Datorn kraschar när jag överklockar

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar när jag överklockar

Hej!

Det är så att jag har lite problem med mitt nya ASUS Radeon HD 7950 3GB.

Så här ser mina inställningar ut i Catalyst Control Center:
GPU-klocka: 800 MHz
Minnesklocka: 1250 MHz
Energikontrollinställningar: 0%

Mina andra dator specs om någon vill se Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 PSU: Corsair VX 550W CPU: Intel Core i7 870 3.6 GHz RAM: 8 GB

Det finns två problem med mitt grafikkort.

1.
Ibland så har det hänt att skärmen blir helt vit och datorn hänger sig, jag har då varit tvungen att starta om datorn via "rs-knappen". Varje gång detta har hänt så har jag varit inne i chrome (tror jag). Under dessa "white-screens" så var inte grafikkortet överklockat någonting.

2
När jag överklockar GPU:n från 800 MHz till 1000 MHz så kraschar datorn. Det slutade med att jag fick gå in via felsäkertläge och göra en systemåterställning för att få tillbaka inställningarna till standard eftersom datorn hängde sig så fort jag kom in på skrivbordet (när Catalyst Control Center skulle startas). Grafikkortet borde väl palla 1000 MHz? 900 MHz fungerar i alla fall. Kan också tillägga att grafikkortet ligger på 37 grader celsius, så det borde ju inte vara för att det blir för varmt.

Här är också mitt resultat från 3DMark 11:
http://3dmark.com/3dm11/4050543

Jag får väldigt dåliga resultat om man jämför med andra som har 7950.

Vad beror dessa fel på och hur ska jag lösa dem?

Tack !

//Rickard

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Höjde du spänningen när du testade klockningen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Höjde du spänningen när du testade klockningen?

Jag vet inte riktigt. Jag har inte världens koll på just detta med att överklocka. Men jag hörde med en polare och han sa att jag skulle höja energikontrollinställningarna, så jag satta den på 20%

Var det bra/dåligt/fel?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av riille:

Jag vet inte riktigt. Jag har inte världens koll på just detta med att överklocka. Men jag hörde med en polare och han sa att jag skulle höja energikontrollinställningarna, så jag satta den på 20%

Var det bra/dåligt/fel?

Man ska alltid läsa på innan man börjar med överklockning, här har du lite läsning!:)

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130321-snabbguid...

Edit: Skulle rekommendera att du följer Arvidbergstedt's guide:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det stod: Energikontrollinställningar: 0%
Men det kan ju vara så att ditt kort med allt annat du har inte klarar 1GHz, så testa med lite lägre klock på både CPU och GPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Man ska alltid läsa på innan man börjar med överklockning, här har du lite läsning!:)

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130321-snabbguid...

Edit: Skulle rekommendera att du följer Arvidbergstedt's guide:)

Tack jag följer den just nu så får vi se hur det går!

Men vad tror du om det första problemet då?

Skrivet av Jalle64:

Ja det stod: Energikontrollinställningar: 0%
Men det kan ju vara så att ditt kort med allt annat du har inte klarar 1GHz, så testa med lite lägre klock på både CPU och GPU.

Ska testa det

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riille:

Hej!

Det är så att jag har lite problem med mitt nya ASUS Radeon HD 7950 3GB.

Så här ser mina inställningar ut i Catalyst Control Center:
GPU-klocka: 800 MHz
Minnesklocka: 1250 MHz
Energikontrollinställningar: 0%

Mina andra dator specs om någon vill se Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 PSU: Corsair VX 550W CPU: Intel Core i7 870 3.6 GHz RAM: 8 GB

Det finns två problem med mitt grafikkort.

1.
Ibland så har det hänt att skärmen blir helt vit och datorn hänger sig, jag har då varit tvungen att starta om datorn via "rs-knappen". Varje gång detta har hänt så har jag varit inne i chrome (tror jag). Under dessa "white-screens" så var inte grafikkortet överklockat någonting.

2
När jag överklockar GPU:n från 800 MHz till 1000 MHz så kraschar datorn. Det slutade med att jag fick gå in via felsäkertläge och göra en systemåterställning för att få tillbaka inställningarna till standard eftersom datorn hängde sig så fort jag kom in på skrivbordet (när Catalyst Control Center skulle startas). Grafikkortet borde väl palla 1000 MHz? 900 MHz fungerar i alla fall. Kan också tillägga att grafikkortet ligger på 37 grader celsius, så det borde ju inte vara för att det blir för varmt.

Här är också mitt resultat från 3DMark 11:
http://3dmark.com/3dm11/4050543

Jag får väldigt dåliga resultat om man jämför med andra som har 7950.

Vad beror dessa fel på och hur ska jag lösa dem?

Tack !

//Rickard

Jag tycker nog att du ska läsa på lite innan du ger dig in på sånt, jag hör ju att du är alldeles ny på överklockning. Jag har samma kort med ASUS 7950 och man kan inte höjja gpu klockan och minnet och tro att det är stabilt om du inte ökar voltage för kortet. Drar du upp staplarna till max på CCC så måste du öka voltage och det kan du inte göra med CCC utan istället med afterburner.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Skrivet av riille:

Tack jag följer den just nu så får vi se hur det går!

Men vad tror du om det första problemet då?

Ska testa det

Har du testat att ominstallera drivrutinerna till grafikkortet? Om inte, glöm ej att använda driversweeper eller liknande!:)

Hur går det med överklockningen?

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Har du testat att ominstallera drivrutinerna till grafikkortet? Om inte, glöm ej att använda driversweeper eller liknande!:)

Hur går det med överklockningen?

Japp det har jag testat!

Nu till överklockningen som går sådär...

Min volt låg på ca 0.9 V som standard. Jag har följt guiden in i minsta detalj och det gick bra. Jag satte volten på 1,2 och fortsatte att höja MHz på GPU:n. Nu kom jag över 1000 MHz som jag inte gjorde förut, så det är ju väldigt positivt! Jag gjorde stress-test hela tiden för att se vad tempen låg på. Den ligger runt 63 grader.

Men nu till en litet problem med överklockningen. Det finns ju flera olika tester i MSI Kombustor. Då testade jag att starta "Run P-score (1280x720)" som låg under fliken "KMark (PhysX)". Innan jag började med överklockningen så klarade datorn av det testet galant. Men nu när jag startade det så slocknade hela datorn, direkt, den bara stängdes av!

Jag förstår inte varför. Eftersom under varje stress-test jag gjorde medans jag höjde MHz lite i taget så såg alla värden bra ut.

Hur kommer det sig att den kraschar på det testet?
När jag startade det testet så låg GPU:n på lite över 1000 MHz och minneshastigehet låg på 1250 MHz (standard) och volten på 1,2 V.

Edit: jag har testat allt möjligt nu! Datorn har kraschat ett hundra tal gånger under denna tid...
Hur försiktig jag än är så kraschar skiten om jag överklockar den lite.

Varför? :/

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Man ska alltid läsa på innan man börjar med överklockning, här har du lite läsning!:)

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130321-snabbguid...

Edit: Skulle rekommendera att du följer Arvidbergstedt's guide:)

:DDDDDDDDD

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Japp det har jag testat!

Nu till överklockningen som går sådär...

Min volt låg på ca 0.9 V som standard. Jag har följt guiden in i minsta detalj och det gick bra. Jag satte volten på 1,2 och fortsatte att höja MHz på GPU:n. Nu kom jag över 1000 MHz som jag inte gjorde förut, så det är ju väldigt positivt! Jag gjorde stress-test hela tiden för att se vad tempen låg på. Den ligger runt 63 grader.

Men nu till en litet problem med överklockningen. Det finns ju flera olika tester i MSI Kombustor. Då testade jag att starta "Run P-score (1280x720)" som låg under fliken "KMark (PhysX)". Innan jag började med överklockningen så klarade datorn av det testet galant. Men nu när jag startade det så slocknade hela datorn, direkt, den bara stängdes av!

Jag förstår inte varför. Eftersom under varje stress-test jag gjorde medans jag höjde MHz lite i taget så såg alla värden bra ut.

Hur kommer det sig att den kraschar på det testet?
När jag startade det testet så låg GPU:n på lite över 1000 MHz och minneshastigehet låg på 1250 MHz (standard) och volten på 1,2 V.

Edit: jag har testat allt möjligt nu! Datorn har kraschat ett hundra tal gånger under denna tid...
Hur försiktig jag än är så kraschar skiten om jag överklockar den lite.

Varför? :/

Man kan ha väldig stor otur med sina kretsar. Detta resulterar i att man inte kan klocka ett skit. Jag har inte läst allas inlägg nu så jag ber om ursäkt ifall jag repeterar eller liknande. Men jag tycker du skall gå tillbaka till återförsäljaren och berätta att ditt grafikkort underpresterar och att du är onöjd. Då lär de ta in kortet och testa det, ifall det underpresterar så får du ett nytt.
Som sagt, skillnaden mellan grafikkort kan variera något enormt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Man kan ha väldig stor otur med sina kretsar. Detta resulterar i att man inte kan klocka ett skit. Jag har inte läst allas inlägg nu så jag ber om ursäkt ifall jag repeterar eller liknande. Men jag tycker du skall gå tillbaka till återförsäljaren och berätta att ditt grafikkort underpresterar och att du är onöjd. Då lär de ta in kortet och testa det, ifall det underpresterar så får du ett nytt.
Som sagt, skillnaden mellan grafikkort kan variera något enormt.

Men om kortet går i den hastighet det säljs för så "underpresterar" det inte.
Klockningen är ju bara extra, inte med på köpet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sedan jag köpte kortet så tycker jag att det har underpresterat i både spel och grafik-tester t.ex. 3DMark 11.

Plus att dessa "white-screens" kommer, så det borde ju vara något knas med kortet?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

:DDDDDDDDD

Mycket fin guide, bra skrivet!:) Ska följa den ikväll igen för ytterligare överklockning!:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av riille:

Sedan jag köpte kortet så tycker jag att det har underpresterat i både spel och grafik-tester t.ex. 3DMark 11.

Plus att dessa "white-screens" kommer, så det borde ju vara något knas med kortet?

Underpresterar? I förhållande till vad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Underpresterar? I förhållande till vad?

I olika grafiktester så får jag mycket lägre poäng än de som har exakt samma kort.

I spel tycker jag att den borde palla lite mer. Är inte så stora skillnader som jag tycker att det ska vara mellan mitt nya kort och mitt gamla 5870 1GB

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Vad har du mer för komponenter i datorn?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Vad har du mer för komponenter i datorn?

Skrev det i huvudinlägget

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av riille:

I olika grafiktester så får jag mycket lägre poäng än de som har exakt samma kort.

I spel tycker jag att den borde palla lite mer. Är inte så stora skillnader som jag tycker att det ska vara mellan mitt nya kort och mitt gamla 5870 1GB

Kan du visa på några resultat tex i Unigin Heaven benchet eller 3Dmark 11?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan du visa på några resultat tex i Unigin Heaven benchet eller 3Dmark 11?

3DMark 11 resultatet står i huvudinlägget

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det står ju att den presterar normalt iaf så nej jag tror inte att det är "sämre" än förväntat. Din prolle är ju inte heller jättevass även med överklockning, helt ok men inget som de som testar datorer med använder.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av riille:

3DMark 11 resultatet står i huvudinlägget

Du får ju medel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

tänkte slinka in med en liten fråga. Fläkten går upp till 40% oklockat för mitt kort (samma som TS), kommer den gå upp mer om jag börjar klocka eller klarar kortet av högre temps?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marticus:

tänkte slinka in med en liten fråga. Fläkten går upp till 40% oklockat för mitt kort (samma som TS), kommer den gå upp mer om jag börjar klocka eller klarar kortet av högre temps?

Ja, det kommer den om allt är normalt att göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag läste inte igenom hela tråden nu men Volten är viktig att höja när man klockar över en viss grad. Graden är från kort till kort och beros helt på kvalite m.m. på kortet.

Även så kan det ju vara trasigt eller att du har dåliga drivrutiner till kortet med tanke på white-screens du får. Det ser inte konstigt ut i bios?

Anledningen till att man ska höja volten väldigt enkelt förklarat:
Volt är i detta fall personer och frekvensen är arbete.

Ifall man har ett visst antal personer som kan arbeta i en viss takt och klarar av t.ex. 50 arbetsuppgifter per dag. Ifall man slänger på dessa personer så att alla får kanske 55 arbetsuppgifter per dag så blir det stressigt för dem i längden och det blir somsagt ohälsa och de klarar inte av det. Då får man ta in fler personer och dela upp arbetsuppgifterna på fler personer.
För att förklara det varför du har en gräns på antal volt också:
En arbetsplats har vara ett visst antal arbetsplatser. Visst man kan tränga ihop personerna lite men när man gör det för mycket går hela arbetsplatsen åt helvete och det konkar kan man säga:P