Upplösning utanför kanter på TV :S

Permalänk
Medlem

Upplösning utanför kanter på TV :S

Hej!

Vet inte om detta är rätt del av forumet men testar iallafall..

Fick idag hem 1st Asrock Ion 3D 152B som jag kopplade upp till min Philips 47PFL3007T FULLHD LCD-TV
Installerade den medföljande CD-skivan med drivrutiner för grafikkortet NVIDIA® GT218-ION Graphics, NVIDIA® 3DTV Play Capable
Version 260.81 (Nvidias)...

Ställer in upplösningen på 1920x1080 och allt funkar fint förutom att en bit av desktopen hamnar utanför tv-skärmen.. Mycket störande..
Testade nyaste drivrutinerna från Nvidia men ingen skillnad, problemet kanske ligger i att tv:n skalar felaktigt, men om någon har råkat ut för detta och löst det så skriv gärna :)..

Dum fråga kanske, är inte så hemma på detta med HD osv. Men låt säga att jag ställer ner upplösningen till 1360x768 vilket passar TV:n allt ser bra ut då men då är det ju inte HD?.. Men om jag drar igång en film i t.ex VLC med 1080p eller en 720p film, blir det FullHD då fast jag inte har hd upplösning inställt för skrivbordet?

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Avstängd

TVns inställningar antagligen, dom brukar ju ha sina "smart" zooms

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Ingen smart zoom eller liknande på tv'n? Så är det hemma allafall som jag måste in och ändra varje gång.
Annars gå in i nvidias kontrollpanel/intels grafik kontroll panel om du nu har/använder det och pilla lite på underscan så ska du se att den passar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jo, det finns ett antal jag kan välja mellan, Autozoom, Bredbild, Movie-expand och ett gäng till men ingen hjälper

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av coldhand:

Jo, det finns ett antal jag kan välja mellan, Autozoom, Bredbild, Movie-expand och ett gäng till men ingen hjälper

Om ingen av dom hjälper så sätt den på bredbild(eller standard om de finns?) skulle jag tro (1080p är ju ändra rätt bred?) och pilla sedan på underscan lite. Får köra med underscan själv när jag kopplar min dator till tv'n hemma.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har samma Tv som dig och samma problem , det är riktigt störande

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem

Men frågan är ju, om jag har 1360x768 dvs inte HD upplösning... kan jag ÄNDÅ spela filmer av 1080p kvalité i VLC utan att det blir sämre?

Ja jag är nybörjare på detta med HD osv..

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem

Gå in här och ändra scalingen lite så ska du se att det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Har samma Tv som dig och samma problem , det är riktigt störande

Eller hur!.. :/
Iofs ser jag inte vad det står om jag sitter i soffan och kör 1920x1080 men vafan liksom?

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av coldhand:

Men frågan är ju, om jag har 1360x768 dvs inte HD upplösning... kan jag ÄNDÅ spela filmer av 1080p kvalité i VLC utan att det blir sämre?

Ja jag är nybörjare på detta med HD osv..

Klart kan du kolla på filmer i 1080p, men de blir ju skalat till den upplösning då och kommer mest troligt inte se lika bra ut (beror på person till person hur mycket de själva märker sånt här).
Men som sagt, pilla lite på underscan vilket skalar hela bilden ned lite så ska du se att den passar fin fint.

Edit: som Ninjaflipp visa så kanske de inte heter underscan för nvidia

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/8/22122530083-or...

Gå in här och ändra scalingen lite så ska du se att det blir bättre.

Jo, den har jag sett, testade den inte utan uppdaterade till Nvidias senaste drivrutin och då fanns inte det alternativet längre i Nvidias kontrollpanel.. får kanske byta tillbaka till "orginalet"

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Klart kan du kolla på filmer i 1080p, men de blir ju skalat till den upplösning då och kommer mest troligt inte se lika bra ut (beror på person till person hur mycket de själva märker sånt här).
Men som sagt, pilla lite på underscan vilket skalar hela bilden ned lite så ska du se att den passar fin fint.

Edit: som Ninjaflipp visa så kanske de inte heter underscan för nvidia

Ah, ska genast testade det när jag kommer från jobbet

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av coldhand:

Men frågan är ju, om jag har 1360x768 dvs inte HD upplösning... kan jag ÄNDÅ spela filmer av 1080p kvalité i VLC utan att det blir sämre?

Ja jag är nybörjare på detta med HD osv..

Om du ser på 1080P filmer med den upplösningen kommer filmen först skalas ner till 1360x768 av datorn, och sedan skalas upp igen av TVn. Två försämringar av bilden. Ställ in den på din TVs nativa upplösning, alltså 1920x1080, och ändra sedan overscan som tipsades ovan.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska prova detta och återkommer om det skulle vara nåt mer

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem

På min TV var jag tvungen att stänga av Overscan eller Smart frame nånting för att få det att bli bra, det fanns under de mer avancerade menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

På min TV var jag tvungen att stänga av Overscan eller Smart frame nånting för att få det att bli bra, det fanns under de mer avancerade menyerna.

Det får jag kolla upp! tack!

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Har samma Tv som dig och samma problem , det är riktigt störande

Jag gick in på inställningar och valde PC-läge, vips så är det perfekt och inte utanför kanterna, kolla det

Visa signatur

// coldhand

Permalänk
Medlem

Skrattretande, gick in på inställingar för TV'n och bläddrade ner till "PC-läge" som stod på AV, satte den på ON och nu funkar det skitnajs!

Visa signatur

// coldhand