Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk

Bra guide, tack!
Lägger in några frågor om du eller nån annan kan svara på.

Kan man köra denna med en i7 om man skulle vilja eller blir det mycket varmare?
Stöder den WOL (wake on lan)
Har nämligen tänkt att köra Plex-Server till samsung sovrums Tv Och Air video till Ipad.
Just nu kör jag dessa i min ReadyNas men tycker inte det funkar lika bra som från min stationära.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag satt och funderade på hur de kommer sig när jag stänger av gpu-acceleration i VLC att uppspelningen inte hackar så extremt som den gjorde med XBMC då gpu-acceleration var avstängt. Efter lite undersökning så kom jag fram till varför. VLC belastar alla 4 cpu-trådar jämt och väldigt jämt om jag får säga de. XBMC gör de definitivt inte. Här är core 1 i princip i taket och core 3 40% och core2/4 ligger på stadiga 0%. Så de finns en del utrymme för XBMC-gänget att förfina software dekodningen, fast egentligen så kvittar de ju för de flesta. Man vill ju använda grafikchippet.

Vad mer kan jag prova nu då?

Jadu jag tror att du har testat det mesta.
När det kommer till bit-rate så har jag läst att BD video har en max data transfer på 54 Mbit/s, max AV bitrate på 48 Mbit/s (både ljud ch data) och max video bitrate på 40 Mbit/s. Funkar detta så är det helt okej.

Det som är min största reservation är nog temperaturena och vart de ligger under normalt användande t ex efter 2 timmar film.
I mitt fall kan det dessutom bli aktuellt och ställa HTPC:en i en IKEA Bestå skåp. Förvisso öppen baktill men temperaturena lär bli högre.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig och inspererande guide . Men du skrev att man behöver ir öga om man ska ha fjärrkontroll det finns en app till android som heter unefied remote så du kan styra datorn genom nätverket funkar riktigt bra kan vara ett tips om man inte vill lägga pengar på en fjärr.. Tack för en bra guide

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-guvnor:

Bra guide, tack!
Lägger in några frågor om du eller nån annan kan svara på.

Kan man köra denna med en i7 om man skulle vilja eller blir det mycket varmare?
Stöder den WOL (wake on lan)
Har nämligen tänkt att köra Plex-Server till samsung sovrums Tv Och Air video till Ipad.
Just nu kör jag dessa i min ReadyNas men tycker inte det funkar lika bra som från min stationära.

Så länge den i7 du väljer har en TDP på 65 eller lägre är de inga problem. Wake on lan beror på ditt val av moderkort. Jag har inte kollat upp de men jag tror faktiskt att Intel-moderkortet jag har tagit upp stödjer detta men de är inget som jag själv använder mig av.

Edit: Kollade upp det. Moderkortet har Stöd för Wake on lan. Du kan läsa manualen här. Gå ner till sidan 7.

Skrivet av LiTo:

Jadu jag tror att du har testat det mesta.
När det kommer till bit-rate så har jag läst att BD video har en max data transfer på 54 Mbit/s, max AV bitrate på 48 Mbit/s (både ljud ch data) och max video bitrate på 40 Mbit/s. Funkar detta så är det helt okej.

Det som är min största reservation är nog temperaturena och vart de ligger under normalt användande t ex efter 2 timmar film.
I mitt fall kan det dessutom bli aktuellt och ställa HTPC:en i en IKEA Bestå skåp. Förvisso öppen baktill men temperaturena lär bli högre.

Min burk står överst på en hylla, ganska nära väggen, ovanpå min surroundförstärkare som även den alstrar värme. Efter cirka två timmar film så ligger min temp runt 56-58c. Jag kan tänka mig att inne i ett skåp så hade nog tempen legat runt 66-68c, dvs 10c ytterligare. Fast jag gissar bara nu. Du får prova dig fram i så fall. Fast detta problem får du nog med alla htpc-lösningar du än väljer. De förväntas inte stå i ett trångt skåp.

Skrivet av Sleten:

Riktigt rolig och inspererande guide . Men du skrev att man behöver ir öga om man ska ha fjärrkontroll det finns en app till android som heter unefied remote så du kan styra datorn genom nätverket funkar riktigt bra kan vara ett tips om man inte vill lägga pengar på en fjärr.. Tack för en bra guide

Jag nämnde att man kan använda Surfplatta/Smartphone som ett komplement/alternativ under "Övriga Tips" och visst är de ball. De funkar ypperligt. Jag använder de själv från och till.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Detta må vara en dum fråga.. Men för 6k, varför inte bara köra en Mac Mini då?
De ska vara rätt bra som htpc har jag hört..

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmeister:

Detta må vara en dum fråga.. Men för 6k, varför inte bara köra en Mac Mini då?
De ska vara rätt bra som htpc har jag hört..

För 6k får du en Mac Mini men:

- Inte ljudlös, Mac Mini är inte passiv kyld.
- Inte lätt att uppgradera hårdvaran.
- Ingen SSD disk.
- Ingen möjlighet och bygga in en DVD / Blu-ray spelare.
- Tveksamt stöd får problemfri hårdvaruacceleration.

osv....

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

För 6k får du en Mac Mini men:

- Inte ljudlös, Mac Mini är inte passiv kyld.
- Inte lätt att uppgradera hårdvaran.
- Ingen SSD disk.
- Ingen möjlighet och bygga in en DVD / Blu-ray spelare.
- Tveksamt stöd får problemfri hårdvaruacceleration.

osv....

1. Sant, sen är ju frågan om man hör den ändå om du förstår vad jag menar.
2. Sant, men som htpc behövs det inte i det fallet, men det är en poäng.
3. Jo, iom att den kostar precis över 5500 så får man in en ssd där på 60gb.
4. Verkar inte finnas skiv-spelare till den nej.
5. Nu har jag ingen mac mini eller mac som htpc, men de ska fungera väldigt bra, eller?

Man har dessutom bättre funktion via den fjärren som finns till.. man startar t.ex. plex eller liknande med ett knapptryck..

Nu verkar jag vara en fanboy, vilket jag inte är, men just att när man ändå är uppe i sååå mycket pengar så känns det som det finns ett par alternativ.. Man har t.ex. bättre problemfrihet med Mac minin jämfört med en man plockat ihop..

Väldigt bra guide ändå dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmeister:

1. Sant, sen är ju frågan om man hör den ändå om du förstår vad jag menar.
2. Sant, men som htpc behövs det inte i det fallet, men det är en poäng.
3. Jo, iom att den kostar precis över 5500 så får man in en ssd där på 60gb.
4. Verkar inte finnas skiv-spelare till den nej.
5. Nu har jag ingen mac mini eller mac som htpc, men de ska fungera väldigt bra, eller?

Man har dessutom bättre funktion via den fjärren som finns till.. man startar t.ex. plex eller liknande med ett knapptryck..

Nu verkar jag vara en fanboy, vilket jag inte är, men just att när man ändå är uppe i sååå mycket pengar så känns det som det finns ett par alternativ.. Man har t.ex. bättre problemfrihet med Mac minin jämfört med en man plockat ihop..

Väldigt bra guide ändå dock

Jag tror den största fördelen är inte idag utan om några år då du vill ha ett snabbare system. Köper du en Mac Mini så måste du byta hela systemet. Med denna lösning köper du ett nytt mini-itx moderkort, cpu och ev minne och så är du game igen med en brutal förbättring i prestanda och de kostade dig 500-1000kr moderkortet, 1000-2000kr cpu, 500-1000kr minne.. Hela poängen är att du väljer själv var budgeten får ligga på. Inget av dom delarna som är valda i denna guide slits ju ut. Åtminstone inte mekaniskt så i teorin åtminstone skulle du kunna behålla samma grejer väldigt många år.

Det finns fjärrkontrollslösningar för de system jag har kastat ihop också men de innebär du måste följa något av de val som jag listade i ett tidigare inlägg ett par poster upp. IMO bästa alternativet är att köpa ASRocks egna IR-öga.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmeister:

1. Sant, sen är ju frågan om man hör den ändå om du förstår vad jag menar.
2. Sant, men som htpc behövs det inte i det fallet, men det är en poäng.
3. Jo, iom att den kostar precis över 5500 så får man in en ssd där på 60gb.
4. Verkar inte finnas skiv-spelare till den nej.
5. Nu har jag ingen mac mini eller mac som htpc, men de ska fungera väldigt bra, eller?

Man har dessutom bättre funktion via den fjärren som finns till.. man startar t.ex. plex eller liknande med ett knapptryck..

Nu verkar jag vara en fanboy, vilket jag inte är, men just att när man ändå är uppe i sååå mycket pengar så känns det som det finns ett par alternativ.. Man har t.ex. bättre problemfrihet med Mac minin jämfört med en man plockat ihop..

Väldigt bra guide ändå dock

LiTo missade kanske den viktigaste punkten till att inte välja en Mac mini:
- att inte stödja ett företag som drar in andra företag i patentstrid för att skydda sina marknadsandelar.

Min referensram för detta företag går decennier tillbaka i tiden, det är därför jag tycker deras agerande de senaste åren är så sorgligt... Att gå från den ungdomliga rebell som 1984 utmanade IBM och "lånade" idéer från andra företag utan att skämmas...till denna koloss den är i dagsläget som stämmer allt och alla och beskyller andra för att "låna" deras idéer.

R.I.P. det fräscha äpplet, det har ruttnat nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

LiTo missade kanske den viktigaste punkten till att inte välja en Mac mini:
- att inte stödja ett företag som drar in andra företag i patentstrid för att skydda sina marknadsandelar.

Min referensram för detta företag går decennier tillbaka i tiden, det är därför jag tycker deras agerande de senaste åren är så sorgligt... Att gå från den ungdomliga rebell som 1984 utmanade IBM och "lånade" idéer från andra företag utan att skämmas...till denna koloss den är i dagsläget som stämmer allt och alla och beskyller andra för att "låna" deras idéer.

R.I.P. det fräscha äpplet, det har ruttnat nu...

Där har vi ett av de tyngre skälen dock..
Apple är rövhål rent ut sagt..

Permalänk
Medlem

Ingen som har några fler frågor/funderingar? I'm all ears

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag har byggt en HTPC enligt din beskrivning, fast jag satte i en i3 2100 då Ivy-prollen inte går att köpa (vad jag kan få fram) - får uppgradera när den finns :). Jag är sjukt nöjd med datorn och min IR-mottagare funkar toppen än så länge. Fast det bästa vore ju att ha en CIR-mottagare, måste skaffa en sådan. Jag satte i två extra kopparrör till processor-kylningen, fick ner tempen ytterligare några grader :-). Det bästa är ju att den är TOTALT ljudlös och fixar det jag är ute efter - film, musik och surf. Kör på det inbyggda trådlösa till min NAS där alla filer finns - funkar utmärkt. Använder ett Logitech K400 tangentbord med Unifying-mottagare, funkar klockrent det oxå.

Tack ska du ha för en utmärkt guide - nu har jag en HTPC som jag är grymt nöjd med!

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinabatang:

Jag har byggt en HTPC enligt din beskrivning, fast jag satte i en i3 2100 då Ivy-prollen inte går att köpa (vad jag kan få fram) - får uppgradera när den finns :). Jag är sjukt nöjd med datorn och min IR-mottagare funkar toppen än så länge. Fast det bästa vore ju att ha en CIR-mottagare, måste skaffa en sådan. Jag satte i två extra kopparrör till processor-kylningen, fick ner tempen ytterligare några grader :-). Det bästa är ju att den är TOTALT ljudlös och fixar det jag är ute efter - film, musik och surf. Kör på det inbyggda trådlösa till min NAS där alla filer finns - funkar utmärkt. Använder ett Logitech K400 tangentbord med Unifying-mottagare, funkar klockrent det oxå.

Tack ska du ha för en utmärkt guide - nu har jag en HTPC som jag är grymt nöjd med!

Kul att du fick användning för guiden. Jag har samma propp i min HTPC, eftersom ivy inte fanns för mig heller

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag har också i stort sett köpt samma grejer som dig. Jag har dock stött på ett problem vid Windows 7-installationen.

Du behövde inte göra några speciella inställningar i BIOS för att få det att funka?

Kolla gärna den här tråden där jag beskriver mitt problem i mer detalj: #12556342

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Jag har också i stort sett köpt samma grejer som dig. Jag har dock stött på ett problem vid Windows 7-installationen.

Du behövde inte göra några speciella inställningar i BIOS för att få det att funka?

Kolla gärna den här tråden där jag beskriver mitt problem i mer detalj: #12556342

fan va skumt. har du kollat så ahci är igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Japp, under Advanced\Storage Configuration så är SATA Mode Selection satt till AHCI. Har inte provat med IDE.

Förresten, under OC Tweaker, lyckas ditt MB klura ut hastigheten på minnena automatiskt? När jag väljer Auto (default) sätts DRAM Frequency till DDR3-1333. Har provat med både det och 1600, som ju faktiskt minnena är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Japp, under Advanced\Storage Configuration så är SATA Mode Selection satt till AHCI. Har inte provat med IDE.

Förresten, under OC Tweaker, lyckas ditt MB klura ut hastigheten på minnena automatiskt? När jag väljer Auto (default) sätts DRAM Frequency till DDR3-1333. Har provat med både det och 1600, som ju faktiskt minnena är.

De va samma på min, fick ställa in min till 1600mhz manuellt. De enda jag kan komma på då är kanske, testa firmware update?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Internet Flash fungerar inte, får "Internet Connection Error" EFTER den hittat en uppdatering...
Men ska testa att lägga in uppdateringen på min USB-sticka.

Ska testa att köra SATA2 och disabla SATA3 helt också, hittade något om att det kunde hjälpa.
Men egentligen ska det ju inte behövas tycker man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Internet Flash fungerar inte, får "Internet Connection Error" EFTER den hittat en uppdatering...
Men ska testa att lägga in uppdateringen på min USB-sticka.

Ska testa att köra SATA2 och disabla SATA3 helt också, hittade något om att det kunde hjälpa.
Men egentligen ska det ju inte behövas tycker man!

Lycka till, du får säkert ordning på de.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag har äntligen kommit in i Windows nu. Efter flera olika tester (olika hårddiskar osv) var jag var tvungen att ta ett nätagg från en gammal stationär dator (500W). Nu fungerar allt som det ska.

Men visst ska de 150W på Streacom-nätagget räcka? Tror du att det är något fel på just mitt exemplar? Vad ligger volten på om du kollar under H/W-tabben i BIOS? Med mitt Streacom-nätagg ligger 5V och 12V lite under 5 och 12, 3.3V ligger lite över. Med mitt 500W-nätagg ligger alla lite över. Vad innebär de siffrorna egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Jag har äntligen kommit in i Windows nu. Efter flera olika tester (olika hårddiskar osv) var jag var tvungen att ta ett nätagg från en gammal stationär dator (500W). Nu fungerar allt som det ska.

Men visst ska de 150W på Streacom-nätagget räcka? Tror du att det är något fel på just mitt exemplar? Vad ligger volten på om du kollar under H/W-tabben i BIOS? Med mitt Streacom-nätagg ligger 5V och 12V lite under 5 och 12, 3.3V ligger lite över. Med mitt 500W-nätagg ligger alla lite över. Vad innebär de siffrorna egentligen?

Du har ju identiska prylar med mitt bygge i princip och de drar inte i närheten av 150watt, å speciellt inte när du är i BIOS. Då drar de kanske max 40 watt eller nåt sånt. Så jag skulle nog säga ditt nätagg är defekt. Jag ska kolla mina värden när jag kommer hem senare.

Vilken bios-version har du? (Så jag jämför med samma)

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Nä, precis, det borde vara defekt.

Jag har inte uppdaterat BIOS än.

UEFI Version: Z77E-ITX P1.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Jag har äntligen kommit in i Windows nu. Efter flera olika tester (olika hårddiskar osv) var jag var tvungen att ta ett nätagg från en gammal stationär dator (500W). Nu fungerar allt som det ska.

Men visst ska de 150W på Streacom-nätagget räcka? Tror du att det är något fel på just mitt exemplar? Vad ligger volten på om du kollar under H/W-tabben i BIOS? Med mitt Streacom-nätagg ligger 5V och 12V lite under 5 och 12, 3.3V ligger lite över. Med mitt 500W-nätagg ligger alla lite över. Vad innebär de siffrorna egentligen?

Mina värden
UEFI-version: 1.10
vcore: 1.152v
5volt: 5.040v
12volt: 11.721v
3.30volt: 3.32v

Så mina värden är inte heller helt perfekt. Sorry de tog lite tid att koppla tillbaka till dig. Jag har varit sjuk i migrän tyvärr.
Hoppas du får ordning på allt snart

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Inga problem!

Jag fick lämna tillbaka nätagget då det konstaterats defekt. Tyvärr hade de inte fler av varken Streacom-nätagget eller något likvärdigt på lager så just nu kör jag vidare på mitt gamla nätagg med öppen låda...

De hade fått in fler exemplar av detta nätagget som var defekta så jag tvekar lite inför att köpa ett till likadant direkt.

Hade du provat att köpa Streacom-nätagget igen från en annan butik? Det finns inte så många andra alternativ förutom följande kanske: http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v10a120wadapter-p-816.ht...

Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Inga problem!

Jag fick lämna tillbaka nätagget då det konstaterats defekt. Tyvärr hade de inte fler av varken Streacom-nätagget eller något likvärdigt på lager så just nu kör jag vidare på mitt gamla nätagg med öppen låda...

De hade fått in fler exemplar av detta nätagget som var defekta så jag tvekar lite inför att köpa ett till likadant direkt.

Hade du provat att köpa Streacom-nätagget igen från en annan butik? Det finns inte så många andra alternativ förutom följande kanske: http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v10a120wadapter-p-816.ht...

Vad tror du?

Jag köpte mitt agg hos Inet. De va inga problem med de som sagt. Fast om jag varit i din situation och du inte vill vänta så hade jag nog kollat runt och köpt de på något annat ställe. Tänk bara på att välj bara butiker som har bra rykte. Jag menar om de nu är så att detta nätagg har lite tillverkningsproblem, då vill du ju inte behöva överbevisa någon dryg jävel i en butik. De är de jag gillar med Inet dom lyssnar och är rätt öppna med att tro på sina kunder. Har samma bra erfarenhet av Webhallen också. Därför är jag dessa två butiker relativt trogna när de gäller prylar som lätt kan gå sönder.

Till en viss gräns så klart. Skiljer priset för mkt så köper jag ifrån den andra butiken. Exempelvis när jag köpte en SSD disk så ville Inet ha 200kr mer än Webhallen. Gjorde mitt val rätt enkelt då jag gillar bägge butiker.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Inga problem!

Jag fick lämna tillbaka nätagget då det konstaterats defekt. Tyvärr hade de inte fler av varken Streacom-nätagget eller något likvärdigt på lager så just nu kör jag vidare på mitt gamla nätagg med öppen låda...

De hade fått in fler exemplar av detta nätagget som var defekta så jag tvekar lite inför att köpa ett till likadant direkt.

Hade du provat att köpa Streacom-nätagget igen från en annan butik? Det finns inte så många andra alternativ förutom följande kanske: http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v10a120wadapter-p-816.ht...

Vad tror du?

Har du fått köpt något nytt agg än? nyfiken

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Angående ljudet - Som jag förstått det så skickas ljudet digitalt ut via HDMI, Optiskt-ut eller koax-ut. Alla dessa är identiska till vad dom gör med ljudet, vilket är inget. Dom skickar bara vidare digitalt till din surroundförstärkare. Det är upp till din förstärkare att klura ut vad den ska göra med de digitalsignalerna. Det är därför de inte spelar någon roll vad för ljudkort du har i din dator så länge signalen mellan din dator och förstärkare. Du flyttar hela avkodningen av ljudet ifrån datorn till förstärkaren. Det är därför exempelvis du inte kan höja eller sänka volymen då det är en digital signal med hjälp av din dator utan du kan bara stänga av eller på ljudet.

När du titta på exempelvis YouTube så är ljudet inte digitalt. Då skickas det som en analogström via HDMI, Optisk eller Koax. Då är det upp till ljudkortet att hantera signalerna rätt. Då är det också möjligt att höja och sänka volymen på datorn.

Pga detta så vill man ändå ha ett ljudkort som är någorlunda kapabelt. Jag tror inte du kan hitta något moderkort idag som är värt namnet som skulle ha några problem med surround. Det viktiga är bara vad du har för förstärkare och vad den klarar av att koda av. När jag köpte min förstärkare så letade jag efter en som klarade av så många format som möjligt och som dessutom hade en HDMI-switch. På så sätt så slipper man ansluta ljudet separat till förstärkaren och allt kan gå genom HDMI-kabeln. Dessutom när jag vill sparka igång min PS3 så behöver jag inte koppla med några kablar. Så förstärkaren är din kompis.

Rätta mig gärna om jag har förstått de hela fel. Men de funkar utmärkt för mig och förstärkaren håller med mig. När jag smäller igång en film med surroundljud så får jag rätt digital signal och förstärkaren kastar ur sig DTS, Dolby osv, beroende på vad för ljudström som kommer.

Angående tävlingen - Det finns en tävling just nu där folk som skriver guider kan vinna lite olika priser. Personligen så känner jag mig som vinnare om någon där ute får användning för guiden. Jag tycker de är bättre priserna går till någon som har de mer knapert än mig, säg en student exempelvis. Om du vill veta mer om tävlingen och kanske själv bli inspirerad att skriva en guide så kan du läsa mer här.

Tack för kritiken Pelle, skriv gärna fler saker som du saknar. Jag kanske kompletterar guiden med mer senare. Jag ska försöka bemöta lite av de du saknar.

Vad gäller ION-plattformen så är den tyvärr för klen för att hantera hi10 i 1080P. Jag uppgradera till detta system ifrån just en Atom lösning eftersom allt stod helt still. Jag fick typ inte ens en fps. Sedan var det ingen fröjd att surfa webben på en atom heller. Ett besök på youtube var inte förknippat med nöje utan snarare en plåga att se hur datorn jobbade för allt den var värt för att bara sparka igång filmer. 720P youtube funkar utan hack men de tar tid att starta. 1080P youtube funkar också utan hack men inte förrän videon har buffrats klart och vänta på de var inte kul.

Vad gäller AMD:s e-450 system så har jag medvetet valt att inte gå in på detta då jag inte själv har någon erfarenhet av just dessa system. De känns dumt att rekommendera en lösning som jag inte är påläst om. Dessutom så skriver jag inte i guiden att det är detta som är rätt och allt annat är fel. Faktum är att jag uppmuntrar läsarna till att läsa själv kring val av plattformen. Jag försökte få mitt fokus kring själva valet av Chassi och inte så mycket AMD vs. Intel. Fast jag ska se om jag kan komplettera guiden med mer mattnyttiginfo om AMD framöver.

Hi10 kräver i princip inte mkt CPU alls. Det är först du blåser på film med 1080P som de börjar hända saker. Min gamla Atom 330 med ION fixade hela vägen upp till 720P Hi10 med något hack ibland då och då bara. Men 1080P är som sagt något i hästväg. Mitt system ligger mellan 20-45% CPU belastning vid Hi10 1080P. Som jämförelse på min riktiga speldator en i7-2700K @ 4.5Ghz så ligger cpu-belastningen runt 9-20%. Vanligtvis runt 10%. När man spolar och hoppar över kapitel och mediaspelaren skall fånga upp nästa keyframe så brukar den spika till strax över 20%.

Jag använder från och till min egna surfplatta till att styra XBMC. Fast detta kapitel är rätt omfattande och de finns en bra guide i ämnet på forumet som jag tror är mer täckande än vad jag själv skulle klara att göra. Jag har försökt hålla mitt fokus på vad som skulle kunna vara en bra grundpelare i ett HTPC-bygge där fokus ligger på litet format och ljudlöshet. Givet skulle jag kunna klämma in i princip allt möjligt men någonstans måste man dra gränsen. Jag tror de är bättre med fler guider så man kan klicka på den del som är intressant för stunden. Exempelvis har man redan en HTPC men vill veta hur man sätter upp surfplattan, då kanske de inte är så intressant att skrolla förbi flera sidor med vad för hårdvara som är bra.

Hoppas du återkommer med mer kritik på saker som du vill ha ändrade. Tack återigen för din konstruktiva kritik.

Dold text

Du som verkligen har koll på detta med ljudkort & ljudformat, skulle vara tacksam om du tog och kollade i min tråd angående just detta. Så att jag inte har fått fel information/fattat fel http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1133613-receiver-fla...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:
Dold text

Du som verkligen har koll på detta med ljudkort & ljudformat, skulle vara tacksam om du tog och kollade i min tråd angående just detta. Så att jag inte har fått fel information/fattat fel http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1133613-receiver-fla...

Läst igenom din tråd lite. Jag skulle säga att det verkar stämma de som har skrivits förutom ett tips som jag inte riktigt håller med om. Att köpa ett nytt ljudkort är rätt bortkastat. Ljudkortet behöver inte processa ljudet eller hantera signalerna öht när man skickar exempelvis en digital DTS-HD signal. Surroundljud är just digitala och dom dekodas av förstärkaren. De som avgör vad du kan göra är vad förstärkaren har för möjligheter.

Jag ser ingen vinst i att skicka surroundljud analogt. Jag är inte så påläst vad gäller surround specifikt men jag har aldrig sett någon som skickat surroundljud analogt. Man kan skicka 4.0 surround över analog kabel om man använder Dolby Prologic II signal. Men varför skulle man vilja begränsa sig på detta sätt. Dessutom är de inte speciellt modern surround. Inget jag rekommenderar.

Jag rekommenderar att du kör på ett ljudkort som har antingen en optisk-ut eller koax-ut. Sedan skickar du signalen till din förstärkare. Du får kolla vad för digitala portar du har på din förstärkare. Om du har idag kopplat signalen med en 3,5mm ljudkabel med 2xRCA så är detta analogt och fail för bra surround. Eftersom du nu använder digital signal så kan du strunta i ljudkortet. Har du inte nödvändiga portar på din dator så kanske de är bättre att köpa nytt moderkort istället isf då ett löst ljudkort brukar kosta mer än de är värt i just såna här miljöer.

Faktum är att den enda gång jag skulle rekommendera att köpa ett löst ljudkort de är om man har ett par feta studio hörlurar som du vill ha riktigt bra ljud till. Externa ljudkort brukar också ha mindre störningar. Störningar som bara är tekniskt möjliga om man använder sig av analog signal.

Tar tacksamt emot rättningar i fall jag har angivit något felaktigt.

Edit: Du kan också använda dig av HDMI för att sicka signalen digitalt till din förstärkare, om förstärkaren har HDMI-ingångar, vilket jag gissar din inte har då du sa att den va lite äldre. Jag kollade också upp detta med surround lite bättre.

Pro-logic is the only Dolby surround available on the analog audio outputs. It only produces a single channel surround usually fed to two speakers at the rear. As such, you will receive only a limited surround effect. Dolby Digital 5.1 is only available on digital audio outputs (optical, coax or HDMI), and includes separate left and right rear channels, a center channel and a subwoofer (LFE) channel. However, the source program must have Dolby Digital encoded in it. Some sources only have pro-logic, in which case the digital output will provide that. More advanced digital processors for Dolby will enhance the pro-logic output to give the effect of more channels.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Läst igenom din tråd lite. Jag skulle säga att det verkar stämma de som har skrivits förutom ett tips som jag inte riktigt håller med om. Att köpa ett nytt ljudkort är rätt bortkastat. Ljudkortet behöver inte processa ljudet eller hantera signalerna öht när man skickar exempelvis en digital DTS-HD signal. Surroundljud är just digitala och dom dekodas av förstärkaren. De som avgör vad du kan göra är vad förstärkaren har för möjligheter.

