ERROR: CPU Fan Has Failed! Vad ska man göra?

Permalänk

ERROR: CPU Fan Has Failed! Vad ska man göra?

Hejsan!
Som ni ser så är jag ny på detta forum, har ett "litet" problem med min ny uppgraderade stationär dator, som har kvar sin gamla moderkort Asus A8M2N-LA, köpte ny chassi ( Fractal Design Define R4 ), ny processor ( Amd Athlon 64 Doual Core 6000+ 3GHz ), ny nätagg ( Corsair GS600W ) processorkylare ( Antec Kuhler H20 620 ) och en ny 120mm fläkt (NEXUS 120mm REAL SILENT).
Nu till problemet, när jag startar upp systemet så får jag "Error: CPU Fan Has Failed" Press F2 to continue. Trotts att jag kopplat allting rätt, eller jag tror det iaf, så får jag detta meddelande hela tiden. Jag kan inte komma in i bios så jag kan göra ändringar i fläkterna så systemet inte dubbelkollar de hela tiden, men det går inte därför att mitt PS/2 tangentbord låser sig när man väl startar datorn och fram tills då windows loggan kommer upp.

Har försökt med följande åtgärder dock utan resultat:
1. Testat med (originalfläkten) för att se ifall det är fläkten som är trasig, men fick samma error igen.
2. Drog ur CMOS batteriet på moderkortet så Bios inställningarna nollställs, dock utan resultat.
3. Tog ut alla komponenter förutom, Gkort, processor+kylare, nätagg och så mus o tangent inkopplat, resterande komponenterna kopplade bort och försökte komma in i bios men fungerade inte.
4. Vid senaste försöket om att nollställa bios inställningarna gick det äntligen att komma in på Bios, då jag höll ner F2 knappen ned och precis då tangentbordet blinkade hann den komma in i bios, men väl där frös tangentbordet igen och ingenting fungerade.
5. Har uppdaterat bios, men även detta kunde inte hjälpa.

Obs! Detta problem finns beskrivet även på Eforum på idg.se se här

Är verkligen less på error meddelandet, är verkligen av behov av denna dator och måste laga den så fort som möjligt!

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att lösa detta problem?

Tack så jättemycket på förhand!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Har du en PWM-fläkt liggandes? Prova så fall att koppla in den på CPU_FAN på moderkortet. Troligen får du meddelandet för att BIOS inte kan styra fläkten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av ferdi2050:

Hejsan!
Som ni ser så är jag ny på detta forum, har ett "litet" problem med min ny uppgraderade stationär dator, som har kvar sin gamla moderkort Asus A8M2N-LA, köpte ny chassi ( Fractal Design Define R4 ), ny processor ( Amd Athlon 64 Doual Core 6000+ 3GHz ), ny nätagg ( Corsair GS600W ) processorkylare ( Antec Kuhler H20 620 ) och en ny 120mm fläkt (NEXUS 120mm REAL SILENT).
Nu till problemet, när jag startar upp systemet så får jag "Error: CPU Fan Has Failed" Press F2 to continue. Trotts att jag kopplat allting rätt, eller jag tror det iaf, så får jag detta meddelande hela tiden. Jag kan inte komma in i bios så jag kan göra ändringar i fläkterna så systemet inte dubbelkollar de hela tiden, men det går inte därför att mitt PS/2 tangentbord låser sig när man väl startar datorn och fram tills då windows loggan kommer upp.

Har försökt med följande åtgärder dock utan resultat:
1. Testat med (originalfläkten) för att se ifall det är fläkten som är trasig, men fick samma error igen.
2. Drog ur CMOS batteriet på moderkortet så Bios inställningarna nollställs, dock utan resultat.
3. Tog ut alla komponenter förutom, Gkort, processor+kylare, nätagg och så mus o tangent inkopplat, resterande komponenterna kopplade bort och försökte komma in i bios men fungerade inte.
4. Vid senaste försöket om att nollställa bios inställningarna gick det äntligen att komma in på Bios, då jag höll ner F2 knappen ned och precis då tangentbordet blinkade hann den komma in i bios, men väl där frös tangentbordet igen och ingenting fungerade.
5. Har uppdaterat bios, men även detta kunde inte hjälpa.

Obs! Detta problem finns beskrivet även på Eforum på idg.se se här

Är verkligen less på error meddelandet, är verkligen av behov av denna dator och måste laga den så fort som möjligt!

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att lösa detta problem?

Tack så jättemycket på förhand!

Om du vet att den fungerar så kan du väl bara gå in i bios och välja att den ska ignorera CPUFAN

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Om du vet att den fungerar så kan du väl bara gå in i bios och välja att den ska ignorera CPUFAN

Helt rätt. Gå bara in på BIOS och ta ignore.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av ferdi2050:

Hejsan!
Som ni ser så är jag ny på detta forum, har ett "litet" problem med min ny uppgraderade stationär dator, som har kvar sin gamla moderkort Asus A8M2N-LA, köpte ny chassi ( Fractal Design Define R4 ), ny processor ( Amd Athlon 64 Doual Core 6000+ 3GHz ), ny nätagg ( Corsair GS600W ) processorkylare ( Antec Kuhler H20 620 ) och en ny 120mm fläkt (NEXUS 120mm REAL SILENT).
Nu till problemet, när jag startar upp systemet så får jag "Error: CPU Fan Has Failed" Press F2 to continue. Trotts att jag kopplat allting rätt, eller jag tror det iaf, så får jag detta meddelande hela tiden. Jag kan inte komma in i bios så jag kan göra ändringar i fläkterna så systemet inte dubbelkollar de hela tiden, men det går inte därför att mitt PS/2 tangentbord låser sig när man väl startar datorn och fram tills då windows loggan kommer upp.

Har försökt med följande åtgärder dock utan resultat:
1. Testat med (originalfläkten) för att se ifall det är fläkten som är trasig, men fick samma error igen.
2. Drog ur CMOS batteriet på moderkortet så Bios inställningarna nollställs, dock utan resultat.
3. Tog ut alla komponenter förutom, Gkort, processor+kylare, nätagg och så mus o tangent inkopplat, resterande komponenterna kopplade bort och försökte komma in i bios men fungerade inte.
4. Vid senaste försöket om att nollställa bios inställningarna gick det äntligen att komma in på Bios, då jag höll ner F2 knappen ned och precis då tangentbordet blinkade hann den komma in i bios, men väl där frös tangentbordet igen och ingenting fungerade.
5. Har uppdaterat bios, men även detta kunde inte hjälpa.

Obs! Detta problem finns beskrivet även på Eforum på idg.se se här

Är verkligen less på error meddelandet, är verkligen av behov av denna dator och måste laga den så fort som möjligt!

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att lösa detta problem?

Tack så jättemycket på förhand!

Att tangentbordet (speciellt ett PS/2!) inte fungerar i BIOS tyder tyvärr på att du har ett allvarligare fel i datorn. Kolla:
1. Ta bort allt utom CPU & ena minnesstickan (om AMD fungerar med en minnespinne?) och prova
2. Prova med annat tangentbord
3. Gå tillbaks till din gamla CPU; ditt BIOS kanske inte stödjer din nya processor, så uppdatera den.

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Har du en PWM-fläkt liggandes? Prova så fall att koppla in den på CPU_FAN på moderkortet. Troligen får du meddelandet för att BIOS inte kan styra fläkten.

Själva chassite har två sådana, men jag har beställt ett par till, men nej jag har inte någon liggandes.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Om du vet att den fungerar så kan du väl bara gå in i bios och välja att den ska ignorera CPUFAN

Jo, jag vet, men problemet är väl att tangentbordet låser sig (fryser) vid system start så jag kan inte komma in i bios. Och den enda gången som lyckades komma in i bios så var det samma problem med tangentbordet!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Helt rätt. Gå bara in på BIOS och ta ignore.

Tack för ditt svar, men som jag nämnde tidigare så går det inte pga, tangentbordet låser sig helt vis systemstarten.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

står att den tar upp till Athlon 64 X2 5000+. Fungerar inte med din nya prolle. Tyvärr.
http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00757531...

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tawen:

står att den tar upp till Athlon 64 X2 5000+. Fungerar inte med din nya prolle.
http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00757531...

Se om du kan låna ett USB tangentbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

står att den tar upp till Athlon 64 X2 5000+. Fungerar inte med din nya prolle.
http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00757531...

Du kan ha rätt gällande processorn, men varför snurrar CPU fläkten så långsam ?
Och varför kan jag logga in i windows om det är så att den inte stödjer processorn så borde man rent teoretiskt inte kunna komma in i windows och jobba som vanligt, eller är jag ute o cysklar?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Avstängd

men har du satt en fläkt där det står cpu fan på moderkortet så den inte sitter på nån annan kontakt och är 100% säker på det
om den sitter rätt så testa att sätta en annan fläkt där så är det bara att hoppas att den känner av den

jag skulle gissa på att den låser datorn så tangentbordet inte funkar så att den inte ska överhettas p.g.a 0 rpm och det är därför den inte vill svara på tangentbordet så behöver inte vara nått alvarligt fel .. usb är en sak det kan man få aktivera i bios men ps2 ska funka rakt av annars som sagts

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

men har du satt en fläkt där det står cpu fan på moderkortet så den inte sitter på nån annan kontakt och är 100% säker på det
om den sitter rätt så testa att sätta en annan fläkt där så är det bara att hoppas att den känner av den

jag skulle gissa på att den låser datorn så tangentbordet inte funkar så att den inte ska överhettas p.g.a 0 rpm och det är därför den inte vill svara på tangentbordet så behöver inte vara nått alvarligt fel .. usb är en sak det kan man få aktivera i bios men ps2 ska funka rakt av annars som sagts

kasnke det. Pröva ta fläkten från gamla kylaren. Se vad den säger.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

kasnke det. Pröva ta fläkten från gamla kylaren. Se vad den säger.

Skrivet av ferdi2050:

Du kan ha rätt gällande processorn, men varför snurrar CPU fläkten så långsam ?
Och varför kan jag logga in i windows om det är så att den inte stödjer processorn så borde man rent teoretiskt inte kunna komma in i windows och jobba som vanligt, eller är jag ute o cysklar?

Enligt Hp´s hemsida borde det inte fungera, utan varken boota annars frysningar. Teoretiskt.
Men det fungerar ju tydligen.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur hårddiskarna och se om du inte kan tvinga din dator in i bios?
Alla konstiga knep kan fungera är min erfarenhet av liknande problem med tangentbord..
Skulle också testa med olika sorters tangentbord.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

men har du satt en fläkt där det står cpu fan på moderkortet så den inte sitter på nån annan kontakt och är 100% säker på det
om den sitter rätt så testa att sätta en annan fläkt där så är det bara att hoppas att den känner av den

jag skulle gissa på att den låser datorn så tangentbordet inte funkar så att den inte ska överhettas p.g.a 0 rpm och det är därför den inte vill svara på tangentbordet så behöver inte vara nått alvarligt fel .. usb är en sak det kan man få aktivera i bios men ps2 ska funka rakt av annars som sagts

Se hur jag har kopplat kylaren och den nya 120mm fläkten (1000 RPM):

Texten kopierade jag från min förra inlägg på eforum:
När jag kopplar in 120mm fläkten till processorkylarens kontakt 1 (se bild) och därefter kopplar kylarens 3-pin kontakt 2 (se bild) till CPU_Fan kontakten så får jag felmeddelande vid systemstarten. Trotts att fläkten är 1000rpm så snurrar den inte mer än kanske bara 500rpm, då det inte blåser ut "alls".

När jag kopplar processorskylarens 3-pin kontakt 2 (se bild) till SYS_Fan så stängs datorn av.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Testa att koppla ur hårddiskarna och se om du inte kan tvinga din dator in i bios?
Alla konstiga knep kan fungera är min erfarenhet av liknande problem med tangentbord..
Skulle också testa med olika sorters tangentbord.

Har faktiskt gjort det, men utan resultat!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Nollställt/resetat bios/cmos? Hur du gör detta står i din mobomanual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Måste tillägga att i Enhetshanteraren och i Systeminformation under processor så står:
AMD Processor model unknown, 3000MHz, 2 kärnor, 2 logiska processorer.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nollställt/resetat bios/cmos? Hur du gör detta står i din mobomanual.

Redan gjort! se första inlägget!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Nu bytte jag ut fläkten och det fungerar som like never b4.

Ända problemet är att min CPU hållare är gjord av metall och med den chassi som jag har R4 så blockerar chassin en del av cpu hållaren vilket gör att båda metallerna (från chassin + cpu hållaren) kommer i kontakt med varandra och det går faktiskt inte att starta datorn.
Hur kan man på bästa möjliga sätt lösa detta problem?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Nu bytte jag ut fläkten och det fungerar som like never b4.

Ända problemet är att min CPU hållare är gjord av metall och med den chassi som jag har R4 så blockerar chassin en del av cpu hållaren vilket gör att båda metallerna (från chassin + cpu hållaren) kommer i kontakt med varandra och det går faktiskt inte att starta datorn.
Hur kan man på bästa möjliga sätt lösa detta problem?

Har du inte monterat dit moderkortsdistanserna?

Edit:
Förstår faktiskt inte vad du menar med CPU-hållare, menar du din sockeln? Har du inte använt dig av "bakplåten" (heter det så på svenska?).

Här är en video på hur man monterar kylaren http://www.youtube.com/watch?v=NbNKNkLxCpk&feature=youtube_gd...

Permalänk
Skrivet av weezy:

Har du inte monterat dit moderkortsdistanserna?

Edit:
Förstår faktiskt inte vad du menar med CPU-hållare, menar du din sockeln? Har du inte använt dig av "bakplåten" (heter det så på svenska?).

Här är en video på hur man monterar kylaren http://www.youtube.com/watch?v=NbNKNkLxCpk&feature=youtube_gd...

OMG!! Det är ju sant har helt och hållet glömt bort moderkortsdistanserna!!!!!
TACK!! ska gör d på n gng!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Nu fungerar datorn som det ska, men när man är inne på youtube o kollar på en video så stannar videon efter ca 5 sec ...?
Också, förut kunde jag spela upp 1080p video utan problem med min gamla processor som var 2.0GHz, men detta är inte möjligt med den nya som är 3,0GHz, trotts att jag haft samma grafikkort i bägge fallen.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ferdi2050:

OMG!! Det är ju sant har helt och hållet glömt bort moderkortsdistanserna!!!!!
TACK!! ska gör d på n gng!

Den var... epic!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ferdi2050:

OMG!! Det är ju sant har helt och hållet glömt bort moderkortsdistanserna!!!!!
TACK!! ska gör d på n gng!

Då har du nog svaret på varför tangentbordet och fläkten inte funkade tidigare också, har du tur har du inte förstör något, men risken är stor att man kortsluter moderkortet och att det drar med sig andra komponenter, vilket kanske förklarar varför allt inte fungerar.

Vad är det för moderkort ? Har du slaktat en hp och bytt chassi?
http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/A8M2N-LA.html säger att det är problem med 6000 cpuerna och det kortet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ferdi2050:

Nu fungerar datorn som det ska, men när man är inne på youtube o kollar på en video så stannar videon efter ca 5 sec ...?
Också, förut kunde jag spela upp 1080p video utan problem med min gamla processor som var 2.0GHz, men detta är inte möjligt med den nya som är 3,0GHz, trotts att jag haft samma grafikkort i bägge fallen.

Kan vara nya Flash som ställer till det, testa att högerklicka på Videon och slå av hårdvaruacceleration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då har du nog svaret på varför tangentbordet och fläkten inte funkade tidigare också, har du tur har du inte förstör något, men risken är stor att man kortsluter moderkortet och att det drar med sig andra komponenter, vilket kanske förklarar varför allt inte fungerar.

Vad är det för moderkort ? Har du slaktat en hp och bytt chassi?
http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/A8M2N-LA.html säger att det är problem med 6000 cpuerna och det kortet

aa precis, men min cpu är en sådan ADX6000IAA6CZ och det fungerar just nu, dock så står deti enhethanteraren under processor att det är en unknown version dvs. AMD Processor model unknown

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kan vara nya Flash som ställer till det, testa att högerklicka på Videon och slå av hårdvaruacceleration.

testade men har fortfarande samma problem. Det dröjer typ 10 sek sen stannar video helt och man måste spola fram den några sek för att det ska fungera, men problemet upprepar sig efter 5 sek igen!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Den var... epic!!

Rejält!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |