CDON: Får fel processor än jag köpt, betalat och bekräftat.

Permalänk
Medlem

CDON: Får fel processor än jag köpt, betalat och bekräftat.

Hej!

I fredags så beställde jag denna dator från CDON:
5020388252 THOR Mode - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP 1 10490 kr 10490 kr

Nyligen fick jag ett e-mail att datorn postats och att det är:
5020388252 1.00 THOR Mode - Intel i7-2600

De har alltså stängt av länken där jag beställde datorn och bytt till denna med samma artikelnummer UTAN att kontakta mig. Det ska poängteras att det i mina ordrar så står det klart och tydligt specifikationerna på datorn som står överst.
Jag har köpt en annan dator än de skickar, vilken gör mig fruktansvärt kränkt, ledsen och lurad. i7-3770K är ju betydligt bättre än i7-2600. Detta måste ju vara ett solklart fall av lurendrejeri!?

Permalänk
Medlem

Eftersom du faktiskt inte fått datorn än är det lite väl tidigt att slänga grisen över ån, det kan ju helt enkelt vara så att de ändrat produkten för framtida kunder men att du får just det du beställt.
Enklast är naturligtvis att kontakta CDON eftersom de är de enda som vet hur det ligger till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Kontakta CDON och se vad de säger om saken då?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som får problem på en hemsida, för att sedan gå till annan för att skrika och vela om det.

Kontakta CDON, inte Sweclockers forum, vad ska vi göra?

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat dem. Förstår inte varför det ska stå i mitt mail att de skickar en helt annan dator än jag beställt, med samma artikelnummer. Brukar man inte byta artikelnummer om man ändrar konfiguarationen i en dator? Åtminstone tycker väl jag att det vore det enda rätta, hur ska de annars kunna hålla koll på kundkontakt/ärenden om jag får problem med datorn!? Jag tycker detta känns som att bli sol-och-vårad och fruktansvärt oproffsigt från CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Hej!

I fredags så beställde jag denna dator från CDON:
5020388252 THOR Mode - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP 1 10490 kr 10490 kr

Nyligen fick jag ett e-mail att datorn postats och att det är:
5020388252 1.00 THOR Mode - Intel i7-2600

De har alltså stängt av länken där jag beställde datorn och bytt till denna med samma artikelnummer UTAN att kontakta mig. Det ska poängteras att det i mina ordrar så står det klart och tydligt specifikationerna på datorn som står överst.
Jag har köpt en annan dator än de skickar, vilken gör mig fruktansvärt kränkt, ledsen och lurad. i7-3770K är ju betydligt bättre än i7-2600. Detta måste ju vara ett solklart fall av lurendrejeri!?

Skrivet av twit:

Eftersom du faktiskt inte fått datorn än är det lite väl tidigt att slänga grisen över ån, det kan ju helt enkelt vara så att de ändrat produkten för framtida kunder men att du får just det du beställt.
Enklast är naturligtvis att kontakta CDON eftersom de är de enda som vet hur det ligger till.

Skulle gissa att det är tvärtom, att leveranssystemet inte fått en uppdaterad beskrivning för det artikelnumret. CDONs kundtjänst vill man inte försöka kontakta i onödan, så vänta tills du fått datorn och kontrollera, om det är fel så får ju självklart CDON stå för returkostnader.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Var det inte en annan med exakt samma problem, han blev erbjuden 1000 kronors avdrag har jag för mig.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Hej!

I fredags så beställde jag denna dator från CDON:
5020388252 THOR Mode - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP 1 10490 kr 10490 kr

Nyligen fick jag ett e-mail att datorn postats och att det är:
5020388252 1.00 THOR Mode - Intel i7-2600

De har alltså stängt av länken där jag beställde datorn och bytt till denna med samma artikelnummer UTAN att kontakta mig. Det ska poängteras att det i mina ordrar så står det klart och tydligt specifikationerna på datorn som står överst.
Jag har köpt en annan dator än de skickar, vilken gör mig fruktansvärt kränkt, ledsen och lurad. i7-3770K är ju betydligt bättre än i7-2600. Detta måste ju vara ett solklart fall av lurendrejeri!?

Cdon försöker knappast blåsa dig, i så fall handlar det om misstag. Fick du inte ett bekräftelsemail efter lagd beställning? Skiljer det sig från ordern som du hittar i din orderhistorik på din inloggning på cdons hemsida?

Edit: Gillar att du delar med dig hur det känns att bli "sol-och-vårad".

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Förstår mig inte på folk som får problem på en hemsida, för att sedan gå till annan för att skrika och vela om det.

Kontakta CDON, inte Sweclockers forum, vad ska vi göra?

Jag förstår mig inte på folk som du som gnäller över det. Detta är väl ett forum för konsumenträtt och då tycker åtminstone jag detta är relevant för fler än mig enkom. De kanske sysslar med detta systematiskt, att slänga in sämre datorkomponenter än folk faktiskt har beställt och betalat för. Kan väl vara bra för fler än mig att veta eller?

Dessutom så vill man väl ha mer råd om vad man kan göra än att bara kontakta dem liksom. Jag vill ju inte ligga ute med sådana summor pengar i onödan om man kan få råd hur man praktiskt kan gå till väga om jag inte får den datorn jag beställt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jussi V.:

Jag förstår mig inte på folk som du som gnäller över det. Detta är väl ett forum för konsumenträtt och då tycker åtminstone jag detta är relevant för fler än mig enkom. De kanske sysslar med detta systematiskt, att slänga in sämre datorkomponenter än folk faktiskt har beställt och betalat för. Kan väl vara bra för fler än mig att veta eller?

Dessutom så vill man väl ha mer råd om vad man kan göra än att bara kontakta dem liksom. Jag vill ju inte ligga ute med sådana summor pengar i onödan om man kan få råd hur man praktiskt kan gå till väga om jag inte får den datorn jag beställt.

Det snabbaste och enklaste är att ta kontakt med återförsäljaren än att vi ska försöka bestämma över de. Det är deras ansvar och inte vårat. Ifall om det skulle vara något fel på produkten, då kan vi hjälpa men inte mot sånt här. Vi kan heller inte bryta oss in i hemsidan och försöka fixa det år dig.

Ledsen men då är det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Cdon försöker knappast blåsa dig, i så fall handlar det om misstag. Fick du inte ett bekräftelsemail efter lagd beställning? Skiljer det sig från ordern som du hittar i din orderhistorik på din inloggning på cdons hemsida?

Som jag skrev så står det i min orderstatus på deras hemsida att det inte är den datorn (förrutom just namned Thor Mode då) som det står i leveransmailet. Helt olika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jussi V.:

Som jag skrev så står det i min orderstatus på deras hemsida att det inte är den datorn (förrutom just namned Thor Mode då) som det står i leveransmailet. Helt olika.

Här har du numret som du kan ringa imorgon bitti: (0)10 703 20 00 mer än så kan vi inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, kontakta CDON imorgon, förklara läget och det kommer att lösa sig. Jag är helnöjd med CDON och har nu mer blivit en stamkund hos dom pga bra priser och en underbar support. Jag har svårt att se att CDON vill tjäna några extra kronor genom att lura folk. Tror som någon nämnde innan att dom ändrat för framtida köpare och du kommer med största sannolikhet att få det som du betalat för, om inte så kommer CDON att lösa det med dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

..............det lite väl tidigt att slänga grisen över ån.

???? Har aldrig hört det ordspråket, ger ju ingen mening

TS: Är du säker på att det bara är cpu:n? CDON har väl inte haft nån dator med 2600K och GTX670 eller?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Skulle gissa att det är tvärtom, att leveranssystemet inte fått en uppdaterad beskrivning för det artikelnumret. CDONs kundtjänst vill man inte försöka kontakta i onödan, så vänta tills du fått datorn och kontrollera, om det är fel så får ju självklart CDON stå för returkostnader.

Nej, deras kundtjänst är under all kritik. Har inte haft någon status alls på den ordern sen fredags morse och jag kontaktade dem idag och frågade hur det går, då jag ej ser någon status. De svarade att den packas och vid 21 ikväll kom ett email in att dom skickat Intel i7-2600. Medans det i mina ordrar står klart och tydligt: THOR Mode - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP. Känns ju knäppt. Men som du säger, jag får väl vänta och se vad jag får och vad dom säger sen när de väl behagar att svara. Jobbigt dock om jag får fel, behöver skicka tbx osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

i7-3770K är ju betydligt bättre än i7-2600.

¿Que?
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

skillnaden är minimal om du överklockar dock är det sant att 3770K som är ersättaren till 2700K inte 2600K är 100Mhz snabbare i grundkonfiguration och har PCI-E 3.0.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

???? Har aldrig hört det ordspråket, ger ju ingen mening

TS: Är du säker på att det bara är cpu:n? CDON har väl inte haft nån dator med 2600K och GTX670 eller?

Jag kopierade bara vad som stod i leveransbeskedet och det står enkom: THOR Mode - Intel i7-2600

Skrivet av The Mupp:

¿Que?
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

skillnaden är minimal om du överklockar dock är det sant att 3770K som är ersättaren till 2700K inte 2600K är 100Mhz snabbare i grundkonfiguration och har PCI-E 3.0.

Nu har du inte tagit på dig glasögonen min vän. THOR Mode - Intel i7-2600 står det i min leveransbekräftelse, inte 2700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Nej, deras kundtjänst är under all kritik. Har inte haft någon status alls på den ordern sen fredags morse och jag kontaktade dem idag och frågade hur det går, då jag ej ser någon status. De svarade att den packas och vid 21 ikväll kom ett email in att dom skickat Intel i7-2600. Medans det i mina ordrar står klart och tydligt: THOR Mode - Intel i7-3770K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP. Känns ju knäppt. Men som du säger, jag får väl vänta och se vad jag får och vad dom säger sen när de väl behagar att svara. Jobbigt dock om jag får fel, behöver skicka tbx osv...

Förstår att det känns drygt om du får vänta några dagar extra på datorn pga att de skickar fel, men du har ju iaf rätten på din sida iom orderbekräftelsen, så det kommer ju inte bli problem.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

Inte telefon men du kan säkert hitta ett annat sätt att kontakta dom som passar dig utmärkt.
http://cdon.se/kundservice/kontaktalternativ/

010 703 20 00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Ta det lugnt, kontakta CDON imorgon, förklara läget och det kommer att lösa sig. Jag är helnöjd med CDON och har nu mer blivit en stamkund hos dom pga bra priser och en underbar support. Jag har svårt att se att CDON vill tjäna några extra kronor genom att lura folk. Tror som någon nämnde innan att dom ändrat för framtida köpare och du kommer med största sannolikhet att få det som du betalat för, om inte så kommer CDON att lösa det med dig.

Ok, ska försöka lugna ner mig. Men blev så skärrad. Stora pengar att ligga ute med och jobbigt med strul.

Skrivet av The Mupp:

Inte telefon men du kan säkert hitta ett annat sätt att kontakta dom som passar dig utmärkt.
http://cdon.se/kundservice/kontaktalternativ/

...och det tror du inte att jag har gjort!? Problemet med CDON är ju just att man inte kan få direktkontakt med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

010 703 20 00

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jussi V.:

lungt

Permalänk
Medlem

Det verkar som dem försöker slingra sig ur en felskrivning på hemsidan.

10490kr för 3770, ssd + hårdisk och GTX670 är helt enkelt för billigt. Någon har klantat sig.

Exempel som styrker är dessa andra erbjudanden:
THOR Einride v2 - Intel i5-3570K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP 13990 kr
THOR Veor v.2 - Intel i5-3450 - 8GB - 120GB SSD & 2TB - Nvidia GTX670 - W7HP 12999 kr
THOR Jords v.2 - Intel i5-3570K - 8GB - 2TB - Nvidia GTX670 - W7HP 11990 kr

Överväg att inte hämta ut paketet. Hör av dig till cdon direkt. Kika på prisjaktomdömena. Det brukar komma upp svar från butik med epostadresser som jag skulle prova skriva till.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå din frustration TS, dock så som många säger så är det bara att kontakt Cdon och se vad som händer.. i värsta fall är det bara att göra ett återköp.

Tycker en del svar av folk är onödiga. Detta forum är till för att användas. Detsutom är inte Cdon dom lättaste att få tag på när det strular.

Hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

...och det tror du inte att jag har gjort!? Problemet med CDON är ju just att man inte kan få direktkontakt med dom.

Du är ganska otrevlig för att leta efter hjälp men jag skulle nog kalla (det nedan) som direkt kontakt men vad vet jag? enligt dig så verkar jag ganska dum.
"Chat
Vill du prata med oss går det bra över vår nya chat. Den är tillgänglig när du ser "Chatta med oss" till höger."

Skrivet av Alle22:

010 703 20 00

vad ska jag med numret till?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Det verkar som dem försöker slingra sig ur en felskrivning på hemsidan.

10490kr för 3770, ssd + hårdisk och GTX670 är helt enkelt för billigt. Någon har klantat sig.

Exempel som styrker är dessa andra erbjudanden:
THOR Einride v2 - Intel i5-3570K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP 13990 kr
THOR Veor v.2 - Intel i5-3450 - 8GB - 120GB SSD & 2TB - Nvidia GTX670 - W7HP 12999 kr
THOR Jords v.2 - Intel i5-3570K - 8GB - 2TB - Nvidia GTX670 - W7HP 11990 kr

Överväg att inte hämta ut paketet. Hör av dig till cdon direkt. Kika på prisjaktomdömena. Det brukar komma upp svar från butik med epostadresser som jag skulle prova skriva till.

/s

Detta låter rätt rimligt.
MEN - Om det är så att fel information har gått ut till kund att X-vara finns tillgänglig till Y-pris så ska ju denne få detta priset om beställningen är lagd. Är det så att de vill ändra på saken ska de ju framförallt höra av sig först och säga "förlåt, fel pris på hemsidan... datorn kostar egentligen Z, men vi kan erbjuda dig vara Y istället, för samma pris. Eller så kan du ångra din order och få pengarna tillbaka. Vi ber om ursäkt för felet".

Iallafall, om vi har fel pris i vår hylla så ger vi alltid kunden det priset. Det är VI som gjort fel, inte kunden som förslagsvis åkt från Gällivare för att köpa produkten. Då är det också vårt problem att se till att likartade saker inte händer igen för att vi inte ska göra förlusten.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Detta låter rätt rimligt.
MEN - Om det är så att fel information har gått ut till kund att X-vara finns tillgänglig till Y-pris så ska ju denne få detta priset om beställningen är lagd. Är det så att de vill ändra på saken ska de ju framförallt höra av sig först och säga "förlåt, fel pris på hemsidan... datorn kostar egentligen Z, men vi kan erbjuda dig vara Y istället, för samma pris. Eller så kan du ångra din order och få pengarna tillbaka. Vi ber om ursäkt för felet".

Iallafall, om vi har fel pris i vår hylla så ger vi alltid kunden det priset. Det är VI som gjort fel, inte kunden som förslagsvis åkt från Gällivare för att köpa produkten. Då är det också vårt problem att se till att likartade saker inte händer igen för att vi inte ska göra förlusten.

Precis min åsikt. Jag hade ju dessutom kontaktat dem själva via "mina ärenden" på deras hemsida och frågat hur det går med min order. Där har de fortfarande inte svarat efter min följdfråga då de svarat att den packas och det skickade jag 18:36 idag. 21:54 så far jag ett email att en helt annan dator skickas men under samma namn "Thor Mode", än jag beställt. I min orderhistorik på deras hemsida står det att datorn jag beställt postats, medans i mailet så står de att de skickat en sämre dator. Fruktansvärt förvånande och frustrerande för mig och väldigt oproffsigt och fult agerande från CDON om de medvetet bara försöker blunda och chansa med att skicka iväg en sämre dator. Oavsett vad jag nu får för dator eller vad de säger imorgon så ska det ändå inte gå till på detta vis. Någon form av internkommunikation och logistik måste de väl ändå ha kan man ju tycka.

Aja, bara att ta tag i tjurhornen imorgon och hoppas på det bästa. Men jag anar att detta bara är början på ett långdraget ärende tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om du tar ut paketet och börjar använda datorn även fast den är fel så kan det spela till din nackdel. Är något fel ska detta meddelas direkt osv osv.

Dem kanske försöker fula sig med återställningskostnader osv osv om du använder grejjerna.

Så helst ska du inte ens röra sakerna om det är något fel. Helst inte ens ta ut dem om du vet att något är fel. Dock hajjar jag att man inte riktigt vet vad som är i datorn innan man testat.

Säger bara att du kommer få mera jobb om du tar hem grejjerna, packar upp dem, är fel, packar ner dem... väntar och kanske får avgifter och grejjer. Bäst är nog att inte hämta ut varan och stå på dig.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Om du tar ut paketet och börjar använda datorn även fast den är fel så kan det spela till din nackdel. Är något fel ska detta meddelas direkt osv osv.

Dem kanske försöker fula sig med återställningskostnader osv osv om du använder grejjerna.

Så helst ska du inte ens röra sakerna om det är något fel. Helst inte ens ta ut dem om du vet att något är fel. Dock hajjar jag att man inte riktigt vet vad som är i datorn innan man testat.

Säger bara att du kommer få mera jobb om du tar hem grejjerna, packar upp dem, är fel, packar ner dem... väntar och kanske får avgifter och grejjer. Bäst är nog att inte hämta ut varan och stå på dig.

/s

Ja, jag borde ju hinna få ett svar av dom innan datorn kommer med posten iaf och jag skrev att jag inte beställt den datorn som det står i mailet att de skickat utan den datorn som det står om i min orderhistorik. Kan ju inte vara så svårt för dem att se skillnaden liksom. Bara återstår att se hur de säger att vi ska lösa problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jussi V.:

Lyfta luren till CDON? Var hittar man det nummret någonstans då?

Vad får du ut av att hålla på att dryga dig? Är det tufft? Coolt? Ser andra fjortisar upp till dig då?

Orkar man bara göra en snabbsökning så hittar man nummret till den här http://www.cdongroup.com/sv/Kontakta-oss/
Jag har kontaktat dem där många gånger och de är väldigt hjälpsamma...annars svarar de faktiskt på mail inom 24 timmar (står t.o.m på deras hemsida)