Permalänk
Medlem

ny kylpasta på gtx 470

hej undrar hur man ska lägga på kyl pastan på ett gtx 470 ref gör man som man gör på en processor som ett riskorn?

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg:

hej undrar hur man ska lägga på kyl pastan på ett gtx 470 ref gör man som man gör på en processor som ett riskorn?

Kladda på ganska så ordentligt. Jag lade ett kryss för att sedan sätta på kylaren och smeta ut, fattades det pasta så klickade jag på lite till.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Kladda på ganska så ordentligt. Jag lade ett kryss för att sedan sätta på kylaren och smeta ut, fattades det pasta så klickade jag på lite till.

/S

Nej, mindre kylpasta är bättre än för mycket. Ett riskorn bör räcka, möjligtvis mindre beroende på hur liten kärnan är. Om man lyfter kylaren och kollar hur mycket kylpasta det vart så bör man ta bort den och sätta på ny, då luftbubblor bildas emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, mindre kylpasta är bättre än för mycket. Ett riskorn bör räcka, möjligtvis mindre beroende på hur liten kärnan är. Om man lyfter kylaren och kollar hur mycket kylpasta det vart så bör man ta bort den och sätta på ny, då luftbubblor bildas emellan.

What he said.
Testa först sätta dit en klick pasta och sätt dit kylaren. Ta av kylaren och titta på smetet så får du en uppfattning om hur mycket pasta du ska för att täcka fint.
Rengör och sätt dit ny pasta, var fläcken för lite innan så tar du lite mer, och vice-versa.

Och glöm inte minnemodulerna.... Dem vill också hålla sig svala.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra de kylarna sitter. Har ett 480 men har inte tagit bort mer än plasthöljet för att göra rent. Du kan testa som marcusk skrev och sedan lyfta den för att se om den passar bra om det är bra utspritt gör om proceduren. Om det är riktigt dåligt är det bättre med mer kylpasta trots risk för bublor. Boblor mot inte ordäntlig kontakt så tar jag personligen risken för bubblor. Kan även nämnas att vissa kylpastor är bättra anpassade för ojämnare ytor och då tjokare lager, medan andra som t.ex AC5 som jag brukar använda bör vara så lite som möjligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nej, mindre kylpasta är bättre än för mycket. Ett riskorn bör räcka, möjligtvis mindre beroende på hur liten kärnan är. Om man lyfter kylaren och kollar hur mycket kylpasta det vart så bör man ta bort den och sätta på ny, då luftbubblor bildas emellan.

Skrivet av biorrith:

What he said.
Testa först sätta dit en klick pasta och sätt dit kylaren. Ta av kylaren och titta på smetet så får du en uppfattning om hur mycket pasta du ska för att täcka fint.
Rengör och sätt dit ny pasta, var fläcken för lite innan så tar du lite mer, och vice-versa.

Och glöm inte minnemodulerna.... Dem vill också hålla sig svala.

Jag har belägg för det jag skriver då jag äger ett 470 och har monterat om det ett antal gånger. Kylaren har ingen slät botten utan bara slipade heatpipes.
Lägger man på ett riskorn så kommer det bara att flyta ut längs med heatpipsen och inte över hela kylaren. Heatspreadern är också något större än på tex en processor tänk SB/IB, skulle tippa på något liknande SB-E.

Kylaren är en Thermalright Mux 120

Skickar med en bild för att förtydliga. Man måste ha mer än ett riskon.

/S

Edit: lagom är alltid bäst, det ska täcka allt men inte ligga ett lager, därav krysset.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Titta på denna youtube video där visar dom hur det blir beroende på hur mycket kylpasta man lägger eller på vilket sett dvs riskorn eller ett kryss osv....

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4