Kriget emot narkotikan är en ekonomisk mardröm

Permalänk
Medlem

Kriget emot narkotikan är en ekonomisk mardröm

Jag börjar min artikel i landet av drömmar och oändliga möjligheter. Året är 2007 och ekonomin har gått in i högvarv, man hör att vi har kommit in i en ny era på den globaliserade världsekonomin, tigern är här för att stanna.

Under många år har priserna på bostäder här bara ökat i värde, att investera i bostäder är också i princip helt riskfritt eftersom jag kan köpa en bostad och om den går upp i värde kan jag sälja den och behålla vinster. Skulle marknaden gå ner vilket så kan jag som bostadsägare välja att göra en s.k. deafult, jag slutar betala mitt lån på min bostad och då kommer banken att ta mitt hus och sedan också ta över hela lånet, även om min bostad skulle sälja långt under priset som jag köpte det för. Detta system skapade en extrem tilltro på bostadsmarknaden, alla ville ha en del av kakan, om investeringen gick bra då fick man behålla vinster, men om marknaden skulle gå fel ja då får banken ta förlusten. Så det fanns ingeting att förlora, detta system byggde upp en extrem bubbla.

Dock hände något i slutet av 2007, verkligheten började komma ifatt, många industrijobb har lämnat väst för att gå till låglöneländer. Detta har kompenserats av att nya jobb in service sektorn har skapats för att fylla detta gap. Men under 2007 så började detta gap bli allt större, I kombination med att kapital strömmat in till Kina. Kineserna har valt att spara mycket pengar istället för att konsumera, vilket har drivigt ner kostnadens på att låna pengar världen över. Dessa billiga lån utnyttjade båda Europa och USA. Så den senaste tidens tigerekonomi har byggt på lånade pengar, och nu är baksmällan här.

Det skuldkris som vi nu har i Europa och USA handlar om austronomiska summor av pengar. USA försökte under 2008 att få ekonomin tillbaka på fötterna genom att låna ännu mera pengar för att kickstarta ekonomin, detta bara förvärrade problemet. USA och Europa har inga kulor krav i pistolen, alla är redan använda och nu väntar en lång utdragen baksmälla. Vi kommer inte att se någon ekonomisk kollaps, men vi kommer se är en mycket eländig och långsam återhämtning.

Så vad kan man göra det problemet vi har nu? Låna mer pengar leder till att man gör problemet ännu värre, att höja skatter förvärrar ekonomisk tillväxt, sänkta skatten kan hjälpa, speciellt i Europa, men det är i princip politiskt självklart att försöka sänka tryggheten för befolkningen under en djup kris. Hur man än vänder och vrider på det, så har vi en enorm baksmälla, festen är över och pengar är slut.

Dock skulle jag vilja hävda att det finns en kula krav i pistolen, något som skulle få håret att resa sig på många politiker. Desperata tider kräver man gör ”whatever it takes” att lösa problemet. Det kräver innovationskraft och nya ideer. Mitt förslag är radikalt, men mycket effektivt.

En total legalisering av alla droger, skulle vara vår biljett ur den katastrofala krisen. Även om man personligen inte skulle gilla denna tanken, måste man tänka ett steg längre. Vad är konsekvensen om vi inte radikalt gör något för att lösa krisen, är det fattigdom och hyperinflation som kommer att prägla vår vardag.

Tillbaka till legaliseringen av droger, den situation vi har världen över idag är en situation där regeringarna pumpar in extrema summor för att finansiera kriget emot narkotikan. Tittar vi i Sverige idag så ser att rekordmånga som testar droger, priset är rekordlågt, fler brukar och fler fastnar i ett missbruk. Detta trots trots att vi för en extremt repressiv narkotikapolitik. Tittar man internationellt kan man se precis samma mönster.

Kriget emot narkotikan är en ekonomisk mardröm, därför att

1. Drogkonsumtionen ger igna skatteinkomster
2. Staten måste betala för sociala utgifter
3. Vinstmarginalen på droger är extremt höga och vinsterna går rakt ner i kriminella fickor, vilket stimulerar organiserad brottslighet, vilket i sin tur finansierar andra typer av brott som trafficking etc.
4. De flesta missbrukare måste begå brott för att finansiera sitt missbruk, vilket skapar en spiral av brottslighet, eftersom vinster av dessa brott går rakt ner i kriminella fickor, som finansierar deras verksamhet.

