Permalänk
Medlem

Processor toppar.

Hej!

Jag har för någon dag sedan börjat spela lite sims 3. TIll en början flöt allt på bra som fan. Men nu så fryser spelet hela tiden, 2-4 sekunder i intervaller om 20 sekunder. Så det börjar bli ganska irriterande.

Jag loggade temperaturen på grafikkort och cpu men allt var i sin ordning. Sen så kollade jag hur processorn skötte sig. och det visade sig att den topppade vid "frysningarna". Jag har en phenom x6 II 1090T 3.2Ghz. så tyckte inte att det borde vara något problem. Jag provade att klocka CPU:n till 3.8 Ghz men problemet kvarstår. Vad kan de bero på?
Ursäktar om jag formulerat mig knasigt men jag börjar bli desperat:P

MVh Adrian

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

hur mycket ram har du? har du några andra program igång?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

hur mycket ram har du? har du några andra program igång?

8 Gb. Bara spotify, coretemp och skype. Processorn använder endast 1 % när jag inte ahr spelet igång satt:P

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

skumt. det känns som om ramminnet blir fullt vilket kan resultera i vad du beskriver.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

skumt. det känns som om ramminnet blir fullt vilket kan resultera i vad du beskriver.

Jaså? Knepigt:S om det inte är så att något av minnena är paj? hur kan jag isf se de?

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

jag menar att du får slut på ramminne. du har ju uteslutit processorn genom att överklocka den lite så. har inte sims men det är det enda jag kan tänka på för tillfället. skall smyga runt och leta efter mer information

EDIT:

när sker dina laggspikes? är det när du spelat en stund? är det när du går in på byggmenyn? har du några expansioner?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

jag menar att du får slut på ramminne. du har ju uteslutit processorn genom att överklocka den lite så. har inte sims men det är det enda jag kan tänka på för tillfället. skall smyga runt och leta efter mer information

EDIT:

när sker dina laggspikes? är det när du spelat en stund? är det när du går in på byggmenyn? har du några expansioner?

Jaja! Läste lite fort där;). Gör så!, schysst!

Det kommer direkt när jag startat spelet, hela tiden utan att jag gör något särskilt, medans jag jag är i "boendeläget". Jag har alla expansioner utom ett. Men det borde inte vara det hlr. Brorsan sitter på en snäppet sämre dator och upplever inte alls det här problemet.

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

hittade denna tråden som rörde en liknande situation http://forums.steampowered.com/forums/archive/index.php/t-174...

Citat:

Desi

Possible fix, please read.

Out of curiosity I ran the game with FRAPS to check my framerate. Sure enough, the game was pulling 160-180 fps.

This may be the cause of our stuttering; just like in Minecraft, the CPU runs away using all of its resources trying to deliver 500 fps, and it ends up stuttering because of the load.

I went to the NVIDIA Control Panel and forced VSync on for the executable of the expansion I'm playing (not for the launcher!). Since I'm playing Ambitions, it is Program Files\Electronic Arts\The Sims 3 Ambitions\Game\Bin\TS3EP02.exe. This locks the frame rate at a constant 60 fps.

Now when I play I get significantly less stutter than before; it used to stutter quite badly when dragging a pattern from a Create A Style window to another piece of furniture, and now the stutter is mostly gone, or miniscule at worst. I also used to get stutter when rapidly zooming in and out of a lot, and that is now gone too. You should definitely try it if you're having performance problems

hoppas detta kan hjälpa. enda skillnaden är att du lullar in på ccc istället

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Nä det funkade inte :(. Låste fps på 60 men det vart ingen skillnad alls.

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Nä det funkade inte :(. Låste fps på 60 men det vart ingen skillnad alls.

Vad händer om du uppgraderar drivrutinerna till grafikkortet?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Vad händer om du uppgraderar drivrutinerna till grafikkortet?

Har uppdaterat drivrutiner och ccc men ingen skillnad:(. problemet blir bara värre o värre.

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

funkar något annat spel bra? Låter som en gammal hederlig typ IRQ-frys, som inte borde finnas i Win 7. Har sett liknande effekter, men bara när man kört flash-apps i t.ex. Firefox.

// Lz

Permalänk
Medlem

Kolla vilken process det är som toppar när cpun maxar. Ha processlistan framme (aktivitetshanteraren), klicka så den sorterar listan på cpu användning så att högsta kommer längst upp.

Testa sedan att spela i ett fönster (alt+enter) och ha fönstrena sida vid sida. När det fryser så borde resursboven vara synlig längst upp med 100% cpu en kort stund. Sedan googla på processnamnet och "100% cpu" och se om det går att fixa. Skriv här också gärna så får du hjälp.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

funkar något annat spel bra? Låter som en gammal hederlig typ IRQ-frys, som inte borde finnas i Win 7. Har sett liknande effekter, men bara när man kört flash-apps i t.ex. Firefox.

// Lz

Jag har aldrig haft det här problemet. Det uppstod när jag började spela just sims 3.
Inga problem i varken BF 3, MW 3, Skyrim, eller GTA IV.

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Kolla vilken process det är som toppar när cpun maxar. Ha processlistan framme (aktivitetshanteraren), klicka så den sorterar listan på cpu användning så att högsta kommer längst upp.

Testa sedan att spela i ett fönster (alt+enter) och ha fönstrena sida vid sida. När det fryser så borde resursboven vara synlig längst upp med 100% cpu en kort stund. Sedan googla på processnamnet och "100% cpu" och se om det går att fixa. Skriv här också gärna så får du hjälp.

/s

Gjorde som du sa men processorn toppar aldrig, det är bara en enskild kärna som skjuter i toppen. totala användingen överstiger inte mer än 24 %. Och det är sims självt som står för det...?

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Gjorde som du sa men processorn toppar aldrig, det är bara en enskild kärna som skjuter i toppen. totala användingen överstiger inte mer än 24 %. Och det är sims självt som står för det...?

Kollar du på rätt flik i aktivitetshanteraren? Du ska inte kolla på den med grafer för varje cpu-kärna utan listan på processer.

Är det bara sims.exe (eller vad det heter) som drar cpu nämnvärt vid det tillfället?

Ser du en tydlig skillnad i processoranvändning för sims.exe mellan när spelet flyter och när det fryser?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Yes! Det är sims .exe som går upp mot 24%. När det inte laggar så ligger det på ungefär 13-15%. Och ja det är bara sims som suger processorkraft när det laggar, allt annat ligger obemärkt.

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Yes! Det är sims .exe som går upp mot 24%. När det inte laggar så ligger det på ungefär 13-15%. Och ja det är bara sims som suger processorkraft när det laggar, allt annat ligger obemärkt.

Är inte din dator som strular utan Sims 3, kan jag nästan lova, det är en sim som är stuck någonstans i sims världen.
Får detta freeze då och då.

Ta fram consolen i i Sims 3 med: ctrl+shift+c
Skriv sedan: resetsim * (Stjärnan ska med då det är *=alla sims)
Och slå sedan Enter

Ibland har jag fått köra resetsim * kommandot upp till 3 gånger i rad för att få bort freezet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Är inte din dator som strular utan Sims 3, kan jag nästan lova, det är en sim som är stuck någonstans i sims världen.
Får detta freeze då och då.

Ta fram consolen i i Sims 3 med: ctrl+shift+c
Skriv sedan: resetsim * (Stjärnan ska med då det är *=alla sims)
Och slå sedan Enter

Ibland har jag fått köra resetsim * kommandot upp till 3 gånger i rad för att få bort freezet.

Fiiiiii Faan va skönt. det slutade! nu rullar det på fint igen. Tusen tack!
Och stort tack till er andra som med tappra försök hjälpa mig!

Mvh Adrian

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W