Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Nej, så lätt kommer man inte undan. Att datorn är dammig är inte samma sak som att felen beror på dammet. För att säljaren ska slippa åtgärda ett fel räcker det inte att kunden "skadat" varan på något vis, utan skadan måste dessutom ha orsakat felet som begärs åtgärdat. Detta har ARN konstaterat otaliga gånger, även då datorer tappats i golvet och liknande.
Det här är bara ett riktigt fult sätt att slippa ett garantiåtagande. Ungefär som mobiltelefonreparatörerna gör för att någon fuktmarkör har löst ut.

Vad är det för fel på alla er som tror att bara för att man skriver vad som helst i någon sorts 'villkor' har man ryggen fri i alla lägen?

Garanti är helt frivilligt, Komplett får använda vilka villkor de vill så länge köparen har gått med på det. Det du pratar om är reklamation. TS skulle då själv behöva bevisa att det var ett ursprungligt fel, vilket i princip är omöjligt att göra.

Permalänk

TS: När du läser de (många gånger förvirrande) råd du fått i tråden, tänk på att de flesta inte verkar förstå skillnaden mellan garanti (en frivillig åtgärd från tillverkaren där de kan ha vilka galna villkor som helst) och reklamationsrätt (som är en lagstiftad, icke förhandlingsbar, rätt du har).

Din bästa chans att vinna är att fokusera på skötselråden. Om de uttryckligen säger att du måste göra ren datorn för att inte förverka reklamationsrätten så ligger du pyrt till - följer man inte skötselråden så har man inte rätt - såvida de inte är helt galna förstås (t.ex. om de krävde att du öppnade nätdelen). Observera att det inte är nog för leverantören att friskriva sig för skötselråden i samband med garantivillkoren, eftersom reklamationsrätten gäller oavsett garantin. De behöver göra det mer generellt, t.ex. genom en broschyr som medföljer datorn.

Om dammmängden är *galet* stor åker du dit också, eftersom leverantören kan räkna med att datorn skall stå i normal hemmiljö. Men "lite lagom" damm skall en dator tåla, precis som en TV, en tvättmaskin, etc. Men du måste följa skötselråden, precis som att reklamationsrätten för en TV säkerligen förverkas om du gör ren den med bensin.

Permalänk
Inaktiv

Tack för varningen. Man lär inte köpa datorer därifrån.

Permalänk

Lämnade in min dator på siba förra vintern, den var rätt dammig innuti men garantin gick inte ut där utan dem fixade den.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Man måste rengöra sin dator några gånger per år.

Alla fläktfilter gör jag rent varannan vecka och inne i datorn ett par gånger per år, thats just the way it is. Jag tror att folk skyller ifrån sig väldigt mycket vilket skadar oss som sköter oss i slutändan. Svårt att veta med TS men i många fall har kunden gjort fel men vill inte lägga ut pengar för fixa detta och det vet kunden men skiter i det.

Anyway, rengöra sin dator är ett MÅST ett par gånger per år.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Komplett.se

Hej Machee,

Vi kan hjälpa dig med att lägga upp bilderna vi tog när datorn mottogs. Vill du att vi gör det?

mvh
Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom senaste sidorna då det blev alldeles för mycket. Men som en del säger så har du gått med på deras avtal och det är då det som gäller. Dock så måste Komplett (vad jag vet) kunna bevisa att det är just dammet som gjort att datorn har gått sönder. Helt oacceptabelt enligt mig ifall de bara öppnar datorn och ser att det är mycket damm i och bestämmer sig för att detta måste vara felet. Jag vet dock inte alla detaljer och de kan mycket väl ha gjort en grundligare undersökning än vad som beskrivs här i tråden.

Ta kontakt med dem och hör om de kan bevisa att dammet har förstört datorn. Om Komplett kan det, så är det bara att pröjsa då DU har godkänt deras avtal.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Lämnade in min dator på siba förra vintern, den var rätt dammig innuti men garantin gick inte ut där utan dem fixade den.

efter ha pratat med två dumburkar som avvisat mig helt, så kom jag fram till en person på komplett.
Han prioterar kunden.

Han höll med mig i princip allt och gav mig kunskap.

Grafikkortet var igentäppt, inte så det handlade om att det var damm i burken.
För de kunde de inte se om de var något fel, annat än överhettning.
Men tack vare hans hjälp så ska jag lämna in datorn igen och så ska de kontrollera den igen.

För garantin gäller om hårdvaran är fel, de hitta inget eller rättare sagt de letade inte för de var för dammigt.

Så nu är de dammfritt och nu kan de kontrollera om något är skadligt.
Om något är skadligt så är inte min garanti hävd som dumburken nr 1 så på komplett.
Dumburken nr 2 på
Jag tycker ingen av dessa borde få vara kvar.

Kan inte ens behandla en kund, eller ge feedback eller komma fram till en lösning.

Om man har bekymmer med komplett så kan man kopplas fram till goran, om man frågar efter goran!
Han ger otroligt mycket hjälp och kunskap och hur man kan gå tillväga.
Förklarade garantin för goran att när jag köpte datorn sa sa säljaren på komplett att de täcker mot allt...
Inget huvudbry för mig och sa skickar dem tillbaka den och säger att jag har inte städat min stationära..
vilken flopp..de e jo bedrägeri småskaligt...
hade jag varit informerade så hade jag städat burken innan jag skicka in den självklart..

kolla upp avtalen innan ni skickar in något eller fråga dem innan ni skickar in något.... så slipper ni flopp.

Permalänk
Medlem

Från vad jag har sett när jag har läst igenom så är TS ganska okunnig när det kommer till datorer, nu har jag inte snackat med komplett själv om detta, men jag får känslan att det ser ut som att komplett har gjort ett värre jobb en vad de egentligen har gjort när du beskriver det.

Jag tror om du ringer komplett och snackar med dem så kan de kanske till och med lösa det? Men det står ju i reglerna att för mycket damm bryter garantin så det finns inte så mycket du kan göra åt det då.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej Machee,

Vi kan hjälpa dig med att lägga upp bilderna vi tog när datorn mottogs. Vill du att vi gör det?

mvh
Mikael

Hoppas han samtycker så vi andra för se vad det rör sig om. Snyggt att ni frågade först.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

TS: När du läser de (många gånger förvirrande) råd du fått i tråden, tänk på att de flesta inte verkar förstå skillnaden mellan garanti (en frivillig åtgärd från tillverkaren där de kan ha vilka galna villkor som helst) och reklamationsrätt (som är en lagstiftad, icke förhandlingsbar, rätt du har).

Din bästa chans att vinna är att fokusera på skötselråden. Om de uttryckligen säger att du måste göra ren datorn för att inte förverka reklamationsrätten så ligger du pyrt till - följer man inte skötselråden så har man inte rätt - såvida de inte är helt galna förstås (t.ex. om de krävde att du öppnade nätdelen). Observera att det inte är nog för leverantören att friskriva sig för skötselråden i samband med garantivillkoren, eftersom reklamationsrätten gäller oavsett garantin. De behöver göra det mer generellt, t.ex. genom en broschyr som medföljer datorn.

Om dammmängden är *galet* stor åker du dit också, eftersom leverantören kan räkna med att datorn skall stå i normal hemmiljö. Men "lite lagom" damm skall en dator tåla, precis som en TV, en tvättmaskin, etc. Men du måste följa skötselråden, precis som att reklamationsrätten för en TV säkerligen förverkas om du gör ren den med bensin.

Mycket bra skrivet.

Sen väntar jag med spänning på bilden för att se hur mycket damm det rör sig om. Hur skulle världen se ut om man fick missköta sina grejer hur mycket man ville för att sedan få en ny om det inte funkar eller förväntar sig att man ska får den lagad gratis. Lika dumt som att inte byta olja på bilen och förvänta sig att någon lagar den gratis bara för att man har garanti.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej Machee,

Vi kan hjälpa dig med att lägga upp bilderna vi tog när datorn mottogs. Vill du att vi gör det?

mvh
Mikael

Upp med bilderna *klapp klapp klapp* upp med bilderna *klapp klapp klapp*

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Mycket bra skrivet.

