bf3 knepigt fps problem (gtx 690)

Permalänk

bf3 knepigt fps problem (gtx 690)

Tjena! Jo det är så att jag är väldigt fundersam om en sak. Jag kör med mitt 690 och vill alltid ligga 100 fps +, oavsett. men pågrund av dåliga drivrutiner så droppar jag under 100 fps i vissa situationer oavsett om jag kör på low settings. Men det konstiga är att så fort jag hamnar under 100 fps så känns det som om man lirade typ 30 fps, det blir alltså jätte laggigt. Därför provade jag sänka min hz till 60 på skärmen, eftersom andra lirar bf3 hur mjukt som helst med 60 hz/fps. MEN, när jag däremot sätter på 60 hz och min fps bara hamnar under 100, det räcker med 99 fps, så blir det som att lira 30 fps typ-.- fattar ingenting ? Jag har provat precis allt, 60 fps med vsync och 60 hz, och det känns hur laggigt som helst... Jag måste ligga på exakt 100 eller över 100 fps för att spelet ska flyta på, spelar alltså ingen roll vad för hz jag kör på skärmen. skit knepigt ?

Permalänk

Har exakt samma fenomen som dig fast hos AMD. Avvaktar och ser om fler har problem med det. med Vsync på känns det som hela spelet rycker (inte som MS) utan, delay av något slag.

60Hz skärm fö.

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Tjena! Jo det är så att jag är väldigt fundersam om en sak. Jag kör med mitt 690 och vill alltid ligga 100 fps +, oavsett. men pågrund av dåliga drivrutiner så droppar jag under 100 fps i vissa situationer oavsett om jag kör på low settings. Men det konstiga är att så fort jag hamnar under 100 fps så känns det som om man lirade typ 30 fps, det blir alltså jätte laggigt. Därför provade jag sänka min hz till 60 på skärmen, eftersom andra lirar bf3 hur mjukt som helst med 60 hz/fps. MEN, när jag däremot sätter på 60 hz och min fps bara hamnar under 100, det räcker med 99 fps, så blir det som att lira 30 fps typ-.- fattar ingenting ? Jag har provat precis allt, 60 fps med vsync och 60 hz, och det känns hur laggigt som helst... Jag måste ligga på exakt 100 eller över 100 fps för att spelet ska flyta på, spelar alltså ingen roll vad för hz jag kör på skärmen. skit knepigt ?

Spana in denna tråd och se om det kan hjälpa: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Hade liknande problem, och allt lagg/låg fps försvann efter jag disablade PCIe 3.

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Skrivet av Maximerat:

Spana in denna tråd och se om det kan hjälpa: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Hade liknande problem, och allt lagg/låg fps försvann efter jag disablade PCIe 3.

Det har inte blivit någon skillnad på fpsen. Alltså jag är ganska säker på att anledningen till att jag hamnar under 100 fps är drivrutiner som spökar. Att jag ändrade till pci-e 2.0 blev absolut ingen skillnad. Det som är knepigt för mig är varför det börjar kännas laggigt så fort jag hamnar under 100 fps. det är precis som när man hamnar under 100 fps i cs 1.6! Men jag vet att nästan alla lirar med en 60 fps som sweetspot. För mig är det totalt bajs. Kan det ha något med min Benq skärm att göra ? den är ju gjord för att spela på 100-120 hz. Kan den prestera sämre på lägre hz än en skärm som har max 60 hz ? Eller det kanske rent utsagt beror på dåliga drivrutiner alltihop ?

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Det har inte blivit någon skillnad på fpsen. Alltså jag är ganska säker på att anledningen till att jag hamnar under 100 fps är drivrutiner som spökar. Att jag ändrade till pci-e 2.0 blev absolut ingen skillnad. Det som är knepigt för mig är varför det börjar kännas laggigt så fort jag hamnar under 100 fps. det är precis som när man hamnar under 100 fps i cs 1.6! Men jag vet att nästan alla lirar med en 60 fps som sweetspot. För mig är det totalt bajs. Kan det ha något med min Benq skärm att göra ? den är ju gjord för att spela på 100-120 hz. Kan den prestera sämre på lägre hz än en skärm som har max 60 hz ? Eller det kanske rent utsagt beror på dåliga drivrutiner alltihop ?

Alltså den enda gången jag droppar lite under 100 fps är när jag har full view över slutet på rush operation metro med typ 32 spelare inne. Eller sharqi på hustak ibland. Men det lilla stör mig och får mig att fundera på att lira 60 hz istället. Men det funkar inge braaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!!! haha

Permalänk

fortfarande inte löst ! Kan det ha något att göra med min benq skärm? den kanske inte presterar lika bra på lägre hz/fps?

Permalänk
Hedersmedlem

det är nog inte din skärm har du av-installerat dom drivrutinerna som var till ditt gamla grafikkort?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

det är nog inte din skärm har du av-installerat dom drivrutinerna som var till ditt gamla grafikkort?

Yes, jag har även omformaterat hela datorn efter jag satt i nya grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Yes, jag har även omformaterat hela datorn efter jag satt i nya grafikkortet.

Det är så konstigt att det är på just den gränsen också. det är precis som i cs 1.6, så fort man hamnar under 100 fps så blir det totalt crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Det är så konstigt att det är på just den gränsen också. det är precis som i cs 1.6, så fort man hamnar under 100 fps så blir det totalt crap.

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Har du kanske ställt in vsync i nvidias kontrollpanel på 100?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Har du kanske ställt in vsync i nvidias kontrollpanel på 100?

hur ställer jag in vsyncen på 100 ? fast så vitt jag vet så har jag stängt av vsync. både i nvidias kontrollpanel och ingame

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepappskalle:

Yes, jag har även omformaterat hela datorn efter jag satt i nya grafikkortet.

kollade runt på google lite och det var inte bara du som hade problem med det så det kanske är drivrutinerna som inte är finslipade, har du prövat med några andra drivrutiner?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

kollade runt på google lite och det var inte bara du som hade problem med det så det kanske är drivrutinerna som inte är finslipade, har du prövat med några andra drivrutiner?

Vad sökte du på för att få fram info om det ? Ja jag har provat alla senaste drivrutiner för mitt grafikkort.. Men jag har hört att nvidia strular med drivrutiner nu också så det kan mycket väl stämma.

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Vad sökte du på för att få fram info om det ? Ja jag har provat alla senaste drivrutiner för mitt grafikkort.. Men jag har hört att nvidia strular med drivrutiner nu också så det kan mycket väl stämma.

Om jag provar att köra 690 på 1 kärna, blir det samma sak som i princip ett 680 prestandamässigt? eller presterar det annorlunda eftersom det är byggt med 2 i 1 ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepappskalle:

Om jag provar att köra 690 på 1 kärna, blir det samma sak som i princip ett 680 prestandamässigt? eller presterar det annorlunda eftersom det är byggt med 2 i 1 ?

vet inte riktigt vad ett 690 har för klock och for hastiget på minnet men det känns som det är lite lägre klock på 690 än 680...

har du prövat med några äldre drivrutin?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

sökte på ''690 bf3 fps'' på google

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

vet inte riktigt vad ett 690 har för klock och for hastiget på minnet men det känns som det är lite lägre klock på 690 än 680...

har du prövat med några äldre drivrutin?

Det går inte att använda hur gammla drivrutiner som helst tyvär, jag måste använda 300+.
Kan vara värt att nämna att när jag kör vertical sync så försvinner det där lagget, men då blir allt som att lira i smält smör typ.

Permalänk

testat adaptive vsync? frame rate target? har också 690 men klockade upp mitt i snarlikt 680 clocks och märker inte dropps som du har :/ har senaste drivern förörvrigt också

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

testat adaptive vsync? frame rate target? har också 690 men klockade upp mitt i snarlikt 680 clocks och märker inte dropps som du har :/ har senaste drivern förörvrigt också

Ja jo jag har bra klocks också. Kör båda gpuerna på 1200 mhz. Minnesklocken på 7008 mhz. Alltså jag droppar inte ofta, det är bara tillräckligt störande att det ens händer 1 gång. Det händer aldrig random heller, utan jag vet precis vart på olika maps som jag får dessa fps drops. Det är speciellt på close quarters mappar när det är mycket folk. Prova att spela close quarters med lite folk och se om du hamnar under 100 fps och hör av dig med dina resultat ?

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

testat adaptive vsync? frame rate target? har också 690 men klockade upp mitt i snarlikt 680 clocks och märker inte dropps som du har :/ har senaste drivern förörvrigt också

Jag glömde nämna att mina problem är lösta dock. Anledningen till att jag upplever lagg när jag hamnar under 100 fps är för att jag har min skärm på 100 hz. När jag trodde att jag hade ställt in 60 hz på skärmen så hade jag 100 endå. För jag fick lov att ställa om hzan i windows också. Har man en hz som är högre än sin fps så blir det inte så stabilt (y). Men jag förstår fortfarande inte varför ett gtx 690 hamnar under 100 fps ibland? det droppar ju inte direkt till 80, men det kan droppa till 90 - 95 fps. I värsta fall 80 fps om det är väldigt kaotiskt.

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Jag glömde nämna att mina problem är lösta dock. Anledningen till att jag upplever lagg när jag hamnar under 100 fps är för att jag har min skärm på 100 hz. När jag trodde att jag hade ställt in 60 hz på skärmen så hade jag 100 endå. För jag fick lov att ställa om hzan i windows också. Har man en hz som är högre än sin fps så blir det inte så stabilt (y). Men jag förstår fortfarande inte varför ett gtx 690 hamnar under 100 fps ibland? det droppar ju inte direkt till 80, men det kan droppa till 90 - 95 fps. I värsta fall 80 fps om det är väldigt kaotiskt.

BF3 är ju en mästare att käka minne och andra resusreser så tror inte ett 690 faktiskt taxerar BF3 i ultra 4x MSAA osv men sen åt andra sidan High settings sparar resurserer och det är ju inte direkt någon skillnad mellan ultra och high i utseende fast det är ju klart sitter man på ett 690 kanske man vill kunna maxxa ut ett spel också xD

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepappskalle:

Jag glömde nämna att mina problem är lösta dock. Anledningen till att jag upplever lagg när jag hamnar under 100 fps är för att jag har min skärm på 100 hz. När jag trodde att jag hade ställt in 60 hz på skärmen så hade jag 100 endå. För jag fick lov att ställa om hzan i windows också. Har man en hz som är högre än sin fps så blir det inte så stabilt (y). Men jag förstår fortfarande inte varför ett gtx 690 hamnar under 100 fps ibland? det droppar ju inte direkt till 80, men det kan droppa till 90 - 95 fps. I värsta fall 80 fps om det är väldigt kaotiskt.

bra att det löste sig ja det blir lite konstigt om man har mer fps än skärmen klara då visar den 2-3 olika bilder på samma gång eller vad man skall säga lite av alla på samma bild...

men om du droppar till 80 fps på ultra är det inte dåligt

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

bra att det löste sig ja det blir lite konstigt om man har mer fps än skärmen klara då visar den 2-3 olika bilder på samma gång eller vad man skall säga lite av alla på samma bild...

men om du droppar till 80 fps på ultra är det inte dåligt

Nej jag vet att det inte är dåligt, men eftersom att jag kör med 100 hz så blir flytet as kasst under 100 fps. Hade jag haft en 60 hz skärm så hade jag inte brytt mig

Permalänk
Medlem

Jag har två 7970 och jag får precis samma grej. Det är microstuttering och 690 är ju detsamma som två kort och därför tror jag det kan vara samma sak som drabbar dig.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |