Bra grafikkort för att koppla PC till platt-TV?

Permalänk
Medlem

Bra grafikkort för att koppla PC till platt-TV?

Jag har fått loss en begad kontorsdator som jag tänkte koppla till TVn. Den är ingen värsting men den ska bara vara till för surf, video och enklare spel. Jag undrar om någon skulle ge mej ett bra tips på grafikkort. När jag försöker leta själv blir jag bara förvirrad...

System:
Intel Pentium Dual Core 2.8 GHz
1 GB RAM
Moderkort Gigabyte 81945 GMH-RH (har PCI-Express x16, PCI-Express x1 och vanlig PCI)
Windows 7

Datorn har inbyggd grafik på moderkortet och har anänts med med. Men den inbyggda grefiken klarar inte upplösningen på TVn (1920 x 1080) och funkar just inte alls till spel. TVn är en rätt ny Samsung platt-TV med alla möjliga ingångar.

Vad kan vara ett någorlunda OK videokort för mej? Jag vill helst inte lägga mer än 1000-lappen (jag ska ju inte köra "tunga" spel). Priset är inte skrivet i sten, jag tänker inte dumsnåla.

Tack för tips!

EDIT: Jag vill att kortet ska vara så tyst som möjligt. Helst elt utan fläkt. PCn i övrigt är faktiskt mycket tyst och det är trevligt vid TVn.

Permalänk
Hedersmedlem

I stort sett vilket kort som helst från förra och denna generation + ännu äldre å klart, klarar detta med glans. Så ett HD6450 klarar det galant tex.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133787-asus_radeon_hd...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I stort sett vilket kort som helst från förra och denna generation + ännu äldre å klart, klarar detta med glans. Så ett HD6450 klarar det galant tex.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133787-asus_radeon_hd...

Tack för det tipset. En fundering dock... hur mycket oväsen för det? Jag vill gärna har ett tyst kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weedogt:

Tack för det tipset. En fundering dock... hur mycket oväsen för det? Jag vill gärna har ett tyst kort.

Det har ingen fläkt! Passivt=nada fläkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av weedogt:

Tack för det tipset. En fundering dock... hur mycket oväsen för det? Jag vill gärna har ett tyst kort.

Passiv kylning betyder att det inte har någon fläkt, utan bara en kylfläns, och är alltså helt tyst Vore ju bra att veta vilken typ av spel du hade tänkt spela, för att kunna avgöra om ett 6450 räcker eller om du behöver något saftigare. Tänk bara på att resten av datorn också måste ha bra fläktar för att hålla låg ljudnivå, och för att det ska vara värt att skaffa ett passivt kylt grafikkort.

Låter datorn i övrigt en del så kan en fläktkontroller vara en bra idé, skaffade en själv för ett tag sen, och kan nu få extremt bra kylning när jag spelar, och när jag bara ser på film eller surfar så kan jag få den nästan helt ljudlös genom att dra ner fläktarnas hastighet ordentligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tror det grafikkortet ni rekommenderat räcker och blir över för hans bruk. Datorn är ju en äldre Prescott 775 (Pentium D) som jag förstår det och inte en Core2duo eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Japp, då är det passiv kylning som gäller.

Spelen på agenden är mest ungarnas enkla typ Mulle Meck. Med tiden blir det väl kanske annat, men då får jag nog tänka mej en hlt ny maskin...?

Dom vuxna vill kolla på HD video.

PCn har faktiskt fläktkontrollers. Dessa är manuella, men det går iaf att dra på om det behövs (vilket det aldrig gör om man bara kör kontorsapplikationer och sån't). Jag antar att datorns fläktar i någon mån kyler grafikkortet också? Iaf om man drar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Tror det grafikkortet ni rekommenderat räcker och blir över för hans bruk. Datorn är ju en äldre Prescott 775 (Pentium D) som jag förstår det och inte en Core2duo eller så.

CPUn sitter i en LGA775 Socket.

Som sagt, inte mer pengar än vad nöden kräver. Finns ingen anledning till att elda för kråkorna.

Permalänk

HIS skulle släppa ett passivt HD 6670 som kanske kan vara intressant. Ingen aning om när den kommer till Sverige dock

Permalänk
Skrivet av weedogt:

Japp, då är det passiv kylning som gäller.

Spelen på agenden är mest ungarnas enkla typ Mulle Meck. Med tiden blir det väl kanske annat, men då får jag nog tänka mej en hlt ny maskin...?

Dom vuxna vill kolla på HD video.

PCn har faktiskt fläktkontrollers. Dessa är manuella, men det går iaf att dra på om det behövs (vilket det aldrig gör om man bara kör kontorsapplikationer och sån't). Jag antar att datorns fläktar i någon mån kyler grafikkortet också? Iaf om man drar på.

I så fall kommer ett 6450 fylla behoven och fortfarande ha lite juice till övers, precis som du säger kommer du behöva byta ut fler delar än GPUn om det i framtiden blir aktuellt med tyngre spelande.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tack allihop, sparade mycket tid! Då blir det ett 6450.