Microsoft tillkännager Windows 8 RTM

Permalänk
Medlem

Ser hjärndött ut vad jag sett. Förhoppningsvis fungerar alla kortkommandon. Utmaningen blir att hjälpa kunder knappa in Win+R och skriva ncpa.cpl.
Edit: Jag tror jag slutar jobba innan releasen. Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Beror på att du söker på appar och inte på inställningar. Sökresultaten är grupperade i Appar, Inställningar och Filer, vilket är på gott och ont. Du kan behöva klicka en extra gång för att söka på rätt typ vilket är ett extra moment, men samtidigt är det skönt att ha filtreringen.

du behöver inte klicka en extra gång, vill du söka settings trycker du win+w istället för den vanliga win+q genvägen

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

du behöver inte klicka en extra gång, vill du söka settings trycker du win+w istället för den vanliga win+q genvägen

Tror du på fullt allvar att normal personen sitter och använder mängder med kortkommandon? Tror snarare att snittet klickar med musen och kör pekfinger valsen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Total_Cu:

Ser hjärndött ut vad jag sett. Förhoppningsvis fungerar alla kortkommandon. Utmaningen blir att hjälpa kunder knappa in Win+R och skriva ncpa.cpl.
Edit: Jag tror jag slutar jobba innan releasen. Problemet löst.

Inte nog med att alla kortkommandon fungerar, de har lagt till fler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle söka på spelprestanda i Windows 8 vs Windows 7 men hittade detta istället.
http://www.thinkdigit.com/Software/Speed-tests-Windows-8-vs-W...

Rätt intressant om det stämmer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror du på fullt allvar att normal personen sitter och använder mängder med kortkommandon? Tror snarare att snittet klickar med musen och kör pekfinger valsen.

sa jag nån stans att jag trodde det, han hade ett problem som han tyckte var jobbig och jag kom med en lösning, sen att folk känner sig tvingade att vara uppkäftiga mot dom som hjälper förstår jag inte riktigt.

Givetvis sitter icke datorkunniga med musen och klickar, tror dock att majoriteten av datoranvändare på ett forum för entusiaster gärna är villiga att lära sig like knep för att göra sitt intresse lite smidigare att hantera, tror inte du det?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skulle söka på spelprestanda i Windows 8 vs Windows 7 men hittade detta istället.
http://www.thinkdigit.com/Software/Speed-tests-Windows-8-vs-W...

Rätt intressant om det stämmer.

Inte en chans, visst det är snabbare men inte så mycket, skilljer några procent typ.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

du behöver inte klicka en extra gång, vill du söka settings trycker du win+w istället för den vanliga win+q genvägen

Ja men om man inte trycker någonting innan sökningen, alltså om man bara börjar skriva när man har startsidan uppe, så hamnar man i sökning efter appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Utmaningen blir att hjälpa kunder knappa in Win+R och skriva ncpa.cpl.

Eller be dem högerklicka på 'nätverksikonen' och välja Network and Sharing Center, därefter Adapterinställningar till vänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Inte en chans, visst det är snabbare men inte så mycket, skilljer några procent typ.

Näe tror inte det jag heller, tycker det verkar lite för bra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Left 4 Dead 2 är snabbare på Linux än Windows
http://www.nordichardware.se/nyheter/662-games/46317-left-4-d...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

sa jag nån stans att jag trodde det, han hade ett problem som han tyckte var jobbig och jag kom med en lösning, sen att folk känner sig tvingade att vara uppkäftiga mot dom som hjälper förstår jag inte riktigt.

Givetvis sitter icke datorkunniga med musen och klickar, tror dock att majoriteten av datoranvändare på ett forum för entusiaster gärna är villiga att lära sig like knep för att göra sitt intresse lite smidigare att hantera, tror inte du det?

Nu var det inte alls meningen att vara uppkäftig.
Dock i alla inlägg du gör får du det att låta som att W8 is the shit för alla använder ju kortkommandon. Så det var inte just detta inlägget jag reagera på utan flera där du får det att låta som det inte skulle vara ett problem att W8 är omständigare än W7 för dem som klickar med musen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu var det inte alls meningen att vara uppkäftig.
Dock i alla inlägg du gör får du det att låta som att W8 is the shit för alla använder ju kortkommandon. Så det var inte just detta inlägget jag reagera på utan flera där du får det att låta som det inte skulle vara ett problem att W8 är omständigare än W7 för dem som klickar med musen.

Har aldrig skrivit att jag tror att alla använder kortkommandon, tror tvärtom att många fler sitter med musen och klickar sig runt.

