Permalänk

7970 klockar inte ner...

Hej alla glada!

Jag märkte nu när jag satte mig vid datorn att mitt Asus 7970 DCII inte vill klocka ner sig i idle, och jag får därmed en idletemp på 45 grader istället för 30 som det brukar vara.
Har försökt att starta om, stängt av MSI AB och klockat ner grafikkortet.

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hej alla glada!

Jag märkte nu när jag satte mig vid datorn att mitt Asus 7970 DCII inte vill klocka ner sig i idle, och jag får därmed en idletemp på 45 grader istället för 30 som det brukar vara.
Har försökt att starta om, stängt av MSI AB och klockat ner grafikkortet.

Hjälp uppskattas!

Kan det vara det klassiska problemet med Hårdvaruaccelerering?:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Skrivet av aMightyMuffin:

Kan det vara det klassiska problemet med Hårdvaruaccelerering?:)

Vad är det?

Det började iallafall fungera som det ska nu, ingen aning om varför...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Siffrorna gäller 7950, men principen är densamma.
Vid uppspelning av flash-video med hårdvaruacceleration igång så lägger sig GPU på 501Mhz och minnet i full fart.
Kör du två skärmar ligger GPU 500Mhz och minnet i full fart, även vid idle (istället för 300/150 som med en skärm).

Permalänk
Skrivet av Ghorun:

Siffrorna gäller 7950, men principen är densamma.
Vid uppspelning av flash-video med hårdvaruacceleration igång så lägger sig GPU på 501Mhz och minnet i full fart.
Kör du två skärmar ligger GPU 500Mhz och minnet i full fart, även vid idle (istället för 300/150 som med en skärm).

Grejen var den att jag har en skärm, och både core och minne körde i full fart även när jag satt med bara MSI afterburner igång.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Grejen var den att jag har en skärm, och både core och minne körde i full fart även när jag satt med bara MSI afterburner igång.

Då är det såklart en annan femma, vet inte riktigt vad som kan orsaka att det fastnar i 3D-läge.

Permalänk
Skrivet av Ghorun:

Då är det såklart en annan femma, vet inte riktigt vad som kan orsaka att det fastnar i 3D-läge.

Bara en kul fråga: räknas minecraft som 3D? För när jag kör det så går den i typ 550 MHz. Skulle ju vara kul med lite mer kräm så man kan lira med 512x textures.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Bara en kul fråga: räknas minecraft som 3D? För när jag kör det så går den i typ 550 MHz. Skulle ju vara kul med lite mer kräm så man kan lira med 512x textures.

501mhz är flashhastighet. Om du har det i minecraft så antar jag att du kör i windowed mode med webbläsaren i bakgrunden. Problemet är inte minecraft, problemet är hårdvaruaccelerering i flash. Stäng av det eller stäng alltid av webbläsaren när du ska spela.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

501mhz är flashhastighet. Om du har det i minecraft så antar jag att du kör i windowed mode med webbläsaren i bakgrunden. Problemet är inte minecraft, problemet är hårdvaruaccelerering i flash. Stäng av det eller stäng alltid av webbläsaren när du ska spela.

Jag har minecraft i fullscreen mode. Dock så undrar jag vad hårdvaruaccelerering är!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Jag har minecraft i fullscreen mode. Dock så undrar jag vad hårdvaruaccelerering är!

flashplayer använder sig av grafikkortet för att driva flash. Problemet är att flash tar prioritet över 3D-applikationer och endast kör GPU:n på halv hastighet.