Hur bör jag hantera detta ärende?

Permalänk
Medlem

Hur bör jag hantera detta ärende?

Hej Swecare, jag har hamnat i en lite halvtaskig sits just nu då jag beställt bildelar från en känd bildelsleverantör. Jag nämner inte namnet ännu då jag ej fått kontakt med dom och kan höra deras version men blir jag förbannad eller det skulle leda till bättre svar från er kanske namnet dyker upp.

Till den korta händelsen:
Jag beställde delar för ett par tusenlappar och skapade kontot med korrekta uppgifter och e-post, jag fick mail om att jag blivit registrerad och även ett mail om nyhetsbrev. Sedan går jag vidare med mitt köp och väljer direktbetalning genom min bank, som fanns som ett snabbalternativ. Betalningen går igenom enligt min bank och pengar har dragits när jag kollar min kontohistorik. Sedan skickas jag tillbaka till hemsidan, men till min förvåning så får jag inget bekräftelsemail på ordern, jag får inte heller någon bekräftelse via hemsidan och mina varor ligger kvar i kundvagnen. När jag går in på "mina sidor" så ligger inte heller någon order där som dom säger i sin FAQ att det skall göra direkt efter beställning. Jag testar att ringa men möts då av telefonsvar som säger att dom har stängt sin kundservice över telefon nu under semestertiderna, och svarar därför bara på mail.

Har mailat dom för exakt 1 vecka sedan, och fick då bekräftelse till min mail om ärendet och att svar kommer inom 24h. Jag har inte fått något svar ännu...
I mitt mail till dom så skickade jag med en bild på kundvagnen jag beställt och den exakta summan jag betalat och även ett utdrag på min kontohistorik där det står den text som skall ha kommit till mottagaren och datum samt exakt belopp.
Dom måste ju kunna matcha detta anser jag. Men eftersom jag ej fått något svar ännu, så vet jag inte riktigt vad men jag kan göra. Jag hade hoppats på att få delarna så jag kan fixa bilen innan semestern är över, men redan nu är det försent. Leverans skulle vara inom 3 arbetsdagar.

Vad mer kan jag göra, och hur kan jag ta mig vidare? Det verkar ju hopplöst att få svar från dom på de "rekommenderade" sätten.

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Lärdom 1: Handla ALDRIG mot direktbetalbing, endast med kreditkort, faktura, eller liknande. Allt blir så mycket enklare då.

Sen kanske de bara har reserverat pengarna, kontakta din bank så kanske de kan släppa på spärren.

Vidare har de säkert bara semester och svarar inte av den anledningen.

Återkom efter kontakt med din bank!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Haha ja okej, har bestämt trott att kortbetalning och direktbetalning varit i princip det samma när det gäller smidighet och säkerhet.
Av vilken anledning skulle dom reservera pengarna? Beloppet har helt klart dragits från mitt konto och pengar har det alltid funnits på kontot så det räcker och blir över. Jag vet att man kan se belopp reserverade om man t.ex. köper saker med kort på en helg ibland, men då kan man oftast se att det är reserverat direkt på internetbanken. Är detta en annan typ av reservering?

Skall kontakta min bank och försöka få mer information från dom.

Tack för svar!

Edit: Visst om dom har semester, men dom säger i telefonsvararen att dom svarar på mail inom 24h vilket dom inte har gjort

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Jag menar att betala med kreditkort, inte kontokort.

Nåväl, det har hänt att reservationer hänger sig, där den som skapat reservationen sedan inte kommer med debiteringen och då kan den ligga kvar en längre tid, flera veckor hos vissa banker.

Alltså; ring din bank, förklara läget och hör av dig igen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

När det heter direktbetalning så är väl inte reserverade belopp med i matchen (därav namnet direktbetalning), det gäller väl bara kort.

I övrigt håller jag med, använd alltid faktura eller kreditkort.

Permalänk
Medlem

Allright, läste lite fort där, skall ringa min bank imorgon vid lunch, sedan återkommer jag. Har även skickat ett nytt mail till företaget i fråga. Hoppas på att även kunna få feedback från dom.

Tack för era svar

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Ok, trodde faktiskt att det var ett kortköp det gällde, då gäller inte det jag sagt

Från Swedbank:

Citat:

Frågor om betalning
Väljer du att betala köpet genom Direktbetalning, ser banken till att betalningen sker i enlighet med ditt uppdrag. Frågor rörande betalningen besvaras av din bank.

Frågor om varan och leverans
Frågor rörande köpet kan endast besvaras av butiken. Uppge referensnummer vid kontakt med butiken.
Swedbank och Sparbankerna påtar sig inte något ansvar för köpet av varan såsom felaktig eller utebliven leverans, fel på varan eller liknande.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Hej Ledsen att jag inte hört av mig vidare, har inte hunnit kontakta banken ännu, men skickade ett till mail till företaget i fråga och har ännu inte fått svar på detta. Däremot så fick jag idag ett samtal från ett bolag som ville sälja bilförsäkring till mig, dom påpekade att dom hade ett samarbete med företaget i fråga och sa att dom brukade kontakta kunder som handlat hos detta företag.... man blir lite trött....

Aja återkommer när jag vet mer

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:
Skrivet av Agile:

Hej, idag löste det sig!

Mitt andra mail var lösningen. Jag skickade då med kundvagnen som en bild.

Det svar jag fick var att jag skulle klickat på en knapp som det stod "Gå tillbaka till butik" på för att ordern skulle registrerats.
Problemet är att jag kom direkt till deras hemsida och alltså aldrig fick möjlighet att klicka på denna knapp, men att man skall behöva klicka på en knapp på det sättet är bara ett tecken på dålig systemering. Jag jobbar själv med webb och e-handel och det dom borde göra i ett sådant system är att få rapporter om betalning med tillhörande information och id från bankens egen server och inte från användaren.

Dom hade via bilden på min kundvagn och bilden på min kontohistorik där meddelande till mottagare och belopp funnits lyckats manuellt återskapa ordern, så om 3 dagar bör jag nu ha mina grejjer.

Det betyder att min beställning som skulle tagit 3 dagar nu egentligen tagit 2 veckor Aja inte hela världen och skönt att det är löst.

Hoppas dom tar lärdom av det här för enligt svaret jag fick var det många andra som haft liknande problem.

Tack för er tid!

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2