För övrigt borde det väl vara lika segnavigerat i alla os utan det?

Blir faktist anigen förvånad över hur många som inte kan navigera snabbt i ett windowssystem trots att detta är en sida som riktar sig till entusiaster. Jag är inte själv direkt någon poweruser men jag tar mig fram utan problem i w8 iaf

Givetvis har ju alla rätt till sin egen åsikt, värderar du användarvänlighet så högt kanske man borde byta till OSX

Tycker bara det är en aning konstigt att majoriteten på sweclockers faktist prioriterar UI´t över prestanda

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

OMG!!! DET ÄR JU ASTRONOMISK SKILLNAD MELLAN 270 OCH 315 FPS!!!

Not.

Hur som helst, spelar det ingen roll. Microsoft kommer slå på hype trummorna, Windows 8 kommer dominera inom ett halvår och alla mjukvaru/spel tillverkare kommer att stödja det. Dom kommer inte att ha nåt val. Visst är Linux fint, men att tro att det skulle börja få mera genomslag pga av Windows 8 är som om alla idag skulle skrota iOS för att börja använda Symbian istället eftersom Apple släpper iPhone 5 och det finns ju inga som gillar Apple. Vi har inget större val i frågan... Bara att vänja sig vid Metro, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lovande, mycket lovande.
Men jag undrar vilken version av OpenGL de använder, nämns inte på Valve's sida.
(dvs 2 eller 3 för att behålla Mac OS kompabilitet, eller OpenGL4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Har aldrig skrivit att jag tror att alla använder kortkommandon, tror tvärtom att många fler sitter med musen och klickar sig runt.

För övrigt borde det väl vara lika segnavigerat i alla os utan det?

Blir faktist anigen förvånad över hur många som inte kan navigera snabbt i ett windowssystem trots att detta är en sida som riktar sig till entusiaster. Jag är inte själv direkt någon poweruser men jag tar mig fram utan problem i w8 iaf

Givetvis har ju alla rätt till sin egen åsikt, värderar du användarvänlighet så högt kanske man borde byta till OSX

Tycker bara det är en aning konstigt att majoriteten på sweclockers faktist prioriterar UI´t över prestanda

Du har dock haft ett sätt som får det att låta så men antagligen vill du bara vara snäll och säga hur man kan göra.

Faktiskt inte.
W7 vs. W8
Klick för att stänga av 2 klick vs. 3 klick
Klick för att söka 1 klick (+skriv) vs 1-2 klick (+skriv, tänk även på att man måste flytta musen nere från vänster till uppe till höger om man söker annat än apps)
Sen det som stör mig mest är att jag inte kan se skrivbordet och det jag redan har öppet när man öppnar något nytt program, det stör mig något grymt.

Den riktar sig till det men tittar du efter lite ser du att de flesta vill ha tips om datorköp, vissa delar av forumet är mer enusiaster men i det stora hela är det normalanvändare eller strax över.

Mac, nej tack. Vill jag inte bli inlåst i en metro låda betyder inte det att jag vill bli fast kedjad i apples fängelse.

Än finns det inga tester på att W8 skulle vara bättre eftersom det inte är släppt. Betorna säger inte så mycket eftersom mycket kan hänt sen dess. Sen finns det flera test som säger emot varandra beroende på program. Sen att den bortar snabbare går inte förnecka men hur mycket detta beror på att den går ner i någon form av viloläge när man stänger av och hur mycket mindre det är att ladda in metromenyn mot ett fullt os är svårt att säga.
Hos mig är skillnaden minimal. Gör man så den ska autostarta desktop vinner faktiskt W7.

Skrivet av murklor:

OMG!!! DET ÄR JU ASTRONOMISK SKILLNAD MELLAN 270 OCH 315 FPS!!!

Not.

Hur som helst, spelar det ingen roll. Microsoft kommer slå på hype trummorna, Windows 8 kommer dominera inom ett halvår och alla mjukvaru/spel tillverkare kommer att stödja det. Dom kommer inte att ha nåt val. Visst är Linux fint, men att tro att det skulle börja få mera genomslag pga av Windows 8 är som om alla idag skulle skrota iOS för att börja använda Symbian istället eftersom Apple släpper iPhone 5 och det finns ju inga som gillar Apple. Vi har inget större val i frågan... Bara att vänja sig vid Metro, lol.

Nästan lika stor skillnad som mellan 60 och 51,5 vilket skulle du vilja ha i bf3?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du har dock haft ett sätt som får det att låta så men antagligen vill du bara vara snäll och säga hur man kan göra.

