Farligt att byta klockfrekvens ofta på grafikkortet?

Permalänk

Farligt att byta klockfrekvens ofta på grafikkortet?

Jag är nybörjare på att hålla på med överklockning och liknande och jag undrar om det kan vara skadligt för datorn att byta klockfrekvens på grafikkortet ofta? brukar t.ex. vrida upp klockfrekvensen under tiden jag spelar bf3 eller annat grafikkrävande spel och sedan sätter jag tillbaka till default.

Permalänk

glömde säga att jag använder Asus 580 matrix och klockar med Asus GPU tweak

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, absolut inte! Klocka på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nice! kan vara bra att veta bara så att man inte gör något dumt

Permalänk
Medlem

Det enda som kan vara skadligt med överklockning är att öka volten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelle1001:

Jag är nybörjare på att hålla på med överklockning och liknande och jag undrar om det kan vara skadligt för datorn att byta klockfrekvens på grafikkortet ofta? brukar t.ex. vrida upp klockfrekvensen under tiden jag spelar bf3 eller annat grafikkrävande spel och sedan sätter jag tillbaka till default.

Då den gör detta ofta (strömspar) själv så nej det är inte farligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det skulle ställa till det rejält för nvidias 600-serie och AMDs GHz editions om gpu boost skadade korten.

Permalänk

De kort som säljs nu är de ju standard att klockfrekvensen går som en jojo, standardfrekvens, turboboost frekves, ner i strömspar, allt beroende på belastning osv

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort med strömsparfunktioner brukar bolla upp och ned som galningar, både gpu och minne, efter behov, så svaret är att du absolut inte behöver oroa dig.

Visa signatur

5950X, 3090