Lägre resolution efter byte av grafikkort?

Permalänk
Medlem

Lägre resolution efter byte av grafikkort?

Jag är osäker på om denna tråd hör hemma i grafikkortsdelen eller skärmdelen, men jag hoppas det blev någorlunda rätt.

Förr hade jag ett Radeon HD4870, och hade 1920x1080 i resolution. En resolution som fanns som val både i Windows egna bildinställningar och i Ati's inställningsmeny, och allt såg bra ut. Jag har nu skaffat mig ett GTX 560 ti, och i samband med det bytet så bytte jag även drivrutiner till Nvidias. Det märkliga i detta är att jag nu enbart kan ha 1360x768 som maxresolution. Min tidigare resolution finns inte med i några menyer alls längre . Gör jag en egen custom inställning för att få tillbaka min tidigare resolution blir bilden suddig och allmänt kass, och framkallar huvudvärk efter bara några minuters kisande.

Kortet fungerar i övrigt prima, och jag använde VGA både med mitt gamla och nya kort. Tv'n jag använder är en Thomson 32fr5234. Jag blir dock inte klok av specifikationerna på hemsidan, då det först står att den har en resolution på just 1920*1080 som jag alltid kunnat använda innan, för att sedan ha 1360*768 som native för PC och video. Men har det funkat med 1920*1080 innan, borde det väll göra det nu också? I synnerhet med tanke på att mitt nuvarande grafikkort är en uppgradering från det gamla.

Jag är främst frustrerad över min resolution när jag surfar och idlear i windows, eftersom allt är så fasansfullt stort. Hade jag kunnat återfå min tidigare resolution åtminstone vid surfande så hade jag varit nöjd. Någon som har någon aning om vad jag kan göra, och varför detta problem uppstått alls?

Permalänk
Medlem

DET HETER UPPLÖSNING PÅ SVENSKA!

Har du installerat Nvidias drivrutin?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

DET HETER UPPLÖSNING PÅ SVENSKA!

Har du installerat Nvidias drivrutin?

Ursäkta svengelskan.

Ja, det har jag.

Permalänk
Medlem

Kollat så du inte speglar båda skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Kollat så du inte speglar båda skärmarna?

Huh? Jag använder bara en skärm. Datorn är enbart inkopplad till min tv, använder ingen datorskärm alls. Samma med mitt förra grafikkort, använde bara tv'n som skärm.

Permalänk
Medlem

Avinstalelrade du dina gamla drivisar innan du installerade dom nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Avinstalelrade du dina gamla drivisar innan du installerade dom nya?

Japp! Vad jag förstått är det inte ens nödvändigt att göra nu för tiden, men vanan sitter i. Överväger att ominstallera mina nvidia-drivisar dock, om det nu kan göra någon skillnad. Brb, ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagwoord:

Japp! Vad jag förstått är det inte ens nödvändigt att göra nu för tiden, men vanan sitter i. Överväger att ominstallera mina nvidia-drivisar dock, om det nu kan göra någon skillnad. Brb, ska testa.

Okej. Trodde man fortfarande var tvungen till det.

Har du 2st skärmportar(DVI ?) på ditt grafikkort? Testat plugga in sladden i det andra?

Permalänk
Medlem

Provade att ominstallera mina drivrutiner. Om något så blev det värre! När jag väljer "custom resolution" i Nvidia's inställningar så får jag nu upp meddelandet "Failed! Custom resolution 1920x1080 is not supported by your display!"

Jag fattar ingenting. Använde just den upplösningen i evigheter med mitt gamla kort. Nu gick det från risig bild till att inte ens gå att ha som inställning. Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagwoord:

Provade att ominstallera mina drivrutiner. Om något så blev det värre! När jag väljer "custom resolution" i Nvidia's inställningar så får jag nu upp meddelandet "Failed! Custom resolution 1920x1080 is not supported by your display!"

Jag fattar ingenting. Använde just den upplösningen i evigheter med mitt gamla kort. Nu gick det från risig bild till att inte ens gå att ha som inställning. Wtf?

Detta är via adapter till VGA? Testat med HDMI?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagwoord:

Japp! Vad jag förstått är det inte ens nödvändigt att göra nu för tiden, men vanan sitter i. Överväger att ominstallera mina nvidia-drivisar dock, om det nu kan göra någon skillnad. Brb, ska testa.

Byter du från AMD till nVidia skall du absolut rensa gamla drivare...
tex med drivercleaner.
(Det finns tom exempel där ominstallation av OS, varit den enda lösningen)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ditt gamla kort kanske hade ren VGA-krets medan ditt nya inte har någon VGA-krets utan måste omvandla? Just nyare kort har jag uppfattat det som att de har problem med VGA. Detta kanske inte är så konstigt då VGA fasades ut för (2-3??) år sedan.

På nyare kort brukar den ena av DVI-portarna vara gjord för VGA och den andra inte, vet inte säkert men du kan ju prova att byta uttag.

Annars, skulle rekommendera dvi/HDMI istället. Men då lär det bli nåt i stil med 1080i på din TV. dock ska det funka lika bra.

Bygg en HTPC med ditt gamla kort så är saken löst.

EDIT: Annars blir det nog att mixtra med Hz-inställningar/overscan/underscan för att få till något.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wagwoord:

Provade att ominstallera mina drivrutiner. Om något så blev det värre! När jag väljer "custom resolution" i Nvidia's inställningar så får jag nu upp meddelandet "Failed! Custom resolution 1920x1080 is not supported by your display!"
Jag fattar ingenting. Använde just den upplösningen i evigheter med mitt gamla kort. Nu gick det från risig bild till att inte ens gå att ha som inställning. Wtf?

Det är rutinen till skärmen som det är knas på, troligen inte grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har undersökt saken närmare nu, och det verkar som att det kan ha att göra med Cataclyst Control Center. Tydligen fanns där någon inställning som kunde fejka upplösningen genom att ändra DPI'n. Uppenbarligen en finputsad funktion eftersom bilden såg perfekt ut trots detta, och inte knacklig och ful som den blir nu om jag gör en egen custom resolution.

Någon som vet om Nvidia's kontrollpanel har samma funktion, och hur man sparkar igång den?