Klassisk fråga men trots det ny tråd, vilken dator skall jag välja :D

Permalänk
Medlem

Klassisk fråga men trots det ny tråd, vilken dator skall jag välja :D

Hej.

Skall köpa ny dator till min sambo om en månad drygt (present). Hon pluggar och kommer inte använda den till att spela på, således är ett bra grafikkort inget som är nödvändigt.

Jag funderar nu på om en iPad kan fylla behovet, hon kommer använda den till att skriva arbeten/skype/surfa och andra vardagliga sysslor. Frågan är bara hur bra en ipad är att skriva på!? Självklart så köper jag ett externt tangentbord.

ELLER, så köper jag en bärbar dator som inte är alltför dyr, typ denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

eller: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656893

Hur tycker ni jag skall göra? En iPad är ju riktigt smidig, frågan är om den är smidig att skriva på annars. Kom gärna med tankar eller bättre förslag.

Budget ligger på runt 6000

Trevlig helg.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

en billig ultrabook är något som kanske faller henne i smaken?

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk

köp en ASUS transformer med tangentbord? Köp inte kina plattan som wanzi säger. Dåliga touch m.m. Sen så tror jag han trollar om jag ska vara ärlig. Lixsom registrerad nu denna månad och länkar kina skit....

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

köp en ASUS transformer med tangentbord? Köp inte kina plattan som wanzi säger. Dåliga touch m.m. Sen så tror jag han trollar om jag ska vara ärlig. Lixsom registrerad nu denna månad och länkar kina skit....

håller me, måste va troll, d där med att den har wifi så man kan surfa på wifi-hotapot.. underbart..

iPad med tgntbord skulle ja ta, problemet är att du inte kommer se henne mer, hon kommer ha näsan i iPaden 24/7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Jag testade ipad under universitetsstudierna. Inget jag rekommenderar för arbeten längre än en sida. Satsa på en "riktig" dator med en ordentlig ordbehandlare och ffa ett fullstort tangentbord.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Medlem

Vad får man för vettig ultrabook för 6000 ? Om det skall vara en surfplatta så blir det en iPad. Klarar inte av android plattor, laggar för mycket. Har använt den senaste från samsung och tyckte den var kass, samt att min sambo inte gillar den heller.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Skrivet av k_k:

Vad får man för vettig ultrabook för 6000 ? Om det skall vara en surfplatta så blir det en iPad. Klarar inte av android plattor, laggar för mycket. Har använt den senaste från samsung och tyckte den var kass, samt att min sambo inte gillar den heller.

Har du verkligen kollat på asus transformer då? Bara för att 1 platta laggar så betyder det att alla laggar? Usch vad jag hatar en sådan inställning. Dock dit val

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Har du verkligen kollat på asus transformer då? Bara för att 1 platta laggar så betyder det att alla laggar? Usch vad jag hatar en sådan inställning. Dock dit val

Det är väl androider överlag som jag tyvärr tycker laggar, har dock mest erfarenhet av telefoner (htc legend, samsung galaxy s2, samsung galaxy mfl)

Men självklart skall jag kolla upp den.. Kom gärna med förslag på bra ultrabook..

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag har försökt använda Ipad till studier och det har inte funkat något vidare så jag tycker definitivt att det är bättre att satsa på en dator. Själv så är min surfplatta endast komplement samtidigt som datorn är ett måste.
Skulle aldrig skriva inlämningar eller liknande på en surfplatta, det tar för lång tid och är för krångligt helt enkelt. En surfplatta duger under en föreläsning för att göra lite anteckningar och så men inte till mer än det. Bara en sån sak som att man inte kan koppla in USB-minnen i de flesta surfplattor är väldigt frustrerande...

Denna ultrabooken är jag själv lite småsugen på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756549
Till studier, surf och film så duger den helt utmärkt. Dock har väl Acer lite kasst rykte och sen så saknar den en riktig SSD.

Permalänk
Medlem

Nexus 7 har usb host så det går att koppla in vanligt externt tangentbord + mus om man vill det. Då går det utmärkt att skriva på. Men tror ändå att en laptop är ett bättre alternativ om hon ska jobba en del på den också.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1970161/acer-aspire-timeline-ultra...

Vad tror ni om den? Den har en ssd för os sen en 320 sats för lagring.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Vad tycker din sambo om android? Det är väl trots allt hon som ska använda den?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Som sagt, är det till skolarbeten så skulle jag inte ens överväga en surfplatta, vettig ordbehandlare vill man ha, ofta så är formateringen viktig på högskolor. Dessutom är det ofta det ska laddas upp på vissa sätt, både vad gäller filformat och den faktiska metoden av uppladdning så en dator är helt enkelt att rekommendera, starkt.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...
Känns som ett okej val, 17 tums skärm och ett fint grafikkort, fast det inte behövs men ändå för priset är det okej.
Har inte datorn själv, så kan tyvärr inte säga någonting om den.
Lycka till!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...
Känns som ett okej val, 17 tums skärm och ett fint grafikkort, fast det inte behövs men ändå för priset är det okej.
Har inte datorn själv, så kan tyvärr inte säga någonting om den.
Lycka till!

Vet du vad den har för upplösning? Det kan ju vara skärmen som gör den så "billig" om man har otur.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikkey:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...
Känns som ett okej val, 17 tums skärm och ett fint grafikkort, fast det inte behövs men ändå för priset är det okej.
Har inte datorn själv, så kan tyvärr inte säga någonting om den.
Lycka till!

Den var inte dum. Dock kanske en 17" är för stor/tung att släpa omkring på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vet du vad den har för upplösning? Det kan ju vara skärmen som gör den så "billig" om man har otur.

http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/pc/notebooks-ta...
43.9 cm (17.3-inch), LED backlight, (HD+), Anti-glare display, 1600 x 900 pixel, 220 cd/m²
43.9 cm (17.3-inch), LED backlight, (Full HD), Anti-glare display, 1920 x 1080 pixel, 300 cd/m²
43.9 cm (17.3-inch), LED backlight, (Full HD), Glossy display, 1920 x 1080 pixel, 300 cd/m²

I och med att det står Full HD borde det var någon av 1920x1080 skärmarna men man vet aldrig med cdon.

Det blir en edit på denna. Kollade fel
#12490704
Det är alltså 1600x900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vet du vad den har för upplösning? Det kan ju vara skärmen som gör den så "billig" om man har otur.

Letade också efter den men hittade inget på Cdon om upplösningen. Sitter i badet nu så har inte världens chans att googla hehe Men den var ju nedsatt från 7490:- så den borde ju inte vara så kass.

Skrivet av Loxus:

Den var inte dum. Dock kanske en 17" är för stor/tung att släpa omkring på.

Men dom gångerna man flyttar på den får man väl offra sig hehe.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Letade också efter den men hittade inget på Cdon om upplösningen. Sitter i badet nu så har inte världens chans att googla hehe Men den var ju nedsatt från 7490:- så den borde ju inte vara så kass.

Jag kanske är onödigt misstänksam men utelämnade uppgifter får mig alltid att ana oråd.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag kanske är onödigt misstänksam men utelämnade uppgifter får mig alltid att ana oråd.

1600x900 som zlackern sa om du råkade missa det hehe.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vad tycker din sambo om android? Det är väl trots allt hon som ska använda den?

Hon gillar apple, inte helt oväntat kanske. Självklart är det hon som skall använda den mest men jag skall ju också leka med den

Skrivet av Mikkey:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...
Känns som ett okej val, 17 tums skärm och ett fint grafikkort, fast det inte behövs men ändå för priset är det okej.
Har inte datorn själv, så kan tyvärr inte säga någonting om den.
Lycka till!

Har en 17" som hon tycker är för stor och jag förstår henne, mellan 13" - 15 " är precis lagom.

Alternativ:
http://www.dustinhome.se/product/5010640856/lenovo-thinkpad-e...
http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorer/barbara-dato...

http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_g6-2017so_core_i7-36... -- 5900 med rabatt

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010619965/asus-u36sg-ci5-2-...

Denna får det bli, med en ssd så blir det nog kanon..

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Tyvärr så gick asusen inte att beställa längre (Netonnet har den för 6500 förvisso),någon som har nya alternativ? Tror ni det kommer komma några bra skolstarts erbjudanden inom de närmsta två veckorna?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Skrivet av k_k:

Tyvärr så gick asusen inte att beställa längre (Netonnet har den för 6500 förvisso),någon som har nya alternativ? Tror ni det kommer komma några bra skolstarts erbjudanden inom de närmsta två veckorna?

Asus Padfone med ett tangentbord. Borde kosta typ 5500 och då har du en telefon, tab och en netbook i ett.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Asus Padfone med ett tangentbord. Borde kosta typ 5500 och då har du en telefon, tab och en netbook i ett.

Inte dumt egentligen. Men har bestämt mig för att det får bli en bärbar med windows OS

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Inte dumt egentligen. Men har bestämt mig för att det får bli en bärbar med windows OS

Nog ett klokt val - plattorna är aldrig gjorda för "vanligt" arbete så en "vanligt" dator med ssd är nog det bästa valet - dock hade jag kanske valt att köra någon linux variant istället för Win, men det är en smaksak förstås.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en begagnad macbook air som är ett ½ år gammal? Vad bör de ligga på i pris?

1.6Ghz i5 processor, 4gb ram och 128gb ssd vill några sälja, vad är den värd?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Var och köpte en http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... igår och den är fin och smidig på alla sätt. Men jag tycker den är förbannat seg och skärmen är dålig. Har avinstallerat massa bloatware men den blir inte mycket snabbare för det. Skall jag satsa på en Folio istället eller en ASUS Zenbook UX31E i5 128GB SSD kanske?

Kan tänka mig att gå upp till 8000 men där går smärtgränsen, såg att de hade folion för 6300 på netonnet's lagershop. Kanske vore något??

Storleken var kanon så jag vill inte ha större eller mindre, men gärna ssd och bättre skärm.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp