tips till försäljning utav sleeve produkter.

Permalänk

tips till försäljning utav sleeve produkter.

Hej! kan börja med att skriva att denna tråd inte är till för publicitet eller för att få saker sålde. Vill enbart ha tips och feedback om mina idéer.

Jag har tänkt att börja sälja 24/8/6pin förlängningskablar och att få fläktar hemskickade och sleevade för en billig peng. Har en viss erfarenhet inom ämnet men inget extremt.

Villka priser kan man förvänta sej att folk ska köpa dessa saker för ? Vart ska man vända sej till för att locka folk?

Har tänkt att ungefär 150% utav materialkostnader (24/8/6pin) (jag står för ALLT material) och 20kr/fläkt ( jag skaffar material )
Hur låter dessa 2? Är de okej prisplaner?

Har rådfrågat andra personer som håller på med detta, och för dom så skenare priserna på 24P iväg till 50-70dollar per förlängare. Låter ganska högt?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prata med Stefan som drev djungelapa förut. Ni kanske kan komma överens om något. Har för mig att han så att han var intresserad av att någon tog över hemsidan.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Hej! kan börja med att skriva att denna tråd inte är till för publicitet eller för att få saker sålde. Vill enbart ha tips och feedback om mina idéer.

Jag har tänkt att börja sälja 24/8/6pin förlängningskablar och att få fläktar hemskickade och sleevade för en billig peng. Har en viss erfarenhet inom ämnet men inget extremt.

Villka priser kan man förvänta sej att folk ska köpa dessa saker för ? Vart ska man vända sej till för att locka folk?

Har tänkt att ungefär 150% utav materialkostnader (24/8/6pin) (jag står för ALLT material) och 20kr/fläkt ( jag skaffar material )
Hur låter dessa 2? Är de okej prisplaner?

Har rådfrågat andra personer som håller på med detta, och för dom så skenare priserna på 24P iväg till 50-70dollar per förlängare. Låter ganska högt?

tack på förhand!

Med tanke på att det inte är materialets kostnad utan tiden det tar som kostar låter 150% av materialkostnaden väldigt billigt för en 24 pin tex. Du pratar om 25-50kr vinst på ett jobb som tar flera timmar att genomföra.

Visst tycker du det är roligt att sleeva kör på det, men du kommer inte tjäna några pengar med din ide

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att det inte är materialets kostnad utan tiden det tar som kostar låter 150% av materialkostnaden väldigt billigt för en 24 pin tex. Du pratar om 25-50kr vinst på ett jobb som tar flera timmar att genomföra.

Visst tycker du det är roligt att sleeva kör på det, men du kommer inte tjäna några pengar med din ide

målet är ej att tjäna stora pengar. målet är att skaffa mej ett namn , och sedan dra in pengarna. och jag har inga problem med att sitta i timtals med sleeving , tycker det är underbart kul!

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

målet är ej att tjäna stora pengar. målet är att skaffa mej ett namn , och sedan dra in pengarna. och jag har inga problem med att sitta i timtals med sleeving , tycker det är underbart kul!

Att bygga upp ett namn borde gå rätt lätt om du är noggrann och gör ett bra jobb, sen till frågan om du kan tjäna pengar på det senare är jag mindre säker. För om du vill komma upp i skaplig timlön för det måste du upp en bra bit över 500kr för en 24 pin, lägg sen till dubbel frakt och du får det jobbigt att konkurrera med de färdiga alternativen, dock har du övertaget att du kan konkurrera med ett mycket större utbud av färger samt att du kan göra det till alla märken fast jag personligen tror att det är svårt att tjäna något på det pga att det tar för lång tid och folk tycker det blir för dyrt om man vill ha vettig timlön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

målet är ej att tjäna stora pengar. målet är att skaffa mej ett namn , och sedan dra in pengarna. och jag har inga problem med att sitta i timtals med sleeving , tycker det är underbart kul!

Att bygga ett namn som blir känt för skev prissättning och som sedan plötsligt höjer priserna kommer vara mer arbete än att du sakta arbetar dig in på marknaden med en och samma prissättning du kommer hålla framöver också.

