Datorn krashar när BF3 kört ett tag!

Permalänk

Datorn krashar när BF3 kört ett tag!

Hejsan alihopa!
Jag har ett litet problem när jag spelar Battlefield 3, såhär ligger det till.
Jag hade köpt nya dator delar: MSI Z77A-G43Z77
Intel core i5 3570K 3,4 Ghz
Corsair 8gb DDR31600MHz
MSI GeForce GTX 560-ti 2 Gb
Fractal Desig TEsla 650W

Då jag kände att det var dags att formatera datorn så gjorde jag detta också, jag installerade Bf3 igen och skulle spela lite med min "nya" dator. Men då kom problemet, efter ett litet tag in i spelandet fryser sig hela datorn och jag kan inget göra. Ljudet är kvar men jag kan varken "tabba" ut eller öppna aktivitetshanteraren. Ända sättet att fixa detta är att stänga av datorn på resett knappen.
Jag testade alla olika grafik inställningar för att se om detta var problemet, det visade sig att inställningarna inte hade något med saken att göra.

Så jag bestämmde mig för att kolla runt lite efter folk som haft liknande problem och hittade denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1058101-datorn-ha...
Jag har testat allt som nämns i tråden men inget har hjälpt.
Jag gjorde också en egen tråd där jag fick tipset att blygsamt öka spänningen i grafikkortet.
Har också ett problem med detta för att det gick inte att göra en blygsam ökning för att grafikkortet redan är för överklockat så det vart en ganska rejäl höjning om det skulle höjas, vilket jag inte ville riskera. (kommer inte ihåg de exakta siffrorna) : /
Har också testat att omformatera datorn flera gånger och ominstallera bf3 flera gånger. Jag har de senaste drivrutinerna för grafikkortet.

Som ni ser har jag haft rätt rejäla problem med mitt BF3 och skulle jätte gärna vilja få köra lite mer nu även när massa expansioner släpps.
Om ni har några tips eller ideer skriv dem gärna i tråden.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte kunde göra en blygsam höjning, ex från 1.00V till 1.05V, så gör du väl på fel sätt. I MSI Afterburner kan man iaf justera spänningen till mina 570 i enstaka millivolt (mV). Jag skulle tänka mig att en höjning med 50 mV, alltså från 0.95 till 1.00 eller från 0.975 till 1.025 exempelvis, är tillräckligt för att utesluta problem med för snål spänning.

Permalänk
Medlem

Har du provat klocka ner kortet? Var det inte en massa problem med 5xx-serien, främst 560Ti där man var tvungen klocka ner för att det inte skulle krasha BF3? Har något luddigt minne av det. Kolla teknik forumet på Battlelog om inte annat.

Permalänk

Okej tackar!
Ska testa detta!

Permalänk
Skrivet av LocSin:

Har du provat klocka ner kortet? Var det inte en massa problem med 5xx-serien, främst 560Ti där man var tvungen klocka ner för att det inte skulle krasha BF3? Har något luddigt minne av det. Kolla teknik forumet på Battlelog om inte annat.

Vet du ungerfär hur mycket jag ska klocka ner? Var en tråd på teknikforumet som sa att man skulle klocka ner från 900Mhz till 800Mhz, kan det stämma?

Permalänk

På min MSI 580GTX fick jag sänka GPU till 850 mhz i Afterburner för att få det stabilt i spel.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem i Crysis2 för mina GTX580. Ökade spänningen från 995 till 1050 i MSI Afterburner.
Har inte läst om du redan har provat detta men:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoxx_minecraft:

Vet du ungerfär hur mycket jag ska klocka ner? Var en tråd på teknikforumet som sa att man skulle klocka ner från 900Mhz till 800Mhz, kan det stämma?

Du behöver nog inte ändra speciellt mycket. Typ sänka med 25 Mhz. Jag har själv haft det där problemet. I standardklock så kraschar det, men om jag sänker klocken med 25 Mhz eller höjer med 25 Mhz från standardklocken så funkar det prima. Jag har två stycken 560 TI 1GB i SLI.

Permalänk
Medlem

Edit: såg inte att du hade testat det först...

Kolla in detta, har själv haft det problemet. Köpte ett USB ljudkort för att komma runt problemet.

Permalänk

Det har nog med realtekljudkortet att göra. Jag har samma problem numera, efter att jag vart tvungen att installera om datorn.
Du kan börja med att prova inaktivera realtekljudkortet i Enhetshanteraren så borde det sluta hänga sig!

För att komma runt detta så kör jag ljudet via det inbyggda i grafikkortet och fick skaffa en hdmi kabel till skärmen. Sedan har jag kopplat högtalarna till headphones uttaget på skärmen. Så har du en HDMI-kompatibel skärm så är det lätt fixat

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG