alla surfplattor?

Men är det iPad eller någon Android platta som gäller? Känns som att iPad har du mer "färdiga" lösningar såsom AppleTV och grejer medans Android får man pilla lite själv och hitta sin egna lösning? Jag kanske tänker fel?

Är 2500-3000 kr i budget bra eller borde jag kanske gå upp till 5000? Jag är som sagt väldigt rookie på just surfplattor och tackar så hemskt mycket för alla tips jag får. Är det några fler frågor så ska jag försöka svara på de så gott jag kan!

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Storlek? Om 7" så är Nexus 7 bästa valet för dig.

Om du vill ha 10" så måste du nog gå upp i pris tyvärr.

Jag har styrt min HTPC både med mobilen och min Transformer utan större problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Storlek? Om 7" så är Nexus 7 bästa valet för dig.

Om du vill ha 10" så måste du nog gå upp i pris tyvärr.

Jag har styrt min HTPC både med mobilen och min Transformer utan större problem.

/hulle.

Gissar på att en 7" skulle räcka för mina behov. Men för att gå upp till 10" hur mycket mer pengar är det då? Är det 5000-6000 eller är det uppemot 10 000 kr?

Ska kolla om Nexus 7 lite mera också, tack för tipset

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asus Transformer Pad TF300T från CDON. Sjukt nöjd. Har hunnit använda den i en dag nu ungefär Sjukt mkt tablet för pengarna.
10.1" Tegra 3 tablet. Riktigt najs

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223646

Permalänk
Medlem

Nexus 7 är klart bäst för dom pengarna.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Jag köpte Asus Transformer Pad TF300T från CDON. Sjukt nöjd. Har hunnit använda den i en dag nu ungefär Sjukt mkt tablet för pengarna.
10.1" Tegra 3 tablet. Riktigt najs

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223646

Kan hålla med om att det är en bra platta, framförallt i kombination med tangentbordsdockan. Haft den i några veckor, men den används inte till mer än lite surfande och enkla spel än så länge

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Jag köpte Asus Transformer Pad TF300T från CDON. Sjukt nöjd. Har hunnit använda den i en dag nu ungefär Sjukt mkt tablet för pengarna.
10.1" Tegra 3 tablet. Riktigt najs

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223646

Tack så mycket för tipset, ska även kolla upp denna. Men det är Android OS på den eller är det något annat OS på den?

Skrivet av BJORLING:

Nexus 7 är klart bäst för dom pengarna.

Jag kollar på den och den ser väldigt intressant ut. Känns bara som att 7" är lite för litet? Får åka till någon butik och känna på en 7" och få en känsla för den.

Skrivet av Mattsingen:

Kan hålla med om att det är en bra platta, framförallt i kombination med tangentbordsdockan. Haft den i några veckor, men den används inte till mer än lite surfande och enkla spel än så länge

Hur funkar det med tangentbordsdockan? Är det bara trycka ner den och så är den igång eller är det något annat som behövs göras? Kostar den tangenbordsdockan extra?

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundeeen:

Tack så mycket för tipset, ska även kolla upp denna. Men det är Android OS på den eller är det något annat OS på den?

Jag kollar på den och den ser väldigt intressant ut. Känns bara som att 7" är lite för litet? Får åka till någon butik och känna på en 7" och få en känsla för den.

Hur funkar det med tangentbordsdockan? Är det bara trycka ner den och så är den igång eller är det något annat som behövs göras? Kostar den tangenbordsdockan extra?

Det är android på den, står ju i första meningen på länken?

Citat:

Transformer Pad TF300T är Asus dockningsbara succésurfplatta, här i 32GB-version. Skärmen är på 10,1 tum (1280x800 pixlar), operativsystemet är Android

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är android på den, står ju i första meningen på länken?

Oj missade detta! :$

Tackar så mycket!

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundeeen:

Jag kollar på den och den ser väldigt intressant ut. Känns bara som att 7" är lite för litet? Får åka till någon butik och känna på en 7" och få en känsla för den.

Hur funkar det med tangentbordsdockan? Är det bara trycka ner den och så är den igång eller är det något annat som behövs göras? Kostar den tangenbordsdockan extra?