Glöm inte detta!
- 20% av totalsumman du säljer för skall betalas in som moms till skatteverket.
- Av kvarstående summa ska du skatta, cirka 45-50% beroende på ålder, egenavgifter+kommunalskatt.
- I runda slängar kan man säga att du behöver sälja för 2500kr för varje tusenlapp du ska ha i fickan.

Gå inte på snacket om "hobbyverksamhet", det finns INGET som heter så i formen att du slipper skatta, däremot har det att göra med varaktighet och liknande för att definiera din verksamhet.

Vi tar ditt exempel, med 150% påslag.

1. Du köper in sleeve för 10kr metern.
2. Någon vill ha sin sladd på 3m sleevad.
3. Du fixar jobbet och tar betalt, 45kr
4. Skatteverket vill ha 9kr i moms. Du kan dock kvitta momsen mot inköp, så 6kr i moms betalade du, 3kr ska de ha i slutändan.
4.5. avdrag för inköp, 30kr
5. Kvar har du 12kr, efter egenavgifter och skatt har du kvar cirka 6kr i fickan.

Vi säger att du gör 10st på en månad.
Inköp: 300kr (30m)
Inkomst: 450kr
Moms: 30kr att betala
Skatt: ~60kr
I fickan, efter skatt: 60kr

Tänk på att räkneexemplet inte baserar sig på rätt priser eller längder, bara ett exempel.
Edit: glömde dra av inköpen av material

En indian som knyter skosnören på en gata i Marrakech tjänar bättre än vad du gör per timme

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Att bygga ett namn som blir känt för skev prissättning och som sedan plötsligt höjer priserna kommer vara mer arbete än att du sakta arbetar dig in på marknaden med en och samma prissättning du kommer hålla framöver också.

Glöm inte detta!
- 20% av totalsumman du säljer för skall betalas in som moms till skatteverket.
- Av kvarstående summa ska du skatta, cirka 45-50% beroende på ålder, egenavgifter+kommunalskatt.
- I runda slängar kan man säga att du behöver sälja för 2500kr för varje tusenlapp du ska ha i fickan.

Gå inte på snacket om "hobbyverksamhet", det finns INGET som heter så i formen att du slipper skatta, däremot har det att göra med varaktighet och liknande för att definiera din verksamhet.

Vi tar ditt exempel, med 150% påslag.

1. Du köper in sleeve för 10kr metern.
2. Någon vill ha sin sladd på 3m sleevad.
3. Du fixar jobbet och tar betalt, 45kr
4. Skatteverket vill ha 9kr i moms. Du kan dock kvitta momsen mot inköp, så 6kr i moms betalade du, 3kr ska de ha i slutändan.
4.5. avdrag för inköp, 30kr
5. Kvar har du 12kr, efter egenavgifter och skatt har du kvar cirka 6kr i fickan.

Vi säger att du gör 10st på en månad.
Inköp: 300kr (30m)
Inkomst: 450kr
Moms: 30kr att betala
Skatt: ~60kr
I fickan, efter skatt: 60kr

Tänk på att räkneexemplet inte baserar sig på rätt priser eller längder, bara ett exempel.
Edit: glömde dra av inköpen av material

En indian som knyter skosnören på en gata i Marrakech tjänar bättre än vad du gör per timme

jag kommer ej satsa på en timlön. Det jag kommer göra är något som jag själv tycker om och även få en liten peng för det ( belönings-system ). Jag kommer ej tjäna över 17k om året så blir ej skatt. Det enda jag är ute efter är att kunna utföra sleeve-arbeten helt gratis. Ifall jag har kvar allt själv blir det ju fruktansvärt dyrt att hålla igång, skulle vara helt nöjd om det gick +-0kr per produkt, dock allt över 0kr vinst är ju enbart en bonus

