Förlänga kabeln mellan skärm och moderkort på en laptop.

Permalänk
Medlem

Förlänga kabeln mellan skärm och moderkort på en laptop.

Är det möjligt att förlänga den kabel mellan moderkort och skärm som finns på en laptop ?
Om så är möjligt finns det färdiga kablar eller behöver man bygga en själv.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Testpilot

Laptops använder inte VGA/DVI/HDMI (eller nått annat som används för externa skärmar) för sina inbyggda skärmar utan kör med LVDS-kablar som kan se ut i princip hur som helst. Olika moderkort har olika kontakter och olika skärmar har även de olika kontakter så det finns ingen universalkabel att köpa tyvärr, vill du förlänga den får du nog göra det själv genom att löda dit en skarv mitt på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

GF120 / 0GF120 heter kabeln om de den ska va till d820. Original är den 30.48 cm/12 in/ 1 ft. Finns på ebay om du ska laja lite.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Laptops använder inte VGA/DVI/HDMI (eller nått annat som används för externa skärmar) för sina inbyggda skärmar utan kör med LVDS-kablar som kan se ut i princip hur som helst. Olika moderkort har olika kontakter och olika skärmar har även de olika kontakter så det finns ingen universalkabel att köpa tyvärr, vill du förlänga den får du nog göra det själv genom att löda dit en skarv mitt på.

Observera dock att denna kabel är väldigt känslig för missanpassning då datahastigheten är väldigt hög (okomprimerat video ger riktigt höga datahastigheter). Det GÅR köra med upp till 5 meter med LVDS med bra kabel och klokt gjort i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

GF120 / 0GF120 heter kabeln om de den ska va till d820. Original är den 30.48 cm/12 in/ 1 ft. Finns på ebay om du ska laja lite.

Den ska användas till en Dell D410.
Tänkte ha datorn i bilen i bagaget/handskfacket och ha skärmen till ungarna i baksätet eller använda den som GPS skärm.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Den ska användas till en Dell D410.
Tänkte ha datorn i bilen i bagaget/handskfacket och ha skärmen till ungarna i baksätet eller använda den som GPS skärm.

Varför inte skaffa en skärm och koppla in i VGA uttaget!

En 17" skärm får man nästan gratis, tror det är mer jobb och tid att göra som du tänkt, än att skaffa en extern skärm. Och som du vet så är tid pengar

Och med en extern skärm så måste du ha en omvandlare till strömmen. Om du inte köper en typ 7" skärm med "bilström"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför inte skaffa en skärm och koppla in i VGA uttaget!

En 17" skärm får man nästan gratis, tror det är mer jobb och tid att göra som du tänkt, än att skaffa en extern skärm. Och som du vet så är tid pengar

Och med en extern skärm så måste du ha en omvandlare till strömmen. Om du inte köper en typ 7" skärm med "bilström"

Kan vara lite problem med att få in en 17" skärm i baksätet eller att använda den fram som navigationsskärm.
Har två stycken liggandes här hemma som inte används till något, så nått kul måste man göra med de

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Kan vara lite problem med att få in en 17" skärm i baksätet eller att använda den fram som navigationsskärm.
Har två stycken liggandes här hemma som inte används till något, så nått kul måste man göra med de

Men som jag skrev så finns det 7" skärmar med! Och inte är dom så dyra heller. Min 7" skärm har koppling till Pc/PS/Xbox/Nintendo/och alla andra "vanliga bildingångar"

Finns även 7" skärmar som är tryckkänsliga (kostar givetvis mer) hos B l a Kjell & C, och det måste ju vara det ultimata i bilen!!

och nu när jag ändå är igång och skriver, så såg jag ett O S som är gjort till bildatorer för nåt år sen, och det såg verkligen trevligt ut! Vad det heter och var man får tag på det kommer jag dock inte ihåg. Men det ska väl inte vara så svårt att ta reda på om man söker. Jag minns att jag ville ha det i bilen själv

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]