Permalänk

Fönstermod Fractal Design

Hej!
Jag undrar om det finns någon guide på hur man kan göra en fönstermod till ett Fractal Design chassi, exempelvis R3 eller Arc. Ska väl se ut ungefär som ett Cooler Master Elite 430. Är mycket tacksam för svar

/Maniac

Permalänk
Medlem
Skrivet av That Maniac:

Hej!
Jag undrar om det finns någon guide på hur man kan göra en fönstermod till ett Fractal Design chassi, exempelvis R3 eller Arc. Ska väl se ut ungefär som ett Cooler Master Elite 430. Är mycket tacksam för svar

/Maniac

Det tror jag inte men du kan alltid kolla in galleriet här på Swec för idéer men annars är det ju inte så svårt.

Måtta ut din form på chassi sidan, köp en dremel eller låna av någon som har, köp en plexiskiva på biltema, clasohlsson eller någon annanstans tillsammans med lite superlim. Dremla ut formen, superlim runt kanterna, lägg på plexit med tryck tills limmet är torrt vill du inte att det ska bli några fula kanter så kan du köpa en u-list till:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Det tror jag inte men du kan alltid kolla in galleriet här på Swec för idéer men annars är det ju inte så svårt.

Måtta ut din form på chassi sidan, köp en dremel eller låna av någon som har, köp en plexiskiva på biltema, clasohlsson eller någon annanstans tillsammans med lite superlim:)

Så man limmar alltså fast plexiskivan på insidan av chassit? Finns det något sätt så att man kan fästa själva plexiglaset mot kanten som man har sågat i chassit. Så att det alltså inte blir det där lilla utrymmet mellan chassit och glaset? Och tack så mycket för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av That Maniac:

Hej!
Jag undrar om det finns någon guide på hur man kan göra en fönstermod till ett Fractal Design chassi, exempelvis R3 eller Arc. Ska väl se ut ungefär som ett Cooler Master Elite 430. Är mycket tacksam för svar

/Maniac

Köp dig en dremel + metall skivor och börja designa själv hur du ska göra sidan, därefter köper du plexiglas skiva med hyfsat mått (gärna större om det var så att det inte fanns) som kan vara i motsvarande mått som chassi sidan. Därefter så ber du glasmästeri att skära i de exakta mått som plexiglaset ska vara. Vid montering så är det bara limma ihop den eller köra med starkt dubbelhäftad tejp. Var noga med ha minst 1cm tillgodo runt om plexi glaset för att limma/tejpa fast plexi-glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av That Maniac:

Så man limmar alltså fast plexiskivan på insidan av chassit? Finns det något sätt så att man kan fästa själva plexiglaset mot kanten som man har sågat i chassit. Så att det alltså inte blir det där lilla utrymmet mellan chassit och glaset? Och tack så mycket för svar!

Klart man skulle kunna göra det men det skulle kräva mycket mera tid som egentligen är förgäves i mina ögon då det knappt kommer märkas någon skillnad i alla fall:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Ifall du vill se hur det kan bli ifall du gör en fönster modd kan du kolla på mitt galleri som är i signaturen.

Det jag använde mig utav var en sticksåg med ett blad med fina taggar, karosseri list och lite självhäftande tejp.

Hur jag gick tillväga:

Började med att maskera hela chassi sidan med tejp, använde målartejp fast det är nog bäst att använda någon tjockare tejp.
Måttade jag ut hur jag vill ha formen på det och så att det skulle bli jämnt.
Sedan borrade jag ett hål för att kunna starta såga, du bör vara ganska van att såga med sticksåg då du helst vill få det så jämnt som möjligt.

När jag hade sågat ut hålet tryckte jag på karosseri listen som var formad som ett U, denna listen täcker ungefär 1cm så ifall du har fått lite lack som har släppt eller någon finare ojämnthet så täcker denna listen det ganska bra!
För att fästa glaset (använde billig plastruta köpt på bauhaus) så får du skaffa något du kan använda som distans då listen bygger lite på höjden, jag använde mig utav bitar ifrån det ljuddämpande materialet på sidan och sedan ett par tejpbitar. Sedan är det bara att fästa den självhäftande tejpen på distanserna och trycka på rutan.

Hoppas detta har vart till hjälp!
Något du funderar över så är det bara att fråga

Lycka till!

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Skrivet av Geffel:

Ifall du vill se hur det kan bli ifall du gör en fönster modd kan du kolla på mitt galleri som är i signaturen.

Det jag använde mig utav var en sticksåg med ett blad med fina taggar, karosseri list och lite självhäftande tejp.

Hur jag gick tillväga:

Började med att maskera hela chassi sidan med tejp, använde målartejp fast det är nog bäst att använda någon tjockare tejp.
Måttade jag ut hur jag vill ha formen på det och så att det skulle bli jämnt.
Sedan borrade jag ett hål för att kunna starta såga, du bör vara ganska van att såga med sticksåg då du helst vill få det så jämnt som möjligt.

När jag hade sågat ut hålet tryckte jag på karosseri listen som var formad som ett U, denna listen täcker ungefär 1cm så ifall du har fått lite lack som har släppt eller någon finare ojämnthet så täcker denna listen det ganska bra!
För att fästa glaset (använde billig plastruta köpt på bauhaus) så får du skaffa något du kan använda som distans då listen bygger lite på höjden, jag använde mig utav bitar ifrån det ljuddämpande materialet på sidan och sedan ett par tejpbitar. Sedan är det bara att fästa den självhäftande tejpen på distanserna och trycka på rutan.

Hoppas detta har vart till hjälp!
Något du funderar över så är det bara att fråga

Lycka till!

Tack så mycket för svaret!
Jag får kolla upp det där med karosseri list, jag kollade på ditt bygge och det blev ju riktigt snyggt! Får kolla om farsan kan hjälpa mig med att såga ut eftersom han är snickare.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Klart man skulle kunna göra det men det skulle kräva mycket mera tid som egentligen är förgäves i mina ögon då det knappt kommer märkas någon skillnad i alla fall:/

OK, det blir väl att kolla upp olika alternativ och se vad som skulle bli snyggast. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

har moddat min panel på ett shinobi XL.

så här gjorde jag:

åkte till biltema och köpte:
-akrylplast skiva (4mmx600mmx400mm)
-tjock dubbelhäftande tejp (tjock, för distans mot listen)
-maskeringstejp (den sög)
-metallfil
-en fin metallklinga till sticksågen (dremeln e paj
-5m svart kabel

Detta hade jag hemma men du kommer behöva det:
penna
linjal
limm
kartong
borrmaskin med metallborr

först täckte jag hela panelens yttre sida med tejp och lite papper.
Sedan gjorde jag en panel i kartong (exakt lika stor som min panel) och klippte ut ett hål och testade mig fram till en fin form (gjorde några olika varianter). Den jag blev nöjd med ritade jag av på sidopanelen (på maskeringstejpen).
Sedan borrade jag ett litet hål där jag började i och stoppade ner sticksågen och följde mina linjer.
Innan jag tog bort tejpen filade jag kanterna lite.

Jag rekommenderar att ha en list eftersom längs kanterna hade det försvunnit lite färg och hörnorna var inte perfekta.

Sen gjorde jag en list av kabeln, hämtade en kniv, snittade längst ena sidan och tog ut kablarna inuti (behövde bara 1,5m kabel). Jag använde alltså bara ytterhöljet av kabeln. Det blev faktiskt bättre än vad jag trodde trots att det inte blev helt rakt.

Sen hämtade jag sidopanelen och tejpade ca 2mm från kanten av hålet med maskerings tejp (för att inte kladda ner hela panelen med lim). Hämtade limmet och la i listen och tryckte sen fast listen, slätade till den, och tog sedan bort tejpen.
Sen mätte jag ut akrylplasten (du vill ha akrylplastbiten så stor som möjligt så att den går ut i kanterna på chassit o om du nån gång vill ändra formen på fönstret och för att kunna fästa med så mycket tejp som möjligt.)
Sedan la jag 2 lager (som distans) med dubbelhäftande tejpen så att akrylplasten inte ska ta i listen. Jag tejpade inte bara längs kanten ut på hela akrylplasten (självklart inte där själva fönstret är) och tryckte fast akrylplasten.

Klart!

Det tar inte så lång tid

EDIT: Geffel gav mig råd innan jag började, tack
Hittade ingen karosserilist på mekonomen i Lund