Ja du borde definitivt gå till en butik och jämföra hur 7" respektive 10" känns.

Det är bara att trycka ner plattan i tangentbordsdockan så fungerar det direkt. Förutom tangentbordet fungerar dockan som ett bra skydd till plattan om du ska ta med den eftersom den fälls ihop exakt som en liten laptop då. Dessutom sitter det ett extra batteri i dockan som ger mycket bättre batteritid. Sen är det några extra anslutningar på dockan också, USB och SD. I alla fall på min Transformer TF101.

I princip finns det inte mycket att välja på här, vill du ha 7" är det Nexus 7 som gäller, 10" då är det TF300. I alla fall om du inte vill lägga onödigt mycket pengar.

Däremot är inte dockan alls nödvändig, jag skulle nog inte köpt den om det inte var så att den såldes i ett paket när jag köpte min förra året och det inte blev dyrare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundeeen:

Eftersom jag inte vet riktigt vad det finns för appar så är "leka runt" att utforska och se vad man kan styra via en surfplatta. Datorn kommer vara inkopplad till en TV så därigenom vill jag då kunna kolla på film, bilder, välja musik m.m

Spela är inte nödvändigtvis men jag gissar på att man kan göra det på nästintill alla surfplattor?

Men är det iPad eller någon Android platta som gäller? Känns som att iPad har du mer "färdiga" lösningar såsom AppleTV och grejer medans Android får man pilla lite själv och hitta sin egna lösning? Jag kanske tänker fel?

Är 2500-3000 kr i budget bra eller borde jag kanske gå upp till 5000? Jag är som sagt väldigt rookie på just surfplattor och tackar så hemskt mycket för alla tips jag får. Är det några fler frågor så ska jag försöka svara på de så gott jag kan!

Som många andra skrivit redan tror jag att det är en Nexus 7 du letar efter. Har ingen direkt koll på androidplattor måste jag erkänna men du har rätt i att iPad har en hel del färdiga lösningar, som dock kostar pengar rätt ofta.

Med en budget på 2.5-3k kommer du hamna bland androidplattor, om du inte är beredd att lägga runt 3.7k och köpa en iPad 2, men enligt mig tappar du då iPads största fördel, nämligen skärmen som sitter på den tredje generationen.

All in all, Nexus 7 verkar vara något som de som kan mer om androidplattor rekommenderar så det är nog rätt val för dig Jag rekommenderar att du köper en med så mycket minne som din budget tillåter för det går åt snabbare än man tror.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Hundeeen:

Hur funkar det med tangentbordsdockan? Är det bara trycka ner den och så är den igång eller är det något annat som behövs göras? Kostar den tangenbordsdockan extra?

Hur mycket det kostar beror på om du hittar som paket eller inte, men du kommer inte ner så lågt som din budget är.
En fördel med dockan är att det blir som ett ställ om man inte vill ha plattan liggande. Men bytet mellan i docka och lös fungerar väldigt smidigt för mig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Hur mycket det kostar beror på om du hittar som paket eller inte, men du kommer inte ner så lågt som din budget är.
En fördel med dockan är att det blir som ett ställ om man inte vill ha plattan liggande. Men bytet mellan i docka och lös fungerar väldigt smidigt för mig.

http://www.inet.se/produkt/v100105/asus-transformer-tf300tg-v...

Där får jag med tangentbordsdocka. Är det ett värt köp för 5790kr eller borde man vänta och se om den sjunker efter Nexus 7 har kommit ut?

Tackar alla väldigt mycklet för att hjälpen! Ska åka och jämföra i eftermiddag mellan 7" och 10" för att se om jag tycker att det räcker med 7".

Sen får jag se då om jag sparar in lite extra cash och skaffar mig en Asus och tangetbordet eller om jag kör en Nexus 7.
Just nu verkar det intressant med Asusen då vad jag förstår det som har "2" batterier så den håller lite längre? Eller tänker jag fel då?

Men jag tackar så mycket för all hjälp och ska försöka sätta mig in för fullt i Android världen och "leka runt".

Ha det gott!

