Varför är min Fractal R3 inte tystare?

Permalänk
Medlem

Varför är min Fractal R3 inte tystare?

Har precis fått en ny dator av min man.

Problemet är att rummet nu låter som om man kom in i en servercentral...
Villkoret för datorn var att det skulle vara T.Y.S.T! Jag förstår att det låter när den får jobba, men som det är nu så är det olidligt även när jag inte gör något annat med den än tittar på skrivbordet.

Det är chassifläktarna som låter något f*j+!@igt. Dessutom är burken kall som ett kylskåp med iskall luft som blåser ut. Det är väl bra, men det känns ju lite onödigt när jag inte ens startat något krävande program eller haft datorn på mer än ett par minuter. Det är otroligt märkligt när jag söker runt på forum och läser tråd efter tråd ang detta chassi hur nöjda alla är med sin burk, hur tyst den är. Jag står inte ens ut att vara i samma rum som datorn just nu.

Min stackars gubbe har suttit hela kvällen och försökt ta reda på om det går att sänka hastigheten på chassifläktarna men han hittar inte tillvägagångssättet. Så jag tänkte att jag kanske kunde hitta någon här som kan vägleda lite.

Kan det vara något fel på den? Den sattes ihop av säljaren.

Lite spec:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
SSD på 120gb som operativsystemet win7 är installerat på

Permalänk

något av dina datorkomponenter som avger mycket ljud
skaffa fläktkontroller för fläktarna du har där är ganska högljudda
du har alla ljuddämpning kvar? inte tagit bort det där uppe eller på sidan?
Annars öppna chassit och lyssna efter vad det är som låter och åtgärda det med att byta fläkten som låter
kanske cpu fläkten? graikkortsfläkten? men tror det är dina chassi fläktar

Permalänk
Medlem

Byt fläktarna då.
Och beskriv ljudet.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk

Då alla har olika krav på ljudnivåskrav så är det svårt att säga ifall det är normalt eller inte.

Men sätt in ett motstånd eller byt ut fläktarna. Låter som en ganska påkostad dator så köp lite fläktar för 400 kr så får du det du är ute efter. Kontrollera så det inte är grafikkortet som låter. Ifall det finns ett

Permalänk
Skrivet av PaulaF:

Har precis fått en ny dator av min man.

Problemet är att rummet nu låter som om man kom in i en servercentral...
Villkoret för datorn var att det skulle vara T.Y.S.T! Jag förstår att det låter när den får jobba, men som det är nu så är det olidligt även när jag inte gör något annat med den än tittar på skrivbordet.

Det är chassifläktarna som låter något f*j+!@igt. Dessutom är burken kall som ett kylskåp med iskall luft som blåser ut. Det är väl bra, men det känns ju lite onödigt när jag inte ens startat något krävande program eller haft datorn på mer än ett par minuter. Det är otroligt märkligt när jag söker runt på forum och läser tråd efter tråd ang detta chassi hur nöjda alla är med sin burk, hur tyst den är. Jag står inte ens ut att vara i samma rum som datorn just nu.

Min stackars gubbe har suttit hela kvällen och försökt ta reda på om det går att sänka hastigheten på chassifläktarna men han hittar inte tillvägagångssättet. Så jag tänkte att jag kanske kunde hitta någon här som kan vägleda lite.

Kan det vara något fel på den? Den sattes ihop av säljaren.

Lite spec:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
SSD på 120gb som operativsystemet win7 är installerat på

Körde ett tag med en Cooler master hyper 212 som processor-kylare, och scytche-fläktar i chassit. och den gick alltid tyst, oavsett load.
hur är det med nätagget? låter det från det?
finns också en "förlängare" till fläktarnas strömkabel som har ett motstånd i sig som sänker volten till fläktarna vilket gör att dom går tystare.

mvh!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Har du ett grafikkort också?
Har du orginalkylaren på processorn? Isåfall så kan det vara den som låter en hel del.

Sedan skulle jag tippa att samtliga fläktar i datorn går på full fart, 12V alltså. Montera motstånd eller använd PWM-styrning och sänk till 5-7V.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

I bios/UEFI ska det finnas inställningar för att hantera fläkthastigheter, så länge ni kopplade in fläktarna på moderkortet. Annars medföljer också en fläktkontroller till Define R3 som ni kan använda.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

jag har ett Fractal Design R2 med I5-750 dock som han över med en Hyper 212+ kylare och 3x Fractal fläktar, låter inte ett jackshit!
du måste ha stockkylaren på högsta nivå isådanafall om du inte kan va i samma rum... :S
jag kan köra min Hyper 212 på högsta nivå och ändå va i samma rum så chassit dämpar allt ljud som fan, sen som tidigare, har du fläkt på sidan eller toppen? då låter det extra mycket så ha bara fläkt fram botten och bak så bör de inte låta.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vad gör grafikkort har du?
Hade själv ett gtx 260 som lät som fan i mitt h2 men bytte till 680 och nu e den tyst som en mus.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Oj! vad mkt svar snabbt. Tack! Min man gick och lade sig så jag ska ska vidarebefordra det här till honom så han får ta en titt på era förslag till imorgon.

Nätaggr: corsair tx v2 850w
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E

Vi får väl öppna upp den imorgon. men som sagt, det var fler på hans jobb när han startade upp den som tyckte att den väsnades så jag tror inte att det är vi som är extra känsliga.

Hur det monterats vet vi inte...än, ang ljuddämpningen.

Han försökte gå in i fan control, men hittade ingenstans att styra själva chassifläktarna....men det kanske bara var han som var trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

jag har ett Fractal Design R2 med I5-750 dock som han över med en Hyper 212+ kylare och 3x Fractal fläktar, låter inte ett jackshit!
du måste ha stockkylaren på högsta nivå isådanafall om du inte kan va i samma rum... :S
jag kan köra min Hyper 212 på högsta nivå och ändå va i samma rum så chassit dämpar allt ljud som fan, sen som tidigare, har du fläkt på sidan eller toppen? då låter det extra mycket så ha bara fläkt fram botten och bak så bör de inte låta.

yes....det är i toppen...

Permalänk
Medlem

kör R3 själv, och rätt inställt är det löjligt tyst, läs: hade inte dioden lyst i fronten hade man fått ställa sig stilla en stund och lyssna, rör dig för guds skull inte.

det ljud som hörs mest är nättaget, när inte skärmen knäpper lite när den blir varm.
Corsair HX650 agg.

ge oss gärna lite mer detaljer över vilka fläktar och dylikt du har, var de sitter, processorkylare och fläkt.

varför inte ta ett foto?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

I bios/UEFI ska det finnas inställningar för att hantera fläkthastigheter, så länge ni kopplade in fläktarna på moderkortet. Annars medföljer också en fläktkontroller till Define R3 som ni kan använda.

Hmmm, det var ju leverantören som satte ihop burken så jag vet inte hur det kopplats in. Men det lär vi märka imorgon.

Permalänk
Medlem

Min Packsedel:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
corsair tx v2 850w
Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E
corsair xms3 1600mhz 16gb vengeance cl9
WD desktop green 2tb sats 3.0
intel 330 SSD på 120gb 2.5" som operativsystemet win7 är installerat på
MS COA Label Windows Home Premium 7
ms dvd win h.p pro ultimate 7 se 64bit
ms royalty win home premium 7 nordic

Permalänk
Medlem

Ja du ska ju få med en fancontroller, testa att använda den

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av PaulaF:

Oj! vad mkt svar snabbt. Tack! Min man gick och lade sig så jag ska ska vidarebefordra det här till honom så han får ta en titt på era förslag till imorgon.

Nätaggr: corsair tx v2 850w
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E

Vi får väl öppna upp den imorgon. men som sagt, det var fler på hans jobb när han startade upp den som tyckte att den väsnades så jag tror inte att det är vi som är extra känsliga.

Hur det monterats vet vi inte...än, ang ljuddämpningen.

Han försökte gå in i fan control, men hittade ingenstans att styra själva chassifläktarna....men det kanske bara var han som var trött

Har haft Corsair TX850V2 själv, och den lät ganska mycket. Den kan gå över 40 dB i load. Byte till ett Seasonic S12 500 watt istället. Den är nästintill knäpp tyst (En jäkla skillnad på ström, I know. Men behövde inte 850 watt).

Men om den börja väsnas och att andra hörde det, så är det nog inte nätagget. (Ifall inte något har gått sönder eller damm som har invadera fläkten )

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaulaF:

Min Packsedel:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
corsair tx v2 850w
Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E
corsair xms3 1600mhz 16gb vengeance cl9
WD desktop green 2tb sats 3.0
intel 330 SSD på 120gb 2.5" som operativsystemet win7 är installerat på
MS COA Label Windows Home Premium 7
ms dvd win h.p pro ultimate 7 se 64bit
ms royalty win home premium 7 nordic

De fetmarkerade fläktarna sitter inte i de flesta andras Fractal R3. En googling ger att http://www.amazon.com/120mm-Performance-120RB-Black-White/dp/...

Noise: This one is tricky; if your sensitive, I suggest a fan controller or volt suppressor. The fans are not terribly loud but are defiantly noticeable if your looking for it. As an example; me and my friend were talking about the build as i was installing windows about 5 feet away from the computer with it completely closed. As it turned off we both stopped talking in shock from how loud we had been speaking and the volume of the fans. I personally don't mind, especially at this price point but its something to keep in mind.

1/2/2011: After some testing I believe i have changed my mind about these fans. They are silent and spin a good amount of air but what was causing much of the noise pollution was vibrations between the fan and the computer case. While i was holding the fan outside of the case they seemed much quieter then when i placed them back, doing so created a humming noise. I suggest silicon mounts or something rather then a fan controller but either would do. I have no problem letting them run at full volt.

I bought 2 of these for a recent build. They are decent enough, install easily and move a lot of air, but they are fairly noisy. If you're trying to build a quiet machine this fan is not your best option.

Kan vara nåt annat, men dessa i 1300RPM är antagligen inte "tysta"

Permalänk

Kanske är så enklet att en sladd eller något annat slår i mot fläkten

Permalänk
Medlem

Första och bästa tipset jag har: Skaffa en ny CPU kylare!
Du har orginal installerat varpå den avger väldigt mycket ljud.
Så byt den först och främst men du kan även sätta in fläktkontrollern som kom med chassit och sätta in 3fläktar i den så att du kan sänka hastigheterna på dem också.

DÅ ska det vara tystare så att du inte kommer bry dig om det lilla som hörs.
För grafikkortet du har ska inte låta så mycket trots att det hamnar i load då den kylaren som sitter på ska vara tystare.

Så byt CPU kylare (viktigaste) och koppla in fläktarna i fläktkontrollern så ska du se att det blir ändring

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Känns som fläktarna får 12 Volt, ska finnas en fläktkontroller som andra har nämt. På R3:an sitter den på baksidan, se vridreglaget på bilden: http://images.tweaktown.com/content/4/6/4649_34_fractal_desig... (Det är ett Define Mini men ska sitta en likadan på R3:an), saknas den ska ni kontakta säljaren och be att få den. Om ni inte har fått med de fläktar som ingår i chassit så be om dem också, flyttar inte mycket luft men låter även nära noll så de kan kastas in på tomma fläktplatser och gå i maxvarv.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Med så mycket tips kan det bli lite rörigt, men jag skulle gjort som nämnts här ovan, att leta efter orginalfläktkontrollen som skall följa med lådan.

Den skall sitta på baksidan av lådan, i en av expensionsplatserna.

Med den skall man kunna reglera chassifläktarnas hastighet.
Om det inte finns någon, eller att det inte blir någon skillnad, då måste ni börja felsöka efter det höga ljudet.

Om ni sätter ett finger på mitten av en fläkt där ytan är slät, så kan ni stoppa den utan att riskera någon skada.
om oljudet inte slutar, så prova nästa fläkt.
Om fläkten inte startar igen efter att ni stoppat den, så kan den behöva en liten knuff för att komma igång igen.

När ni sedan lokaliserat den/dom fläktar som väsnas , så kan ni återkomma i denna tråden för flera tips.
Det finns mycket man kan göra själv som sänker ljudnivån, så ge inte upp.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaulaF:

Min Packsedel:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
corsair tx v2 850w
Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E
corsair xms3 1600mhz 16gb vengeance cl9
WD desktop green 2tb sats 3.0
intel 330 SSD på 120gb 2.5" som operativsystemet win7 är installerat på
MS COA Label Windows Home Premium 7
ms dvd win h.p pro ultimate 7 se 64bit
ms royalty win home premium 7 nordic

Som folk skriver, sätt i motstånd (finns i dom flesta datorbutiker) till fläktarna så dom går på 5 volt. DU verkar ha en orginal kylare till cpun. köp en Cooler master Hyper 212 kylare den är billig och kyler bra. Sänk dina NZXT fläktar med motstånd till 5 volt, koppla in dina fractal design fläktar som du fick med och kör dom på nästan lägsta läget. Placera dina fläktar strategiskt för att få bästa möjliga kylning för att inte få överhettning av dina komponenter. 1 fläkt i fronten som blåser in, en fläkt på baksidan som blåser ut bakom din cooler master 212 kylare som blåser ut varmluft. en fläkt i toppen som blåser ut varmluft och en fläkt på sidan som blåser in kallluft på grafikkortet sissta fläkten kan du sätta framför hårddiskarna för att få in mer kallluft eller ev.längst ner i chassit brevid nätagget för att skjuta in mer kallluft. Allt för att få ett bra flöde genom alla dina komponenter. Varmluft stiger alltid och åker sedan ut längst uppe i chassit. Glöm inte att rengöra filterna längst fram och under chassit för att få så lite motstånd till fläktarna som möjligt.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

en covenant fan ser jag

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaulaF:

Min Packsedel:
Fractal Design Define R3
2st NZXT FN 120RB 120mm enthusiast fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Intel LGA1155 Core i7 - 3770
corsair tx v2 850w
Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E
corsair xms3 1600mhz 16gb vengeance cl9
WD desktop green 2tb sats 3.0
intel 330 SSD på 120gb 2.5" som operativsystemet win7 är installerat på
MS COA Label Windows Home Premium 7
ms dvd win h.p pro ultimate 7 se 64bit
ms royalty win home premium 7 nordic

Hej Paula. JonnyRocker har gett dig ett utmärkt tips. Mina observationer komponent för komponent:

1. Fractal Design Define R3 - Helt klart utmärkt låda med bra ljuddämpning. Denna ska kunna fås knäpptyst med rätt komponenter inuti.

2. 2st NZXT FN 120RB 120mm - Jag har inte erfarenhet av dessa och http://www.silentpcreview.com/ har inte recenserat dessa fläktar. I högsta läget körs de i 1200rpm vilket är på tok för mycket. För att få den tyst behöver du komma ner i ungefär 600rpm. Gör som JohnnyRoker säger och koppla in den medföljande fläktkontrollern.

3. MSI Z77A-G43, Socket-1155 - Ett bra moderkort men den har inte lika bra fläktstyrning som Asus premiummoderkort. Använd fläktkontrollerna som kommer med R3 för att du ska bli nöjd.

4. Intel LGA1155 Core i7 - 3770 - Ska man anta att du har stockkylaren så är detta något som måste åtgärdas för att få bra ljudnivå.

5. corsair tx v2 850w - Har inte ägt denna själv men de bedömningar som finns på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=816700 säger alla att den är högljud. Om du efter alla andra förändringar inte är nöjd med ljudnivån så kan du be din leverantör byta ut denna till en tystare variant. För tysta varianter kolla http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs på de som har 460w till 650w eftersom du endast har 1 grafikkort behövs inte 850w egentligen.

6. Gigabyte GeForce GTX 670 2gb wf3x pci-E - Detta grafikkort har potential att vara tyst men kan behöva ljustering av fläkthastighet på grafikkortets biosnivå. Detta bör man endast göra efter man testat allt annat.

7. corsair xms3 1600mhz 16gb vengeance cl9 - ljudlöst.

8. WD desktop green 2tb sats 3.0 - Bra betyg på http://www.silentpcreview.com/article927-page6.html. Det du får tänka på är att vibrationer kan skapa ljud som är svårt att identifiera eftersom det inte är det första man letar efter. Efter du fixat fläkthastigheten så kan du kontrollera hur mycket ljud hårddisken ger ifrån sig genom att koppla bort den och endast ha SSD inkopplad. Bästa sättet att slippa vibrationer är att hänga upp hårddiskarna enligt http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi... men det är inte det första du bör göra.

9. intel 330 SSD på 120gb 2.5" - ljudlöst.

Det är alltså i ordning: Processorkylaren, fläktarna, grafikkortet, nätaggregatet och slutligen hårddiskvibrationer du bör tänka.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med dig, tycker inte mitt R3 är alls tyst även om jag bytt ut fläktarna mot Scythe, slängt på en enorm Thermalright Silver Arrow och tror mig köpt ett tyst nätagg. Mina två sista kort jag har att spela ut är att bli av med mina två sista mekaniska diskar samt köpa en fläktcontroller. GTX680an skall ju trots allt vara tyst när den idlar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ett chassi låter aldrig. Komponenterna i en låda gör det.

Köp tystare chassi-fläktar med låg RPM och komplettera med en fläktkontroller (se till att den passar innanför luckan).

Köp en CPU kylare med möjlighet till tyst fläkt.

Ladda ner MSI Afterbrurner och stryp fläkthastigheten på ditt grafikkort. Jag fick lov att göra en egen fläktkurva på mitt grafikkort. Gick fläkthastigheten äver 52% så lät det som en helikopter.

Ljudnivån har direkt inverkan på värmen i din låda. Ställ ner fläktarna så lågt det går samtidigt som du har acceptabla temperaturer.

Kan meddela att min R3a inte är speciellt tyst heller med noctua cpukylare och scythe silent typhoon fläktar i lådan, men den kyler bra och har utmärkta dammfilter..

Permalänk
Medlem

Nu håller vi på och öppnar datorn.

Skrivet av Iliyena:

Känns som fläktarna får 12 Volt, ska finnas en fläktkontroller som andra har nämt. På R3:an sitter den på baksidan, se vridreglaget på bilden: http://images.tweaktown.com/content/4/6/4649_34_fractal_desig... (Det är ett Define Mini men ska sitta en likadan på R3:an), saknas den ska ni kontakta säljaren och be att få den. Om ni inte har fått med de fläktar som ingår i chassit så be om dem också, flyttar inte mycket luft men låter även nära noll så de kan kastas in på tomma fläktplatser och gå i maxvarv.

Länken funkade inte

Permalänk
Medlem

Allright: Vi testade att stoppa fläktarna och då försvann onekligen ett litet vinande ljud, inte så mycket dock. Det störande och höga ljudet kommer helt klart från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaulaF:

Allright: Vi testade att stoppa fläktarna och då försvann onekligen ett litet vinande ljud, inte så mycket dock. Det störande och höga ljudet kommer helt klart från nätaggregatet.

Har ett nätagg på 450W i ett R3 chassi, Och när jag spelar så använder jag nog 300 till 350W och då varvar agget upp. den är det mest störande i hela burken. Det låter en del.