Drar grafikkort mycket ström vid låg belastning?

Permalänk

Drar grafikkort mycket ström vid låg belastning?

Efter några år så är det dags att bygga något nytt, och nu vill jag bygga så strömsnålt som möjligt.

Ett grafikkort kan ju vara bra att ha ifall man vill lira lite planetside2 och sånt sen.

Men jag skulle vilja finna en lösning där den "stänger" av grafikkortet och jobbar med moderkortets inbyggda istället vid enklare grafik, ja när man bara surfar och så vilket jag trotsallt gör mest.

Eller är de inte så energitörstiga vid slösurfing och sånt så det är värt att tänka så mycket på det?

Permalänk
Medlem

De flesta moderna grafikkort är väldigt bra på att klocka ner sig när de inte används och drar då en bråkdel av vad de gör på fullskaft. Många seriösa testsidor anger både max- och idleförbrukning och för många grafikkort finns det tämligen exakta siffror för hurpass lite de drar.

Exempelvis som här.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Kan du ge ett exempel på någon testsida som har många av dagsaktuella korten?

Permalänk
Medlem

Den integrerade GPUn avaktiveras så fort du har ett grafikkort inkopplat på moderkortet. Tror inte att grafikkort drar så värst mycket när dom har låg load, inte ens de mest kraftfulla

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Kan du ge ett exempel på någon testsida som har många av dagsaktuella korten?

Sweclockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så är det väl bland annat detta som Lucid Logix Virtu kan göra. Mitt moderkort, ASUS Maximus V Gene, har stöd för detta (minns inte om det är ett separat chip, men vet att det var så förr i tiden iaf).

Använder det dock inte, då jag föredrar KISS-principen. Använder man Virtu så blir det extra jobb varje gång man uppdaterar antingen Intels eller AMD/Nvidias drivrutiner, och man måste ju ha tre grafikdrivrutinspaket (Virtu + Intel + AMD/Nvidia) installerade istället för en.

För övrigt kan generellt sägas att senaste generationen grafikkort från både AMD (7000-serien) och Nvidia (600-serien) drar väldigt lite ström i idle. Nvidias serie drar lite mindre ström generellt (observera att det var tvärtom med 400- och 500-serien).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

När kan man vänta sig att 600serien dykerupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

När kan man vänta sig att 600serien dykerupp?

670, 680 och 690 är redan ute.
660 Ti (eller 660) kommer nog denna månad, dock så vet jag inget datum.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk

haha, ajust. Tänkte fel när sweclockersresultatet mest nämnde 500serien

Men 660 låter ju gott sniket mot säg 680 som jag tycker verkar vara standardkortet folk försöker ha råd med.
Hur "lågt" kan man gå för att spela med skapliga kvalitet ihop med normal upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

haha, ajust. Tänkte fel när sweclockersresultatet mest nämnde 500serien

Men 660 låter ju gott sniket mot säg 680 som jag tycker verkar vara standardkortet folk försöker ha råd med.
Hur "lågt" kan man gå för att spela med skapliga kvalitet ihop med normal upplösning?

Vad är normal upplösning för dig?

Permalänk

1680x1050 kör jag justnu, med andra ord en styck liten dell 2209wa skärm. Kan ju hända att jag går upp i storlek sen men lär nog inte ha råd med 3 skärmar även om det vore fräckt, hehe.

Brukar dagens kort erbjuda goda möjligheter att klocka korten själv, dvs kan jag exprimentera med att klocka ner korten ytterligare för få ännu lägre förbrukning?

Usch, om ett 670 drar 100watt i idle, vad drar då inte mitt 9600kort... inte konstigt jag får saftiga elräkningar då trots att jag bara sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Ett 660 Ti är nästan lika bra som ett 670 som i sin tur är nästam lika bra som ett 680. Man klarar sig med andra ord rätt bra med åtminstone ett 660 Ti. Förmodligen är även ett 660 nästan lika bra som ett 660 Ti så även ett sånt kort borde klara av dagens spel rätt bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

är nog andra saker som drar också mycket smått som drar el i huset blir lätt en stor summa en tvättmaskin eller diskmaskin drar mer ström än vad din dator gör vid surfning skulle jag tro om du sitter på en skapligt ny dator men om du nu vill ha det billigt och samtidigt få det tyst så kan du ju kika upp de passiva 7750 korten de är kraftiga nog för att köra bf3 på din upplösning och modernare cpuer drar ju mindre om du låter dem klocka ner sig så det är ju inte fel. ett grafikkort som mitt går väl ner på mellan 20W och 50W utan belastning vid surf ungefär med hårdvaru acceleration igång och 40W är inte mkt det gör nog ditt 9600 gt om det nu är ditt grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

1680x1050 kör jag justnu, med andra ord en styck liten dell 2209wa skärm. Kan ju hända att jag går upp i storlek sen men lär nog inte ha råd med 3 skärmar även om det vore fräckt, hehe.

Brukar dagens kort erbjuda goda möjligheter att klocka korten själv, dvs kan jag exprimentera med att klocka ner korten ytterligare för få ännu lägre förbrukning?

Usch, om ett 670 drar 100watt i idle, vad drar då inte mitt 9600kort... inte konstigt jag får saftiga elräkningar då trots att jag bara sitter vid datorn.

det är hela datorn skulle jag tro om det är strömförbrukning du kollar på en skapligt modern dator om du låter den klocka ner sig drar ca 100W vilket är ganska lågt
http://www.sweclockers.com/recension/6037-nvidia-geforce-9600...
där hittar du strömförbrukningen för ditt grafikkort (det är hela datorn de tar med i testet där )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Skaffa hd 7770. Väldigt strömsnålt

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Aja, då drar ju inte mitt nuvarande så mycket.
Gällande mitt hus så är alla vitvaror nya med så låg förbrukning jag nu hade råd med, lågenergilampor osv.
Jag tycker det är lite kul att klura ut en setup som ska dra så lite som möjligt, med er hjälp.

Kommer givetvis tänkaigenom gällande övriga delar med. Men just grafikkortet kändes som något som är ett onödigt ont att ha, fast man bara använder ibland. Dvs onödig förbrukning.

Ifall man nu klarar sig på inbyggda grafikchippet på ett modernt moderkort, tror ni sådan vore snålare? Borde den väl vara...
Men så får man ju kompromissa därefter också vilket vore tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Aja, då drar ju inte mitt nuvarande så mycket.
Gällande mitt hus så är alla vitvaror nya med så låg förbrukning jag nu hade råd med, lågenergilampor osv.
Jag tycker det är lite kul att klura ut en setup som ska dra så lite som möjligt, med er hjälp.

Kommer givetvis tänkaigenom gällande övriga delar med. Men just grafikkortet kändes som något som är ett onödigt ont att ha, fast man bara använder ibland. Dvs onödig förbrukning.

Ifall man nu klarar sig på inbyggda grafikchippet på ett modernt moderkort, tror ni sådan vore snålare? Borde den väl vara...
Men så får man ju kompromissa därefter också vilket vore tråkigt.

kan fixa en liten kundvagn som annars klarar moderna spel och samtidigt är skaplig spelburk (tar som minumum att den klarar bf3 low på 1440x900)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2127613/exempel

men om du nu ska köra enklare spel så kan du ta strömsnålare grafikkort från 6 serien mellan 6450 och 6670 och köra crossfire med det som ligger inbyggt i cpun tror det passar bäst dock med ett lite kraftigare ändå då det går ner lägre när du surfar på nätet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tack fast det var allt många törstiga delar i det paketet

Liten spontankoll via prisjakt och där jag ställde krav på låg förbrukning så han jag då plocka

Asus Maximus V Gene (mest att den hade moderna kontakter samt bra review) Har något inbyggd grafik av modernare slag.
Intel Core i7 3520M 2,9GHz Socket G2 Tray (35w mot amd som låg på 100w)
Crucial m4 2.5" 256GB (lågskapligt lågt bland de snabbare ssd)
anar att det är svårt att hitta balans i vilka minnen man ska ha till det men..

Fast nu skenar dock ämnet iväg.

Grafikkort.. Har inte intel pratat om att de vill jobba mellan intern och extern grafik, eller är det först på kommande ivy bridge?
- backfeed nämnde sig ha någon teknik redan nu dock.

Eller lite gettolösning. Om jag nu sätter en strömbrytare på strömkabeln till grafikkortet, och skiftar monitorkabeln till interna porten. Så kan jag ju "mekaniskt" få kontroll över vilket jag ska nyttja... Känns ju lite B och man ledsnar nog fort...

(simcity5, planetside2, behöver inte va superultra grafik eller 3 skärmar brett)