Legalisering av all narkotika

1. Man skapar en kontrollerad marknad för droger, man får skatteintäkter som man kan hålla på de nivåerna så att de finansierar de kostnader som detta innebär.
2. Staten kan sparar mycket pengar som kan användas för att sänka skatter och samtidigt skulle det finnas pengar över för ökade satsningar på vård och förebyggande arbete
3. Eftersom det är lagligt kan priserna hållas relativt låga och missbrukare skulle inte behöva begå brott för att finansiera sitt missbruk
4. Eftersom det är lagligt skulle kriminaliteten minska radikalt eftersom utbud och efterfrågan möts på den vita marknaden, detta skulle innebära att ekonomisk kris för den organiserade brottsligheten eftersom en av deras största inkomstkällor är borta.

Liknande dynamik gäller också när vi pratar prostition, här finns det skattepengar att hämtas, skulle man legalisera prosition samtidigt skulle man verkligen kunna lägga krokben för den organiserade brottsligheten.

Idag när någon köper sex så även där finansierar man organiserad brottslighet, som finanserar trafficking och andra hemskheter.

När det gäller prostition är det sexsäljarna man vill skydda i Sverige, men den lagstiftningen som man har i Sverige idag främjar inte dessa människor. Nu pratar vi endast om sex som säljs på frivillig basis. Sex säljarna får inte komma till tals i Sverige och man tatalt kör över dessa människor, deras arbetsgivare dras sig inte för att lura och bedra dessutom finansierar de även grövde brottslighet. Hade man haft lagliga bordeller skulle sexsäljarna kunna sälja sex utan behöva ha dåligt samvete för att de stödjer organiserad brottslighet med allt vad det innebär. De skulle också ha bättre arbetsvilkor, betala skatt och bygga upp sin egen pension.

Droger och prostition är utan tvekan ett moraliskt problem, eftersom det finns många som anser att det är fel ur en moralisk synpunkt, sedan finns det dem som inte ser några moraliska problem. Men det är helt klart något som befinner sig i en moralisk gråzon som är ett känsligt ämne.

Dock måste man förstå att dessa problem inte försvinner bara för att man försöker lagstifta bort dem. Problemen finns fortfarande kvar, dock blir konskekvensen både ekonomiskt lidande och mänskligt lidande.

Sist vill jag säga att jag tycker alla har rätt att göra vad de vill med sin egen kropp, dock tycker jag staten har rätt att ta ut en skatt om man gör saker som leder till ökad risk för samhälskostnader, precis som man gör med tobak och alkohol. 

Jag tycker det är rätt att man har en lag att alla ska bära bilbelte, eftersom att köra utan bilbelte har en högre risk att leda till stora samhällskostnader vilket måste betalas av oss alla, därför är det en angelägenhet för oss alla. 

Permalänk
Medlem

Du har ganska bra argument, men ska man legalisera alla droger då? även heroin osv som tar skada på sig själv och möjligtvis sin omgivning då?

Alkohol hade aldrig varit lagligt om det kom idag, men även det borde ses över då det ökar chansen för våldsbrott m.m. som i sin tur skadar omgivningen.

Att legalisera marijuana/hasch kan jag förstå då det inte gör någon direkt påverkan på omgivningen men resterande har jag svårt att se ska fungera på ett bra sett.

Edit: att legalisera tyngre droger skapar även lättare tillgång = värre missbruk.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Legalisera droger och prostituering låter precis som det ess man ska plocka fram ur rockärmen för att lösa de ekonomiska problemen i världen.. Vem ska finansiera vården av alla de personer som nu kommer kunna komma över droger betydligt enklare och falla djupare ner i beroendet? Vem ska finansiera jakten på skattebrott då den organiserade brottsligheten knappast lär vara intresserad av att börja betala skatt på drogerna de säljer. Ska staten äga drogbutiker eller ska det vara en fri marknad där vem som helst ska kunna slå upp en affär och kränga kokain? Den organiserade brottsligheten lär knappast ta emot en legalisering med öppna armar och se hur folk kan slå upp butiker till höger och vänster och kränga "billigt" knark. Dom kommer göra vad dom kan för att stoppa det och antagligen kommer det inte gå att driva en knarkaffär utan att maffian står utanför dörren när man går hem och hotar och utpressar ägaren.

Tyvärr tror jag inte att du har hittat det ess i rockärmen som ska förbättra den ekonomiska situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Legalisera droger och prostituering låter precis som det ess man ska plocka fram ur rockärmen för att lösa de ekonomiska problemen i världen.. Vem ska finansiera vården av alla de personer som nu kommer kunna komma över droger betydligt enklare och falla djupare ner i beroendet? Vem ska finansiera jakten på skattebrott då den organiserade brottsligheten knappast lär vara intresserad av att börja betala skatt på drogerna de säljer. Ska staten äga drogbutiker eller ska det vara en fri marknad där vem som helst ska kunna slå upp en affär och kränga kokain? Den organiserade brottsligheten lär knappast ta emot en legalisering med öppna armar och se hur folk kan slå upp butiker till höger och vänster och kränga "billigt" knark. Dom kommer göra vad dom kan för att stoppa det och antagligen kommer det inte gå att driva en knarkaffär utan att maffian står utanför dörren när man går hem och hotar och utpressar ägaren.

Tyvärr tror jag inte att du har hittat det ess i rockärmen som ska förbättra den ekonomiska situationen.

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-aft...

Eftersom vi har ett verkligt exempel på effekterna av avkriminalisering av droger kan vi ju utgå därifrån. Avkriminaliseringen av droger i Portugal tycks ha haft mycket positiva resultat, det viktigaste av vilka är att antalet svåra missbrukare halverats. Så inte bara har du rent ekonomiska effekter av att kostnader för att utreda, gripa, åtala och fängsla dessa stackare sjunkit, utan avkriminalisering har minskat mängden mänskligt lidande. Det tycker jag är ett väldigt bra argument.

Sedan har du naturligtvis rätt i frågan om hur distribution i ett nytt system skulle se ut är lite snårig.

Stavning
Permalänk
Medlem

Legalisera droger och privatisera sjukvården så har jag inga problem med det. Så länge vi har statligt finansierad sjukvård så måste vi ha lagar angående droger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Härligt. Folk får kasta sig från flygplan, åka skateboard utan hjälm ner för backar i 80km/h eller kröka sönder sina levrar hur mycket de vill och ingen klagar på vem som betalar deras vård. Däremot om någon får för sig att prova en lapp syra en helg i sitt hem tillsammans med sin flickvän så är ingen redo att betala dennes vård om något mot förmodan skulle gå fel. Dubbelmoral much?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Härligt. Folk får kasta sig från flygplan, åka skateboard utan hjälm ner för backar i 80km/h eller kröka sönder sina levrar hur mycket de vill och ingen klagar på vem som betalar deras vård. Däremot om någon får för sig att prova en lapp syra en helg i sitt hem tillsammans med sin flickvän så är ingen redo att betala dennes vård om något mot förmodan skulle gå fel. Dubbelmoral much?

Jag tycker att alla ska betala en del av sin sjukvård direkt ur fickan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Borde vara upp till var och en att bestämma över sin egen kropp så ja legalisera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tycker att alla ska betala en del av sin sjukvård direkt ur fickan.

Men så är det ju i Sverige, man betalar en mindre summa för att uppsöka läkare sjukhus, förra gången jag var på akuten i Sverige fick jag betala 400 sek.

Dock här I Australien betalar man inte enda öre för att uppsöka läkare eller när man går till ett public hospital, alltså gratis sjukvård på riktigt! Går man privat så får man betalar delar av det själv och ibland får man betala allt beroende på vad man söker för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Legalisera droger och prostituering låter precis som det ess man ska plocka fram ur rockärmen för att lösa de ekonomiska problemen i världen.. Vem ska finansiera vården av alla de personer som nu kommer kunna komma över droger betydligt enklare och falla djupare ner i beroendet? Vem ska finansiera jakten på skattebrott då den organiserade brottsligheten knappast lär vara intresserad av att börja betala skatt på drogerna de säljer.

Angående fråga ett, så citerat jag helt enkelt mig själv, för hade du läst vad jag skriver så ser du att svaret finns, din andra fråga svarade jag också på när jag skriver en KONTROLLERAD marknad, det vill säga en vit marknad, på samma vis som t.ex. läkemedel är sålda, det är en vit marknad för läkemedel.

Skrivet av Xtenzion:

Legalisering av all narkotika

1.Man skapar en kontrollerad marknad för droger, man får skatteintäkter som man kan hålla på de nivåerna så att de finansierar de kostnader som detta innebär.

Skrivet av Mafnus:

Ska staten äga drogbutiker eller ska det vara en fri marknad där vem som helst ska kunna slå upp en affär och kränga kokain? Den organiserade brottsligheten lär knappast ta emot en legalisering med öppna armar och se hur folk kan slå upp butiker till höger och vänster och kränga "billigt" knark. Dom kommer göra vad dom kan för att stoppa det och antagligen kommer det inte gå att driva en knarkaffär utan att maffian står utanför dörren när man går hem och hotar och utpressar ägaren.

Tyvärr tror jag inte att du har hittat det ess i rockärmen som ska förbättra den ekonomiska situationen.

Jag tycker en vettig lösning kunde vara att sälja droger på utvalda apotek, där information och råd finns för de olika preparaten. Sjävklart kommer den organiserade brottsligheten inte tycka om detta, eftersom man gör en svart marknad vit och de förlorar en stor inkomst. Men det är ju inte direkt så att de kan gå till facket och strejka för att protestera för man gjort drogerna lagliga.

Om du tänker efter så kan du se att vi haft en liknande situation i historien, nämnligen alkoholförbudet i USA, vad hände när de slopade förbudet emot alkoholen?!!? Jo det gick alldeles utmärkt att göra denna marknad vit. Dock fick tyvärr maffiabossar fotfäste tack vare spritförbudet vilket har satt sina spår även efter att förbudet slopades. Angående att de skulle hota och utpressa ägarna för dessa butiken, var det så som det gick när alkohol blev lagligt igen?

Det känns inte riktigt som du för logiska argument, jag tror du har enkelt växt upp i samhälle där alla har talat om för dig att knark är dåligt, knark måste fröbjudas. Att du inte riktigt ens har tagit dig en funderare, utan bara försöker hävda sin egen åsikt utan att riktigt veta varför. Tyvärr finns det alldeles förmånga som gör just det.

Sen kan jag ju också säga att man kan ju ta en djupare diskussion angående om tunga droger verkligen skulle legaliseras eller om man bara ska avkriminalisera dem.

Permalänk
Medlem

Portugal och Tjeckien är ju talade exempel på att våra lagar är helt sinnessjuka när det kommer till droger. Avkriminalisera omedelbart och lägg energin på att hjälpa dem som vill sluta istället.

Samma sak med prostitution. Vad vuxna människor gör med sina kroppar bestämmer de allena över själva. Morallagstiftningar av den typen vi har i Sverige ska bort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Europe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Men så är det ju i Sverige, man betalar en mindre summa för att uppsöka läkare sjukhus, förra gången jag var på akuten i Sverige fick jag betala 400 sek.

En mindre summa, ja, jag menar en större summa. Multiplicera dagens avgit med 10 vid självförvållade skador så är jag nöjd.

Skrivet av Xtenzion:

Dock här I Australien betalar man inte enda öre för att uppsöka läkare eller när man går till ett public hospital, alltså gratis sjukvård på riktigt! Går man privat så får man betalar delar av det själv och ibland får man betala allt beroende på vad man söker för.

Skattefinansierad sjukvård =! gratis.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi kan, för att ta reda på huruvida legalisering av droger i Sverige i tiden är överlag dåligt eller bra, börja smått. Lätta droger bör avkriminaliseras i forskningssyfte. Om det visar sig ha ingen eller positiv effekt så tar vi nästa steg osv.
Inte bara för att det blir lättare att undersöka omgjord lags effekter, utan även för att den kollektiva psyket ska hinna med.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vi kan, för att ta reda på huruvida legalisering av droger i Sverige i tiden är överlag dåligt eller bra, börja smått. Lätta droger bör avkriminaliseras i forskningssyfte. Om det visar sig ha ingen eller positiv effekt så tar vi nästa steg osv.
Inte bara för att det blir lättare att undersöka omgjord lags effekter, utan även för att den kollektiva psyket ska hinna med.

Självklart måste man börja i små steg och sedan får man se hur bra det funkar. Man hade kunnat börja med cannabis och endast tillåta cannabis som är "made in sweden" så har iaf en grej man kan köpa som är producerad i detta landet

Permalänk
Medlem

Fast, hur realistiskt är det att Sverige skulle göra en totalomvändning med tanke på den otroligt idiotiska nolltoleransen vi har idag? Ingen kommer ens våga erkänna att det har totalfloppat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Ingen kommer ens våga erkänna att det har totalfloppat.

Men du vet att Staten har stått bakom åsikten att hasch är dödsknark i många år nu,
man (staten) kan inte bara helomvända bara så där utan att det ser rätt löjligt ut .. .. ..

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Men du vet att Staten har stått bakom åsikten att hasch är dödsknark i många år nu,
man (staten) kan inte bara helomvända bara så där utan att det ser rätt löjligt ut .. .. ..

Ja precis, och sen får man även se till de personer som tidigare bestraffats för sin narkotikakonsumption. Om staten gör en helomvändning så sätts ju de individerna i en väldigt underlig sits.

Jag är övertygad om att den rätta vägen är den Alakai föreslår, börja med att avkriminalisera lätta droger såsom cannabis för att studera resultaten.

Angående prostitution så förstår jag inte varför det inte redan släppts fritt. Det må vara ett moraliskt dilemma för somliga, men ibland måste man vakna och inse att man inte kan gömma sig bakom förbjudande lagar och blint tro att de fungerar.

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Men du vet att Staten har stått bakom åsikten att hasch är dödsknark i många år nu,
man (staten) kan inte bara helomvända bara så där utan att det ser rätt löjligt ut .. .. ..

It was exactly that the government had a chance to do when we got a right government and they could blame the opposition for the failed narcotics policy. I was also very surprised that they didn't even blamed them for the failed immigration policy as well and that way they could keep the nationalistic parties out of the government. But that just proof what a coward government we got, it's a shame for the Swedish people and for Swedish politics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Men du vet att Staten har stått bakom åsikten att hasch är dödsknark i många år nu,
man (staten) kan inte bara helomvända bara så där utan att det ser rätt löjligt ut .. .. ..

It was exactly that the government had a chance to do when we got a right government and they could blame the opposition for the failed narcotics policy. I was also very surprised that they didn't even blamed them for the failed immigration policy as well and that way they could keep the nationalistic parties out of the government. But that is just a proof of what a coward government we got, it's a shame for the Swedish people and for Swedish politics.

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju varför fler och fler testar narkotika och fastnar i ett missbruk? Var kommer attitydförändringen gentemot narkotika ifrån? Att studera orsaken är mer intressant än att mata den stora massan med mer droger, även om detta skulle ske på ett mer ekonomiskt fördelaktigt sätt. Har någon några funderingar angående varför vårt folk i allt större utsträckning vill knarka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Härligt. Folk får kasta sig från flygplan, åka skateboard utan hjälm ner för backar i 80km/h eller kröka sönder sina levrar hur mycket de vill och ingen klagar på vem som betalar deras vård. Däremot om någon får för sig att prova en lapp syra en helg i sitt hem tillsammans med sin flickvän så är ingen redo att betala dennes vård om något mot förmodan skulle gå fel. Dubbelmoral much?

Det där är ju bara en fråga om hur ofta det förekommer. Hade 20% (eller vad siffran nu är vad det gäller att testa droger) av alla gymnasieelever kommit på den idiotiska idén att att kasta sig från ett flygplan, kan du ge dig fan på att det varit förbjudet också.

