Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk

Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Hej beställde en dator från IT-Shoppen som de skulle bygga ihop. De hade byggt ihop den men inte skickat den än när jag avbeställde och de sa att det skulle kosta mig 2500kr att avbeställa eftersom de redan hade byggt den. Det står på deras sida att man får betala för ihop byggnaden och de eventuella material de använde. Jag avbeställde eftersom cdon har en drive eller något nu där de sålde en dator med 40% rabatt så jag tjänar fortfarande pengar på att avbeställa och får en bättre dator.

Låter 2500kr rimligt som avgift? Kan inte så mycket om datorer själv så ville bara kolla upp detta.

Datorn som jag beställde och betalade med visa var: http://www.it-shoppen-butik.se/datorer/speldatorer/it-shoppen...

De sa att det tar ca 1 vecka för att pengarna skall komma tillbaka till kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljekrantz:

Hej beställde en dator från IT-Shoppen som de skulle bygga ihop. De hade byggt ihop den men inte skickat den än när jag avbeställde och de sa att det skulle kosta mig 2500kr att avbeställa eftersom de redan hade byggt den. Det står på deras sida att man får betala för ihop byggnaden och de eventuella material de använde. Jag avbeställde eftersom cdon har en drive eller något nu där de sålde en dator med 40% rabatt så jag tjänar fortfarande pengar på att avbeställa och får en bättre dator.

Låter 2500kr rimligt som avgift? Kan inte så mycket om datorer själv så ville bara kolla upp detta.

Datorn som jag beställde och betalade med visa var: http://www.it-shoppen-butik.se/datorer/speldatorer/it-shoppen...

De sa att det tar ca 1 vecka för att pengarna skall komma tillbaka till kontot.

jag tycker det låter för mycket ! inet tar 799 för att bygga en dator?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

vad är det för komponenter i den andra burken är det nästan likadana specs samma ram 2600 k och gtx 570 så kör du på det
och om det är bättre så är det ju ett plus ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

2500kr? För att bygga en dator? Geez

Permalänk

Lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt hög avgift för något sådant, och du har 14 dagars ångerrätt. Det spelar egentligen ingen roll om de måste bygga ihop den eller inte då det inte är en specialbeställning och ångerrätten gäller. Lite jobbigt bara att du redan har betalt den så de lär ju inte vara så pigga på att återbetala hela beloppet.
Ska man kolla lagligt på det så har du rätt att få tillbaka dina pengar utan att betala någon avgift. Man kan inte frånskriva sig från ångerrätten.
Ska man kolla praktiskt på det så betala och köp den andra datorn så slipper du en massa tjafs för jag lovar att butiken kommer att bråka om detta och det är jobbigt att dra in en massa myndigheter bara för att få pengarna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_...

Detta är en andra datorn så jag tjänar fortfarande pengar eller går nästan i alla fall jämnt ut men får en bättre dator. Vet inte vad jag kan göra dock, tyckte det lät lite mycket...

Permalänk
Proffsmobbare

It-shoppen har riktigt dyrt kaffe och kakor, det är därför. Någon måste kompensera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

2500kr? För att bygga en dator? Geez

Tänk på att produkterna inte kan säljas som nya efter att de har monterats av butiken. Det är väl bättre TS tar emot sin produkt och säljer den hel eller i delar. Hellre det än att ge tillbaka 2500kr.

Permalänk

Datorn ligger uppe som en färdig produkt. Även om de monterar datorn själva så säljs den inte som komponenter plus montering. Den är såld som en färdig dator så du ska inte behöva betala för en montering. Stå på dig, du har ångerrätt och det kan de inte göra någonting åt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Datorn ligger uppe som en färdig produkt. Även om de monterar datorn själva så säljs den inte som komponenter plus montering. Den är såld som en färdig dator så du ska inte behöva betala för en montering. Stå på dig, du har ångerrätt och det kan de inte göra någonting åt.

håller med till 100%! ring dem imorgon och säg att du inte är nöjd med 2500kr, och att du har ångerrätt! vad dem än säger så säg emot!

Edit: opps menar till TS så klart

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Då vet du det till nästa gång, beställ inte om du inte är säker på att du vill köpa. Det är ganska simpelt faktiskt.

Permalänk

Har du läst köpvillkoren? Det måste du ha gjort om du beställde en dator från dom. Antagligen är avgiften hög pga folk som har beställt och sedan avbokat, det kan ju göra vemsomhelst grinig.

"3. Ej Utlösta Paket
3.1 I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), fakturerings & expeditionsavgift samt hanteringsavgift på 495 kronor. Hanteringsavgiften skiljer sig vid beställning av IT-Shoppens PC-paket
3.2 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Var inte alltför längesen det kom upp en liknande incident här på SweC. Där det till slut kom fram att butiken hadde rätt men i det fallet valde dom att endast ta betalt för frakt tillbaka (även om de inte hadde skickat produkten ännu, men båda parter valde att göra detta då det i det fallet skulle bli andra regler som gällde) då det blev ett väldigt hett ämne här och även en representat från företaget postade i tråden.
Men som sagt så sluta det bra/billigt för köparen då de inte tyckte det var värt all den dåliga publiciteten.

Men de avgifterna du pratar om står faktiskt skrivit på deras sida. Givetvis inte så det är snabbt och lätt att hitta...

http://www.it-shoppen-butik.se/fragor-svar#a_7
"Om ni utnyttjar ångerrätten i samband med en producerad produkt (hos oss är detta när du beställer en monterad Komplett PC som vi bygger ihop åt er) så är du skyldig att betala de kostnader som arbete och materialåtgång har kostat oss.
Läs mer om detta i våra försäljningsvilkor."

http://www.it-shoppen-butik.se/kopvillkor (tredje sista punkten)
"3.2 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader."

Så slö man är... får sluta att göra andra saker medans jag skriver inlägg

Permalänk

En affär får ta vad de vill i prisväg sålänge inte någon satt ett maxpris på sin produkt. Däremot så kan 2500 kr vara rimligt men dålig goodwill enligt mig.

Kostar arbetskraft att sätta ihop och sen montera ner igen till kartonger. Detta behöver de ju egentligen inte göra utan kan sälja den för komponentpriset och lite till i affären som en dator.

Så enligt mig är det dålig service av dom bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Har du läst köpvillkoren? Det måste du ha gjort om du beställde en dator från dom. Antagligen är avgiften hög pga folk som har beställt och sedan avbokat, det kan ju göra vemsomhelst grinig.

"3. Ej Utlösta Paket
3.1 I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), fakturerings & expeditionsavgift samt hanteringsavgift på 495 kronor. Hanteringsavgiften skiljer sig vid beställning av IT-Shoppens PC-paket
3.2 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader."

Det handlar nog inte bara om att någon blir grinig, det handlar nog om överlevnad.

Tuff marknad.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt. Du har blåst dom på en arbetsdag, någon ska betala. Betala och se nöjd ut, det är du som gjort fel trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Kostar arbetskraft att sätta ihop och sen montera ner igen till kartonger. Detta behöver de ju egentligen inte göra utan kan sälja den för komponentpriset och lite till i affären som en dator.

Då datorn säljs som en färdig produkt finns det väl ingen anledning för butiken att montera isär allting igen? Det är ju bara att vänta in en ny order på samma dator.

Skrivet av Quickzor:

Låter rimligt. Du har blåst dom på en arbetsdag, någon ska betala. Betala och se nöjd ut, det är du som gjort fel trots allt.

Det tar inte en arbetsdag att montera en dator om man jobbar med det, en som är van med att montera borde hinna med 5-8 stycken per dag, kanske ännu fler om inget annat dyker upp. Men ja, det är TS som har gjort fel i detta läge men enligt mig så hade en avgift på 1250 kr varit rimligare i detta fall.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Hur hittar folk alla dessa skumma sidor?
Skulle inte våga handla dära =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nämen vad bra, företaget bygger en dator (som färdig produkt) och får behålla den + 2500 kr
Sedan skickar de datorn till näste man som köper just det paketet, och allt går jättebra. Och om de avbeställer de också blir det ju 2500kr till i "monteringskostnad". Mycket lönsamt.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

Du har ju ångerrätt då den säljs som färdig dator av dem. Vid utnyttjande av den ska du endast betala returfrakt, tror inte dom kan avtala iväg den rätten.

Permalänk
Skrivet av micke_930:

Då datorn säljs som en färdig produkt finns det väl ingen anledning för butiken att montera isär allting igen? Det är ju bara att vänta in en ny order på samma dator.

Läste inte igenom. Så nej ifall det är en färdig dator så har ingenting blivit förändrat och specialbyggt. Det är ett paket de säljer som dator. Bara för att de bygger datorn när de säljer den så betyder det inte att det är specialbygge.

Du kanske borde få en summa på 300 kr som en symbolisk summa för frakt fram/tillbaka, pengaåtersättning och för att de måste vänta på en ny köpare. Men allt kommer en ny köpare att betala för. De är bara snikna och ett gäng snåla typer då.

Jag hade vägrat att betala ifall det var så. Har man inte speciellt bett om någon annan del än det som är standard och datorn inte går anpassa utan att man säger till så. Säg att du är beredd att betala en symbolisk summa och en mindre summa för allt krångel men att 2500 är alldeles för högt då de fortfarande kan sälja datorn som ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Salvas:

Var inte alltför längesen det kom upp en liknande incident här på SweC. Där det till slut kom fram att butiken hadde rätt men i det fallet valde dom att endast ta betalt för frakt tillbaka (även om de inte hadde skickat produkten ännu, men båda parter valde att göra detta då det i det fallet skulle bli andra regler som gällde) då det blev ett väldigt hett ämne här och även en representat från företaget postade i tråden.
Men som sagt så sluta det bra/billigt för köparen då de inte tyckte det var värt all den dåliga publiciteten.

Men de avgifterna du pratar om står faktiskt skrivit på deras sida. Givetvis inte så det är snabbt och lätt att hitta...

http://www.it-shoppen-butik.se/fragor-svar#a_7
"Om ni utnyttjar ångerrätten i samband med en producerad produkt (hos oss är detta när du beställer en monterad Komplett PC som vi bygger ihop åt er) så är du skyldig att betala de kostnader som arbete och materialåtgång har kostat oss.
Läs mer om detta i våra försäljningsvilkor."

http://www.it-shoppen-butik.se/kopvillkor (tredje sista punkten)
"3.2 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader."

Så slö man är... får sluta att göra andra saker medans jag skriver inlägg

Tänkte direkt på samma tråd, här är den: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079057-bes...

Jag tycker dock inte att de är så tydliga med detta som de borde vara, de listar färdiga datorpaket som "i lager". De borde istället vara tydliga med att datorn inte monteras förrän beställning görs och skriva detta med stor text som de gjort med info om leveranstiden etc.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Något ska de ha betalt för att du avbokar efter att den är "färdig", men 2500:- låter som en absurt hög kostnad.
I synnerhet då det är en "färdigmonterad dator" du har köpt och inte ett specialjobb.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Spelar det egentligen roll hur hög avgiften är? Killen har beställt datorn och godkänt deras villkor. Han kan ju förstås ta kontakt med dom och fråga om han kan betala det lägre priset. Men det är väl upp till säljaren?

Ang. "i lager" så kan det vara komponenterna dom menar, tycker jag låter rimligt iaf, och lite (o)logiskt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Köp datorn och använd dig av ångersrätten när du får den utan att öppna den, annars kan du ju förklara för dom att du kommer göra det så dom får välja om dom vill ödsla tid med att skicka fram och tillbaka eller bara acceptera att du inte vill ha datorn.

Ni som tjurar på att det är hans fel, cdon har feta reor just nu på sina datorer så varför inte om man kan få bättre för mindre/samma peng, ni hade gjort det samma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Köp datorn och använd dig av ångersrätten när du får den utan att öppna den, annars kan du ju förklara för dom att du kommer göra det så dom får välja om dom vill ödsla tid med att skicka fram och tillbaka eller bara acceptera att du inte vill ha datorn.

Ni som tjurar på att det är hans fel, cdon har feta reor just nu på sina datorer så varför inte om man kan få bättre för mindre/samma peng, ni hade gjort det samma...

De kommer att kräva samma ersättning även vid ångersrätt.

Permalänk
Skrivet av Amzo:

Köp datorn och använd dig av ångersrätten när du får den utan att öppna den, annars kan du ju förklara för dom att du kommer göra det så dom får välja om dom vill ödsla tid med att skicka fram och tillbaka eller bara acceptera att du inte vill ha datorn.

Ni som tjurar på att det är hans fel, cdon har feta reor just nu på sina datorer så varför inte om man kan få bättre för mindre/samma peng, ni hade gjort det samma...

Jag brukar bita i det sura äpplet och betala om jag beställt, men det är ju jag det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur hittar folk alla dessa skumma sidor?
Skulle inte våga handla dära =D

Skulle gissa på att folk använder typ prisjakt då brukar man få upp skumme sidor man aldrig hört talas om

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med att dom tar ut en avgift på en dator som dom säljer komplett inkl montering. Det folk missar och som folk påpekat är att det faktiskt försvinner arbetstid från företaget då man inte sätter ihop en dator på 1h sen fungerar allt.

En annan sak folk missar är att även om dom har paketet uppe och att dom säkert kan sälja datorn vidare så ändras faktiskt priserna dagligen vilket gör att dom kan göra större förluster på att sälja datorn komplett än att sälja alla komponenter lösa. Vi som vanliga svensson kanske tycker företaget har råd med detta men i själva verket kan vara förödande för mindre företag som i princip endast går runt på de tjänster de säljer.