Strömkontakter på plattor?

Permalänk
Medlem

Strömkontakter på plattor?

Hur ligger det till med surfplattornas strömkontakter? Är det samma elände som med bärbara datorer, att varje dator har en egen specialkontakt, eller ät de så smarta som mobilerna och standardardiserar med micro-usb?

Att Apple har egna specialkontakter vet jag redan.

/Jan

Permalänk
Medlem

Tror att de flesta surfplattor börjar gå över till micro-usb det är väl endast cr-apple som håller på med sitt trams.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Min htc flyer har ingen vanlig Micro usb. Antar att de är för att den laddar med högre ström och man inte ska råka stoppa in en mobil i laddaren?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att du ska kolla upp det på surfplattorna som intresserar dig, jag misstänker att det är ganska blandat. Samsung har ju precis skaffat en egen specialare till S3an, det finns inget som hindrar dem för att sätta den på surfplattorna. Det finns en bra anledning till att inte använda usb. (se länken nedan)

Skrivet av Hagis2k:

Tror att de flesta surfplattor börjar gå över till micro-usb det är väl endast cr-apple som håller på med sitt trams.

Du hade inte sagt så om du kände till anledningen att ha specialkontakter. Här är en länk som beskriver Apples nya och varför den behöver vara just en specialare. http://www.cultofmac.com/178093/the-future-of-apples-dock-con...

Däremot borde ju alla tillverkare enas om en mobil/surfplatte-kontakt med alla dessa funktioner inbyggda som blir standard

Permalänk

ASUS och Samsungs plattor har haft specialkontakter hela vägen. Anledningen är främst för att vanlig USB 2.0 standard inte haft tillräckligt stark ström för att kunna ladda dem(bara min teori) så jag hoppas de kommer gå över till USB 3.0 som standard i framtiden nu när det blivit officiellt att USB3 kommer kunna leverera mycket mer ström och t.o.m laptopar kommer använda USB3 för ström snart.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X