Gammalt 8800Gtx motsvarigt kort idag?

Permalänk
Medlem

Gammalt 8800Gtx motsvarigt kort idag?

Tjabba, som rubriken, Vilket kort i dagens läge motsvarar 8800Gtx 768mb (tror jag) .
Snabba och simpla svar tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Svårt att säge, ett 550 Ti har iaf bättre prestanda medan ett 640 Gt inte kanske kommer riktigt upp i samma prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Svårt att säge, ett 550 Ti har iaf bättre prestanda medan ett 640 Gt inte kanske kommer riktigt upp i samma prestanda.

Jo GT 640 ska vara snabbare även den. Den ligger någonstans i mellan 8800GTX och GTX 260 om man ska se till kort från den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Svårt att säge, ett 550 Ti har iaf bättre prestanda medan ett 640 Gt inte kanske kommer riktigt upp i samma prestanda.

Okej

Amd Tips är också intressanta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Okej

Amd Tips är också intressanta

Skickades från m.sweclockers.com

6570-6670 eller 7570-7670 i så fall.

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga. Tänk på att ett modernt kort kan prestera väldigt olikt ett 8800gtx om man varierar belastningen. Dem kan ha samma fps i någon jämförelse men samtidigt helt olika i en annan.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

HD6570 är bättre än 8800GT, men jag tror inte det är bättre än 8800 GTX.

Så mellan HD6570 och HD6670 ligger det nog. Men HD6670 är nog en del bättre, så närmare HD6570 alltså.

(Jag har läst flera recensioner om just detta)

Permalänk
Medlem

Hur står sig t.ex. 5850/5870 sig emot 8800Gtx , hade nämligen ett 5750 att testa emot förut och det fick pisk mot 8800

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Hur står sig t.ex. 5850/5870 sig emot 8800Gtx , hade nämligen ett 5750 att testa emot förut och det fick pisk mot 8800

Skickades från m.sweclockers.com

5750 är ordentligt mycket snabbare än 8800, närmare det dubbla prestandan, du måste gjort något fel. 5870 är utan problem tre-fyra gånger så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

5750 är ordentligt mycket snabbare än 8800, närmare det dubbla prestandan, du måste gjort något fel. 5870 är utan problem tre-fyra gånger så snabbt.

5750 fungerade sämre i spel gjorde det, övrig prestanda kan jag inte svara för men i spel var det sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

GTS 450 / 6670 eller GT 640 / 7750

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

5750 fungerade sämre i spel gjorde det, övrig prestanda kan jag inte svara för men i spel var det sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Även i faktiska FPS i spel är det ordentligt snabbare. Du måste ha gjort något fel.
http://www.tomshardware.com/charts/2010-gaming-graphics-chart...

9800GTX är väldigt jämbördigt med 8800GTX i prestanda, i de fall där 9800GTX får högre poäng så är det strömförbrukning och ljudnivå. I de fall där deras poäng är ganska nära är det ofta CPU-begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

5750 är ordentligt mycket snabbare än 8800, närmare det dubbla prestandan, du måste gjort något fel. 5870 är utan problem tre-fyra gånger så snabbt.

Det jag testat är Gta IV och då gick det imte att köra 5750'in i över 30fps oberoende vilken upplösning, 8800'an är också för klent för Gta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Varför vill du veta vilket kort som motsvarar 8800GTX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Det jag testat är Gta IV och då gick det imte att köra 5750'in i över 30fps oberoende vilken upplösning, 8800'an är också för klent för Gta..

Skickades från m.sweclockers.com

GTA IV är ingen bra måttstock till att börja med, då det är en dålig portning som presterar ojämnt och dåligt på PC jämfört med vad det är för hårdvara. Och om det inte ens gick på låga upplösningar så låter det som något annat var fel, processor t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tjabba, som rubriken, Vilket kort i dagens läge motsvarar 8800Gtx 768mb (tror jag) .
Snabba och simpla svar tack

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste få ställa en motfråga, varför är det intressant?

Ska du köpa ett likvärdigt?

Frågar du bara för att fråga?

Ja helt enkelt, varför?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

5870 är eller var prestanda klassen när de kom så kan ju säga att de spöar ett 8800gt samt 8800gtx.

Frågan är för mig vad vill du ha ut av denna diskussion??

Är du på jakt efter ett nytt grafikkort? Isåfall sätt en summa som du vill lägga ut på ett nytt så hjälper vi dig att hitta något!

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GTA IV är ingen bra måttstock till att börja med, då det är en dålig portning som presterar ojämnt och dåligt på PC jämfört med vad det är för hårdvara. Och om det inte ens gick på låga upplösningar så låter det som något annat var fel, processor t.ex.

Varför inte? GTA IV är ett spel och om hans 8800GTX presterar bättre i verkligheten i spelet så kan han väl inte byta bara för att ett annat kort "borde" vara mycket bättre?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Varför inte? GTA IV är ett spel och om hans 8800GTX presterar bättre i verkligheten i spelet så kan han väl inte byta bara för att ett annat kort "borde" vara mycket bättre?

För det är en dålig måttstock om frågeställningen är vilket kort som är snabbast. Är det det enda han ska köra så visst, men det är fortfarande något som är lurt om ett 5750 inte klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Det jag testat är Gta IV och då gick det imte att köra 5750'in i över 30fps oberoende vilken upplösning, 8800'an är också för klent för Gta..

Skickades från m.sweclockers.com

Var det 512Mb varianten? Om GTA IV är anpassat för 768Mb så kommer det gå dåligt på 512Mb. Minns inte om GTA IV anpassade texturer vid installation, i så fall kan det hjälpa att installera om, annars är det ju rekommenderat med 1024Mb+ oavsett vilket kort du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Var det 512Mb varianten? Om GTA IV är anpassat för 768Mb så kommer det gå dåligt på 512Mb. Minns inte om GTA IV anpassade texturer vid installation, i så fall kan det hjälpa att installera om, annars är det ju rekommenderat med 1024Mb+ oavsett vilket kort du väljer.

Ja det var det och det var optimerad för 512mb..

Alla som undrar, anledningen till att jag undrar är för att jag ska köpa nytt kort, och hänger inte riktigt medi i gpu svängen, Kan lägga max 2k , lär nog bli beggat, ska köra det ihop med en Phenom II 965 BE 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Ja det var det och det var optimerad för 512mb..

Alla som undrar, anledningen till att jag undrar är för att jag ska köpa nytt kort, och hänger inte riktigt medi i gpu svängen, Kan lägga max 2k , lär nog bli beggat, ska köra det ihop med en Phenom II 965 BE 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg till 600kr och du kan köpa HD7950 på webbhallen och slippa köpa kort på flera år sen

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Ja det var det och det var optimerad för 512mb..

Alla som undrar, anledningen till att jag undrar är för att jag ska köpa nytt kort, och hänger inte riktigt medi i gpu svängen, Kan lägga max 2k , lär nog bli beggat, ska köra det ihop med en Phenom II 965 BE 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Men du ska väl inte köpa ett kort som motsvarar det du har nu?
För drygt 2000:- får du ett 560Ti eller Radeon 7850, båda är utan problem 3 gånger snabbare än GTX 8800. Framförallt har de mer GPU-minne vilket är det viktigaste i GTA IV som du kanske märkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Ja det var det och det var optimerad för 512mb..

Alla som undrar, anledningen till att jag undrar är för att jag ska köpa nytt kort, och hänger inte riktigt medi i gpu svängen, Kan lägga max 2k , lär nog bli beggat, ska köra det ihop med en Phenom II 965 BE 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Men om du ska köpa, varför vill du ha ett likvärdigt? kan annars rekomendera 6970, om du ska ha ett beg. kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Ja det var det och det var optimerad för 512mb..

Alla som undrar, anledningen till att jag undrar är för att jag ska köpa nytt kort, och hänger inte riktigt medi i gpu svängen, Kan lägga max 2k , lär nog bli beggat, ska köra det ihop med en Phenom II 965 BE 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

För 2000kr så får du ett tokbra kort så du behöver inte oroa dig att det inte räcker med dom slantarna för att komma upp i 8800GTX-prestanda.
Köp något av de kort som har föreslagits så får du flerfallt med prestanda.

Dock så är gta ett cpu-slukande spel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, Jag letar inte efter kort i samma prestanda utan jag undrade bara så jag inte köper ett kort mdd samma prestanda för en hög prislapp, då jag som sagt inye hängt med på gpu sidan,

Ang Gta så borde väl min cpu duga? Kommer klocka den till 4-4,5 Ghz så den borde ju duga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tack för svar, Jag letar inte efter kort i samma prestanda utan jag undrade bara så jag inte köper ett kort mdd samma prestanda för en hög prislapp, då jag som sagt inye hängt med på gpu sidan,

Ang Gta så borde väl min cpu duga? Kommer klocka den till 4-4,5 Ghz så den borde ju duga

Skickades från m.sweclockers.com

Ja din CPU duger till GTA IV. När man väl kommit upp i vad som krävs för att det ska flyta så ska man vara nöjd sedan, och din processoer klarar det med marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja din CPU duger till GTA IV. När man väl kommit upp i vad som krävs för att det ska flyta så ska man vara nöjd sedan, och din processoer klarar det med marginal.

Tänkte väl det, men vad är minimum i gpu väg för attköra Gta i 1920x1050 upplösning på max settings utan drops under 50? Någon som vet? Ni vet ju vaf jag har för cpu, resten står i sign

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roobi:

Tack för svar, Jag letar inte efter kort i samma prestanda utan jag undrade bara så jag inte köper ett kort mdd samma prestanda för en hög prislapp, då jag som sagt inye hängt med på gpu sidan,

Ang Gta så borde väl min cpu duga? Kommer klocka den till 4-4,5 Ghz så den borde ju duga

Skickades från m.sweclockers.com

GTA 4 suger i sig Videominne värre än en bakfull alkis suger i sig öl, det var nog mängden vram som begränsade inte din CPU.

Satsa på ett grafikkort med minst 2GB minne, skulle jag köpa något i dag skulle det bli ett HD7950 som säljs till bra pris på Webbhallen och CDon.
Asus HD7950 3GB Direct CU II, 2649 kr (Sweclockers har dessutom rabatt på CDon).
MSI Radeon HD7950 3GB OC (R7950-2PMD3GD5/OC), 2649 kr

Lite ovanför din budget men mycket för pengarna.

Inom din budget är ett HD7850 2GB ett bra kort.

edit GTA4 vill också ha mycket arbetsminne 8GB är att rekommendera.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-8...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTA 4 suger i sig Videominne värre än en bakfull alkis suger i sig öl, det var nog mängden vram som begränsade inte din CPU.

Satsa på ett grafikkort med minst 2GB minne, skulle jag köpa något i dag skulle det bli ett HD7950 som säljs till bra pris på Webbhallen och CDon.
Asus HD7950 3GB Direct CU II, 2649 kr (Sweclockers har dessutom rabatt på CDon).
MSI Radeon HD7950 3GB OC (R7950-2PMD3GD5/OC), 2649 kr

Lite ovanför din budget men mycket för pengarna.

Inom din budget är ett HD7850 2GB ett bra kort.

edit GTA4 vill också ha mycket arbetsminne 8GB är att rekommendera.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-8...

Okej, då blir det 7850 isåfall då det är inom budgeten,
8gb har jag i arbetsminne, men ska uppgradera till 16gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w