Överclocka Phenom II X2 555 Black edition

Permalänk
Medlem

Överclocka Phenom II X2 555 Black edition

Tjena clockers! Sitter och trycker på en gammal processor som jag tänke överclocka till högsta möjliga stabila nivå och köra ett halvår till innan jag byter upp mig. Någon som vet några stabila siffor? Det gäller alltså Phenom II X2 555 Black edition 3,2ghz Callisto.

Just nu kör jag:
Core speed: 3.5ghz
Multiplier: 17.5 X
Bus speed: 200.9
HT LINK: 1004.6mhz
Core voltage: 1.368V

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Prova låsa upp kärnorna. Om du lyckas får du 2 kärnor extra.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort stöder inte upplåsning. Har försökt att flasha med "fel bios" men utan resultat dessvärre. Så jag behöver överklockningssiffor eller om någon vet hur man låser upp kärnor utan ett ASUS moderkort med funktionen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Huruvida den blir stabil beror på processorn, men jag kan ju ta nåt helt ur luften och säga dra upp multipeln till 19 och kör prime95, du märker om det inte funkar.

Du kan klocka bus speed också om du känner för det, jag kom högre om jag klockade bus speed och inte bara körde på med multipeln, konstigt nog, sänk minneshastigheten först bara för _allt_ går snabbare om du klockar den, ta bara ett par Mhz i taget.

Öka vcore ett snäpp i taget (max är 1,55 enligt AMD men jag hade inte kört över 1,5 för 24/7 klockning.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nimin:

Mitt moderkort stöder inte upplåsning. Har försökt att flasha med "fel bios" men utan resultat dessvärre. Så jag behöver överklockningssiffor eller om någon vet hur man låser upp kärnor utan ett ASUS moderkort med funktionen.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Vad har du för moderkort?

AMD3+ ASUS M4N68T

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Huruvida den blir stabil beror på processorn, men jag kan ju ta nåt helt ur luften och säga dra upp multipeln till 19 och kör prime95, du märker om det inte funkar.

Du kan klocka bus speed också om du känner för det, jag kom högre om jag klockade bus speed och inte bara körde på med multipeln, konstigt nog, sänk minneshastigheten först bara för _allt_ går snabbare om du klockar den, ta bara ett par Mhz i taget.

Öka vcore ett snäpp i taget (max är 1,55 enligt AMD men jag hade inte kört över 1,5 för 24/7 klockning.)

Har provat det, crashar varje gång. Men jag har sett folk som fått upp likadan processor till 4,0 stabilt.
Tror jag måste finlira lite på flertalet inställningar, men tänkte om någon körde samma processor och kunde berätta hur han/hon har den inställd

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Har provat det, crashar varje gång. Men jag har sett folk som fått upp likadan processor till 4,0 stabilt.
Tror jag måste finlira lite på flertalet inställningar, men tänkte om någon körde samma processor och kunde berätta hur han/hon har den inställd

Kan ju vara så att du har fått tag i ett dåligt chip bara. :/

För egen del så låste jag upp min propp och kunde klocka den till strax under 4Ghz, men väljer att köra på 3,7 för jag gillar cool'n'quiet.

Edit: Kan du göra detta?

1. Enter BIOS.
2. Set Automatic Clock Calibration (ACC) or Nvidia Core Calibration (NCC) to AUTO.
CRUCIAL step for Asus and Gigabyte owners : Enable "Unleashing" or change "EC Firmware" mode to "Hybrid"
3. Reboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Kan ju vara så att du har fått tag i ett dåligt chip bara. :/

För egen del så låste jag upp min propp och kunde klocka den till strax under 4Ghz, men väljer att köra på 3,7 för jag gillar cool'n'quiet.

Edit: Kan du göra detta?

1. Enter BIOS.
2. Set Automatic Clock Calibration (ACC) or Nvidia Core Calibration (NCC) to AUTO.
CRUCIAL step for Asus and Gigabyte owners : Enable "Unleashing" or change "EC Firmware" mode to "Hybrid"
3. Reboot.

Nix, som sagt mitt moderkort stöder inte Core-unlocker. Pro-varianten av mitt moderkort gör det dock. Försökte flasha mitt bios med de bios för PRO eftersom den enda skillnaden mellan korten verkar vara just den funktionen. Men den vägrade flasha pga romID. testade både i windows och i DOS.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Nix, som sagt mitt moderkort stöder inte Core-unlocker. Pro-varianten av mitt moderkort gör det dock. Försökte flasha mitt bios med de bios för PRO eftersom den enda skillnaden mellan korten verkar vara just den funktionen. Men den vägrade flasha pga romID. testade både i windows och i DOS.

Ajt, aldrig testat att flasha nåt själv så.

Hittade detta i en annan tråd, vet inte om du gjorde så men kanske värt ett försök.

afudos /ibios.rom /p /pbnc

where afudos is the name of your flash utility and bios.rom - name of BIOS you want to flash. No space between /i and bios.rom that's right. It'll allow you to flash any BIOS you want. The boards look very similar, though cross-flashing is always risky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Ajt, aldrig testat att flasha nåt själv så.

Hittade detta i en annan tråd, vet inte om du gjorde så men kanske värt ett försök.

afudos /ibios.rom /p /pbnc

where afudos is the name of your flash utility and bios.rom - name of BIOS you want to flash. No space between /i and bios.rom that's right. It'll allow you to flash any BIOS you want. The boards look very similar, though cross-flashing is always risky.

Det var exakt så jag gjorde
Så jag tror det är lönlöst med mitt moderkort. Det är därför jag vill hitta någon med samma CPU som lyckats få den stabil över 3,6 för det är högsta stabila nivå jag nått.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Det var exakt så jag gjorde
Så jag tror det är lönlöst med mitt moderkort. Det är därför jag vill hitta någon med samma CPU som lyckats få den stabil över 3,6 för det är högsta stabila nivå jag nått.

Läs igenom denna: http://www.overclock.net/t/525113/phenom-ii-overclocking-guid...

Kommer du inte högre så är antagligen din processor inte så sugen på att gå högre. :/

Permalänk

Vilken revision har du?

Vet inte riktigt om det är likadant på 555an som det är på 955an,

Jag hade tillgång till både en c2 och en c3 955a inom familjen och c3an klockade lite över 4ghz medan c2an kom upp i 3,6 som max på samma moderkort.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Vilken revision har du?

Vet inte riktigt om det är likadant på 555an som det är på 955an,

Jag hade tillgång till både en c2 och en c3 955a inom familjen och c3an klockade lite över 4ghz medan c2an kom upp i 3,6 som max på samma moderkort.

Revision RB-C3

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Hedersmedlem

Ja tyvärr verkar det vara ett "snålt" moderkort när det gäller ÖK, så du får nog leva med det eller byta ut en del.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fått upp den i stabila 3.7ghz nu iaf. Delar med mig av sifforna utifall någon skulle ha samma processor.

Corespeed: 3716.8mhz
Multiplier: 18.5X
Busspeed: 200.9
HT Link: 1004.6
Core Voltage: 1.464 V

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Jag har en AMD Phenom II X2 555 BE med moderkortet Gigabyte-GA-Ma770-UD och undrar om man kan överklocka och öppna mer cores ?

Kan berätta hur man gör ? ( har aldrig gjort det innan)