Faktiskt inte.
W7 vs. W8
Klick för att stänga av 2 klick vs. 3 klick
Klick för att söka 1 klick (+skriv) vs 1-2 klick (+skriv, tänk även på att man måste flytta musen nere från vänster till uppe till höger om man söker annat än apps)
Sen det som stör mig mest är att jag inte kan se skrivbordet och det jag redan har öppet när man öppnar något nytt program, det stör mig något grymt.

Den riktar sig till det men tittar du efter lite ser du att de flesta vill ha tips om datorköp, vissa delar av forumet är mer enusiaster men i det stora hela är det normalanvändare eller strax över.

Mac, nej tack. Vill jag inte bli inlåst i en metro låda betyder inte det att jag vill bli fast kedjad i apples fängelse.

Än finns det inga tester på att W8 skulle vara bättre eftersom det inte är släppt. Betorna säger inte så mycket eftersom mycket kan hänt sen dess. Sen finns det flera test som säger emot varandra beroende på program. Sen att den bortar snabbare går inte förnecka men hur mycket detta beror på att den går ner i någon form av viloläge när man stänger av och hur mycket mindre det är att ladda in metromenyn mot ett fullt os är svårt att säga.
Hos mig är skillnaden minimal. Gör man så den ska autostarta desktop vinner faktiskt W7.

Utan sarkasm nu så förstår jag faktist innerligt varför folk hatar w8 om man inte ens t.ex använder win tangenten för start meny/metro.

Inte alls meningen att vara otrevlig eller nåt men nu förstår jag varför folk hatar det så mycket, Har ju som sagt inte själv använt en dator på detta sett sen win2000.

Bra skrivet och tack för förklaringen.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Sen att den bortar snabbare går inte förnecka men hur mycket detta beror på att den går ner i någon form av viloläge när man stänger av och hur mycket mindre det är att ladda in metromenyn mot ett fullt os är svårt att säga.

Trivialt att kontrollera.
Du mäter boot tiden fram tills datorn frågar efter login information. Win 8 använder fortfarande det vanliga winlogon för detta, samt hela drivrutins paketet.
Att den kör en form av hybrid-hibernate går att deaktivera i "Power Options" (och går ej att använda om hibernate är deaktiverat).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dahle86:

Du har dock haft ett sätt som får det att låta så men antagligen vill du bara vara snäll och säga hur man kan göra.

Faktiskt inte.
W7 vs. W8
Klick för att stänga av 2 klick vs. 3 klick
Klick för att söka 1 klick (+skriv) vs 1-2 klick (+skriv, tänk även på att man måste flytta musen nere från vänster till uppe till höger om man söker annat än apps)
Sen det som stör mig mest är att jag inte kan se skrivbordet och det jag redan har öppet när man öppnar något nytt program, det stör mig något grymt.

Den riktar sig till det men tittar du efter lite ser du att de flesta vill ha tips om datorköp, vissa delar av forumet är mer enusiaster men i det stora hela är det normalanvändare eller strax över.

Mac, nej tack. Vill jag inte bli inlåst i en metro låda betyder inte det att jag vill bli fast kedjad i apples fängelse.

Än finns det inga tester på att W8 skulle vara bättre eftersom det inte är släppt. Betorna säger inte så mycket eftersom mycket kan hänt sen dess. Sen finns det flera test som säger emot varandra beroende på program. Sen att den bortar snabbare går inte förnecka men hur mycket detta beror på att den går ner i någon form av viloläge när man stänger av och hur mycket mindre det är att ladda in metromenyn mot ett fullt os är svårt att säga.
Hos mig är skillnaden minimal. Gör man så den ska autostarta desktop vinner faktiskt W7.

Nästan lika stor skillnad som mellan 60 och 51,5 vilket skulle du vilja ha i bf3?

Är det inte samma för att söka på båda? Det vill säga windowsknappen och sedan skriva? Varför i hela vida världen ska man trycka på startknappen med musen om man ska söka?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det inte samma för att söka på båda? Det vill säga windowsknappen och sedan skriva? Varför i hela vida världen ska man trycka på startknappen med musen om man ska söka?

Nej, man måste välja vad man söker i W8, om man inte letar efter ett program. Därför blir det "kanske" ett extra klick.
Så W7 vinner.
Sen varför man ska trycka med mus var just för att vi diskuterade att W8 är bökigare med mus. Men du kanske inte orkade läsa hela vägen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dahle86:

Nej, man måste välja vad man söker i W8, om man inte letar efter ett program. Därför blir det "kanske" ett extra klick.
Så W7 vinner.
Sen varför man ska trycka med mus var just för att vi diskuterade att W8 är bökigare med mus. Men du kanske inte orkade läsa hela vägen?

Undrade mest vem som är dum nog att klicka på startmenyn i Windows 7 för att göra en sökning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Herregud vad folk är rädda för förändringar...

Typiskt Svenskt, dock kommer jag själv vänta ett par månader innan man ens tänker tanken på att prova Windows 8, och hoppas verkligen dom öppnar upp Windows 8 mer så företag som Valve slutar sura.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Ställer min fråga igen: Jag har inte förstått grejen med liknelsen vid ME, vad är dåligt med Windows 8, om man bortser från metro?

Vill fortfarande ha svar på min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsofy bytte ut programmmanager för att den var rörig och trög, mot startmenyn som var organiserad och snabb. Nu har man gått tillbaka till en färggladare programmanager med tillagd sökfunktion. Jag förstår inte vad de tänker med.

I övrigt är det väl grovt att påstå att folk som använder startmenyn har problem. Många människor känner sig kränkta och överkörda i och med att startmenyn tagits bort, särskillt som tidiga presentationer lovade att "man skall kunna köra desktopmiljön precis som vanligt fast som en app". Att ta bort startmenyn från desktopmiljön är ungefär som att säga "man skall kunna äta soppa precis som vanligt, fast med kniv och gaffel".

OK om folk gillar metro. Det har jag inga problem med, men att TA BORT STARTMENYN helt och hållet, när det inte är något fel på den förstår jag inte alls. Vet de inte vad "Anpassningsbar" är på Microsoft längre?

Grejen är att jag har mycket svårt att se hur produktiviteten skall försämras märkbart även om det är så att det går långsammare att hitta och starta ett program, utan jag tror snarare det är ett svepskäl för att man inte gillar Windows nya utseende. Och det är helt okey att tycka så, jag är inte heller helt förtjust i designen eller ens metro men anger man att ens produktivitet skall bli lidande så till en grad att det är ens är märkbart över en normal arbetsdag så låter det mycket otroligt (därav min kommentar gällande mycket tid i startmenyn).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Grejen är att jag har mycket svårt att se hur produktiviteten skall försämras märkbart även om det är så att det går långsammare att hitta och starta ett program, utan jag tror snarare det är ett svepskäl för att man inte gillar Windows nya utseende. Och det är helt okey att tycka så, jag är inte heller helt förtjust i designen eller ens metro men anger man att ens produktivitet skall bli lidande så till en grad att det är ens är märkbart över en normal arbetsdag så låter det mycket otroligt (därav min kommentar gällande mycket tid i startmenyn).

Om man behöver spendera mer tid än man brukade på att klicka runt i gränssnitt så är det väl inte så konstigt att prodoktiteten sänks?

Ett exempel:

Windows 7: WIN+ "upd" +ENTER För att komma till windows update

Windows 8: WIN+ "upd" +......... Vad fan nu då.... Skrev jag fel.... Nej just det, man måste KLICKA I att man vill säka efter settings. + ENTER För att komma till windows update.

Jag vet att man kan trycka WIN+q eller hur det var, men dett kommer ta tid innan det sätter sig att man måste ha olika snabbkomandon för att söka filer, inställningar och program.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ponera att du spenderar 5 minuter mer per arbetsdag på att klicka runt i gränssnitt (och det är garanterat en kraftig överdrift) så kommer det i slutändan göra noll och intet inslag din produktivitet sett över en arbetsdag, lägg till detta att Windows 8 är snabbare än Windows 7 så blir skillnaderna än mindre.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Ponera att du spenderar 5 minuter mer per arbetsdag på att klicka runt i gränssnitt (och det är garanterat en kraftig överdrift) så kommer det i slutändan göra noll och intet inslag din produktivitet sett över en arbetsdag, lägg till detta att Windows 8 är snabbare än Windows 7 så blir skillnaderna än mindre.

Enligt stref skulle ju de 5 sekunderna man tjärnar in på uppstarten spara miljarder, hur kan då 5 minuter inte göra skillnad

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vad strej skriver får strej stå för, det jag dock vill hävda är att Metro har så liten påverkan på produktiviteten att eventuella skillnader kan uteslutas.
Detta med ovana användare, det kommer givetvis bli bättre ju mer van man blir med systemet.

Slutligen det är helt okey att inte gilla Windows 8, men det är dock lite tröttsamt att läsa samma typ av kommentarer från i stort sett samma medlemmar i alla trådar som avhandlar Windows 8. Jag menar givetvis inte Ozzed just nu, då han inte bara skriver med eftertanke utan också tillför något till trådarna utan det snarare vissa andra forum medlemmar som blir lite lätt tjatiga.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vad strej skriver får strej stå för, det jag dock vill hävda är att Metro har så liten påverkan på produktiviteten att eventuella skillnader kan uteslutas.
Detta med ovana användare, det kommer givetvis bli bättre ju mer van man blir med systemet.

Slutligen det är helt okey att inte gilla Windows 8, men det är dock lite tröttsamt att läsa samma typ av kommentarer från i stort sett samma medlemmar i alla trådar som avhandlar Windows 8. Jag menar givetvis inte Ozzed just nu, då han inte bara skriver med eftertanke utan också tillför något till trådarna utan det snarare vissa andra forum medlemmar som blir lite lätt tjatiga.

Vet att du inte tänker som stejf eftersom du faktiskt diskuterar och inte propagerar. Tyckte bara det var roligt för ett av hans huvud argument var tidsvinsten.

Det är ju rätt uppenbart att jag inte är förtjust i "vad det nu kommer heta pga. att namnet redan var upptaget" dock tycker jag att W8 har en hel del förbättringar under ytan.

Problemet när man försöker diskutera här är att båda sidor är idioter och så fort men skriver något dåligt (i mitt fall) om metro då blir man på hoppad och säger att jag jobbar på fel sätt, hur kan mitt sätt att göra saker vara fel? Varför är dennes sätt att jobba rätt? Möjligheten att göra saker på sitt sätt är styrkan med Windows. Nu håller de på att ta bort mitt sätt att göra saker är det då konstigt att jag ifråga sätter det? Speciellt när jag märker att saker blir omständigare och ologiskt.

Samtidigt kanske man är en domedags profet när jag känner att "desktop" kommer dödas inom ett par versioner, det är vad som skrämmer mig mest eftersom "vad det nu kommer heta pga. att namnet redan var upptaget" gör det omöjligt att ha framme mer saker än två åt gången, själva idén är inte dum eftersom man slipper ramarna men hela poängen försvinner när man inte kan anpassa storleken på ett bra sätt. Jag hade velat kunna ha hur många rutor som jag vill och placera dessa efter behov och inte bara 70/30(?).
T.ex. Dela 30 rutan på mitten och ha calc uppe mejlen nere samtidigt som jag kan få fram en taskbar på 70 rutan och smidigt byta mellan öppna program.

Samtidigt är det inte optimerat för fler skärmar då man inte kan ha olika program på olika skärmar vilket förstör hela poängen med "vad det nu kommer heta pga. att namnet redan var upptaget" tänk att kunna ha t.ex. caden på en skärm databasen på den andra som "vad det nu kommer heta pga. att namnet redan var upptaget"-appar samtidigt som jag kan krympa och anpassa storleken på dessa så jag kan få in Outlook och lite annat på sidorna.

Som avslutning jag gillar inte "vad det nu kommer heta pga. att namnet redan var upptaget" för det känns som en halvfärdig produkt de försöker tvinga på folk hade produkten varit färdig och man kunnat utnyttja möjligheterna så hade troligtvis åsikten varit annorlunda.

Hoppas du tycker detta är mer diskussions vänligt och alla andra med.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man behöver spendera mer tid än man brukade på att klicka runt i gränssnitt så är det väl inte så konstigt att prodoktiteten sänks?

Ett exempel:

Windows 7: WIN+ "upd" +ENTER För att komma till windows update

Windows 8: WIN+ "upd" +......... Vad fan nu då.... Skrev jag fel.... Nej just det, man måste KLICKA I att man vill säka efter settings. + ENTER För att komma till windows update.

Jag vet att man kan trycka WIN+q eller hur det var, men dett kommer ta tid innan det sätter sig att man måste ha olika snabbkomandon för att söka filer, inställningar och program.

dock beror det lite på, jag anser den funktionen varken som negativ eller positiv, jag till exempel har min dator kopplad till min TV i vardagsrummet så det händer ganska ofta att jag byter ljudkälla

på win7 = win+ljud+ent=ljudinspelaren

på win8 win+w+ljud+ent=inne

beror som sagt helt på vad man använder, hur ofta osv ingen har rätt ingen har fel, som tur är lever ju dock w7 paralellt med w8 så man kan ju välja efter tycke och smak

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!