Skicka datordelar i resväska

Permalänk
Medlem

Skicka datordelar i resväska

Jag ska flytta till USA om ca en månad och vill ta med mig alla dyra datordelar (två grafikkort, moderkort, processor, minne, nätaggregat, 5 hårddiskar, svenskt tangentbord). Jag har nu packat ner allt i en resväska, med kläder som dämpning. Allt är nerpackat i originalkartonger med dess emballage. Jag är inte orolig att något går sönder under resan.

Kan jag behöva betala tull för att ta med mig grejerna in i USA? Allt är köpt i Sverige. Jag har ett arbetsvisum som visar att jag ska arbeta i USA i 2 år.

Kan datordelar gå sönder av den röntgenstrålning som resväskorna utsätts för?

Något annat som kan hända eller som man ska tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wande:

Jag ska flytta till USA om ca en månad och vill ta med mig alla dyra datordelar (två grafikkort, moderkort, processor, minne, nätaggregat, 5 hårddiskar, svenskt tangentbord). Jag har nu packat ner allt i en resväska, med kläder som dämpning. Allt är nerpackat i originalkartonger med dess emballage. Jag är inte orolig att något går sönder under resan.

Kan jag behöva betala tull för att ta med mig grejerna in i USA? Allt är köpt i Sverige. Jag har ett arbetsvisum som visar att jag ska arbeta i USA i 2 år.

Kan datordelar gå sönder av den röntgenstrålning som resväskorna utsätts för?

Något annat som kan hända eller som man ska tänka på?

Jag kan svara på denna fråga.

NEJ, det är helt ofarligt att röntga delarna.. Jag kör laptopen genom röntgen varje gång jag flyger och den har klarat dig

Permalänk
Medlem

Jag tog med min dator i delar till Tysland när jag åkte dit på lan:) allt i orginalkartonger samt kläder i resväskan.
Ingenting blev skadat och jag kunde lana som aldrig förr!;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Har du funderat på att sälja delarna begagnat i Sverige samt köpa nya datorkomponenter i USA?

Kolla newegg.com tror att datorprodukter är mycket billigare i USA

Permalänk
Moderator
Moderator

Tänk på att kolla hur mycket vikt det blir i slutändan, antar att du inte bara har med dig datorkomponenter för flytten ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala något om de redan är skattade etc. i Sverige.

Permalänk

Vad händer om väskan tappas bort på vägen, eller blir stulen? försäkringar?
Är det något oersättligt på hårdiskarna? finns backup?

De har en annan typ av nätspänning i USA än här i Sverige, 120Volt 60Hz, många nätdelar är ju byggda för att klara olika spänningar, men kan ju vara en ide att kolla så din nätdel klarar det, innan du bränner upp något.
Vägguttagen de har där skiljer också från våra, så en annan sladd kan behövas.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Vad händer om väskan tappas bort på vägen, eller blir stulen? försäkringar?
Är det något oersättligt på hårdiskarna? finns backup?

De har en annan typ av nätspänning i USA än här i Sverige, 120Volt 60Hz, många nätdelar är ju byggda för att klara olika spänningar, men kan ju vara en ide att kolla så din nätdel klarar det, innan du bränner upp något.
Vägguttagen de har där skiljer också från våra, så en annan sladd kan behövas.

Vad du än gör, switcha inte knappen på baksidan av agget när burken är igång (POFF)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

De flesta nätagg är väl autoswitchade idag?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Rekordmedlem

Det största problemet kan nog bli diskarna, de kan begära att få kontrollera innehållet i tullen i usa, och skulle du råka ha nått olämpligt eller att de inte kan se innehållet på dem lär du få problem och vägrar du att ge dem tex kryptonycklar så kan de skicka hem dig igen, jag hade varit försiktig med att ta med 5 diskar till usa, du kan läsa lite om lagarna och hur du bör uppträda här:
https://www.eff.org/wp/defending-privacy-us-border-guide-trav...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du ska inte betala något om de redan är skattade etc. i Sverige.

Tror jag inte på. Tar man med saker från utanför EU till Sverige för ett värde på ca 3000 kr (kommer inte ihåg exakta beloppet) ska man egentligen skatta och tulla i Sverige oavsett. Är nog liknande i USA också. Möjligtvis kan du även slippa skatta när du tar tillbaka sakerna till Sverige om du har kvitton osv.

Flygbolaget garanterar inte ett skit om du har dyra och värdefulla saker i det incheckade bagaget.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vad jag fattar så kan det vara lite kinkigt med prylar nerpackade i orginalkartonger, då tullen gärna vill ha sin del...
Därför många packar upp sina grejer ur kartonger när de köper utomlands, för att sedan stoppa ner i resväskan.
Hur det är i motsats riktning vet jag inte.. men borde vara likvärdigt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mfm:

Tror jag inte på. Tar man med saker från utanför EU till Sverige för ett värde på ca 3000 kr (kommer inte ihåg exakta beloppet) ska man egentligen skatta och tulla i Sverige oavsett. Är nog liknande i USA också. Möjligtvis kan du även slippa skatta när du tar tillbaka sakerna till Sverige om du har kvitton osv.

Flygbolaget garanterar inte ett skit om du har dyra och värdefulla saker i det incheckade bagaget.

Men i det här fallet är det en flytt för att arbeta, om man flyttar utomlands kan man ta med sig sina saker fritt och man räknas som återvändare när man åker tillbaka till sverige om man bott utanför eu i minst ett år om man inte haft sin familj med sig, ta kontakt med tullverket och ordna pappersjobbet om det är så att du vill ta med dig prylar, det kan ju även vara så att du köper saker i usa du vill ta hem som flyttgods, ska du vara i usa i 2år så kan du ju tex köpa en bil i usa och ta med hem som flyttgods om du gör på rätt sätt.
http://www.tullverket.se/innehallao/f/flyttatillochfransverig...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men i det här fallet är det en flytt för att arbeta, om man flyttar utomlands kan man ta med sig sina saker fritt och man räknas som återvändare när man åker tillbaka till sverige om man bott utanför eu i minst ett år om man inte haft sin familj med sig, ta kontakt med tullverket och ordna pappersjobbet om det är så att du vill ta med dig prylar, det kan ju även vara så att du köper saker i usa du vill ta hem som flyttgods, ska du vara i usa i 2år så kan du ju tex köpa en bil i usa och ta med hem som flyttgods om du gör på rätt sätt.
http://www.tullverket.se/innehallao/f/flyttatillochfransverig...

Fast nu hjälper det inte honom att få över grejerna till USA. Det är säkert massor med papper som måste fyllas i på den amerikanska sidan också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Av ren nyfikenhet, vad ska du jobba med i USA i 2 år?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Har du funderat på att sälja delarna begagnat i Sverige samt köpa nya datorkomponenter i USA?

Kolla newegg.com tror att datorprodukter är mycket billigare i USA

Glöm inte att alla priser på newegg är exklusive moms, som alltid i USA. Så minst 7-8% extra...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.