Jag ser ingen vinst i att skicka surroundljud analogt. Jag är inte så påläst vad gäller surround specifikt men jag har aldrig sett någon som skickat surroundljud analogt. Man kan skicka 4.0 surround över analog kabel om man använder Dolby Prologic II signal. Men varför skulle man vilja begränsa sig på detta sätt. Dessutom är de inte speciellt modern surround. Inget jag rekommenderar.

Jag rekommenderar att du kör på ett ljudkort som har antingen en optisk-ut eller koax-ut. Sedan skickar du signalen till din förstärkare. Du får kolla vad för digitala portar du har på din förstärkare. Om du har idag kopplat signalen med en 3,5mm ljudkabel med 2xRCA så är detta analogt och fail för bra surround. Eftersom du nu använder digital signal så kan du strunta i ljudkortet. Har du inte nödvändiga portar på din dator så kanske de är bättre att köpa nytt moderkort istället isf då ett löst ljudkort brukar kosta mer än de är värt i just såna här miljöer.

Faktum är att den enda gång jag skulle rekommendera att köpa ett löst ljudkort de är om man har ett par feta studio hörlurar som du vill ha riktigt bra ljud till. Externa ljudkort brukar också ha mindre störningar. Störningar som bara är tekniskt möjliga om man använder sig av analog signal.

Tar tacksamt emot rättningar i fall jag har angivit något felaktigt.

Edit: Du kan också använda dig av HDMI för att sicka signalen digitalt till din förstärkare, om förstärkaren har HDMI-ingångar, vilket jag gissar din inte har då du sa att den va lite äldre. Jag kollade också upp detta med surround lite bättre.

Pro-logic is the only Dolby surround available on the analog audio outputs. It only produces a single channel surround usually fed to two speakers at the rear. As such, you will receive only a limited surround effect. Dolby Digital 5.1 is only available on digital audio outputs (optical, coax or HDMI), and includes separate left and right rear channels, a center channel and a subwoofer (LFE) channel. However, the source program must have Dolby Digital encoded in it. Some sources only have pro-logic, in which case the digital output will provide that. More advanced digital processors for Dolby will enhance the pro-logic output to give the effect of more channels.

Dold text

Tackar så mycket, då är det som jag trodde Jag har optisk ingång på förstärkaren ska snart bygga ihop en htpc för att spela upp musik & film men ville inte gärna köpa en ny receiver för det då det skulle dra ner budgeten på htpcn & högtalarna markant. Då kommer jag att satsa på ett moderkort som har hdmi&optisk för att vara framtidssäker. Kopplar då hdmi till tvn och sen ställer jag in så att ljudet ska gå igenom den optiska istället för genom hdmi. Med lite trix så kommer detta nog att fungera galant tack för hjälpen och bekräftandet

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Streacom har släppt en uppdaterad version av FC8 nämligen FC8 Evo.

Streacom is pleased to announce a refresh of its original chassis, the F1C, FC5, F7C and FC8. These new models carry the EVO suffix and incorporate a host of improvements based on technological advances and feedback from customers. Whilst each model features its own set of refinements, the range as a whole benefits from:

  • Optical drive universal eject button that works with left and right side models

  • Hidden top panel screws and refined air vents

  • Soft touch power button

  • A refined sandblast finish

  • Wider viewing angle IR receiver window

  • USB3.0 ready ports*

  • Easier HDD/ODD cage assembly with space for additional drives

  • Updated passive cooling solution featuring heatpipe direct touch and new CPU mounting brackets

http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/

Har mejlat några butiker för att ta reda på när de börjar sälja denna. Jag väntar fortfarande på i3 3225 innan jag kan lägga min beställning men jag börjar bli otålig.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10