AMD återanställer processoringenjören Jim Keller från Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är skeptisk. Även den bästa kaptenen kommer har problem att styra en skuta med hål i skrevet.

Dykare klarar ju av att utföra svetsjobb på skrov i farten, så Keller ska nog lyckas.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

DEC Alpha var kanske den renaste/bästa arkitekturen som gjorts.
x86-64 kan ha varit det som dödade Itanium.
HyperTransport är superbra, speciellt inom high-performance computing (HPC), clustering, och sånt.

Den här killen är nog en riktig resurs. Hoppas han gör bra ifrån sig på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

hahaha, Så du baserar personers kunskap på vidare de har en wikipedia sida eller inte?? Snacka om att det gjorde min dag. Tack!

Helt korrekt! Desto större artikel desto större kunskap och betydelse här i världen.

Permalänk
Medlem

snarare ett steg mot en framtid för AMD med ULVs och MPPs de är ute efter med tanke på det senaste i meritlistan. de som förväntar sig att han kommer leda till en kraftresning mot Intel på utbytbara korkar bör nog bunkra upp med rejält med popcorn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

snarare ett steg mot en framtid för AMD med ULVs och MPPs de är ute efter med tanke på det senaste i meritlistan. de som förväntar sig att han kommer leda till en kraftresning mot Intel på utbytbara korkar bör nog bunkra upp med rejält med popcorn.

Hoppas ändå att AMD återtar prestandakronan från Intel (hämtar popcornen). AMD är redan duktiga i lågenergisegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Hört från Intels utvecklings avdelning: F(piiiip)N, nu måste vi kanske börja jobba igen.

Hört från AMDs utvecklings avdelning: Hurra, vår "Steve Jobs" är tillbaka!

Hört från AMDs fanboys: Det är inte en "Steve Jobs", det är Jesus som är tillbaka !

Hört från Intels fanboys: Jim who ????

Hört från Hardcore PC-entusiaster : Äntligen ett vettigt beslut av AMDs ledning!

Hört från resten av IT-Världen: Kanske det finnes det hopp för AMD.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Dykare klarar ju av att utföra svetsjobb på skrov i farten, så Keller ska nog lyckas.

Jag antar att du menar dykare med svetsutbildning för svetsning under ytan och inte vilken dykare som helst.

Jag hoppas på att Keller lyckas hos AMD och att dom får fram bra grejer.

Permalänk
Skrivet av rektor:

DEC Alpha var kanske den renaste/bästa arkitekturen som gjorts.
x86-64 kan ha varit det som dödade Itanium.
HyperTransport är superbra, speciellt inom high-performance computing (HPC), clustering, och sånt.

Den här killen är nog en riktig resurs. Hoppas han gör bra ifrån sig på AMD.

Var inte Itanium dödfött på grund av usel prestanda/svåroptimerad arkitektur, dock?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD ligger lågt nu ett tag på processorfronten, för att sedan göra en rejäl comeback om ett par år.

Jag som trogen AMD-användare vill åter se AMD på tronen. Och det kan jag knappast vara ensam om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Hoppas AMD ligger lågt nu ett tag på processorfronten, för att sedan göra en rejäl comeback om ett par år.

Jag som trogen AMD-användare vill åter se AMD på tronen. Och det kan jag knappast vara ensam om.

Nej det är du icke, jag som föredrar Intel ser gärna att de får konkurrens!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zellpsynt:

Var inte Itanium dödfött på grund av usel prestanda/svåroptimerad arkitektur, dock?

Prestandan var det väl inget fel på, men det var svårt och komplicerat att skriva kompilatorer för den sortens arkitektur. Således ännu svårare att skriva optimerad kod. Den liknade SUN:s VLIW lite, en arkitektur som SUN jobbade många år på att få fram någotsånär bra kompilatorer för. Viljan/pengarna att investera i Itanium:s kompilator-utveckling visade sig inte riktigt finnas. AMD64 å andra sidan var ganska etablerad nästan direkt då den i mångt och mycket bara var en välbehövlig förlängning av vanliga x86. Mycket billigare och enklare att använda, trots Intels försök till övertalning.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är skeptisk. Även den bästa kaptenen kommer har problem att styra en skuta med hål i skrevet.

... Säker på att du inte menar skrovet? Annars kan jag förstå att det kan vara svårt att styra vad som helst när man har hål i skrevet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk

På den tiden då AMD hade egna fabriker...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zellpsynt:

Var inte Itanium dödfött på grund av usel prestanda/svåroptimerad arkitektur, dock?

Itanium dog pga av flera anledningar.
- AMD lanserade AMD64 (x86-64) så Itanium tappade en fördel den hade över x86.
- Folk klagade över att x86 program på Itanium var långsammare än på x86. No shit, dom körs ju emulerade, duh.
- Dåliga kompilatorer för IA-64 (Itanium).
Flera andra anledningar och bidragande faktorer.

Det är mycket svårare att skriva en kompilator för IA-64 i än för x86.

Permalänk
Medlem

En DEC snubbe ær precis vad AMD behøver.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av tjoflojt:

... Säker på att du inte menar skrovet? Annars kan jag förstå att det kan vara svårt att styra vad som helst när man har hål i skrevet.

Det där var väl ändå lite kvinnofientligt

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

... Säker på att du inte menar skrovet? Annars kan jag förstå att det kan vara svårt att styra vad som helst när man har hål i skrevet.

Vadå, har inte båtar också ett skrev?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Alla vi minns hur AMD dominerade 2002-2006.

AMD 64 sprang cirklar runt den sega P4 som alla trodde var mäktig tack vare sin 3.4GHz beteckning men min AMD 64 3200+ var tyvärr nästan dubbelt så bra i 2.3GHz (Singelcore)

Mohaha!

He will fuck Intel up BADDDDDDDDDDDDDDDD.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyFaction:

Jag antar att du menar dykare med svetsutbildning för svetsning under ytan och inte vilken dykare som helst.

Jag hoppas på att Keller lyckas hos AMD och att dom får fram bra grejer.

Självklart.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Det är bara att önska dem lycka till och hoppas att AMD med detta drag lockar (tillbaka) fler talanger/förmågor, en man kan inte göra allt själv.. Och det var på tiden med åtminstone en liten glimt av konkurens, det är bara bra för både AMD och Intel eftersom det sätter lite fart på utvecklingen...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”