Visst kan det tyckas vara märkligt att alkohol inte är förbjudet när övriga droger är det, eller vice versa. Det är nog dock mestadels en fråga om alkoholens popularitet bland folket och det faktum att våra politiker väljs av detsamma - jag tror knappast någon går till val med planer på att införa ett alkoholförbud, det vore politiskt självmord. Därmed är det dock inte sagt att ett alkoholförbud är en korkad idé ur ett folkhälsoperspektiv, tvärtom tror jag att det skulle ha väldigt positiva effekter.

Och jodå, folk klagar. Jag kan rätt av säga att om jag fick välja, så skulle inte mina skattepengar gå till vård av självförvållade skador. Var inte sådär supernöjd när tidningarna publicerade gråtartikel efter gråtartikel där någon bimbo med spruckna silikonpattar krävde skattefinansierad vård här om året. Personligen tycker jag något slags "if you can't do the time, don't do the crime"-system i sjukvårdstermer bör råda. Den som inte har råd att ta eventuella merkostnader bör helt enkelt inte utsätta sig för fullständigt onödiga risker.

En annan intressant aspekt här, för att återknyta till det där med folkvalda politiker; med drogernas eventuella folkliga förankring efter en hypotetisk legalisering i baktanke, skulle det ens vara politiskt möjligt att återinföra ett drogförbud om det skulle visa sig att det gick käpprätt åt helvete tio år senare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Men du vet att Staten har stått bakom åsikten att hasch är dödsknark i många år nu,
man (staten) kan inte bara helomvända bara så där utan att det ser rätt löjligt ut .. .. ..

Ptja, sossarna sympatiserade med nazisterna en gång i tiden, och Tage Erlander skulle väl vända sig i graven om han visste hur vår invandringspolitik ser ut idag.

Bara man inte gör kovändningen över en natt så är det nog ganska lugnt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag är för, eller i alla fall neutral, till en legalisering av cannabis och prostitution.
Man bör vara fri att göra som man vill med sin egen kropp och därför tycker jag att en del "lättare" droger samt prostitution skall vara ett val för individen, inte för staten. Många av de tyngre drogerna så som heroin m.m. skapar ju dock ett så kraftigt beroende att jag tycker det valet tas ifrån individen ändå, och därför bör de alltså vara fortsatt olagliga även om lättare droger legaliseras. Jag brukar dra gränsen vid att så länge det handlar om att man vill och inte att man behöver så borde det vara lagligt.

När det sedan gäller kostnaderna för vård m.m. så tror jag inte det skulle medföra några märkbara skillnader mot idag om man inte är väldigt noga med siffrorna. Inte mer än att det inte skulle kunna balanseras mot lite smartare hantering av våra skattepengar i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Frågan är ju varför fler och fler testar narkotika och fastnar i ett missbruk? Var kommer attitydförändringen gentemot narkotika ifrån? Att studera orsaken är mer intressant än att mata den stora massan med mer droger, även om detta skulle ske på ett mer ekonomiskt fördelaktigt sätt. Har någon några funderingar angående varför vårt folk i allt större utsträckning vill knarka?

Enligt CAN så har de som använt narkotika regelbundet ökat med över 70 % från år ca 1980 till år ca 2000.
Till siffrornas försvar kan man säga att cannabis säkerligen har ökat i popularitet.
Dock, dödssiffran för narkotikaanvändningen har även den ökat under samma period, så visst är det en generell attitydförändring.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med TS till fullo.

Dock är våra politiker för fega för att ens våga ta tag i frågan. Så istället får idioter som Maria Larsson härja frittt och sprida sin falska propaganda. Istället för att hjälpa de människor som fastnar i missbruk så tycker hon det är bättre att straffa dem och sätta dem i fängelse.

Ren idioti!

Alla som är någorlunda insatta vet att War on Drugs är fullständigt epic fail, det är så pass illa att de kriminella vill att droger ska fortsätta vara kriminellt för då tjänar de mer. Titta på Mexico t.ex. kartellerna har mer makt än polisen och drogflödet till USA verkar inte gå att stoppa.. Man kan undra hur lång tid det tar innan de inser att legalisering och taxering är enda rimliga lösningen.