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundeeen:

http://www.inet.se/produkt/v100105/asus-transformer-tf300tg-v...

Där får jag med tangentbordsdocka. Är det ett värt köp för 5790kr eller borde man vänta och se om den sjunker efter Nexus 7 har kommit ut?

Tackar alla väldigt mycklet för att hjälpen! Ska åka och jämföra i eftermiddag mellan 7" och 10" för att se om jag tycker att det räcker med 7".

Sen får jag se då om jag sparar in lite extra cash och skaffar mig en Asus och tangetbordet eller om jag kör en Nexus 7.
Just nu verkar det intressant med Asusen då vad jag förstår det som har "2" batterier så den håller lite längre? Eller tänker jag fel då?

Men jag tackar så mycket för all hjälp och ska försöka sätta mig in för fullt i Android världen och "leka runt".

Ha det gott!

Den du länkar till har 3G och är därmed dyrare. Borde gå att hitta billigare paket med dockan och endast wifi-versionen eftersom du skrev att du inte behövde 3G.

Ja ASUS:en har ett extra batteri i dockan och borde få bättre batteritid än Nexus 7. Jag vet dock inte vad den har för batteritid.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Den du länkar till har 3G och är därmed dyrare. Borde gå att hitta billigare paket med dockan och endast wifi-versionen eftersom du skrev att du inte behövde 3G.

Ja ASUS:en har ett extra batteri i dockan och borde få bättre batteritid än Nexus 7. Jag vet dock inte vad den har för batteritid.

/hulle.

Om du inte är i behov av 3G så är detta mer prisvärt: http://www.inet.se/produkt/v100103/asus-transformer-tf300t-vi...

Jag tycker du gör rätt i att åka någonstans där du kan få känna skillnaden mellan olika plattor. En del av de stora kedjorna har testexemplar igång.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp och vägledning! Känns bra att kunna vända sig till Sweclockers för att få hjälp med sånt jag inte kan!

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

tf300t är utdaterade och den nya versionen är släppt så de få som finns kvar kommer nog sjunka i pris.

http://www.inet.se/produkt/1971142/asus-transformer-pad-infin...

Väntar själv på att infinity ska sjunka lite och komma i den andra färgen.

Skrivet av Hundeeen:

Där får jag med tangentbordsdocka. Är det ett värt köp för 5790kr eller borde man vänta och se om den sjunker efter Nexus 7 har kommit ut?

Sen får jag se då om jag sparar in lite extra cash och skaffar mig en Asus och tangetbordet eller om jag kör en Nexus 7.
Just nu verkar det intressant med Asusen då vad jag förstår det som har "2" batterier så den håller lite längre? Eller tänker jag fel då?

Nexus7 och Asus transformer är helt olika och är inte direkt konkurrenter mot varandra.
Asus priset borde gå ner när microsoft surface kommer.

Ja den har två batterier, på infinity: Batteritid (Ungefärlig) 9.5 h, upp till 15.5h med docka

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

tf300t är utdaterade och den nya versionen är släppt så de få som finns kvar kommer nog sjunka i pris.

http://www.inet.se/produkt/1971142/asus-transformer-pad-infin...

Väntar själv på att infinity ska sjunka lite och komma i den andra färgen.

Nexus7 och Asus transformer är helt olika och är inte direkt konkurrenter mot varandra.
Asus priset borde gå ner när microsoft surface kommer.

Ja den har två batterier, på infinity: Batteritid (Ungefärlig) 9.5 h, upp till 15.5h med docka

Nja, jag tror inte att TF700 är tänkt som en direkt ersättare till TF300 utan snarare som ett komplement. Det är ju i princip samma hårdvara, det enda som skiljer är upplösningen på skärmen. Jag tror att de kommer att fortsätta säljas bredvid varandra med TF300 som ett billigare alternativ.

Nexus 7 och Transformern är helt enkelt de bästa plattorna på 7 respektive 10 tum.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mycket intressanta infallsvinklar! Får se vilket valet blir tillslut

Den är ju 64gb med, kanske värt istället för 32gb? Fast sen är den ju dyrare och utan docka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.