Permalänk
Inaktiv

And ii x4 631 fråga

Hej jag tänker bygga en ny dator och är på en ganska låg budget och jag har kikat runt vilken processor som är mest prisvärd. Jag märkte att amd ii x4 631 kostar väldigt lite och är väldigt bra jämfört med andra dyrare processor som t.ex. Fx- 4100. Och jag har också märkt att 641 och 651 kostar lite mer men är dåligare. Min fråga är varför är den billigare och bättre än andra dyra processorer? Allt information jag har hittat det ifrån är på cpubenchmark, är sidan bra att jämföra med eller finns det andra bra sidor?

Permalänk
Inaktiv

631 är lågt klockad, endast 2,6GHz. Duger till en enklare dator men vill du ha vettig spelprestanda så är nog 651K ett bättre val, den är på 3GHz original och har upplåst multipel.
631an går att klocka men det är många problem som uppstår när du klockar med FSBn. Du kommer tappa SATA3 och USB3 stödet bland annat och det är så många fler grejer som kan bli instabila.

Andra bra val i prisklassen runt 1000kr är Phenom2 X4 och Intel i3.

Permalänk
Skrivet av anon196042:

Hej jag tänker bygga en ny dator och är på en ganska låg budget och jag har kikat runt vilken processor som är mest prisvärd. Jag märkte att amd ii x4 631 kostar väldigt lite och är väldigt bra jämfört med andra dyrare processor som t.ex. Fx- 4100. Och jag har också märkt att 641 och 651 kostar lite mer men är dåligare. Min fråga är varför är den billigare och bättre än andra dyra processorer? Allt information jag har hittat det ifrån är på cpubenchmark, är sidan bra att jämföra med eller finns det andra bra sidor?

Jag undrar hur du får 651 till att va sämre då det e precis likadan processor med skillnaden att den e högre klockad. Så den borde prestera bättre även om jag tror att det inte e särskilt märkbart i stock.