Drifttekniker eller Teknisk förvaltare

Permalänk

Drifttekniker eller Teknisk förvaltare

Hej!

Jag har kommit in på Drifttekniker utbildning och idag blev jag erbjuden en plats på en teknisk förvaltare utbildning.
Kan man söka samma jobb på ett ungefär? Jag har varit intresserad på att jobba med fastigheter men sen jag kom in som drifttekniker så har jag lagt det lite på is, men nu har jag ju chansen igen. Om jag utbildar mej till drifttekniker kan jag då jobba med fastigheter också?

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mej lite. Bara fråga om det är nåt mer ni vill ha reda på, har skrivit detta lite fort..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det typ denna du sökt? http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildnin...
isåf verkar den mer teknisk och leder förmodligen till ett bredare arbetsområde. Läste om en utb till Teknisk förvaltare i Falun och det lät lite väl styrt mot just det yrket, men du vet aldrig när du tröttnar på det jobbet och då skulle iaf jag vilja ha en bredare grund att stå på. I den driftteknikerutbildningen jag länkade får du ju t ex grundläggande kunskaper i

Styr-, mät- och reglerteknik
Strömningslära
Kyl- och värmepumpsteknik
Drift- och underhållsteknik, fastighet
Drift- och underhållsteknik, kraft/värme
Värmeteknik
Kraft- och värmeanläggningar
Fjärrvärmesystem
Arbetsmiljö coh säkerhet

Och det är väl precis det man jobbar med i större fastigheter.

Styr-, mät- och reglerteknik är alltid uppskattat och är den tillräckligt bred kan du kanske söka vidare till automationsingenjör nån dag. Eventuellt jobba med underhåll eller instrumenttekniker vid processindustrier.

Men kolla på vad dom olika utbildningar innehåller och vad som låter vettigt. Står det inte om kursinnehållet så maila skolan och be om att få ett utdrag över dom olika kurserna samt deras mål.

Du får gå lite på magkänslan, vad som känns bäst för dig. Men mitt bästa tips är att försöka få en så bred utbildning som möjligt, när du väl kommit ut på jobbmarknaden blir det lättare att prata för sig med mer i bagaget.

Permalänk
Skrivet av klantbo:

Är det typ denna du sökt? http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildnin...
isåf verkar den mer teknisk och leder förmodligen till ett bredare arbetsområde. Läste om en utb till Teknisk förvaltare i Falun och det lät lite väl styrt mot just det yrket, men du vet aldrig när du tröttnar på det jobbet och då skulle iaf jag vilja ha en bredare grund att stå på. I den driftteknikerutbildningen jag länkade får du ju t ex grundläggande kunskaper i

Styr-, mät- och reglerteknik
Strömningslära
Kyl- och värmepumpsteknik
Drift- och underhållsteknik, fastighet
Drift- och underhållsteknik, kraft/värme
Värmeteknik
Kraft- och värmeanläggningar
Fjärrvärmesystem
Arbetsmiljö coh säkerhet

Och det är väl precis det man jobbar med i större fastigheter.

Styr-, mät- och reglerteknik är alltid uppskattat och är den tillräckligt bred kan du kanske söka vidare till automationsingenjör nån dag. Eventuellt jobba med underhåll eller instrumenttekniker vid processindustrier.

Men kolla på vad dom olika utbildningar innehåller och vad som låter vettigt. Står det inte om kursinnehållet så maila skolan och be om att få ett utdrag över dom olika kurserna samt deras mål.

Du får gå lite på magkänslan, vad som känns bäst för dig. Men mitt bästa tips är att försöka få en så bred utbildning som möjligt, när du väl kommit ut på jobbmarknaden blir det lättare att prata för sig med mer i bagaget.

Tack för svaret! Jo det är lite så jag tänkt också att det är en bredare utbildning, känns som en drifttekniker borde klara tekniska förvaltarens jobb bra men inte tvärtom. Läste lite noggrannare om drifttekniker och det står ju att man lär sig el- och värmeanvändning i fastigheter.

Dessa kurser är det:
Matematik för tekniker, 15 högskolepoäng (A-nivå)
Teknik A, Tekniska processer i ett teoretiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Energisystem I, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Energisystem II, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Hydromekanik, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Tillämpad kemi, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Termodynamik, 7,5 högskolepoäng
Maskinteknik A, Teknologi, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik A, Styr och mätteknik, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Miljöteknik, 7,5 högskolepoäng
Elektroteknik A, Elteknik, 7,5 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Tillämpade energisystem kraftvärme- och processindustri, fastighetsdrift, 15 högskolepoäng
Energisystemteknik A, Tillämpade energisystem III,15 högskolepoäng

Inte likadant som ditt exempel men det går la ändå. Blir nog drifftekniker, känns lite säkrare när det är universitet också. Gäller bara att fixa bostad också..

Visa signatur