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

jag kommer ej satsa på en timlön. Det jag kommer göra är något som jag själv tycker om och även få en liten peng för det ( belönings-system ). Jag kommer ej tjäna över 17k om året så blir ej skatt. Det enda jag är ute efter är att kunna utföra sleeve-arbeten helt gratis. Ifall jag har kvar allt själv blir det ju fruktansvärt dyrt att hålla igång, skulle vara helt nöjd om det gick +-0kr per produkt, dock allt över 0kr vinst är ju enbart en bonus

Skulle man t.ex. Kunna Lämna in Kablarna till sitt nätagg(modulärt) och få det sleevat utav dig?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 CPU i7 3770k @4,1ghz Moderkort Asus P8Z77-V
Ram Corsair Vengeance 1600MHz LP 16GB Grafikkort Asus Gtx 670 DCUII (Top)
Hårddisk Samsung 830 128gb PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

jag kommer ej satsa på en timlön. Det jag kommer göra är något som jag själv tycker om och även få en liten peng för det ( belönings-system ). Jag kommer ej tjäna över 17k om året så blir ej skatt. Det enda jag är ute efter är att kunna utföra sleeve-arbeten helt gratis. Ifall jag har kvar allt själv blir det ju fruktansvärt dyrt att hålla igång, skulle vara helt nöjd om det gick +-0kr per produkt, dock allt över 0kr vinst är ju enbart en bonus

Jag kör inte heller timlön i något av mina företag, men det är rätt friskt att slå ut det så man ser vafasen man pysslar med.

Skattar gör du från första kronan.
Moms redovisar du om du kommer omsätta 30.000kr eller mer.

De 17000 du pratar om handlar om personligt lösöre, t.ex. din säng, dator etc. (det är dock 50.000kr)
Om du stadigvarande utför tjänster åt andra, så är det en näringsverksamhet. Punkt slut.
(fler än ett fåtal tillfällen, fåtal är typ 3ggr på ett kalenderår).

Tyvärr är det många som går på niten du just pratar om, vilket gör att när skatteverket kryper upp i rektum så blir de förvånade när de får krav på inbetalning av all skatt och moms + 50% straffskatt.

Och... då du utför tjänster så skall du ha f-skatt, annars får den som anlitar dig betala egenavgifterna (precis som en anställning).
Vi tar exemplet igen.
3m sleeve, 45kr ska du ha, på det tillkommer egenavgifter etc. för den som anlitar dig, totalsumman blir cirka 95kr.
Skatteverket vill ha ungefär 55 av dessa.

Så nej, det finns inget som heter "jag får tjäna xxx utan att skatta".

Skatteverket har ett par fina foldrar om bl.a. hobbyverksamhet m.m.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Avatarbabe:

Skulle man t.ex. Kunna Lämna in Kablarna till sitt nätagg(modulärt) och få det sleevat utav dig?

Precis, det är denna verksamhet jag är ute efter! funderar fortfarande på prissättning då jag endast gjort dessa saker åt mejsjälv hittils och är ej 100% säker på vad folk är villiga att betala. Måste även ta reda på hur mycket skattning osv blir på.

Skrivet av HCP:

Jag kör inte heller timlön i något av mina företag, men det är rätt friskt att slå ut det så man ser vafasen man pysslar med.

Skattar gör du från första kronan.
Moms redovisar du om du kommer omsätta 30.000kr eller mer.

De 17000 du pratar om handlar om personligt lösöre, t.ex. din säng, dator etc. (det är dock 50.000kr)
Om du stadigvarande utför tjänster åt andra, så är det en näringsverksamhet. Punkt slut.
(fler än ett fåtal tillfällen, fåtal är typ 3ggr på ett kalenderår).

Tyvärr är det många som går på niten du just pratar om, vilket gör att när skatteverket kryper upp i rektum så blir de förvånade när de får krav på inbetalning av all skatt och moms + 50% straffskatt.

Och... då du utför tjänster så skall du ha f-skatt, annars får den som anlitar dig betala egenavgifterna (precis som en anställning).
Vi tar exemplet igen.
3m sleeve, 45kr ska du ha, på det tillkommer egenavgifter etc. för den som anlitar dig, totalsumman blir cirka 95kr.
Skatteverket vill ha ungefär 55 av dessa.

Så nej, det finns inget som heter "jag får tjäna xxx utan att skatta".

Skatteverket har ett par fina foldrar om bl.a. hobbyverksamhet m.m.

får läsa på deras hemsida och lära mej lite om detta systemet, allt detta är väldigt nytt för mej! min syster som har en egen verksamhet igång ville börja betala f-skatt men blev nekad. hon är fotograf och inom sitt område en av dom snabbast växande i sverige och fortfarande enligt skatteverket " för litet företag ".

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att någon blir nekad att betala skatt, jag är själv delägare i ett litet företag och att få betala skatt o moms är inget skatteverket kommer att hindra dig att göra.
Sedan om du får f skatt är kanske ett grännsfall i det här läget, du kan ju sälja en färdig produkt och inte en tjänst, dessutom så ska du nog fundera på hur du ska marknadsföra dig, att gå ut med nått väldigt billigt via en hemsida lär ge dig mer jobb än du klarar av och besvikna kunder om du inte kan leverera, jag vet inte vad du har tänkt dig för tidsåtgång, men även om du blir erfaren o har rätt teknik så tar det nog någon timme/dator ? Speciellt i början är det nog värst, säg att 10 pers direkt vill ha sleevat för att det är billigt, hur lång tid skulle det ta innan du ordnat det ? om du förstör något hur reglerar du det? du har ingen marginal, men lyckas med att koppla fel och datorn brinner upp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte att någon blir nekad att betala skatt, jag är själv delägare i ett litet företag och att få betala skatt o moms är inget skatteverket kommer att hindra dig att göra.
Sedan om du får f skatt är kanske ett grännsfall i det här läget, du kan ju sälja en färdig produkt och inte en tjänst, dessutom så ska du nog fundera på hur du ska marknadsföra dig, att gå ut med nått väldigt billigt via en hemsida lär ge dig mer jobb än du klarar av och besvikna kunder om du inte kan leverera, jag vet inte vad du har tänkt dig för tidsåtgång, men även om du blir erfaren o har rätt teknik så tar det nog någon timme/dator ? Speciellt i början är det nog värst, säg att 10 pers direkt vill ha sleevat för att det är billigt, hur lång tid skulle det ta innan du ordnat det ? om du förstör något hur reglerar du det? du har ingen marginal, men lyckas med att koppla fel och datorn brinner upp ?

Sälja en färdig produkt har ingenting med fskatt att göra. (för att förtydliga ovanstående)

Två av mina företag säljer enbart produkter, inget av dem har fskatt.
Det som utför tjänster, har däremot fskatt.
Fskatten har enbart med tjänster att göra, när man utför arbete åt någon annan på uppdrag där fskattebeviset är för uppdragsgivaren att veta att den man anlitar betalar sina egna egenavgifter, och så att du som företagare betalar preliminärskatt och senare den korrekta skatten.

En färdig produkt som man tillverkar 10st av och sedan säljer är inte att utföra en tjänst.

Däremot, om man försöker sänka omsättningen för att få ner preliminärskatten på sin fskattsansökan så kommer den nekas, för att de ser att den är neddragen. Detta händer rätt ofta när folk inte räknat på vad de ska göra utan bara kladdar dit siffror som inte går ihop.
För att få fskatt finns ett par krav, skriver man fel siffror så når man inte upp till kraven och fskatten nekas.

Får hålla med om att ansvarsförsäkringar, material, verktyg etc. kommer dra iväg. Man kan ibland ha mycket redan men när man börjar räkna på sakerna så kan man inte hålla det pris man först tänkte.
Lite av nackdelen att ha sitt bolag i Sverige, skattesatserna är helt sjuka och hindrar goda ideér, som denna, att nå marknaden.

Ett alternativ är att använda så kallade självanställningsföretag, de anställer dig och du knappar in fakturor och sådant, de fakturerar kunden (eller du betalar in själv) och sedan betalar de ut korrekt lön till dig, med försäkringar och allt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Precis, det är denna verksamhet jag är ute efter! funderar fortfarande på prissättning då jag endast gjort dessa saker åt mejsjälv hittils och är ej 100% säker på vad folk är villiga att betala. Måste även ta reda på hur mycket skattning osv blir på.

Jag skulle lätt betala 300 spänn! Personligen skulle jag inte vilja betala över 500:- iallfall.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 CPU i7 3770k @4,1ghz Moderkort Asus P8Z77-V
Ram Corsair Vengeance 1600MHz LP 16GB Grafikkort Asus Gtx 670 DCUII (Top)
Hårddisk Samsung 830 128gb PSU

Permalänk
Skrivet av HCP:

Sälja en färdig produkt har ingenting med fskatt att göra. (för att förtydliga ovanstående)

Två av mina företag säljer enbart produkter, inget av dem har fskatt.
Det som utför tjänster, har däremot fskatt.
Fskatten har enbart med tjänster att göra, när man utför arbete åt någon annan på uppdrag där fskattebeviset är för uppdragsgivaren att veta att den man anlitar betalar sina egna egenavgifter, och så att du som företagare betalar preliminärskatt och senare den korrekta skatten.

En färdig produkt som man tillverkar 10st av och sedan säljer är inte att utföra en tjänst.

Däremot, om man försöker sänka omsättningen för att få ner preliminärskatten på sin fskattsansökan så kommer den nekas, för att de ser att den är neddragen. Detta händer rätt ofta när folk inte räknat på vad de ska göra utan bara kladdar dit siffror som inte går ihop.
För att få fskatt finns ett par krav, skriver man fel siffror så når man inte upp till kraven och fskatten nekas.

Får hålla med om att ansvarsförsäkringar, material, verktyg etc. kommer dra iväg. Man kan ibland ha mycket redan men när man börjar räkna på sakerna så kan man inte hålla det pris man först tänkte.
Lite av nackdelen att ha sitt bolag i Sverige, skattesatserna är helt sjuka och hindrar goda ideér, som denna, att nå marknaden.

Ett alternativ är att använda så kallade självanställningsföretag, de anställer dig och du knappar in fakturor och sådant, de fakturerar kunden (eller du betalar in själv) och sedan betalar de ut korrekt lön till dig, med försäkringar och allt.

tror faktiskt att hon utför tjänster, hon är fotograd. först drar hon till olika häst-tillställningar där hon tar kort på alla hästarna. sedan efter föreställningen så kontaktar vissa hästägare henne för att köpa bilderna hon har tagit. trots detta blev hon nekad.

tillbaka till min idé. när jag nu börjar med detta, vilken skatt ska jag då betala, och vart ska den någonstans? har alldrig betalat räkningar eller liknande förr då jag fortfarande bor hemma, så är okunnig inom det. Men kan staten verkligen kräva skatt på något så litet som det jag kommer driva? håller mej nog hellre till svartarbete iochmed att allting verkar vara så fruktansvärt krångligt, det är inget hederligt, men det lagarna kräver är långt ifrån okej. med tanke på den lilla summan som kommer gå igenom "företaget"

Permalänk
Rekordmedlem

Moms betalas från första öret, skatter betalas beroende på resultatet.
Du verkar ung eftersom du säger att du inte har inkomst, du har inte funderat på att börja det här som ett ung företagsamhet projekt i så fall? Det kan du göra på gymnasiet om du är under 20.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

håller mej nog hellre till svartarbete iochmed att allting verkar vara så fruktansvärt krångligt, det är inget hederligt, men det lagarna kräver är långt ifrån okej. med tanke på den lilla summan som kommer gå igenom "företaget"

Du hör inte själv hur dumt ditt resonemang låter?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får ju trots allt relativt mycket för det vi betalar in i skatter, i början av livet så är det en hel del som kostar, förutom småbarnsstadiet så är det ju skolan som drar en hel del pengar. sedan kommer en tid när de flesta mest sparar pengar till sin ålderdom (pensionsinbetalnigar) och betalar skatter för att betala tillbaks sin utbildningskostnad och finansiera vården som man kanske främst behöver när man blir äldre.
Sverige har faktiskt ett rätt bra företagsklimat och är tex betydligt lättare att driva företag i än kina, kinas lönenivåer är dessutom fort stigande och kring 2015 så kommer det att vara billigare med lönekostnader i usa än kina.
Sverige är dessutom ett land där det är oerhört enkelt och billigt att säga upp anställda om man kan reglerna, men man måste lära sig lite bokföringsregler och arbetsrätt om man ska driva företag på ett seriöst sätt.
Det finns en del företagare som inte vill betala sociala avgifter, men de vill gärna dra nytta av systemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av B4rret:

Du hör inte själv hur dumt ditt resonemang låter?

med tanke på det jag ska göra kommer knappt ge mej någon vinst och jag skall till största delen göra det för att det är roligt. man kan ju jämnföra detta med crossåkning vs bilar. jag kör cross och förbrukar massvis med bensin, men jag slipper betala bensinskatt(villket bilägare behöver). det är ju lite samma sak? både crossar och bilar använder samma resurs(bensin), precis som små och stora företag gör (pengar). en hobby tycker jag skall slippa sånthär krångel, förstår att jag låter som en idiot just nu. men jag tycker att såhär små verksamheter skall undslippa sådant.

förresten, ifall jag betalar moms på allting jag säljer, då slipper man väll betala moms när man köper in material från andra företag? eller?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Moms betalas från första öret, skatter betalas beroende på resultatet.
Du verkar ung eftersom du säger att du inte har inkomst, du har inte funderat på att börja det här som ett ung företagsamhet projekt i så fall? Det kan du göra på gymnasiet om du är under 20.

går EL, börjar 3an om ett par veckor. kan ju alltid kolla har vart lite snack om det o skolan, kanske är nått att ha!

vad är fördelarna med att ha det som projekt där ?

Permalänk
Rekordmedlem

Fördelen är att kanske främst att du får hjälp av skolan och att det är lite enklare regler, dessutom lär det inte vara nån nackdel att ha det med sig kunskapsmässigt och du kanske blir företagare på riktigt efter utbildningen och några års erfarenhet som anställd, det är väl det som är huvud syftet, man vill lära gymnasister lite mera om att driva eget företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info...

Förstår inte riktigt varför inte detta kan klassas som hobbyverksamhet.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tippen:

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info...

Förstår inte riktigt varför inte detta kan klassas som hobbyverksamhet.

Det kan det väl göra, enda skillnaden är väl att man inte behöver redovisa moms om man inte omsätter över 30 000kr och att det inte får bedrivas i syfte att tjäna pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

förresten, ifall jag betalar moms på allting jag säljer, då slipper man väll betala moms när man köper in material från andra företag? eller?

Moms betalar du alltid, däremot kan du kvitta utgående mot ingående moms och endera få tillbaka eller betala mindre.
har du köpt in för 200kr och sålt för 100, så får du 20kr av skatteverket vad avser momsen.

Köper du från utlandet, t.ex. tyskland, så betalar du ingen moms till tyskarna, utan du gör det till svenska skatteverket istället (25% på summan).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info...

Förstår inte riktigt varför inte detta kan klassas som hobbyverksamhet.

Det kan det göra, men man får fortfarande skatta från krona nr 1.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Moms betalar du alltid, däremot kan du kvitta utgående mot ingående moms och endera få tillbaka eller betala mindre.
har du köpt in för 200kr och sålt för 100, så får du 20kr av skatteverket vad avser momsen.

Köper du från utlandet, t.ex. tyskland, så betalar du ingen moms till tyskarna, utan du gör det till svenska skatteverket istället (25% på summan).

Men hur ligger det till med dendär extremt jobbiga EU-lagen som säger att skatt endast skall betalas i landet där varan är köpt? snackas oftast om när man köper alkohol men antar att de gäller alla varor? Har läst igenom lagen men det var länge sedan så kommer dock inte ihåg alla detaljerna.. T.ex när man handlar från MDPC-X så betalar man tysk skatt och ingen svensk?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spille:

Men hur ligger det till med dendär extremt jobbiga EU-lagen som säger att skatt endast skall betalas i landet där varan är köpt? snackas oftast om när man köper alkohol men antar att de gäller alla varor? Har läst igenom lagen men det var länge sedan så kommer dock inte ihåg alla detaljerna.. T.ex när man handlar från MDPC-X så betalar man tysk skatt och ingen svensk?

Det är skillnad på att bedriva import som företag eller handla som privatperson, man får dra av ingående moms som företagare och utgående moms ska man betala i sverige om det är här man har verksamheten, och det lär det ju vara i det här fallet, och vad är det för jobbigt med lagen, om man vill betala i flera länder så lär ingen hindra dig, men det blir bara dyrare, skatteverken i respektive land lär inte jaga dig om du betalar dubbelt, däremot kan du ju sköta bokföringen och betal i bara ett land så tjänar du kanske 20% mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är skillnad på att bedriva import som företag eller handla som privatperson, man får dra av ingående moms som företagare och utgående moms ska man betala i sverige om det är här man har verksamheten, och det lär det ju vara i det här fallet, och vad är det för jobbigt med lagen, om man vill betala i flera länder så lär ingen hindra dig, men det blir bara dyrare, skatteverken i respektive land lär inte jaga dig om du betalar dubbelt, däremot kan du ju sköta bokföringen och betal i bara ett land så tjänar du kanske 20% mera.

ah okey!

Det du sa om din syster som var fotograf förresten, hon fotade hästarna och blev sen kontaktad av folk som ville köpa hennes bilder sa du? Isf säljer hon den färdiga produkten och inte tjänsten att ta bilderna..

Du skulle ju alltid kunna snacka ihop dig med något företag som säljer sleeve och förlängare. Och ta fram ett koncept där en kund kan specialbeställa en förlängare med eget val av färger och att du gör jobbet.. Så tar dem hand om alla skatter,moms och sånt medans du gör det jobb du vill göra mot en överenskommen (antagligen väldigt låg) lön

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

med tanke på det jag ska göra kommer knappt ge mej någon vinst och jag skall till största delen göra det för att det är roligt. man kan ju jämnföra detta med crossåkning vs bilar. jag kör cross och förbrukar massvis med bensin, men jag slipper betala bensinskatt(villket bilägare behöver). det är ju lite samma sak? både crossar och bilar använder samma resurs(bensin), precis som små och stora företag gör (pengar). en hobby tycker jag skall slippa sånthär krångel, förstår att jag låter som en idiot just nu. men jag tycker att såhär små verksamheter skall undslippa sådant.

Man har satt regler för att man vill ha struktur i samhället, tycker inte att man bara kan strunta i dem om man inte håller med. Visserligen så kanske det håller på att "kväva" det du vill göra, men man måste alltid se det lite större. Hur skulle man i så fall dra en gräns, vem skulle kontrollera att gränsen efterföljdes och så vidare? Man kan alltid säga "fan vad det här suger" men man måste även se till alternativen

Skrivet av Mickesven:

förresten, ifall jag betalar moms på allting jag säljer, då slipper man väll betala moms när man köper in material från andra företag? eller?

Citera mig inte på det här, men jag har för mig att man kan "kvitta" momsen.
---
I övrigt så önskar jag dig lycka till och hoppas att du gör det "enda rätta" (gör det vitt ).

Ps. Jag kommer säkert vara en kund i framtiden, vid ett eventuellt nytt projekt!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Men hur ligger det till med dendär extremt jobbiga EU-lagen som säger att skatt endast skall betalas i landet där varan är köpt? snackas oftast om när man köper alkohol men antar att de gäller alla varor? Har läst igenom lagen men det var länge sedan så kommer dock inte ihåg alla detaljerna.. T.ex när man handlar från MDPC-X så betalar man tysk skatt och ingen svensk?

Om en produkt kostar 100 euro i tyskland.
Och du köper som företagare, så betalar du 81 euro till tyskland, d.v.s. utan moms.

När du får hem varan ska du redovisa köp från utlandet och betala 25% på de 81 euro till svenska skatteverket.
Kallas för omvänd skatteskyldighet, istället för att den du handlar av betalar momsen så gör du som köpare det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!