ASUS kundsupport är under all kritik.

Permalänk

ASUS kundsupport är under all kritik.

Jag va ute i köptagen för lite drygt ett och ett halvt år sedan.
Hade bestämt mig för att denna gång skaffa mig
en laptop från tidigare stationära. Jag hade sparat länge och väl för
att kunna köpa en prestanda laptop i det övre segmentet. Efter mycket om
och men blev det en ASUS G73-jh som jag köpte. Jag var till början
fruktansvärt nöjd med mitt köp. Efter ca 5mån tyckte jag den börja bli seg och
hade väldigt höga temperaturer både idle och arbete. Så lämna in den första gången.
Det tog ca 3 veckor att få tillbaka den med lagad fläkt bla.

Efter ytterligare 6 månader (förra hösten) började den bråka igen och jag
fick på nytt skicka in den vilket tog ca 3 veckor igen. Det visade sig att det
va ungefär likadant problem igen.

Allt va bra tills i våras då den började bli seg igen (längre laddningstider och
sämre respons). Så i maj lämna jag in den igen. Då fick jag besked om att
dom väntade på delar och den skulle vara klar i slutet av juni.
När slutet av juni närmar sig ringer jag supporten och här efter. Då är det fördröjning på
delarna till datorn och dom vet inte när det kommer. Jag blir ombedd att återkomma igen.

Sedan dess har jag ringt och mailat deras support och fått olika besked varje gång. Ett tag va
det att jag skulle få en utbytes maskin och ibland om att jag ska få min maskin lagad.
Nu är det aug och jag har fortfarande ingen dator. Jag kommer aldrig att köpa en ASUS maskin
igen och vill verkligen varna andra för deras support! Har man betalt för en
laptop det inte står Eldorado på förväntar man sig lite support när den gång på gång går sönder.

Bara för att dra fn parallell så hade jag lite problem med min iPod som jag vände mig till Mac om. Där gick det väldigt smidigt och dom följde även upp ärendet per mail efteråt och kollade så allt fungerat. Det är väldigt trevligt än att man själv ska ringa och maila och verkligen behöva tjata om sitt ärende.

//jonasforever

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Oj :p. Efter det där förtjänar du nästan en ny istället. lol.

När jag skickade min ASUS på rep så fick jag tillbaka den helt fungerande efter någon vecka ;<. (1-2 kanske)

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in min Asus för några veckor sen, har för mig det tog inte fullt 3 veckor så var den klar.

Permalänk
Avstängd

Asus är kända för en skitrutten service och ett uruselt kundbemötande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasforever:

Jag va ute i köptagen för lite drygt ett och ett halvt år sedan.
Hade bestämt mig för att denna gång skaffa mig
en laptop från tidigare stationära. Jag hade sparat länge och väl för
att kunna köpa en prestanda laptop i det övre segmentet. Efter mycket om
och men blev det en ASUS G73-jh som jag köpte. Jag var till början
fruktansvärt nöjd med mitt köp. Efter ca 5mån tyckte jag den börja bli seg och
hade väldigt höga temperaturer både idle och arbete. Så lämna in den första gången.
Det tog ca 3 veckor att få tillbaka den med lagad fläkt bla.

Efter ytterligare 6 månader (förra hösten) började den bråka igen och jag
fick på nytt skicka in den vilket tog ca 3 veckor igen. Det visade sig att det
va ungefär likadant problem igen.

Allt va bra tills i våras då den började bli seg igen (längre laddningstider och
sämre respons). Så i maj lämna jag in den igen. Då fick jag besked om att
dom väntade på delar och den skulle vara klar i slutet av juni.
När slutet av juni närmar sig ringer jag supporten och här efter. Då är det fördröjning på
delarna till datorn och dom vet inte när det kommer. Jag blir ombedd att återkomma igen.

Sedan dess har jag ringt och mailat deras support och fått olika besked varje gång. Ett tag va
det att jag skulle få en utbytes maskin och ibland om att jag ska få min maskin lagad.
Nu är det aug och jag har fortfarande ingen dator. Jag kommer aldrig att köpa en ASUS maskin
igen och vill verkligen varna andra för deras support! Har man betalt för en
laptop det inte står Eldorado på förväntar man sig lite support när den gång på gång går sönder.

Bara för att dra fn parallell så hade jag lite problem med min iPod som jag vände mig till Mac om. Där gick det väldigt smidigt och dom följde även upp ärendet per mail efteråt och kollade så allt fungerat. Det är väldigt trevligt än att man själv ska ringa och maila och verkligen behöva tjata om sitt ärende.

//jonasforever

Hade du lämnat in datorn i butiken där du hade köpt den, kunde ha krävt pengarna tillbaka alt. fått en annan dator (med tanke på att reparationstiden har varit oskälig lång). Tyvärr är det många som gör fel och sköter garantiärenden direkt med importören/producenten. Detta ger bara massor besvär och svordommer ifall nåt går fel.
Hur som helst bör du kontakta butiken och framlägga problemet. Sedan får man hoppas på att de vill hjälpa dig.

Jag har skickat PM till Asus-David här på swec och tipsat om tråden. Hoppas han kan hjälpa dig

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Jag va ute i köptagen för lite drygt ett och ett halvt år sedan.
Hade bestämt mig för att denna gång skaffa mig
en laptop från tidigare stationära. Jag hade sparat länge och väl för
att kunna köpa en prestanda laptop i det övre segmentet. Efter mycket om
och men blev det en ASUS G73-jh som jag köpte. Jag var till början
fruktansvärt nöjd med mitt köp. Efter ca 5mån tyckte jag den börja bli seg och
hade väldigt höga temperaturer både idle och arbete. Så lämna in den första gången.
Det tog ca 3 veckor att få tillbaka den med lagad fläkt bla.

Efter ytterligare 6 månader (förra hösten) började den bråka igen och jag
fick på nytt skicka in den vilket tog ca 3 veckor igen. Det visade sig att det
va ungefär likadant problem igen.

Allt va bra tills i våras då den började bli seg igen (längre laddningstider och
sämre respons). Så i maj lämna jag in den igen. Då fick jag besked om att
dom väntade på delar och den skulle vara klar i slutet av juni.
När slutet av juni närmar sig ringer jag supporten och här efter. Då är det fördröjning på
delarna till datorn och dom vet inte när det kommer. Jag blir ombedd att återkomma igen.

Sedan dess har jag ringt och mailat deras support och fått olika besked varje gång. Ett tag va
det att jag skulle få en utbytes maskin och ibland om att jag ska få min maskin lagad.
Nu är det aug och jag har fortfarande ingen dator. Jag kommer aldrig att köpa en ASUS maskin
igen och vill verkligen varna andra för deras support! Har man betalt för en
laptop det inte står Eldorado på förväntar man sig lite support när den gång på gång går sönder.

Bara för att dra fn parallell så hade jag lite problem med min iPod som jag vände mig till Mac om. Där gick det väldigt smidigt och dom följde även upp ärendet per mail efteråt och kollade så allt fungerat. Det är väldigt trevligt än att man själv ska ringa och maila och verkligen behöva tjata om sitt ärende.

//jonasforever

Hoppas Asus ser denna tråd..För själv har jag också vart med om skräp support när de gäller Asus..Lämna in min laptop 5 mån efter köp..för just värmeproblem och att den lät mer än min dammsugare..Skickar in den och vet hur jag skickar in den..Jag tog hand om den, damma av den varje vecka est..Men iallafall, jag skickar in den, och de tar 4-5 veckor..när jag äntligen får tillbaka den är hela överlocket på laptopen sönder repad..Och jag får panik:S Ringer dem, "nä de va så när vi fick den", Som tur hade jag bild/gilm på laptopen innan jag lämna in den, tog bild rakt på den i webhallen, gick ti webhallen och sa att min maskin vart repad under service..De ville ju såklart veta om jag hade bevis på att jag inte repad den hemma...Visade dem filmen/bilden och de va de..Webhallen tog hand om resten Älska Webbis! Men detta var ca. 2 år sen, sjukt att de fortfarande sjunker med sin support...

Ringde dem här om dan, angående en annan laptop, fråga dem en fråga, och han vid telefonen visste inte ens vilken laptop jag snacka om, och jag valde LAPTOPS i telefonen..ni vet. "Klicka 1 för Laptops 2 för stationära blabla"...

Permalänk
Inaktiv

De var ju inge bra hanterat ärende. De låter ju helt stört att den skulle vart borta utan lösning från i Maj tills nu.
Supporten har riktlinjer för sånt här. Max reparationstid ska vara 30dagar annars så ska du kunna få en ny motsvarande dator eller pengarna tillbaka för dagsvärdet av datorn.
Kan bara säga att jag tyckerr du ska kontakta supporten, be att få tala med någon ansvarig och kräva en lösning omedelbart.
Asus support följer konsumentslagens regler och om de inte är något mer till historien så borde de inte vara några konstigheter att lösa.
Svårt att uttala mig mer innan man set detaljerna kring ärendet.

Permalänk
Medlem

Asus telefonsupport är inte den bästa, fick prata med nån kille på supporten som kallade sig för "ivy" eller något liknande och han hade inte koll på nånting. Han pratade väldigt lågt och otydligt, gick knappt att höra vad han sa.
Fattar inte hur Asus sätter en sådan kille i telefonsupport som knappt kan göra sig förstådd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Usch, verkligen inte acceptabelt. Du borde få en saftig kompensation.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Tråkigt när support inte blir support. Själv lämnade jag in min Asus på reparation när hela systemet kraschade och fick kanonservice. De kom och hämtade, fixade och återlämnade den inom en vecka. Det kallar jag grym service. Synd att alla inte får samma fina bemötande som jag fick.

Permalänk

Jag har nu fått erbjudande att få ersättning för datorn. 60% av det jag köpt den för. Fick inte riktigt uppfattning om jag ska få pengarna tillbaka som kontanter eller som någon form av kredit? Jag kommer ju som det ser ut nu ALDRIG i mitt liv köpa en ny ASUS eller för den delen rekommendera någon att göra det. Snarare avråda alla vänner och bekanta att inhandla något som helst från ASUS.
Vet inte riktigt hur det ligger till med konsumenträtt och så. Tänkte ringa konsumentrådgivningen först och höra vad dom anser om det.

Är det någon annan som har några råd och tips om hur man ska gå tillväga och vad som gäller? Och om man ska känna sig nöjd med 60%. Jag tycker det hade varit fine om det gått snabbt och smidigt med ett proffsigt bemötande och ett korrekt uppföljande. Men nu känner jag mig väldigt skeptisk efter hela processen.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk

Fick även detta från konsumentverket när jag kontaktade dom ang det som hänt. På dom låter det ju som att jag borde få i stort sett hela summan tillbaka som jag betalade för datorn. Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?

"Hej

Är det ett ursprungligt fel som datorn har alltså inte ett handhavarfel, onormalt användande eller mjukvara eller annat program som tillförts datorn skall du inom 3 år få ersättning till fullo minus nyttoavdrag. Nyttoavdraget skiljer sig från butik till butik. I en förhandling får man sätta emot att du faktiskt varit utan dator i långa tidsperioder varför du skall ha högre ersättning. Men jag tycker du skall utgå från full betalning eftersom du haft så pass långa perioder utan."

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

60% om det hade skett direkt vid inlämningen i Maj? Kanske.

60% med tanke på hur lång tid du har behövt vänta? Inte en chans i h*lvete.
Ser att konsumentverket är inne på samma linje.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Jag har nu fått erbjudande att få ersättning för datorn. 60% av det jag köpt den för. Fick inte riktigt uppfattning om jag ska få pengarna tillbaka som kontanter eller som någon form av kredit? Jag kommer ju som det ser ut nu ALDRIG i mitt liv köpa en ny ASUS eller för den delen rekommendera någon att göra det. Snarare avråda alla vänner och bekanta att inhandla något som helst från ASUS.
Vet inte riktigt hur det ligger till med konsumenträtt och så. Tänkte ringa konsumentrådgivningen först och höra vad dom anser om det.

Är det någon annan som har några råd och tips om hur man ska gå tillväga och vad som gäller? Och om man ska känna sig nöjd med 60%. Jag tycker det hade varit fine om det gått snabbt och smidigt med ett proffsigt bemötande och ett korrekt uppföljande. Men nu känner jag mig väldigt skeptisk efter hela processen.

Är det fel på den ska du ha 100% + dina omkostnader (resa till butik / skicka datorn etc inkl kostnaden att vara utan dator / ha ersättningsdator).

Har du lämnat den till Asus direkt eller någon skojarbutik?

[edit] Om jag minns rätt finns det något om avdrag för nyttjande, men det ska absolut inte vara så mycket[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasforever:

Jag har nu fått erbjudande att få ersättning för datorn. 60% av det jag köpt den för. Fick inte riktigt uppfattning om jag ska få pengarna tillbaka som kontanter eller som någon form av kredit? Jag kommer ju som det ser ut nu ALDRIG i mitt liv köpa en ny ASUS eller för den delen rekommendera någon att göra det. Snarare avråda alla vänner och bekanta att inhandla något som helst från ASUS.
Vet inte riktigt hur det ligger till med konsumenträtt och så. Tänkte ringa konsumentrådgivningen först och höra vad dom anser om det.

Är det någon annan som har några råd och tips om hur man ska gå tillväga och vad som gäller? Och om man ska känna sig nöjd med 60%. Jag tycker det hade varit fine om det gått snabbt och smidigt med ett proffsigt bemötande och ett korrekt uppföljande. Men nu känner jag mig väldigt skeptisk efter hela processen.

Målet är ju att du ska få en ersättning som är motsvarande den dator du har eller har haft. Vanligtvis erbjuds en utbytesdator som ska vara motsvarande eller bättre. Har supporten problem att hitta en motsvarande dator eller att du inte accepterar utbytesförslaget så är då alternativet att kreditera butiken där du köpte datorn så de kan ge dig pengar tillbaka. När man ska ge ersättning tillbaka så är de likadant där, man räknar på att du ska få tillbaka motsvarande vad datorn är värd idag. Så de finns riktlinje som beror på hur gammal datorn är om man krediterar 100%-80%-60% etc. Du kanske köpt en dator för 10.000:- för två år sedan, idag kanske en motsvarande dator kostar 6.000kr. De är tanken. Självklart håller inte dessa riktlinjer i alla ärenden utan då måste man ta en diskution för att komma överrens. Om man sen inte kommer överens så kan man t ex vända sig till konsumentrådgivningen eller ARN. Asus support respekterar alltid ARN's beslut. Men målet är självklart inte att de ska behöva gå så långt. De är itne den sortens support och service vi vill arbeta med. Som vilket annat företag som helst vill man ju ha nöjda kunder.

Permalänk

Ja jag hoppas ju som du säger David att ASUS borde jobba mot att ha nöjda kunder. Men nu när detta har blivit som det blivit så vill jag bara ha mina pengar tillbaka för att köpa något det inte står ASUS på.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Målet är ju att du ska få en ersättning som är motsvarande den dator du har eller har haft. Vanligtvis erbjuds en utbytesdator som ska vara motsvarande eller bättre. Har supporten problem att hitta en motsvarande dator eller att du inte accepterar utbytesförslaget så är då alternativet att kreditera butiken där du köpte datorn så de kan ge dig pengar tillbaka. När man ska ge ersättning tillbaka så är de likadant där, man räknar på att du ska få tillbaka motsvarande vad datorn är värd idag. Så de finns riktlinje som beror på hur gammal datorn är om man krediterar 100%-80%-60% etc. Du kanske köpt en dator för 10.000:- för två år sedan, idag kanske en motsvarande dator kostar 6.000kr. De är tanken. Självklart håller inte dessa riktlinjer i alla ärenden utan då måste man ta en diskution för att komma överrens. Om man sen inte kommer överens så kan man t ex vända sig till konsumentrådgivningen eller ARN. Asus support respekterar alltid ARN's beslut. Men målet är självklart inte att de ska behöva gå så långt. De är itne den sortens support och service vi vill arbeta med. Som vilket annat företag som helst vill man ju ha nöjda kunder.

Krediterar du ett kvitto är det summan på kvittot som gäller. Jag har iaf aldrig varit med om att kreditera typ 50% av en vara på ett kvitto

Du kan heller inte få en summa som datorn anses vara värd idag utan du ska vid omleverans få en dator som är minst lika bra, Spelar ingen roll om den datorn kostar 4000 eller 20000 idag

Tycker dock att kunden borde få kvittot krediterat, trots att det är en dyngförlust för återförsäljaren, och kunden förmodligen kan köpa en dubbelt så bra dator för dom pengarna idag. Att man skulle betala ut T. ex 6k för en dator man köpte för 10k är rent Bulls**t. Har datorn pajjat SKA han ha en likadan eller ALLA pengar tillbaka

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Målet är ju att du ska få en ersättning som är motsvarande den dator du har eller har haft. Vanligtvis erbjuds en utbytesdator som ska vara motsvarande eller bättre. Har supporten problem att hitta en motsvarande dator eller att du inte accepterar utbytesförslaget så är då alternativet att kreditera butiken där du köpte datorn så de kan ge dig pengar tillbaka. När man ska ge ersättning tillbaka så är de likadant där, man räknar på att du ska få tillbaka motsvarande vad datorn är värd idag. Så de finns riktlinje som beror på hur gammal datorn är om man krediterar 100%-80%-60% etc. Du kanske köpt en dator för 10.000:- för två år sedan, idag kanske en motsvarande dator kostar 6.000kr. De är tanken. Självklart håller inte dessa riktlinjer i alla ärenden utan då måste man ta en diskution för att komma överrens. Om man sen inte kommer överens så kan man t ex vända sig till konsumentrådgivningen eller ARN. Asus support respekterar alltid ARN's beslut. Men målet är självklart inte att de ska behöva gå så långt. De är itne den sortens support och service vi vill arbeta med. Som vilket annat företag som helst vill man ju ha nöjda kunder.

60% för en 1.5 år gammal dator låter ganska ok OM datorn hade fungerat felfritt fram tills idag. Dock har kunden varit utan dator i hela 4.5 mdr. vilket är helt befängt och oskäligt. Inte en chans att man ska acceptera sketna 60% efter en sån behandling!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockew1989:

Att man skulle betala ut T. ex 6k för en dator man köpte för 10k är rent Bulls**t. Har datorn pajjat SKA han ha en likadan eller ALLA pengar tillbaka

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Stämmer inte, butiken har rätt att göra nyttoavdrag och konsumenten har rätt att kräva ersättning för alla utgifter. Om du läser vidare i din länk står det bl.a. "Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stämmer inte, butiken har rätt att göra nyttoavdrag och konsumenten har rätt att kräva ersättning för alla utgifter. Om du läser vidare i din länk står det bl.a. "Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag"

Ja det vet jag, men jag syftade på detta specifika ärende. Jag tycker i alla fall inte att det är rimligt att han ska få avdrag efter vad detta ärende har kommit till.

Jag anser att han ska ha 100% ersättning minst!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockew1989:

Ja det vet jag, men jag syftade på detta specifika ärende. Jag tycker i alla fall inte att det är rimligt att han ska få avdrag efter vad detta ärende har kommit till.

Jag anser att han ska ha 100% ersättning minst!

Ok, då är vi eniga Som jag skrev innan är 60% helt åt helvete när man tänker på hanteringstiden. Jag skulle absolut dra ärendet vidare till konsumentverket/ARN.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stämmer inte, butiken har rätt att göra nyttoavdrag och konsumenten har rätt att kräva ersättning för alla utgifter. Om du läser vidare i din länk står det bl.a. "Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag"

Jo det är rätt att säljaren kan få göra nyttoavdrag. Fast det nyttoavdraget skall också ställas i relation till dom besvär och olägenheter köparen haft.

Hävs köpet efter leveransen ska du som köpare få tillbaka vad du betalt, samt ränta, mot att du lämnar tillbaka varan. Du kan som köpare i vissa fall, om du haft betydande nytta av varan, få betala en rimlig ersättning för detta. Normalt uppvägs dock nyttan av de besvär och kostnader du kan ha haft, men till exempel för bilar får du nästan alltid räkna med att betala nyttoavdrag.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Så det finns inte nån carte blance för säljaren att göra nyttoavdrag. Nyttan måste vägas mot den olägenhet köparen haft.

Dock har alltid säljaren rätt att ersätta med likvärdig vara. Så man kan inte kräva 100% ersättning för en vara som sjunkit i pris med 50%, då kan säljaren alltid ersätta med en ny vara som är likvärdig den man köpt.

Och det är ju det ASUS borde ha gjort för länge sen. Bytt datorn till en likvärdig vara och undvikit så här negativ reklam. Skandalöst dålig skött.

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig med din erfarenhet så att vi andra kan varnas och lära oss att inte satsa på Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Tack för att du delar med dig med din erfarenhet så att vi andra kan varnas och lära oss att inte satsa på Asus

lol... Han kanske har haft otur med supporten. Men jag hade inga problem alls när jag skickade in min dator.
Tror alla företag lyckas med dålig support då och då. och då beror det troligtvis mer på 1 person än hela företaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zorp:

Normalt uppvägs dock nyttan av de besvär och kostnader du kan ha haft, men till exempel för bilar får du nästan alltid räkna med att betala nyttoavdrag.[/I]

Konsumentverket är ju ibland lite lustiga och kan få för sig att skriva lite vad som helst. Kan hänvisa till ett ARN-fall där konsumenten får betala nyttoavdrag trots ganska mycket problem och besvär: https://lagen.nu/arn/1998-0605
Har man tex köpt en vara för 30.000:- som efter 1.5 år går sönder, och varken kan lagas eller ersättas med en likvärdig vara, får man ju räkna med att betala nyttoavdrag. Det är ju väldigt tveksamt att man har haft besvär som motsvarar 10.000:- (summan kan givetvis vara både högre eller lägre, beror ju på varans uppskattade levnadstid).

Skrivet av zorp:

Och det är ju det ASUS borde ha gjort för länge sen. Bytt datorn till en likvärdig vara och undvikit så här negativ reklam. Skandalöst dålig skött.

Thumbs up och +1

TS: Har du kontaktat butiken där du köpte datorn?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köpte du datorn direkt från Asus, eller från någon återförsäljare?

I vilket fall skulle jag inte acceptera att vara utan datorn så länge och endast få 60% tillbaka.
Du borde med stöd av vad som framkommit i tråden kunna vinna ett ärende i ARN.
Berätta för Asus att du om du inte får det du anser vara rätt kommer att gå till ARN där du anser dig ha goda chanser att vinna.

Lycka till.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Nä säg vad man vill om rättigheter lagar och regler, det är inte förbjudet ändå för Asus at visa lite goodwill efter killens upenbara otur med att ha fått en riktig dårlig dator ur en annars mycket bra serie och dessutom fått vänta bortimot halvåret på sin produkt som han normalt nu skulle setat under sommaren och roat sig med för sina dyra slantar.... Det kritikvärdiga här är att ingen på Asus vågat visa lite mänsklighet mot killen och kompanserat på något bra vis med en framskyndad prosess eller en dator i samma klass prestandamässigt idag.... Pengarna han gav sig den gången är inte mindre värd idag varken för Asus eller han. Garanti är ett ord som har en innebörd om at man ska säkras mot sådant som hänt killen nu. Jag handlade en Alienware m15x med i7 och gtx260m och den vattnades oturligt nog, utan att dr upp min otur men jag fick inte en Alienware eller pengarna tilbaks som var från min sida önskvärt MEN jag fick inte heller skit kastat i ansiktet utan en Toshiba Qosmio med ivy i7 och gtx 670m som ligger någon prestandaklass över även i dag och några tilockmed om man ser rent tekniskt på det. Men det tog också bara 4 timmar från jag gick i butiken tils Dell ringde tilbaks til Elgiganten och bad dem ge mig en dator.... Jag åkte 7 mil för at få den samma dag där den fanns i lager men ändå...... Se vad man kan göra om man vill se att en människa vill ha sin produkt och behöver den.... Historien är också att jag fick en produkt som var 8000 kr billigare och inte med samm byggkvalite men man KOMPENSERADE!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gipsyboy:

.......en riktig dårlig dator ur en annars mycket bra serie.....

Jag handlade en Alienware m15x med i7 och gtx260m och den vattnades oturligt nog, utan att dr upp min otur men jag fick inte en Alienware eller pengarna tilbaks som var från min sida önskvärt MEN jag fick inte heller skit kastat i ansiktet utan en Toshiba Qosmi

Vet i fan om G73 serien var bra. Många som har fått kassa skärmpanel, problem med tangentbord, knappar som inte fungerar (turbo, belysning) och helt överjävligt mycket problem med pekplattan. Finns även en del som har värmeproblem (troligen pga. kass/felapplicerat kylpasta).

Alienware: Fattar inte riktigt vad du menar med "vattnades". Ifall den fick en vattenskada har det ju ingenting med garanti att göra??

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Konsumentverket är ju ibland lite lustiga och kan få för sig att skriva lite vad som helst. Kan hänvisa till ett ARN-fall där konsumenten får betala nyttoavdrag trots ganska mycket problem och besvär: https://lagen.nu/arn/1998-0605
Har man tex köpt en vara för 30.000:- som efter 1.5 år går sönder, och varken kan lagas eller ersättas med en likvärdig vara, får man ju räkna med att betala nyttoavdrag. Det är ju väldigt tveksamt att man har haft besvär som motsvarar 10.000:- (summan kan givetvis vara både högre eller lägre, beror ju på varans uppskattade levnadstid).

Mitt inlägg var inte kritik mot ditt, utan mer att man ska ta hänsyn till mer än bara nyttoavdraget. I ditt fall fick ju köparen 20 000 tillbaka på 25 000 dvs 80% efter 1,5 år. Dvs dom måste tagit hänsyn till köparens olägenhet. Och med fallande priser på datorer så är ju det rätt bra.

Sen har du ju helt rätt, beloppen spelar ju också roll. Mer skäligt att hävda att olägenheten balanserar nyttoavdraget vid lägre belopp än högre.

Permalänk

Jag kan upplysa om att datorn från början är inhandlad hos Webhallen. Men efter första servicen (som jag faktiskt gjorde genom webhallen) där dom hade ett trevligt bemötade hänvisade dom mig gärna att ta kontakt direkt med ASUS för att minska kommunikations tiden. Dom sa dessutom faktiskt till mig när jag lämnade in den första gången att många har samma problem som mig. Vilket då va värmeproblem och en musplatta som aldrig funkat.

Har dessutom sagt till om den där musplattan varenda gång den varit inne men det har aldrig blivit någon skillnad. Nu har jag ju alltid haft en Razer till datorn då jag främst spelar på datorn. Men det är ändå störande att på en bärbar dator att musplattan inte fungerar?

Väntar fortfarande på svar från ASUS supporten efter att jag svarade att innan jag accepterar deras 60% frågade hur dom ställer sig till det svar jag fick från konsumentverket (kopierade det mail som dom skickade till mig). Så hoppas dom tar sitt sunda förnuft till fånga och bara ger mig tillbaka mina pengar.

Visa signatur

jonasforever