Alla "nej"-sägare får gärna ta en titt på detta klipp för att inse hur verkligheten ser ut. DEA Administrator som sitter och vet rätt svar, men hon kan inte säga det i klartext för de måste försvara sin idiotiskt felaktiga ståndpunkt: http://www.youtube.com/watch?v=kFgrB2Wmh5s

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det där är ju bara en fråga om hur ofta det förekommer. Hade 20% (eller vad siffran nu är vad det gäller att testa droger) av alla gymnasieelever kommit på den idiotiska idén att att kasta sig från ett flygplan, kan du ge dig fan på att det varit förbjudet också.

Visst kan det tyckas vara märkligt att alkohol inte är förbjudet när övriga droger är det, eller vice versa. Det är nog dock mestadels en fråga om alkoholens popularitet bland folket och det faktum att våra politiker väljs av detsamma - jag tror knappast någon går till val med planer på att införa ett alkoholförbud, det vore politiskt självmord. Därmed är det dock inte sagt att ett alkoholförbud är en korkad idé ur ett folkhälsoperspektiv, tvärtom tror jag att det skulle ha väldigt positiva effekter.

Och jodå, folk klagar. Jag kan rätt av säga att om jag fick välja, så skulle inte mina skattepengar gå till vård av självförvållade skador. Var inte sådär supernöjd när tidningarna publicerade gråtartikel efter gråtartikel där någon bimbo med spruckna silikonpattar krävde skattefinansierad vård här om året. Personligen tycker jag något slags "if you can't do the time, don't do the crime"-system i sjukvårdstermer bör råda. Den som inte har råd att ta eventuella merkostnader bör helt enkelt inte utsätta sig för fullständigt onödiga risker.

En annan intressant aspekt här, för att återknyta till det där med folkvalda politiker; med drogernas eventuella folkliga förankring efter en hypotetisk legalisering i baktanke, skulle det ens vara politiskt möjligt att återinföra ett drogförbud om det skulle visa sig att det gick käpprätt åt helvete tio år senare?

Angående plastikoperationer så finns det en enkelt lösning, man lagstiftar om en försäkring som alla måste täckna om de vill göra plastikoperationer. Om de får problem så får försäkringen betala detta, priset på plastikoperationer kommer att gå upp och tillväxten inom detta området skulle gå ner. Dock måste man se över problematiken över folk som då skulle söka sig till andra land för göra operationerna om det skulle bli för dyrt efter man infört denna tvingande försäkring.

Håller man på med extremsporter tycker jag det vore rimligt att man betalar en högre skatt, eller har en tvingande försäkring eftersom det inte är rättvisst att vi andra ska betala för dessa andrenalinjunkies.

Jag hoppas att du inser att de som kastar sig ut ur ett flygplan gör det med fallskärm :=)

Angående att förbjuda alkohol tror jag inte det skulle vara genomförbart, titta på hur det gick i USA, det blev katastrofala följder. Folk fortsatte att dricka även under förbudet, maffian tog över försäljningen, på samma vis som det gör på narkotikamarknaden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

När det sedan gäller kostnaderna för vård m.m. så tror jag inte det skulle medföra några märkbara skillnader mot idag om man inte är väldigt noga med siffrorna. Inte mer än att det inte skulle kunna balanseras mot lite smartare hantering av våra skattepengar i alla fall.

Den skatt som legalisering skulle generera skulle med mycket god marginal kompensera extra vårdkostnader som skulle komma, den stora frågan är om det skulle kunna gå generera tillräckligt mycket för att gå break even med alla kostnader som bruk och missbruk innebär. Det kan mycket väl vara så att man kommer på fel sida av Laffer Curve och därmed inte kan höja skatter eftersom intäkerna skulle sjunka om man höjer mer än denna nivå.

När vi tittar på tobak i Australien där vi har 70% skatt på tabok, så om man lägger ihop alla intäkter som tobaksföräljning ger och drar av alla tobaksrelaterade merkostnader så gör staten en vinst. Sjukvården är skattefinansierad så tobaksrelaterade skador är en "drain on the public healthcare system". Dock ska det tilläggas att ett vanligt paket cigaretter (20pack) kostar över 100 sek. Källa har ni här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag kan rätt av säga att om jag fick välja, så skulle inte mina skattepengar gå till vård av självförvållade skador. Var inte sådär supernöjd när tidningarna publicerade gråtartikel efter gråtartikel där någon bimbo med spruckna silikonpattar krävde skattefinansierad vård här om året. Personligen tycker jag något slags "if you can't do the time, don't do the crime"-system i sjukvårdstermer bör råda. Den som inte har råd att ta eventuella merkostnader bör helt enkelt inte utsätta sig för fullständigt onödiga risker.

Jovisst, men då hamnar man väl istället i en diskussion om hur ung/gammal/duktig/kompetent man måste vara
innan man går & bryter benet i en puckelpist, krockar med MC, bränner sig på en grill eller smittar ner sig med HIV?

Antingen ska _alla_ ha skattefinansierad vård eller också får man väl införa privata sjukförsäkringar
så man själv kan se till att man inte blir utan magpumpning om man råkar dricka fel någon gång.
(Vilket inte verkar fungera jättebra om man kollar på t.ex. USA & hur sjukvården ser ut där.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

När det sedan gäller kostnaderna för vård m.m. så tror jag inte det skulle medföra några märkbara skillnader mot idag om man inte är väldigt noga med siffrorna. Inte mer än att det inte skulle kunna balanseras mot lite smartare hantering av våra skattepengar i alla fall.

Den skatt som legalisering skulle generera skulle med mycket god marginal kompensera extra vårdkostnader, den stora frågan är om det skulle kunna gå generera tillräckligt mycket för att gå break even med alla kostnader som bruk och missbruk innebär. Det kan mycket väl vara så att man kommer på fel sida av Laffer Curve och på så vis inte kunna generera tillräckligt med skatteinkomster.

När vi tittar på tobak i Australien där vi har 70% skatt på tabok, lägger man ihop alla intäkter som tobaksföräljning ger och drar av alla tobaksrelaterade merkostnader så gör staten en vinst. Sjukvården är skattefinansierad så tobaksrelaterade skador är en "drain on the public healthcare system". Dock ska det tilläggas att ett vanligt paket cigaretter (20pack) kostar över 100 sek. Källa har ni här

Sen är detta också någoting som är tänkvärt också i denna diskussionen

Data from the World Health Organization suggests there were 250,000 deaths worldwide due to illicit drug use in 2004, compared with 2.25 million due to alcohol, and 5.1 million due to tobacco.

Tobak orskar alltså 20 gånger så många dödsfall som illegala droger. Och det dubbla som alkohol och illegala droger gör tillsammans. Ibland känns det som vår rädsla för droger är lite överdriven. Men egentligen spelar det inte så stor roll eftersom drogerna redan är här och vi kan inte stoppa dem, hur mycket vi än försöker hjälper det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jovisst, men då hamnar man väl istället i en diskussion om hur ung/gammal/duktig/kompetent man måste vara
innan man går & bryter benet i en puckelpist, krockar med MC, bränner sig på en grill eller smittar ner sig med HIV?

Antingen ska _alla_ ha skattefinansierad vård eller också får man väl införa privata sjukförsäkringar
så man själv kan se till att man inte blir utan magpumpning om man råkar dricka fel någon gång.
(Vilket inte verkar fungera jättebra om man kollar på t.ex. USA & hur sjukvården ser ut där.)

Jo jag köper helt klart ditt argument. Även om ett centralt planerat sjukvårdssytem präglas av ineffektivitet så kan man inte komma ifrån det faktumet att Sverige spenderar hälften av vad USA gör per kapita för sjukvård och ändå så lever många amerikaner utan tillgång till sjukvård (förutom akut sjukvård som alla har tillgång till). Det är ganska fanstastiskt att vi kan ge alla svenskar fri sjukvård till hälften av priset. Genomsnittsåldern i Sverige är dessutom 3 år längre än i USA. Men vi har ju också en "sundare" livsstil, bl.a. mindre problem med övervikt.

När de slog ihop väst och östtyskland visade sig det att de som levde i kommunist delen var friskare än vad västdelen var och det ska också tilläggas att sjukvårdssytemet var av mycket högre standard i väst.