Massiva problem med 7970 drivrutiner

Permalänk
Avstängd

Massiva problem med 7970 drivrutiner

Köpte för inte så länge sedan ett 7970 DC2 kort, nu idag har drivrutinerna av någon outgrundlig anledning börjat skita i byxan rejält.

Får helt random krasher (i genomsnitt en gång varannan timme) där skärmen hänger sig en sekund för att därefter under ett ögonblick antingen bli svart, grå eller mönstrad i ett randigt artefakttäcke. Sen dyker ett windowsmeddelande upp om att mina amd drivers kraschat och vad jag än hade för program öppet blir ickeresponsivt.

Använde först 12.7 beta drivrutinerna men installerade 12.6 istället
Nu kraschade skiten igen när jag skulle tabba från Photoshop till chrome.

Vad i helvete är i görningen?

Permalänk
Medlem

Får du artefakter så har ditt kort problem med värmen på minneskretsarna alt kan dom vara trasiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du haft problem hela tiden eller endast med detta kort? Vad har du för grejer? Nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Får du artefakter så har ditt kort problem med värmen på minneskretsarna alt kan dom vara trasiga.

Så varför får jag alltid samma felmeddelande om att mina amd drivrutiner kraschat?

Specs i övrigt
2700k@4,8ghz
16gb@1600mhz
z77 sabertooth
Corsair 650TX

Permalänk

Har du haft ett annat kort i datorn innan? isf vilket?

Gör det samma sak när du spelar?
Låter som ett instabilt kort, lite som en misslyckad OC. Installera MSI Afterburner och kolla temps är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Så varför får jag alltid samma felmeddelande om att mina amd drivrutiner kraschat?

Det får man ofta av hårdvarufel också.

Permalänk
Medlem

Brillmongot: Låter som hårdvarufel du har ju garantin kvar så de är bara byta.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Så varför får jag alltid samma felmeddelande om att mina amd drivrutiner kraschat?

Specs i övrigt
2700k@4,8ghz
16gb@1600mhz
z77 sabertooth
Corsair 650TX

Ja det ena utesluter ju inte det andra, har du hårdvarufel som fuckar upp drivrutinerna så... Byt kortet med hjälp av din garanti.

Permalänk
Medlem

Verkar ha samma problem. Så här ser min reklamation ut som jag emailade imorse.

Produkt och ordernummer.
1 st Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X (11197-06-40G)
Ordernummer: xxxxxxx

Bakgrund
Jag har kontakat xxxxxxxxx över telefon tidigare om problemet. Jag har inte kommit in med grafikkortet ännu på grund av att jag velat hjälpa er med att hitta något sätt att återskapa problemet och skaffa bildbevis ifall ni inte lyckas återskapa problemet. Nu har jag bild på vad som händer bifogat i brevet. Har inte hittat någon metod som triggar krasherna.

Beskrivning
Ungefär var annan till var tredje timma jag aktivt använder datorn i 2D miljö. (ex. browsande, desktop) krashar datorn och får en liknande färggrann bild som jag nu hunnit fota innan bilden blivit svart. Den har aldrig krashat i 3D läge och fungerar där felfritt överhuvudtaget. Jag har noggrannt felsökt problemet och med stor säkerhet kunnat identifiera själva grafikkortet som problemet. Alltså inte att det är någon annan orsak såsom strömförsörjningen, någon annan hårdvara eller mjukvara. Problemet uppstod redan första dagen av användning och jag har inte gjort någonting som kan ha orsakat problemet eller kan bryta garantin.

Felsökning
Jag har installerat om drivrutiner.
Formaterat och installerat om Windows.
Prövat två olika hårddiskar.
Kopplat ur eller felsökt andra komponenter i datorn samt underklockat och undervoltat processorn samt underklockat grafikkortet genom catalyst control center för att pröva om strömförsörjningen på något sätt är instabil.

Inget av ovanstående har hjälpt, problemet återkommer. Däremot har problemet försvunnit med mitt gamla grafikkort Radeon 5870.

Övriga datorkomponenter
Intel Core i7-920 processor
DFI LP UT X58-T3eH8 LGA 1366 Intel X58 ATX moderkort
3x4 GB OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum Low-Voltage Triple Channel minnen
Eizo FlexScan S2431W Skärm
Corsair HX620W nätaggregat med 12V specifikationer:
+12V1 @ 18A
+12V2 @ 18A
+12V3 @ 18A
Maximun combined 12V output @ 600W

Lösning
Jag är nöjd med grafikkortet i övrigt men jag är inte intresserad av att behålla det om det visar sig vara defekt.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Citat:

Har du haft ett annat kort i datorn innan? isf vilket?

Ursprungligen 4670, sedan Sapphire's 7970 DualX

Något särskilt jag bör titta efter i afterburner?
Har aldris sett gpu'n mäta mer än 60 grader.

Skiten kraschade nyss igen, här är meddelandet jag fick när kontroll över operativsystemet kom tillbaka:

Hade tabbat ur från Dota för att byta spellista i foobar2k, dota 2 och photoshop (som jag hade öppet i bakgrunden) blev båda icke-responsiva.

Permalänk

Tycker det låter som om kortet är defekt än att det är drivrutinerna som spökar.

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

Ursprungligen 4670, sedan Sapphire's 7970 DualX

Vad hände med Sapphire kortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tedwallpro:

Vad hände med Sapphire kortet?

Coil whine

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du, fast med ett 7950. Verkar vara många som har detta problem med 79xx-serien.
Har velat fram och tillbaka själv om vad man skall göra, för ena dagen funkar det smärtfritt, och den andra så kraschar datorn var 3:de timma, och precis som du säger så är det endast i 2D (surfande, mest ironiska var att den krascha senast när jag googlade runt felet).

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

Så varför får jag alltid samma felmeddelande om att mina amd drivrutiner kraschat?

Specs i övrigt
2700k@4,8ghz
16gb@1600mhz
z77 sabertooth
Corsair 650TX

Kan bero på att din dator är instabil rent allmänt (trasigt minne, misslyckad OC osv). Hade kört memtest86+ över natten och lite intel burn test för att kolla att allt är stabilt. Det kan också vara värt att testa utan OC på processorn. Din CPU är snabb nog orginal för spel!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört dåligt om 12.7 och 12.6 drivarna så ja tog hem både 12.1 och 12.4.

Ja kör själv just nu med 12.4 och har inte haft nå problem alls.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Brillmongot:

Så varför får jag alltid samma felmeddelande om att mina amd drivrutiner kraschat?

Specs i övrigt
2700k@4,8ghz
16gb@1600mhz
z77 sabertooth
Corsair 650TX

Testa med CPU i originalklock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus 7950 DCU2 och de enda drivrutinerna som INTE kraschar då och då för mig i fönstermiljö i windows (mest webbrowsande)är Asus egna 12.4 som man hämtar från deras egen supportsida. 12.6 och 12.7 beta från AMDs websida visar samma kraschbenägenhet just i fönstermiljö men ALDRIG i helskärms spelmiljö. Ibland har det kraschat bara av att skärmsläckaren har slagit in och man skall väcka upp den igen. Det är alltid samma meddelande om grafikkortsdrivrutiner som har startats om.
Mitt kort har aldrig haft värmeproblem.
Tyvärr finns det en 3d-prestandaskillnad mellan Asus 12.4 och AMDs 12.6 och 12.7 beta till de senares fördel med kanske 10 % i fps i många spel och benchmarks. Men stabilitet även i 2d-miljö är trots allt viktigare. Man kan dessutom lättare överklocka Asus 12.4 drivarna så det jämnar väl ut sig.

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt grafikkort också. Har fugerat sedan jag gjorde detta:
Avinstallerade med den medföljande installeraren, gick in i enhetshanteraren och tog bort drivrutinen för grafikkortet, körde Driver Fusion (nya driver sweeper) och tog bort allt ifrån AMD på min dator, startade om, installerade 12.6 (körde installationen två ggr), startade om. Och nu har det fungerat ett bra tag utan drivrutins krascher förutom när jag försökt överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har exakt samma problem som du, fast med ett 7950. Verkar vara många som har detta problem med 79xx-serien.
Har velat fram och tillbaka själv om vad man skall göra, för ena dagen funkar det smärtfritt, och den andra så kraschar datorn var 3:de timma, och precis som du säger så är det endast i 2D (surfande, mest ironiska var att den krascha senast när jag googlade runt felet).

Jag har hänt exakt samma sak för mig det händer alltid när internet explorer har varit uppe i någon timme. Då krachar drivrutinerna och ibland får jag till och med stänga av dator för det slutar aldrig kracha.

Visa signatur

Stationär dator: Node 202, i5 8400, asus rog strix z370i gaming, corsair 3200mhz cl16 16gb, Asus strix gtx 1080, Samsung 840 500gb, Cryorig C7, 2xNoctua f12
Hörlurar: Philips fidelio x2,Fostex t50rp,Rha t20i,Fiio e9k, dragonfly black, bravo v2
Högtalare: Wharfdale diamond 220 med Nad 326bee och Xtz 99 w12.16

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dii314:

Jag har hänt exakt samma sak för mig det händer alltid när internet explorer har varit uppe i någon timme. Då krachar drivrutinerna och ibland får jag till och med stänga av dator för det slutar aldrig kracha.

intel 2500k 4.5Ghz; xfx radeon hd 7970oc 1100mhz
Krashar det i originalklock också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dii314:

Jag har hänt exakt samma sak för mig det händer alltid när internet explorer har varit uppe i någon timme. Då krachar drivrutinerna och ibland får jag till och med stänga av dator för det slutar aldrig kracha.

För mig blir det svart-vita ränder och det går inte komma ur på annat sätt än att trycka in strömknappen. Vet inte om det är kort eller drivrutiner, "nedgraderade" till 12.4, och har inte kraschat sedan dess, peppar peppar.

Permalänk
Medlem

Ja det krachar i orginalklock också. Men det slutade när jag byte till chrome.

Visa signatur

Stationär dator: Node 202, i5 8400, asus rog strix z370i gaming, corsair 3200mhz cl16 16gb, Asus strix gtx 1080, Samsung 840 500gb, Cryorig C7, 2xNoctua f12
Hörlurar: Philips fidelio x2,Fostex t50rp,Rha t20i,Fiio e9k, dragonfly black, bravo v2
Högtalare: Wharfdale diamond 220 med Nad 326bee och Xtz 99 w12.16

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dii314:

Ja det krachar i orginalklock också. Men det slutade när jag byte till chrome.

Bytte du från FireFox?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta problemet bör ligga med drivarna 12.6 och 12.7, när jag gick från 12.4 till 12.6 fick jag samma fel och dessa försvann när jag bytte tillbaka 12.4. Det lilla jag har kommit fram till är att flash 11.3 och köra firefox också bidragit till problemet, men att även drivarna inte riktigt håller måttet.