Permalänk
Medlem

Kärnor

Hej, jag har införskaffat mig en AMD Athlon2 x4. Jag är lite osäker på datorer och sånt, men det är en 4 kärnig processor somsagt, men hur vet jag att jag använder 4? alltså att 4 är aktiverade? Hur ser man det? Tacksam för svar. Sen för att föra denna diskussion vidare, vad kan man göra mer än att defragmantera osv för att göra datorn snabbare?

//Krown

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du köpt en x4 är alla fyra kärnor aktiverade. Är du osäker kan du gå in i bios och kolla inställningarna.

Windows 7 defragmenterar systemdisken kl 03:00 om man inte ändrar inställningen har jag för mig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn snabbhet skulle jag säga beror på 2 saker rent hårdvarumässigt. Processor & hårddisk samt till viss del ram-minne.

Permalänk
Medlem

CTRL + ALT + DEL
Taskmanager
Klicka på fliken Performance
Under CPU usage history så kan du se hur många kärnor det är som arbetar och hur mycket dom pressas.

Att formatera datorn och installera om operativsystemet kan fräscha upp datorn ganska mycket.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

tack alla för svaren! det visade säg att alla 3 kärnor var aktiverade, och att jag behövde ta bort virus samt defragmantera (sakta) istället för (snabb defrag) så vart den mkt snabbare!

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.