Permalänk

Ett par uppgraderingar

Hej!

Har tänkt på att skaffa ett nytt grafikkort,psu och en hdd(vill inte ha en ssd då min nuvarande hårddisk är både liten och väldigt långsam, så vill ha en stor och bra hdd). Jag är inte direkt den bästa när det gäller datorkomponenter och jag undrar vilka delar jag borde köpa sett till min budget som är max 4000 men bör helst vara runt 3000-3500. Har själv letat runt lite och kom fram till dessa delar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109475/2012-08-05

Tycker ni att det är bra delar ? eller ska jag ta något annat ? Kan tilläggas att jag vill kunna köra bf3 på high, mitt nuvarande grafikkort klarar medium/low.

Min processor är en Intel® Core™2 Quad Processor Q8400 på 2,66 GHz
Moderkort: Asus P5Q-E
RAM: 4 gb ddr2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightrix:

Hej!

Har tänkt på att skaffa ett nytt grafikkort,psu och en hdd(vill inte ha en ssd då min nuvarande hårddisk är både liten och väldigt långsam, så vill ha en stor och bra hdd). Jag är inte direkt den bästa när det gäller datorkomponenter och jag undrar vilka delar jag borde köpa sett till min budget som är max 4000 men bör helst vara runt 3000-3500. Har själv letat runt lite och kom fram till dessa delar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109475/2012-08-05

Tycker ni att det är bra delar ? eller ska jag ta något annat ? Kan tilläggas att jag vill kunna köra bf3 på high, mitt nuvarande grafikkort klarar medium/low.

Min processor är en Intel® Core™2 Quad Processor Q8400 på 2,66 GHz
Moderkort: Asus P5Q-E
RAM: 4 gb ddr2

Vad kör du för upplösning? (Vad har du för skärm.)
Vad har du för nätagg idag?
Är Borderlands 2 viktigt i sammanhanget?
Vad har du för grafikkort idag?

Jag är osäker på om Core2Quad räcker för high på BF3, och 570:t känns lite väl dyrt, jag tror du får betydligt bättre prestanda för samma peng i generation 6 via Nvidia eller 7 via ATI...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Köpa ett 570 nu är väl inte särskilt begåvat när man får ett 7950 för samma pengar typ. Går det nästan inte få ett 7970 för 2500:-? Då har du grafikkort så det räcker och blir över ett tag framöver.

Sen om du är som jag och inte vill använda AMD-GPUer så känns det i så fall bättre att skaffa ett 670 för 3000:- istället för ett 570. Dels för att 600-serien är strömsnålare och dels för att de presterar bättre.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av daolo:

Vad kör du för upplösning? (Vad har du för skärm.)
Vad har du för nätagg idag?
Är Borderlands 2 viktigt i sammanhanget?
Vad har du för grafikkort idag?

Jag är osäker på om Core2Quad räcker för high på BF3, och 570:t känns lite väl dyrt, jag tror du får betydligt bättre prestanda för samma peng i generation 6 via Nvidia eller 7 via ATI...

Har en Samsung skärm med upplösningen 1680x1050 den kör dock inte hdmi
Nätagget är någon fractal design på 450W
Borderlands 2 är inte viktigt
och har en Gigabyte GTS 250 1gb

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Köpa ett 570 nu är väl inte särskilt begåvat när man får ett 7950 för samma pengar typ. Går det nästan inte få ett 7970 för 2500:-? Då har du grafikkort så det räcker och blir över ett tag framöver.

Sen om du är som jag och inte vill använda AMD-GPUer så känns det i så fall bättre att skaffa ett 670 för 3000:- istället för ett 570. Dels för att 600-serien är strömsnålare och dels för att de presterar bättre.

Är det stor skillnad på 570 och 7950 ?

Permalänk
Medlem

Du lär klocka din processor. Vad har du för budget? (450W räcker ganska långt btw)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du lär klocka din processor. Vad har du för budget? (450W räcker ganska långt btw)

Max 4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightrix:

Oj då, det hade du redan skrivit.

Det är inte absolut nödvändigt att byta agg om du ska köra på 570.

Jag skulle rekommendera ett modernare kort iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightrix:

Är det stor skillnad på 570 och 7950 ?

I stock är det ganska stor skillnad faktiskt. HD 7950 närmar sig snarare GTX 580.
Klockar du kan du om du har tur nå HD 7950 prestanda med ett GTX 570 men det är bara dumt eftersom HD 7950 också går att klocka.

Tänk bara på att AMD och Nvidia har ganska stora gap i prestanda beroende på spel. BF3 är nvidias starka sida medan AMD är bra på andra titlar.
Så välj grafikkort efter prestanda/kr men också prestanda i spelen DU spelar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Oj då, det hade du redan skrivit.

Det är inte absolut nödvändigt att byta agg om du ska köra på 570.

Jag skulle rekommendera ett modernare kort iaf.

I EVGAs hemsida står det minimalt 550W för 570, är det bara en rekommendation eller kan något hända om man har för dåligt nätagg ? Är dåligt insatt i sånt här så du får ursäkta om jag låter dum

Permalänk
Medlem

Du har ju t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7950_3gb_direct_cu_ii-178... för 2649 kr, samt 5% på det då via swecrabatten.

Om jag vore du så skulle jag nog plocka ett sådant kort eller också ett annat kort i Radeon 7xxx-serien eller Geforce 6xx-serien, framför 570.

Skippa nytt nätagg tills du ser om det funkar med ditt nuvarande till nytt grafikkort eller inte. Köp en så liten hårddisk som du kan, och spara sedan resten av pengarna till ett paket med i5-cpu, z77-moderkort och nya minnen.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

I stock är det ganska stor skillnad faktiskt. HD 7950 närmar sig snarare GTX 580.
Klockar du kan du om du har tur nå HD 7950 prestanda med ett GTX 570 men det är bara dumt eftersom HD 7950 också går att klocka.

Tänk bara på att AMD och Nvidia har ganska stora gap i prestanda beroende på spel. BF3 är nvidias starka sida medan AMD är bra på andra titlar.
Så välj grafikkort efter prestanda/kr men också prestanda i spelen DU spelar.

Jag spelar faktiskt en mängd olika spel och om HD 7950 är bättre så blir det nog den! Tackar för svaret!

Behöver jag ett nytt nätagg om jag tar HD 7950 ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightrix:

I EVGAs hemsida står det minimalt 550W för 570, är det bara en rekommendation eller kan något hända om man har för dåligt nätagg ? Är dåligt insatt i sånt här så du får ursäkta om jag låter dum

Rekommendationerna brukar ha ganska stor marginal. Kolla swecs test.