Sen väntar jag med spänning på bilden för att se hur mycket damm det rör sig om. Hur skulle världen se ut om man fick missköta sina grejer hur mycket man ville för att sedan få en ny om det inte funkar eller förväntar sig att man ska får den lagad gratis. Lika dumt som att inte byta olja på bilen och förvänta sig att någon lagar den gratis bara för att man har garanti.

Jag kan antingen för mkt om en grej och inget om annat.
Jag kan dock inte lägga upp bild på detta forumet, om någon berättar steg för steg.
Har den på mitt skrivbord i nuläget!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Upp med bilderna *klapp klapp klapp* upp med bilderna *klapp klapp klapp*

visst har inte sett bilderna själv

Sen komplett, något att tänka på i framtiden!
Säg inte till kunder något ni inte håller!
Dvs "det täcker mot allt + service i 3 år" det är exakt de jag fick höra. Inte bra för ert företag.
Det är en av de största anledningarna att jag köpte datorn hos er! Sen att man floppar på de

Permalänk
Medlem

Det kan vara det sjukaste jag hört och läst, klart somfan att det bildas damm?
Finns ingen som kan säga att man måste damma ur sin dator för att behålla garanti mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej Machee,

Vi kan hjälpa dig med att lägga upp bilderna vi tog när datorn mottogs. Vill du att vi gör det?

mvh
Mikael

Do it!

Skrivet av Machee:

Jag kan antingen för mkt om en grej och inget om annat.
Jag kan dock inte lägga upp bild på detta forumet, om någon berättar steg för steg.
Har den på mitt skrivbord i nuläget!"

Komplett erbjöd sig lägga upp dom åt dig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Do it!

Komplett erbjöd sig lägga upp dom åt dig.

MM men jag har en bild efter oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Det kan vara det sjukaste jag hört och läst, klart somfan att det bildas damm?
Finns ingen som kan säga att man måste damma ur sin dator för att behålla garanti mm.

Jo, det finns det. Garanti är helt frivilligt för säljaren, och de får sätta precis vilka villkor de vill enligt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Garanti är helt frivilligt, Komplett får använda vilka villkor de vill så länge köparen har gått med på det. Det du pratar om är reklamation. TS skulle då själv behöva bevisa att det var ett ursprungligt fel, vilket i princip är omöjligt att göra.

Dock så är garantin i detta fall inte frivillig då TS har köpt till en extra garanti/service på 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Man måste rengöra sin dator några gånger per år.

Alla fläktfilter gör jag rent varannan vecka och inne i datorn ett par gånger per år, thats just the way it is. Jag tror att folk skyller ifrån sig väldigt mycket vilket skadar oss som sköter oss i slutändan. Svårt att veta med TS men i många fall har kunden gjort fel men vill inte lägga ut pengar för fixa detta och det vet kunden men skiter i det.

Anyway, rengöra sin dator är ett MÅST ett par gånger per år.

Jo, men damm förstör inte komponenterna i datorn. Om dom inte är överhettade måste det vara något annat fel eller hur?
Har en polare som har en ca 3 år gammal Packard Bell med världens sämsta chassi och inga filter, den typ käkar damm.
Dock har han ALDRIG ens öppnat datorn eller gjort rent den, om man tittar in så är det så mycket damm så det täcker hela graffet, processorn och moderkortet, hela kittet.
Men men han har aldrig problem med den, som tur är blir den högst 85C, sen är datorn i ett litet "rum" som det får plats kanske 2 pers i om man inte vill att det ska bli trångt. I alla fall så komplett riktiga snåljåpar, skyller ifrån sig på damm...

Permalänk
Komplett.se

Hej igen,

När vi säger att det är 3 års fri service och garanti så täcker den naturligtvis inte handhavandefel, exempelvis om man spiller kaffe i datorn eller tappar den. Damm är en sådan sak, som exempelvis kan skapa överhettning, och i köpvillkoren och instruktionerna man får med när man köper datorn står det, som citerats tidigare, att man måste hålla den dammfri (brukar räcka med att blåsa ur den någon gång om året, använd inte dammsugare, använd tryckluft på burk). Behöver du tips och råd hur man städar datorn så hjälper vi gärna till.

Och som en parentes, man får öppna och även uppgradera våra egenbyggda datorer.

Här kommer då bilderna:

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av dozix:

Dock så är garantin i detta fall inte frivillig då TS har köpt till en extra garanti/service på 3 år.

Vi säljer ingen garanti eller service löst, det ingår alltid kostnadsfritt när man köper en Komplett PC.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ja det var riktigt dåligt Komplett. Jag antar att ni bevisade att det var dammet i datorn som orsakade skadorna, stoppade fläktar etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Dock så är garantin i detta fall inte frivillig då TS har köpt till en extra garanti/service på 3 år.

Jag tror service ingår, vet inte om jag köpte den.
Ser att den ingår i köpet nu, på deras hemsida.
Men jag köpte datorn via telefon och han uppgraderade saker till mig.
Sen meddela han mig via telefon + 3 års service som täcker mot allt.

Han berätta inte en enda paragraf som fanns i deras hemsida, chockad.

Permalänk

Har haft mycket problem med komplett samt att deras priser har blivit väldigt udda, blir inget mer komplett för mig.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jo, det finns det. Garanti är helt frivilligt för säljaren, och de får sätta precis vilka villkor de vill enligt lag.

Tack, såg det nu med!
Men det var ändå det sjukaste villkoret jag sett och hört

Då är det bara för komplett att bevisa att det är dammet som orsakat felen? Vilket det knappast lär vara (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

MM men jag har en bild efter oxå

Gå in på t.ex http://imgur.com , tryck sedan på "computer" där får du välja din bild, tryck sedan på "upload". Din bild syns, högerklicka på bilden välj att "kopiera länk/bildadress". Klistar in den adressen i ett "svar" i detta forum.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej igen,

När vi säger att det är 3 års fri service och garanti så täcker den naturligtvis inte handhavandefel, exempelvis om man spiller kaffe i datorn eller tappar den. Damm är en sådan sak, som exempelvis kan skapa överhettning, och i köpvillkoren och instruktionerna man får med när man köper datorn står det, som citerats tidigare, att man måste hålla den dammfri (brukar räcka med att blåsa ur den någon gång om året, använd inte dammsugare, använd tryckluft på burk). Behöver du tips och råd hur man städar datorn så hjälper vi gärna till.

Och som en parentes, man får öppna och även uppgradera våra egenbyggda datorer.

Här kommer då bilderna:

http://www.komplett.se/mlf/diverse/se/sweclockers/20120802_15...

http://www.komplett.se/mlf/diverse/se/sweclockers/20120802_15...

http://www.komplett.se/mlf/diverse/se/sweclockers/20120802_15...

Damn Där var det ju en del damm.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Jag tror service ingår, vet inte om jag köpte den.
Ser att den ingår i köpet nu, på deras hemsida.
Men jag köpte datorn via telefon och han uppgraderade saker till mig.
Sen meddela han mig via telefon + 3 års service som täcker mot allt.

Han berätta inte en enda paragraf som fanns i deras hemsida, chockad.

Där nere de dammet fanns inte där innan
De var de jag syfta på!
De måste ha varit i fläkten innan.
Men saken är att ni sa till mig på kundtjänst att ni enbart öppnade och såg mycket damm och stängde.
De stämmer KLART inte, ni måste ha pillat för att få ut allt de damm du visar på bilderna sen gett upp hoppet och hänvisat till den paragrafen jag inte känner inte eller var medveten om.

Kan visa dig en bild hur den ser ut nu, om någon hjälper mig ladda upp bilden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Machee:

Där nere de dammet fanns inte där innan
De var de jag syfta på!
De måste ha varit i fläkten innan.
Men saken är att ni sa till mig på kundtjänst att ni enbart öppnade och såg mycket damm och stängde.
De stämmer KLART inte, ni måste ha pillat för att få ut allt de damm du visar på bilderna sen gett upp hoppet och hänvisat till den paragrafen jag inte känner inte eller var medveten om.

Kan visa dig en bild hur den ser ut nu, om någon hjälper mig ladda upp bilden.

Jag tycker du ska lägga mer energi på att städa ditt hem än att namnge enskilda medarbetare på Komplett, som du tycker behandlat dig felaktigt.

Orimliga mängder damm och inte konstigt att Komplett hänvisar till en dammparagraf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro