Valve ska sälja vanlig mjukvara via Steam

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Tillgång och efterfrågan. Det gäller ju att det finns någon som vill köpa spelet. Finns det fler begagnade spel än villiga köpare går priserna ner.

Jo men i praktiken säljer ju egentligen steam bara ett nytt spel för reducerat pris och plockar bort det från den användare som "säljer" sitt begagnade spel som de måste betala för att plocka bort.

Exempel:
Användare 1 köper spel X för 500kr, spelar igenom det och vill sälja det
Steam köper spelet för 200kr (eller nåt)
Användare 2 köper spelet "begagnat" för 400kr
Steam får 400-200=200kr för ett spel de får 500kr för egentligen.

Rätta mig om jag har fel men jag tycker det låter som en jättebra deal för användarna men helt kasst för steam & co.

De tjänar ingenting på det. Kanske får något fler spel sålda men de tjänar nog mer på att köra olika sales då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Jo men i praktiken säljer ju egentligen steam bara ett nytt spel för reducerat pris och plockar bort det från den användare som "säljer" sitt begagnade spel som de måste betala för att plocka bort.

Exempel:
Användare 1 köper spel X för 500kr, spelar igenom det och vill sälja det
Steam köper spelet för 200kr (eller nåt)
Användare 2 köper spelet "begagnat" för 400kr
Steam får 400-200=200kr för ett spel de får 500kr för egentligen.

Rätta mig om jag har fel men jag tycker det låter som en jättebra deal för användarna men helt kasst för steam & co.

De tjänar ingenting på det. Kanske får något fler spel sålda men de tjänar nog mer på att köra olika sales då och då.

Steam tjänar först 500kr(på spelet) [500 :- hos steam]
Steam förlorar 200kr("återköp") [300 :- hos steam]
Steam tjänar 300 på "begagnat spel" [600 :- hos steam]

De vinner 100kr på detta förutsatt att personen som köper spelet "begagnat" inte hade löpt spelet nytt.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jävligt bra idé tycker jag. Om de kan få ner priserna på viss mjukvara (Adobe och Autodesk, men det kommer väl inte hända), så tror jag det kan bli riktigt najs.

Hur skönt skulle inte det vara att bara behöva installera steam när man formaterat om en dator och så sköter det sig självt?

Dessutom kanske man kan hitta schysst alternativ programvara. Steam är ju redan idag riktigt bra på att promota indiespel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och där fick alla tvivlare det bekräftat varför Gabe 'Lard' Newell kritiserar Microsofts kommande App Store. De vill inte ha konkurrens, helt enkelt.

Knappast,
Du har andra tjänster som origin m.m , det handlar om monopoltrams från MS sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av formerself:

Facebook har man kunnat koppla till Steam i evigheter

Oj, my bad.
Tänkte dock mer åt hållet som spotify och facebook samarbetar nu för tiden, när man (vad jag hört) inte ens kan skapa nya konton på Spotify utan sin Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Jo men i praktiken säljer ju egentligen steam bara ett nytt spel för reducerat pris och plockar bort det från den användare som "säljer" sitt begagnade spel som de måste betala för att plocka bort.

Exempel:
Användare 1 köper spel X för 500kr, spelar igenom det och vill sälja det
Steam köper spelet för 200kr (eller nåt)
Användare 2 köper spelet "begagnat" för 400kr
Steam får 400-200=200kr för ett spel de får 500kr för egentligen.

Rätta mig om jag har fel men jag tycker det låter som en jättebra deal för användarna men helt kasst för steam & co.

De tjänar ingenting på det. Kanske får något fler spel sålda men de tjänar nog mer på att köra olika sales då och då.

Först så tjänar inte steam 500 om de säljer för 500, men om vi bortser från det.
Användare 2 kanske aldrig hade köpt spelet till fullt pris?
När användare 2 är klar säljer han det till användare 3?
4,5,6,etc.
Och användare 1 använder de 200kr han fick för sitt gamla spel till ett nytt?

Mycket antaganden, men de är ganska rimliga.
Sen handlar det ju inte bara om vad steam vill, efter domen i EU-domstolen kan de bli tvungna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är jag medveten om. Därför jag aldrig ansätt att Origin varit i beta då det bara var EA store med smink. Har inte läst om någon som förlorat spel, kan du länka?

Kommer ihåg att jag läste några trådar om det för nått år sen (inte på sweclockers) kollade om jag kunde hitta men då det är 2-4 år sen så är det svårt att hitta då allt jag söker på blir spammat om massa nyare grejer

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

Knappast,
Du har andra tjänster som origin m.m , det handlar om monopoltrams från MS sida.

Origin kan inte mäta sig med Steam. Origin säljer heller ingen vanlig mjukvara och har förmodligen inga planer på att börja med det innan det är ett tillräckligt etablerat varumärke.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Först så tjänar inte steam 500 om de säljer för 500, men om vi bortser från det.
Användare 2 kanske aldrig hade köpt spelet till fullt pris?
När användare 2 är klar säljer han det till användare 3?
4,5,6,etc.
Och användare 1 använder de 200kr han fick för sitt gamla spel till ett nytt?

Mycket antaganden, men de är ganska rimliga.
Sen handlar det ju inte bara om vad steam vill, efter domen i EU-domstolen kan de bli tvungna.

Räknar ni nu med också hur mycket utvecklarna ska ha för begagnade spel eller finns dom inte med i uträkningen? Det är ju det dom förlorar mest på, begagnade spel, utvecklarna får inte någon del alls ifrån det begagnade köpet och därmed säljer dom mindre kopior som dom faktiskt kan tjäna på och sedan utveckla nya spel. Om Steam kör på med begagnade spel så kommer dom nog avsevärt förlora mycket mer pengar om det ska delas ut till utvecklarna/snubbarna som släppte spelet.
Rätta mig om jag har fel dock?

Permalänk

Många verkar ha missat att man kan byta spel på steam

http://forums.steampowered.com/forums/forumdisplay.php?f=1189

Det är inte riktigt lika bra som irl begagnat, men ganska nära.

Permalänk
Avstängd

steam movies

SNÄLLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizen:

Räknar ni nu med också hur mycket utvecklarna ska ha för begagnade spel eller finns dom inte med i uträkningen? Det är ju det dom förlorar mest på, begagnade spel, utvecklarna får inte någon del alls ifrån det begagnade köpet och därmed säljer dom mindre kopior som dom faktiskt kan tjäna på och sedan utveckla nya spel. Om Steam kör på med begagnade spel så kommer dom nog avsevärt förlora mycket mer pengar om det ska delas ut till utvecklarna/snubbarna som släppte spelet.
Rätta mig om jag har fel dock?

Inte nödvändigtvis. Det beror ju helt på hur populär begagnathandeln blir.
Det skulle ju mycket väl kunna innebära en ökning av den totala omsättningen.
Och ja, någon andel till utvecklaren vore ju rimligt.

Men hela resonemanget bygger ju på antagningar och gissningar, så vem vet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."