Permalänk

FX-4170 Temps

Tja, undrar lite över vad som är normal temp för en FX-4170 i idle och i load.
Min ligger på 40-42c i idle och går upp emot en 60-65 c i load, jag kör mer orginal kylaren. Ska jag byta kylare mote n bättre och vilken i sådana fall? Har kollat lite på en billig kylare men är orolig över tempen på den med då man inte kan montera fläkten så den blåser bakåt.. Man kan bara montera den så den blåser uppåt eller nedåt, jag har ingen fläkt i ovansida chassi..

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem

65c är skitbra :s
Jag får 85c under load

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

65c är skitbra :s
Jag får 85c under load

Jaha, trodde det var högt då kanske jag kan köra med denna setupen ett tag till och byta chassi och bygga vattenkylning senare då.. Vad är max temp för AMD processorerna?

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem

65c med stock kylning @ 4.5gHz verkar ju kanonbra. Fast om du vill ha bättre kylning kan du ju skaffa någon billig luft / vattenkylningspaket T.ex Antec kuhler 620. Borde nog räcka bra till om du får så pass bra temperaturer under load med stock kylaren.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Går FX serien varmare än Phenom 2? för min X6 1100T är runt 44 idle och strax under 60 i load och jag har tyckt det varit varmare än andra X6'or

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går FX serien varmare än Phenom 2? för min X6 1100T är runt 44 idle och strax under 60 i load och jag har tyckt det varit varmare än andra X6'or

Min är inte så speciellt varm men använder bättre kylare. Ligger under 50 grader i load. Vid idle så brukar det vara 30-35C.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går FX serien varmare än Phenom 2? för min X6 1100T är runt 44 idle och strax under 60 i load och jag har tyckt det varit varmare än andra X6'or

Kör min phenom 2 x6a i 4.1ghz @ 1,47volt Med en corsair h70 och får runt 50C load. Fast det är ju känt att temperaturavläsningen på de processorerna är lite skumma. För i idle så visar det endast runt 20 grader. Vilket i stort sett borde vara omöjligt. Tror dock inte den har värme problem iallafall. Den har fungerat bra i 2 år nu. Och varit fullt stabil på den frekvensen.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Min är inte så speciellt varm men använder bättre kylare. Ligger under 50 grader i load. Vid idle så brukar det vara 30-35C.

Förstår inte hur min 1100T kan gå upp i 60 load med en H60 PnP, ej överklockad. Förlåt om jag lånade tråden lite

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förstår inte hur min 1100T kan gå upp i 60 load med en H60 PnP, ej överklockad. Förlåt om jag lånade tråden lite

Kolla om spänningen inte är för högt i load. Det är väldigt onödigt om spänningen går upp till 1.5+.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Amd blir inte varma som intel jag kör i5 med stockkylare

Idle 41c
Load 60-85c

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ronz:

Förstår inte hur min 1100T kan gå upp i 60 load med en H60 PnP, ej överklockad. Förlåt om jag lånade tråden lite

Hur är det med luftflödet i ditt chassi då?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

http://products.amd.com/pages/DesktopCPUDetail.aspx?id=786&f1...

Maxtemp för en FX4170 är 61.1 grader. Varmare än så borde den inte gå. Går den i 85C som någon skrev här så är det defenitivt inte bra. Processorn tar skada av för mycket värme och livslängden förkortas.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Tja, undrar lite över vad som är normal temp för en FX-4170 i idle och i load.
Min ligger på 40-42c i idle och går upp emot en 60-65 c i load, jag kör mer orginal kylaren. Ska jag byta kylare mote n bättre och vilken i sådana fall? Har kollat lite på en billig kylare men är orolig över tempen på den med då man inte kan montera fläkten så den blåser bakåt.. Man kan bara montera den så den blåser uppåt eller nedåt, jag har ingen fläkt i ovansida chassi..

65c load är vad jag har med vattenkylning :s

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går FX serien varmare än Phenom 2? för min X6 1100T är runt 44 idle och strax under 60 i load och jag har tyckt det varit varmare än andra X6'or

45 - 50 här, dock med kühler 620 och 4,0 GHz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Jaha, trodde det var högt då kanske jag kan köra med denna setupen ett tag till och byta chassi och bygga vattenkylning senare då.. Vad är max temp för AMD processorerna?

Får 30C i idle på min i5 och ungefär samma som du i load.
Processorer brukar klara ungefär lika mycket oavsett tillverkare.
Jag kan bara säga såhär: När du gå upp mot 90C och över börjar det bli riktigt farligt.
Då är det dags att kolla vad som står på. Just nu behöver du inte bry dig direkt, ingen fara med dom temperaturerna.
Min i5 har en max temp på 99 grader men det lär den ju inte nå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

http://products.amd.com/pages/DesktopCPUDetail.aspx?id=786&f1...

Maxtemp för en FX4170 är 61.1 grader. Varmare än så borde den inte gå. Går den i 85C som någon skrev här så är det defenitivt inte bra. Processorn tar skada av för mycket värme och livslängden förkortas.

Bara så du vet klarar dom MYCKET mer än så.
Denna "max temp" är inte hur mycket den klarar som max utan mera vad den helst inte ska gå över för då drar det på livslängden. Dock är det inte så farligt så länge den håller sig runt 60-70C även 80C går bra dock så lever den nog inte lika länge isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

http://products.amd.com/pages/DesktopCPUDetail.aspx?id=786&f1...

Maxtemp för en FX4170 är 61.1 grader. Varmare än så borde den inte gå. Går den i 85C som någon skrev här så är det defenitivt inte bra. Processorn tar skada av för mycket värme och livslängden förkortas.

Skrivet av Waowt:

Bara så du vet klarar dom MYCKET mer än så.
Denna "max temp" är inte hur mycket den klarar som max utan mera vad den helst inte ska gå över för då drar det på livslängden. Dock är det inte så farligt så länge den håller sig runt 60-70C även 80C går bra dock så lever den nog inte lika länge isåfall

Det är skillnad på case/CPU och core. IHS har en maxtemp, själva kärnorna har en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ckeeh:

Hur är det med luftflödet i ditt chassi då?

Det är ett Fortress 2 med 3st 180mm i botten, och på H60'n sitter 2st Corsair SP 1450rpm som blåser ut, jag hade även på lite ny AC 5 kylpasta nyss.

Volten har jag aldrig sett gå över 1.45..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Bara så du vet klarar dom MYCKET mer än så.
Denna "max temp" är inte hur mycket den klarar som max utan mera vad den helst inte ska gå över för då drar det på livslängden. Dock är det inte så farligt så länge den håller sig runt 60-70C även 80C går bra dock så lever den nog inte lika länge isåfall

Ser man på! Jag har fått det lite om bakfoten då.
Visst vet jag att de klarar mer, men kanske är det inte så farligt som jag fått för mig.
Nu blir det till att sänka fläkthastigheter för min Phenom, ska ändå skaffa piledriver-CPU när de kommer, så länge moderkortet inte tar skada så..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Ser man på! Jag har fått det lite om bakfoten då.
Visst vet jag att de klarar mer, men kanske är det inte så farligt som jag fått för mig.
Nu blir det till att sänka fläkthastigheter för min Phenom, ska ändå skaffa piledriver-CPU när de kommer, så länge moderkortet inte tar skada så..

Du bör bara oroa dig när det nått 80C. Men det är ju bäst att få den på så låg temp som möjligt. Jag brukar inte bry mig förrän den når ~75C.

Permalänk
Medlem

Min FX-8120 kör jag med Antec Kuhler 620, tempsen enligt CoreTemp är Idle 15-20 grader och load runt 55 grader!
Dock enligt medföljande asus programvara till mitt moderkort så visar den Idle cirka 35 grader (står 16 grader i CoreTemp just nu) nu när jag enbart surfar och har uppe webbläsaren, och load visar den 65 grader ungefär när CoreTemp samtidigt visar 55 grader på alla kärnor, så dina temps är inget oroande alls med tanke på att du kör original kylare!

Rekommenderar dig starkt att köpa ett vattenkylningssystem till processorn, dina öron kommer att tacka dig minst sagt!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

När man kommer uppåt 50 grader och högre visar coretemp, alltså den inbyggda i CPUn mest rätt. 61-62 grader max gäller den och inte moderkortets cputemp.

I idle visar coretemp fel eftersom den inte är gjord för låga temperaturer. Då brukar cputemp visa mer korrekt runt 30-40.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Min FX-8120 kör jag med Antec Kuhler 620, tempsen enligt CoreTemp är Idle 15-20 grader och load runt 55 grader!
Dock enligt medföljande asus programvara till mitt moderkort så visar den Idle cirka 35 grader (står 16 grader i CoreTemp just nu) nu när jag enbart surfar och har uppe webbläsaren, och load visar den 65 grader ungefär när CoreTemp samtidigt visar 55 grader på alla kärnor, så dina temps är inget oroande alls med tanke på att du kör original kylare!

Rekommenderar dig starkt att köpa ett vattenkylningssystem till processorn, dina öron kommer att tacka dig minst sagt!

Aa, funderar starkt på det faktiskt, mest för att skydda mina ömtåliga öron!

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Aa, funderar starkt på det faktiskt, mest för att skydda mina ömtåliga öron!

Vet inte om du var ironisk eller inte, men att slippa att datorn låter halvt som ett flygplan (!!) med original kylaren är väl behövligt för de flesta

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Vet inte om du var ironisk eller inte, men att slippa att datorn låter halvt som ett flygplan (!!) med original kylaren är väl behövligt för de flesta

Jag menade det jag skrev, som du också skriver här att datorn låter som ett halvt flygplan!! Rekommenderar du Antec kuhler ? eller ska man satsa på annat?

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmussjogren:

Jag menade det jag skrev, som du också skriver här att datorn låter som ett halvt flygplan!! Rekommenderar du Antec kuhler ? eller ska man satsa på annat?

Rekommenderar helt klart Antec, säger som dom flesta angående medföljande fläkten dock, gäller corsiar, antec m.fl. vattenkylningar, det lär vara riktigt värt att byta ut medföljande fläkten/fläktarna till en/två som är tysta, men dock snurrar i samma hastighet!
Medföljande fläkten hör man lite grann, men det är ungefär som en stor golvfläkt som går på låg hastighet man har i rummet på sommarn (dvs ej störande alls)

Om du har ekonomi för de, ta Antec Kühler 920, temperaturerna ligger riktigt nära corsairs värsting H100 som har dubbelt så stor radiator som 920!
Vill du komma billigt undan som jag och bara känna på ett första vattenkylningskit, så kör på Antec Kühler 620 H2O!

Finns även grym instruktionsvideo för monteringen av 620'n på youtube, som jag följde för ett par veckor sen när jag montera, var till STOR hjälp!

MVH

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB