Plextor M5 Pro först med Marvell 88SS9187

Permalänk
Melding Plague

Plextor M5 Pro först med Marvell 88SS9187

Japanska Plextor blir först ut att officiellt använda Marvells senaste lagringskontroller 88SS9187 i sin nya SSD-serie M5 Pro. Som grädde på moset bestyckas enheterna med flashminnen tillverkade i 19 nanometer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kan de sänka priserna, 5-års garanti är väldigt nice också.

Permalänk
Medlem

Kul med lite annat än sandforce men marvell har jag inte så bra erfarenhet av. Fast det gäller sata6 portarna på mitt sabertooth x58. De är stabila men inte så snabba

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

Kul med lite annat än sandforce men marvell har jag inte så bra erfarenhet av. Fast det gäller sata6 portarna på mitt sabertooth x58. De är stabila men inte så snabba

Skickades från m.sweclockers.com

Marvells styrkretsar ska inte förväxlas med deras sata portar. Deras portar är helt värdelösa medan deras styrkrets faktiskt är bra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Plextor M5 Pro blir nog Jonas nya favorit om de lovar ut det här :O!

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Äntligen lite ny teknik som inte är nersmetad med SandForce. Det här kan bli riktigt intressant. Frågan är ju om 19nm har lika god hållbarhet som 25nm som de påstår, men det får vi väl se. Men helt kass kan den ju inte vara eftersom de vågar lämna 5 års garanti, så då känns det ju ganska tryggt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nice, kanske byta ut sina OCZ Vertex 120GB från tidigt 2009

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk

Börjar bli dags att införskaffa en SSD då. Undrar bara vad priset kommer landa på. Om bara 256GB versionen landar runt 1500-1600:- så är ju ett köp givet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Kul att se plextor leda utvecklingen igen, long time no seen plextor
Kungen av SCSI brännare back in the day.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Explorer45:

Börjar bli dags att införskaffa en SSD då. Undrar bara vad priset kommer landa på. Om bara 256GB versionen landar runt 1500-1600:- så är ju ett köp givet.

Tror på närmare 3000 än 2000 iaf om man tittar på priserna dom haft innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul att se plextor leda utvecklingen igen, long time no seen plextor
Kungen av SCSI brännare back in the day.

Plextors optiska enheter har genom åren varit väldigt stabila och bra. Samma kan man inte säga om Marvells SATA 6 GB/s kretsar, den värsta skit leverantören av dessa controllers jag känner till... Kommer aldrig mer köpa någon komponent med deras kretsar även om det står Plextor på förpackningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte Plextors M3 Pro innan sommaren tog fart. Hur nöjd som helst, har aldrig blue-screen:at eller varit några problem i huvudtaget. Något som jag tycker är trevligt inom konsumentelektronikvärlden är när "underdogs" eller vad man nu ska kalla det lyckas skapa något eget som kan konkurrera med de större och mer etablerade företagen inom området. Så jäkla trist när nästan alla inom ssd-marknaden ska köra på samma kretsar (syftar på sandforce-kretsarna) och därmed sätta samma pris på sina ssd:er. Bra att våga bryta mönstret och pröva på nya grejer så som Plextor gör. Blir mer fart på ssd-utveckling och större konkurrens på marknaden vilket i längden gynnar oss konsumenter!

Visa signatur

|Intel i5 3570k@3.4GHz|MSI B75IA-E33 M-ITX|Corsair XMS3 8GB@1600MHz CL9|Fractal Design Node 304|Cooler Master Silent Pro M2 520W|Samsung 830 128GB|WD 2TB Green|Zotac 660Ti OC @ 1150MHz|

Permalänk

Helt klart värt att tänka på dessa diskar när jag skall uppgradera datorn senare i vinter.

Börjar bli lite segt att köra HDD, och min fjuttiga SSD på 60GB räcker i princip bara till OS (vilket iofs var hela idén).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Plextors optiska enheter har genom åren varit väldigt stabila och bra. Samma kan man inte säga om Marvells SATA 6 GB/s kretsar, den värsta skit leverantören av dessa controllers jag känner till... Kommer aldrig mer köpa någon komponent med deras kretsar även om det står Plextor på förpackningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså?
Jag är stormnöjd med mina crucial M4, aldrig strulat det minsta.
Sandforce har ju strulat miljarder gånger mer.

Sen vad menar du med 6 gb/s kretsar? Tänker du på moderkortet? det har ju inget med SSD att göra för fem öre ;O
Dom på moderkortet använder man såklart inte, man använder intels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jaså?
Jag är stormnöjd med mina crucial M4, aldrig strulat det minsta.
Sandforce har ju strulat miljarder gånger mer.

Sen vad menar du med 6 gb/s kretsar? Tänker du på moderkortet? det har ju inget med SSD att göra för fem öre ;O
Dom på moderkortet använder man såklart inte, man använder intels.

varför såklart inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På offt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Plextors optiska enheter har genom åren varit väldigt stabila och bra. Samma kan man inte säga om Marvells SATA 6 GB/s kretsar, den värsta skit leverantören av dessa controllers jag känner till... Kommer aldrig mer köpa någon komponent med deras kretsar även om det står Plextor på förpackningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det skrivits tidigare i tråden ska du inte blanda ihop dessa två.

Skrivet av Tumnus:

Marvells styrkretsar ska inte förväxlas med deras sata portar. Deras portar är helt värdelösa medan deras styrkrets faktiskt är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Som det skrivits tidigare i tråden ska du inte blanda ihop dessa två.

Handlar inte om ihop blandning, handlar om förtroende för företaget Marvell = 0

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

varför såklart inte

Skickades från m.sweclockers.com

för dom är skräp?
Och dom har absolut 0 att göra med ssd.